Tim Sweeney är positivt inställd till Playstation 4 Neo och Xbox One Scorpio

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney är positivt inställd till Playstation 4 Neo och Xbox One Scorpio

Epic Games VD berättar i en intervju att han ser många fördelar med Playstation Neo och Xbox Scorpio. Bland annat menar han att de bidrar till en stabilare tillväxt för konsolmarknaden. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det kommer att finnas en inställning i spelen då som gör att spelen kör i Neo/Scorpio-läge eller vanliga PS4/Xbone-läge? Spelet kanske då känner av vilken konsol det körs och då väljer inställningarna anpassade för den nyare eller äldre konsollen eller om det är ett alternativ man själv måste bocka i?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Det återstår att se hur vi konsumenter reagerar på detta. En av de stora fördelar konsoller tidigare gav var att man hade det som behövdes konsollgenerationen ut och bara behövde köpa spelen man vill ha när de släpptes.

Även om äldre utgåvor kommer kunna spelas så sitter man snabbt med en gammal konsoll. Frågan är just hur kunderna reagerar.

Personligen är jag tveksam. Sitter både med en PS4 och Xbox One som köptes innan dessa planer kom ut. Hade jag vetat att både Microsoft och Sony tänkt få från den traditionella hårdvarulamseringen till detta hade jag nog inte varit lika snabb att köpa någon av dessa.

Lite sugen på Scorpio dock men lär hålla i mina pengar, såvida inte en Hank Scorpio-utgåva skulle släppas.
Den hitills snabbaste konsolen vad dey verkar gör mig intresserad. Bakåtkompatibilitet med Xbox 360 gillas ju också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag antar att det kommer att finnas en inställning i spelen då som gör att spelen kör i Neo/Scorpio-läge eller vanliga PS4/Xbone-läge? Spelet kanske då känner av vilken konsol det körs och då väljer inställningarna anpassade för den nyare eller äldre konsollen eller om det är ett alternativ man själv måste bocka i?

Detta kan givetvis spelutvecklarna göra som de vill. Jag skulle dock tippa på att det sköts helt automatiskt baserat på vilken konsoll det körs på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta kan givetvis spelutvecklarna göra som de vill. Jag skulle dock tippa på att det sköts helt automatiskt baserat på vilken konsoll det körs på.

Jag skulle också tro att det körs automagiskt. Lär ju inte bli en trevlig spelupplevelse om man "råkas" köra Neo/Scorpio-inställningar på vanliga PS4/Xbone.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@enbom: Det kan lösas på olika sätt. Utvecklarna kan uppdatera sina titlar för att kunna känna av den nya hårdvaran, men mer sannolikt är nog att äldre titlar körs som de är medan nya titlar innehåller en flagga i koden som bestämmer vilken kod som ska köras beroende på vilken modell av konsolen som körs. Utvecklare som erbjuder bra stöd för sina äldre titlar kan så klart uppdatera dem för att ge fördelar på de nya konsolerna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tror ingen är positivt inställd till Windows Store.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@enbom: Det kan lösas på olika sätt. Utvecklarna kan uppdatera sina titlar för att kunna känna av den nya hårdvaran, men mer sannolikt är nog att äldre titlar körs som de är medan nya titlar innehåller en flagga i koden som bestämmer vilken kod som ska köras beroende på vilken modell av konsolen som körs. Utvecklare som erbjuder bra stöd för sina äldre titlar kan så klart uppdatera dem för att ge fördelar på de nya konsolerna.

Frågan är vilken prestanda vi ser i nya spel både på nya och gamla modeller. Är det återigen spel där man drar på mer grafik än hårdvaran orkar på de nya konsollerna och smått ospelbart på de gamla.

Man får hoppas att det finns en del krav som ställs på utvecklarna, med tanke på tidiga titlar så är det sällan några FPS-mässigt stabila upplevelser som levererats. Spel som designats för 30 FPS men inte ens klarar detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Detta visar ju bara att datorer är framtiden då de är modulära och konsoller är utdöende. Tycker inte synd om alla PS4 och Xbox One ägare.

Permalänk
Medlem

Slutet av 2017? Damn va sent.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Detta visar ju bara att datorer är framtiden då de är modulära och konsoller är utdöende. Tycker inte synd om alla PS4 och Xbox One ägare.

Hehe och där kom den.
Är det inte AMD vs Nvidia är det PC mot konsoler. Är du nöjd med din PC? Förmodligen, låt PS4 och Xbox One ägare vara nöjda med sina konsoler också. Alla här i världen har inte råd med att köpa en gaming PC. Finns många fördelar med konsoler också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tror ingen är positivt inställd till Windows Store.

Förmodligen bara Microsoft, deras first party devs och strejf...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Detta visar ju bara att datorer är framtiden då de är modulära och konsoller är utdöende. Tycker inte synd om alla PS4 och Xbox One ägare.

Att säga att konsoler är döende är precis lika dumt som att säga att PC'n är döende.
PS4 har redan slagit säljrekord

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Detta visar ju bara att datorer är framtiden då de är modulära och konsoller är utdöende. Tycker inte synd om alla PS4 och Xbox One ägare.

Tyck synd om dig själv. Vi Xbox One-ägare spelar Red Dead Redemption igen, ett spel du förmodligen aldrig lär se på PC av olika anledningar.

Som PC-användare tycker jag det är synd bör tilläggas.

Om man verkligen gillar spel så sitter man inte på en enda plattform och spyr galla över alla andra. Inget som hindrar dig att skaffa fler så också du kan spela spel du missar på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mindre uppdaterade konsoler, med krav på framåtkompatibilitet, ger en sämre spelutveckling. Hur ska det kunna komma nya spel där spelupplägget kräver den senaste hårdvaran för ex. AI, fysik eller draw distance?
Vilka spel skulle kunna släppas idag, om det var krav på att de (i sämre skick) också skulle fungera på PS1? Visst skulle man kunna göra ett BF1 som även fungerade på PS1, men det skulle då behöva göras om från grunden (både AI, antal spelare, draw distance, etc.). Inte realistiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Tyck synd om dig själv. Vi Xbox One-ägare spelar Red Dead Redemption igen, ett spel du förmodligen aldrig lär se på PC av olika anledningar.

Som PC-användare tycker jag det är synd bör tilläggas.

Om man verkligen gillar spel så sitter man inte på en enda plattform och spyr galla över alla andra. Inget som hindrar dig att skaffa fler så också du kan spela spel du missar på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag klarar mig utan Red Dead Redemption tack, kör själv äldre dos-spel med min six core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Detta visar ju bara att datorer är framtiden då de är modulära och konsoller är utdöende. Tycker inte synd om alla PS4 och Xbox One ägare.

Detta visar ingenting om förmågan till att vara modulär. En dator är en komplex maskin (och upplevelse) i jämförelse med en konsol, och om något är det modulära, eller 'uppgraderingsbara', på väg ut allt efter att vi får mer kraft i våra enheter än vi generellt sett behöver. Nu talar jag om den stora massan som på gott och ont styr utvecklingen. Vi entusiaster har såklart alla möjligheter i världen att göra vad vi vill tack vare den kunskap inom området vi outtröttligt förtär.

Att du behöver påvisa att du inte bryr dig om vissa förstår jag mig däremot inte på. Jag tror de allra flesta har haft otroligt roligt med sina konsoler och är klart nöjda med den investeringen. Du har nog i slutändan haft minst lika mycket skoj med det val du gjort.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Mindre uppdaterade konsoler, med krav på framåtkompatibilitet, ger en sämre spelutveckling. Hur ska det kunna komma nya spel där spelupplägget kräver den senaste hårdvaran för ex. AI, fysik eller draw distance?
Vilka spel skulle kunna släppas idag, om det var krav på att de (i sämre skick) också skulle fungera på PS1? Visst skulle man kunna göra ett BF1 som även fungerade på PS1, men det skulle då behöva göras om från grunden (både AI, antal spelare, draw distance, etc.). Inte realistiskt.

Jag håller med om att det alltid finns en gräns, men PC-versioner skalar ju mellan flera generationers hårdvara. Battlefield 4 fungerar på HD 3870/8800GT och Q6600 om man nöjer sig med lägsta grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Mindre uppdaterade konsoler, med krav på framåtkompatibilitet, ger en sämre spelutveckling. Hur ska det kunna komma nya spel där spelupplägget kräver den senaste hårdvaran för ex. AI, fysik eller draw distance?
Vilka spel skulle kunna släppas idag, om det var krav på att de (i sämre skick) också skulle fungera på PS1? Visst skulle man kunna göra ett BF1 som även fungerade på PS1, men det skulle då behöva göras om från grunden (både AI, antal spelare, draw distance, etc.). Inte realistiskt.

På PS1-tiden räknades polygonerna i hundratal, och effekterna var inte många. Idag räknas det i miljoner inklusive tjogvis med effekter. Det hände ju otroligt mycket med 3D-grafiken under de första 10 åren, framför allt de första 5. Idag har vi sedan länge uppnått ett antal kritiska punkter som aldrig underskrids.

Jag förstår din poäng, nånstans måste en gräns dras. Och det kommer det säkerligen att göras. Enbart grafiken går säkert att skala ner, men CPU:n i PS4 är ju så himla klen, så det är väl den som kommer bli gränsen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

xbox one s släpps i augusti. i år.
http://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one-s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Jag klarar mig utan Red Dead Redemption tack, kör själv äldre dos-spel med min six core.

Du vet inte vad du missar.

Skrivet av Kapten_Kanel:

xbox one s släpps i augusti. i år.
http://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one-s

Denna är inte Scorpio utan en slimmad modell av nuvarande Xbox One. Scorpio släpps ungefär ett år senare som det ser ut i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du vet inte vad du missar.

Denna är inte Scorpio utan en slimmad modell av nuvarande Xbox One. Scorpio släpps ungefär ett år senare som det ser ut i dagsläget.

helvete. det var nära jag gjorde ett stort misstag!