Permalänk
Medlem

Analog comhem och Phillips 50PFL5008T?

Jag har en Phillips 50PFL5008T som ger utmärkt bild vid streaming och dylikt men urusel via Comhem och antennsladden.

Vad jag har förstått så sänds en del kanaler digital även om det är det är det analoga grundutbudet. Men jag hittar inga digitala kanaler. Vad gör jag för fel? Behöver jag köpa till ngt för att kunna hitta de digitala kanalerna? TV'n ska vara utrustad med DVB-C, DVB-T, DVB-T2.

Jag kollar så pass lite på vanlig TV att jag inte är sugen på att betala extra månadsavgifter och dylikt... men det är en katastrof att titta på fotbolls-EM när bildkvaliteten är så här dålig. Hur maximerar jag den utan att lägga ut en massa mer pengar?

Mvh

Hans

Permalänk
Medlem

Ska du titta på digitala kanaler via comhem behöver du en CI modul (kortläsare som du stoppar i tvn) och ett kort från comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Titta på TV hos någon kompis eller granne som har råd med abonnemang då.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Rekordmedlem

Du ser till att du kan ta emot det marksända dvb t nätet, Comhemnät brukar ofta filtrera bort det och ersätta det med analoga kanaler med dålig kvalitet men du kan skaffa en egen antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Ska du titta på digitala kanaler via comhem behöver du en CI modul (kortläsare som du stoppar i tvn) och ett kort från comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta stämmer inte.

Gör en kanalsökning och välj DVB-C eller Digital Kabel eller vad det kan tänkas heta. Då får du in gratiskanalerna.

Detta förutsätter att din tv har dvb-c Box inbyggt.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Detta stämmer inte.

Gör en kanalsökning och välj DVB-C eller Digital Kabel eller vad det kan tänkas heta. Då får du in gratiskanalerna.

Detta förutsätter att din tv har dvb-c Box inbyggt.

Så här står det i spec'en:

Mottagare/mottagning/sändning

Digital-TV
DVB-T/T2/C

Men jag hittar inga digitala kanaler. Så jag gör nog ngt fel ändå..

Permalänk

Du får kika i manualen. Men du ska söka efter digital/ dvb-c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Detta stämmer inte.

Gör en kanalsökning och välj DVB-C eller Digital Kabel eller vad det kan tänkas heta. Då får du in gratiskanalerna.

Detta förutsätter att din tv har dvb-c Box inbyggt.

Det är fel, du måste ha CI-modul.

Permalänk
Avstängd

Nej det är inte alls fel. CA-Modul är endast för att kunna ta emot och dekoda dom kodade kanalerna. Dom fria kanalerna är som sagt fria och kräver endast att man har en tv som kan ta emot marksända digital kanaler. dvs DVB-C

Skrivet av NoWin:

Det är fel, du måste ha CI-modul.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Stämmer. Jag har analog Comhem i väggen och tar in både analogt och digitala (marksända) kanaler. TV:n skiljer ofta på analoga och digitala kanaler när dessa förprogrammerats automatiskt. Jag har både Samsung och Sony apparater och vill jag titta på digitala kanaler måste jag skifta mellan "Analog/Digital" på fjärren för att växla mellan dessa.

Skrivet av Neonodia:

Nej det är inte alls fel. CA-Modul är endast för att kunna ta emot och dekoda dom kodade kanalerna. Dom fria kanalerna är som sagt fria och kräver endast att man har en tv som kan ta emot marksända digital kanaler. dvs DVB-C

Permalänk
Bildexpert 📺

Den vanliga missen är att man måste söka separat efter digitala och analoga kanaler. Samt att vid sökning på digitala kanaler måste skilja på att söka över kabel och antenn/marksänt (och förstås parabol).

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det är fel, du måste ha CI-modul.

Nej.....

Det du använder modulen till är att få in ett programkort i teven som låser upp de kodade kanalerna.

Det ligger även okodade kaneler (must carry utbudet) som du får in utan modul.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Testpilot

Philips har inte (eller iallafall har inte på en två år äldre modell jag har och har inte haft det på flera år innan det) separata analog- och digitallägen utan söker efter allt samtidigt, det enda man behöver göra är att välja "kabel" när man gör en ny sökning. När man startat sökningen ska det efter en liten stund komma upp en fråga om att fylla i nät-id, gör det inte det är något fel, kanske är kabeln dålig. Man måste sen kolla på Comhems hemsida för att se vilket nät-id man har i sin stad och fylla i det.

Angående CA-modul så behövs den bara för att koda av krypterade kanaler när man väl ska se på kanalerna, vid en sökning hittas alla kanaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt och installerat en Philips TV (40") med Comhems fria digitala kanaler. Det var precis så enkelt som föregående skriver i tråden.

Dock ser bilden inte alls bra ut enligt min mening, svt har dock något bättre kvalitet än Tv4. Jag vet inte om man kanske kan ändra några bild-inställningar för att få det lite bättre (har försökt). Streaming från netflix är otroligt mycket bättre.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Avstängd

Och du är säker på att du kollar på dem digitala kanalerna och inte dom analoga?

Skrivet av sumpan:

Jag har precis köpt och installerat en Philips TV (40") med Comhems fria digitala kanaler. Det var precis så enkelt som föregående skriver i tråden.

Dock ser bilden inte alls bra ut enligt min mening, svt har dock något bättre kvalitet än Tv4. Jag vet inte om man kanske kan ändra några bild-inställningar för att få det lite bättre (har försökt). Streaming från netflix är otroligt mycket bättre.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sumpan:

Jag har precis köpt och installerat en Philips TV (40") med Comhems fria digitala kanaler. Det var precis så enkelt som föregående skriver i tråden.

Dock ser bilden inte alls bra ut enligt min mening, svt har dock något bättre kvalitet än Tv4. Jag vet inte om man kanske kan ändra några bild-inställningar för att få det lite bättre (har försökt). Streaming från netflix är otroligt mycket bättre.

Comhem har kass bild på alla ställen jag sett deras gratisutbud., jag tror att de vill tvinga folk att skaffa abonnemang för de verkar försämra bilden med vilje.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Analog TV är i grunden samma teknik vi hade på 60-talet. Tekniken är baserad på att se vettig ut med dåtidens 17-, 20- och kanske en 25-tums bildrör. Gärna med matchande träfanér på sidorna om denna möbel. Normalt tittavstånd är att du ska kunna täcka bilden med en knuten näve du har sträckt framför dig.

Fast den här gången är det inte längre analogt distribuerat, utan digital distribuerat över begränsad bandbredd. Så bilden får det sämsta av båda världar. Analog mjukhet kombinerat med kompressionsartefakter från 90-talets digitala "good enough"-lösningar.

Blås upp allt detta på en 55-tummare man sitter tre meter ifrån. Fundera varför det ser dåligt ut? Fråga efter en modell som är "...bra på analog TV..."? Tja, det vi ser är precis så bra som det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Och du är säker på att du kollar på dem digitala kanalerna och inte dom analoga?

Ja de analoga ser ännu sämre ut, och man ser en tydlig skillnad.

Skrivet av Laxpudding:

Fast den här gången är det inte längre analogt distribuerat, utan digital distribuerat över begränsad bandbredd. Så bilden får det sämsta av båda världar. Analog mjukhet kombinerat med kompressionsartefakter från 90-talets digitala "good enough"-lösningar.

Blås upp allt detta på en 55-tummare man sitter tre meter ifrån. Fundera varför det ser dåligt ut? Fråga efter en modell som är "...bra på analog TV..."? Tja, det vi ser är precis så bra som det ser ut.

"Analog mjukhet" borde man ju inte ha då det rimligtvis är digitalt hela vägen? Jag skulle gissa på att det som ställer till det är låg bitrate och dålig uppskalning/bildbehandling i tv:n?

En workaround kanske skulle vara en inomhus-antenn för digitala marknätet? Då borde man kunna få in Svt HD åtminstone.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sumpan:

"Analog mjukhet" borde man ju inte ha då det rimligtvis är digitalt hela vägen? Jag skulle gissa på att det som ställer till det är låg bitrate och dålig uppskalning/bildbehandling i tv:n?

Analog TV i väggen är per definition analog. Annars vore det digital-TV, vilket förstås är att föredra. Bildbehandling och uppskalning har inte så mycket med det hela att göra. Jämför med att skala upp 240p eller 360p-klipp från Youtube till fullskärm på datorn. Finns inget att jobba med.

Inomhusantenn kanske kan vara en lösning. Men oftast i de fastigheter där man sitter med analog TV i väggen är det så dålig mottagning/lokal radioskugga på marksändning. Det blir väldigt störningskänsligt, lägenheten kanske är vänd åt fel håll etc.

För några år sedan när jag tog en period och jobbade i butik var det en kund som ville se HDTV-bilden på den inbyggda mottagaren. Han tog med sig Boxerkort och inomhusantenn. Enda sättet att få bild från marksända var att dra kabeln hela vägen två meter ut på trottoaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Analog TV i väggen är per definition analog. Annars vore det digital-TV, vilket förstås är att föredra. Bildbehandling och uppskalning har inte så mycket med det hela att göra. Jämför med att skala upp 240p eller 360p-klipp från Youtube till fullskärm på datorn. Finns inget att jobba med.

För det första så pratar TS och jag om digital tv-signal (från comhem:s antenn-uttag).

Jag har inte koll på exakt hur det ser ut, men jag trodde digital TV sändes i ca 720x576? Då blir det ju uppskalning till 1920x1080 vilket kan göras bra eller mindre bra beroende på vilka algoritmer som tv-konstruktören implementerat.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sumpan:

För det första så pratar TS och jag om digital tv-signal (från comhem:s antenn-uttag).

Jag har inte koll på exakt hur det ser ut, men jag trodde digital TV sändes i ca 720x576? Då blir det ju uppskalning till 1920x1080 vilket kan göras bra eller mindre bra beroende på vilka algoritmer som tv-konstruktören implementerat.

Rubriken är klart och tydligt "Analog comhem".

Men jag förklarar gärna förutsättningarna för båda varianterna och varför det ena är bättre och sämre än det andra.

Exakt pixelmatris över DVB-systemen kan variera men den är vanligtvis 704x576 pixlar interlace för SD. Den effektiva upplösningen varierar dock precis som bitraten på kodningen eftersom kanalerna muxas. Man ska därför inte ta för givet att man kan lösa upp ett fullt frekvensvep vid en given situation. Färgupplösningen är vanligtvis 4:2:0, dvs att färginformationen är en fjärdedel av pixelmatrisen. Det blir en del kvalitetsproblem med 4:2:0 och interlace.

Den analoga bilden som TS försöker få till är en RF-modulerad variant av detta som går över någon form av kablage dragen genom en eller flera fastigheter.

Så, ja, skalning och de-interlace påverkar men förutsättningarna är ändå inte där för särskilt hög kvalitet. Det vore ju underbart om det bara handlade om vilka algoritmer som implementeras. Men alla kan ju här själva se och jämföra hur bilden blir från analog respektive digital SD och jämföra med HD-sändningar som i sin tur kan jämföras med exempelvis Netflix eller Blu-ray.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, tack för klargörandet, förutsättningarna är alltså inte bra. Men jag har fortfarande sett tv-apparater som visar digital SD-signal på ett förhållandevis bra sätt. Är det så att Comhem:s nät ger bättre bitrate om man betalar än om man kör gratis-varianten?

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har idag varit i kontakt både med ComHems support och Phillips support utan att lyckas lösa fallet. TV'n hittar inga digitala kanaler.

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att det är Mindre tv apparater som visar "bättre" bild, eller tom lite äldre plasma tv. För LED och LCD är skillnad på hur bilden ser ut när det är analog signal till dom. Jag personligen tycker att plasma har en tendens att visa dålig sändning på ett bättre sätt än LCD och led

Skrivet av sumpan:

@Laxpudding, tack för klargörandet, förutsättningarna är alltså inte bra. Men jag har fortfarande sett tv-apparater som visar digital SD-signal på ett förhållandevis bra sätt. Är det så att Comhem:s nät ger bättre bitrate om man betalar än om man kör gratis-varianten?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Till TS., har du kört comhem tidigare hos dig? Bor du i lägenhet eller villa. Kan comhem verifiera att uttaget är aktivt?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Till TS., har du kört comhem tidigare hos dig? Bor du i lägenhet eller villa. Kan comhem verifiera att uttaget är aktivt?

Jag bor i samfällighet, dvs många villor med gemensam central-antenn. Vi bor längst ifrån antennen och har nog därmed sämst signal.

Uttaget är ju vanligt antenn-uttag och med antennsladden inkopplad hittar jag 17 analoga kanaler och inga digitala kanaler. Grannen i huset jämte har åtminstone SVT och Tv4 digitalt med avsevärt bättre bild.

Jag har kört Comhem här i många år och alltid stört mig på bildkvaliteten. Hade en Comhem-tekniker här för ett par år sedan som bytte ut ngt ute i gatan och då fick vi ngt bättre bild. Men det är väl först när jag insåg att grannen hade så pass mkt bättre bild som jag insåg att det kanske gick att göra något åt problemet egentligen.

Permalänk
Medlem

@Hansss:
Jobbar en del med coax nät och det låter som att det skulle kunna vara fel i uttaget. Problemet med äldre coaxnät är också att dom är dragna i kedjenät istället för stjärnnät.
Så det kan vara kopplingen hos grannen lika väl. Dålig signal i uttaget skulle kunna medföra att du endast får in dom låga frekvenserna, om nu comhem har lagt kanalplanen så att analoga kanalerna ligger först i frekvensbandet.

Summa summarum, ring den som ansvarar för uttagen och kablenätet så får dom kika hur signalen ser ut. Eller ring en tv-installatör själv!

Edit: testa även ny kabel mellan tv och uttag. Varit hos flera kunder som inte får in alla kanaler och då har det varit gammal /trasig kablel!

Permalänk
Bildexpert 📺

De bättre plasmamodellerna som såldes genom åren hade som regel mycket mindre "bildförbättring" aktiverat i sina kartonglägen och överdriver inte lika mycket. De flesta, men inte alla, LCD:er kan ställas in till motsvarande bild. Däremot är det många apparater (där bland annat Philips är notoriska) vilka har "förbättringar" som inte kan stängas av. Kantförstärkningar, dynamisk kontrast, brusfilter etc. vilka är alltid är aktiva när man kör den inbyggda TV-mottagaren. Plus att många apparater fortfarande gör fel, det blir de-interlaceartefakter och liknande.

Så vad man kan konstatera är att det skiljer sig rejält mellan olika TV-apparater hur bilden från den inbyggda mottagaren ser ut. De processar och bearbetar bilden på olika sätt. Olika sätt som man inte kan slippa undan eller stänga av. Även efter man stängt av de "förbättringar" som finns i menyerna har varje tillverkare någon form av egen karaktär och tydlig bearbetning av bilden från den inbyggda mottagaren.

Därför blir det också väldigt mycket tycke och smak. Alla apparater gör något med TV-bilden men ingen är riktigt rätt. Någon tillverkare kan prioritera kantförstärkningar och brusfilter så att bilden ser tydligt ut på avstånd, men på nära håll ser det ut som akvarellmålning. En annan kan prioritera kontrastskillnader så att en blondinen i TV-soffan får självlysande hår. Och så vidare.

Mycket av det här går däremot att stänga av helt och hållet när man kör HDMI. Därför är det oftast bäst TV-bild över separat TV-box och HDMI. Bäst i objektiv mening då, som i att det är minst åverkan på bilden.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hansss:

Jag bor i samfällighet, dvs många villor med gemensam central-antenn. Vi bor längst ifrån antennen och har nog därmed sämst signal.

Uttaget är ju vanligt antenn-uttag och med antennsladden inkopplad hittar jag 17 analoga kanaler och inga digitala kanaler. Grannen i huset jämte har åtminstone SVT och Tv4 digitalt med avsevärt bättre bild.

Jag har kört Comhem här i många år och alltid stört mig på bildkvaliteten. Hade en Comhem-tekniker här för ett par år sedan som bytte ut ngt ute i gatan och då fick vi ngt bättre bild. Men det är väl först när jag insåg att grannen hade så pass mkt bättre bild som jag insåg att det kanske gick att göra något åt problemet egentligen.

Bara för att dubbelklicka och eftersom du inte svarat på det vad jag kan se, du väljer alltså "kabel (dvb-c)" när du gör en kanalsökning? Man måste också välja fullständig sökning och inte bara att uppdatera befintliga kanaler för att få fram valet mellan kabel och antenn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Bara för att dubbelklicka och eftersom du inte svarat på det vad jag kan se, du väljer alltså "kabel (dvb-c)" när du gör en kanalsökning? Man måste också välja fullständig sökning och inte bara att uppdatera befintliga kanaler för att få fram valet mellan kabel och antenn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag äntligen fått det att fungera. Tack för all bra hjälp här!

Lösningen var att först återinstallera kanalerna utan antennsladden inkopplad, för att "tömma" minnet. Sedan fabriksåterställde jag TV'n och gjorde en ny kanalsökning och då hittade den en hel massa digitala kanaler. De flesta visserligen kodade, men ändå. Bildkvaliteten på de tillgängliga är avsevärt bättre än på den analoga motsvarigheten.