Finns det några schyssta short throw-projar som klarar 120hz i 2D?

Permalänk
Medlem

Finns det några schyssta short throw-projar som klarar 120hz i 2D?

Har utan framgång letat efter en projektor som klarar av 120hz-signal i 2D-läge (vill kunna spela i 120 FPS!). Måste även vara short throw och minst 1080p. Får gärna stödja 3D också men inget måste. Nån som har något tips?

Permalänk
Medlem

Det har nu gått ett halvår sedan jag skapade den här tråden och har fortfarande inte hittat någon projektor som verkar passa mina behov. Rådfrågar er därför återigen ifall någon skulle råka känna till något. Finns det verkligen ingen produkt med dessa eller högre specifikationer? Man kan ju tycka att det inte borde vara någon större konst att tillåta 120hz i 2D med tanke på hur många projektorer som stödjer 120hz (och i vissa fall högre) i 3D, men det kanske är någon teknisk detalj jag inte förstått?

Den enda produkten jag hittat som potentiellt skulle kunna uppfylla mina krav är BenQ W1080ST då den enligt specifikationerna verkar ha 120hz, 1080p och short throw. Har dock sett folk som pratar om att det i vissa fall bara innebär att den stödjer 3D i 120hz, men inte nödvändigtvis 2D, och jag kan inte hitta några uttalanden som bekräftar detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@s0sdaf: Det är som du antagligen misstänker: det måste prövas från fall till fall hur det fungerar med 120 Hz och 2D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@s0sdaf: Det är som du antagligen misstänker: det måste prövas från fall till fall hur det fungerar med 120 Hz och 2D.

Tackar för svar Jag är bara förvånad över att det inte verkar finnas mer info tillgängligt, är det så pass ovanligt att folk vill spela (och då särskilt med hög bilduppdatering) på sina projektorer?

Permalänk
Bildexpert 📺

@s0sdaf: Det spelas en hel del konsol på projektor. Men sådant som brukar 120 Hz-rendering brukar så gott som uteslutande handla om datorn på skrivbordet med lämplig skärm.

Värt att tänka på är också att DLP arbetar med sekventiella färger och pulsbreddmodulering. Viid 120 Hz bildfrekvens lär det blir tydligare problem med false contouring, tydligare gittermönster och liknande när det rör på sig. Så bara för att det fungerar är det inte säkert att det blir särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@s0sdaf: Det spelas en hel del konsol på projektor. Men sådant som brukar 120 Hz-rendering brukar så gott som uteslutande handla om datorn på skrivbordet med lämplig skärm.

Värt att tänka på är också att DLP arbetar med sekventiella färger och pulsbreddmodulering. Viid 120 Hz bildfrekvens lär det blir tydligare problem med false contouring, tydligare gittermönster och liknande när det rör på sig. Så bara för att det fungerar är det inte säkert att det blir särskilt bra.

Jo det är klart, det är väl mest konsoler folk spelar då. Själv hade jag tänkt en lite starkare PC med handkontroll ansluten.

Okej, tackar för info, visste inte att DLP hade de nackdelarna. Det finns väl andra projektortekniker också (3LCD t.ex. ?) men vet inte vilka typer som är kapabla till högre uppdateringsfrekvenser? Vad sägs om en gammal hederlig CRT-projektor? Antar att den kommer ha samma begränsningar som motsvarande bildrörsskärm, d.v.s. att uppdateringsfrekvensen faller när upplösningen stiger?

Permalänk
Bildexpert 📺

I stor sett endast Epson och Sony som kör LCD fullt ut på projektorsidan. Det är samma sak där, måste testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I stor sett endast Epson och Sony som kör LCD fullt ut på projektorsidan. Det är samma sak där, måste testas.

OK, jag får nog se till att öppet köp finns vid eventuellt köp helt enkelt.