Nvidia Geforce GTX 1060 från partner får svenskt pris

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1060 från partner får svenskt pris

Inför den officiella lanseringen avslöjar Nvidia prissättningen för partnertillverkade versioner av grafikkortet Geforce GTX 1060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat hoppas jag 1060 blir sämre för att låta AMD plocka lite andelar på marknaden även om det ser dystert ut..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Spännande att se om det kan klå RX 480! Då blir det kanske lite tufft för AMD.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk

Det känns som att även om prestandan är likvärdig så kan Nvidia lägga sig lite högre i pris eftersom de har ett starkare varumärke och dominerar marknaden.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Spännande att se om det kan klå RX 480! Då blir det kanske lite tufft för AMD.

Kortet presterar antagligen bättre, men är dyrare. AMD förlorar nog rätt rejält om man kan köpa 1060 för runt 3200kr dock, eftersom det är väldigt många som köper grafikkort i det prissegmentet.

Permalänk
Medlem

Vill se Strix 1060 vs Strix 480 eller Gigabyte G1 Gaming 1060 vs 480. Inte referensnonsens. Pusha kretsarna till max så vi ser va de går för

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några % bättre just nu ja, men vid årsslutet med flera släppta DX12 titlar och mogna drivrutiner tror jag att Polaris kommer ha övertaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kortet presterar antagligen bättre, men är dyrare. AMD förlorar nog rätt rejält om man kan köpa 1060 för runt 3200kr dock, eftersom det är väldigt många som köper grafikkort i det prissegmentet.

Jo precis det är lite dyrare, men inte så mycket och då slänger man väl till ett par hundringar för att få bättre prestanda om man inte heter Ove Sundberg. Det hade jag då gjort iallafall.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ärligt talat hoppas jag 1060 blir sämre för att låta AMD plocka lite andelar på marknaden även om det ser dystert ut..

Jag hoppas också att AMD tar marknadsandelar men samtidigt vill jag att båda tillverkarna ger vad dom har så det pushas ännu mer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Prissättning på denna generation var ju inte allt för positiv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hoppas också att AMD tar marknadsandelar men samtidigt vill jag att båda tillverkarna ger vad dom har så det pushas ännu mer.

Fast det blir inte riktigt fallet. Är Nvidia för bra så går det åt skogen för AMD och då är det monopol som gäller i framtiden. Sedan är det dystert om det visar sig att AMD helt enkelt är för långt efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men det är ju några hundralappar över 8GB modellen av 480.
4GB modellen som inte är sämre även med mindre minne kommer ju bli billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Men det är ju några hundralappar över 8GB modellen av 480.
4GB modellen som inte är sämre även med mindre minne kommer ju bli billigare.

Men när? Lite problem för AMD om inga 4GB versioner går att köpa när 1060 är ute för det är ju dom som är prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fast det blir inte riktigt fallet. Är Nvidia för bra så går det åt skogen för AMD och då är det monopol som gäller i framtiden. Sedan är det dystert om det visar sig att AMD helt enkelt är för långt efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl snack om ett 490 som kan röra om i grytan? Kan även finnas fler kort hos AMD som dom inte har tillkännagett också. Jag är rätt dåligt påläst så jag garderar mig genom att skriva att jag faktiskt kan ha fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det känns som att även om prestandan är likvärdig så kan Nvidia lägga sig lite högre i pris eftersom de har ett starkare varumärke och dominerar marknaden.

Dom har bättre kvalite både på hårdvaran och mjukvaran med.
Så ser inte hur AMD ska konkurrera med något alls här faktiskt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Några % bättre just nu ja, men vid årsslutet med flera släppta DX12 titlar och mogna drivrutiner tror jag att Polaris kommer ha övertaget.

Suck... Den har man inte hört förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Prissättning på denna generation var ju inte allt för positiv...

Det är inget fel på priserna. Prestandahoppet från 980 till 1080 var 70%, mycket högre än vad hoppet var från 780 till 980. Hade de bara döpt om korten till 1080ti och 1080 istället för 80/70 så hade ingen klagat på priset. Det är namnet så får folk att klaga. Kollar man på FPS/kr så är 1070 mycket bättre än va 980 var vid lansering och de kostade typ lika mycket vid lansering

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Suck... Den har man inte hört förr.

Mantle The future of gaming....

Visa signatur
Permalänk

När kommer amds partner kort då?

Ja känns ju som försäljningen kommer gå trögare för 480 nu.
Men kul och se vad nvidia kommer med i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När kommer amds partner kort då?

Ja känns ju som försäljningen kommer gå trögare för 480 nu.
Men kul och se vad nvidia kommer med i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga. 1080 säljer 10 gånger bättre i Sverige än RX 480 Om nu Nvidia släpper något med liknande prestanda och pris som 480 kommer nog försäljningen av 480 gå ner ännu mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Vill se Strix 1060 vs Strix 480 eller Gigabyte G1 Gaming 1060 vs 480. Inte referensnonsens. Pusha kretsarna till max så vi ser va de går för

Jämför hellre Sapphire Nitro och inte Strix, Asus fokuserar mer på Nvidia och skiter i AMD mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När kommer amds partner kort då?

Ja känns ju som försäljningen kommer gå trögare för 480 nu.
Men kul och se vad nvidia kommer med i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt rykten släpps Sapphires Nitrokort runt 17-19 juli.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det inte lite konstigt att alla pratar om att köpa ett RX480 eller ett GTX 1060 när du idag kan köpa ett ASUS GTX970 STRIX nytt för 2699kr? (webhallen)

Prestandaskillnaden mellan ett AMD RX 480, ett GTX 1060 (om man nu tror läckorna) och ett 970 är ju väldigt liten och det är ju typ i samma prissegment. Missar jag något?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Om det presterar som 980, och inte bara i "VR"-applikationer så är det väl ett hyfsat pris?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det är inget fel på priserna. Prestandahoppet från 980 till 1080 var 70%, mycket högre än vad hoppet var från 780 till 980. Hade de bara döpt om korten till 1080ti och 1080 istället för 80/70 så hade ingen klagat på priset. Det är namnet så får folk att klaga. Kollar man på FPS/kr så är 1070 mycket bättre än va 980 var vid lansering och de kostade typ lika mycket vid lansering

Det dåliga är väl egentligen att man inte får i närheten av priserna som Nvidia sa, eftersom man var tvungen att släppa glorifierade referens AKA Founders Edition samt att återförsäljare sitter på feta lager av förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Är det bara jag eller är det inte lite konstigt att alla pratar om att köpa ett RX480 eller ett GTX 1060 när du idag kan köpa ett ASUS GTX970 STRIX nytt för 2699kr? (webhallen)

Prestandaskillnaden mellan ett AMD RX 480, ett GTX 1060 (om man nu tror läckorna) och ett 970 är ju väldigt liten och det är ju typ i samma prissegment. Missar jag något?

RX480 är mer framtidssäkert med dess 8GB minne och 20-30% bättre DX12 prestanda. Priserna är åt helvete just nu så om du måste ha ett kort omgående så kör på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det dåliga är väl egentligen att man inte får i närheten av priserna som Nvidia sa, eftersom man var tvungen att släppa glorifierade referens AKA Founders Edition samt att återförsäljare sitter på feta lager av förra generationen.

Founders edition var exakt priset som Nvidia sa i USA och de sa att tredjepartskorten skulle vara $599 eller högre och att det var upp till partnertillverkarna att bestämma. Att folk läser f o m $599 och ser "exakt $599" är inte nvidias fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Jämför hellre Sapphire Nitro och inte Strix, Asus fokuserar mer på Nvidia och skiter i AMD mer eller mindre.

Problemet med Sapphire-kortet är att det inte finns ett Sapphire 1060 att jämföra med Men ja nitro-kortet lär vara jävligt bra men jag vill ha två så lika kort som möjligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Founders edition var exakt priset som Nvidia sa i USA och de sa att tredjepartskorten skulle vara $599 eller högre och att det var upp till partnertillverkarna att bestämma. Att folk läser f o m $599 och ser "exakt $599" är inte nvidias fel

Klart att det är upp till tillverkarna, men tidigare har inte priserna varit så mycket högre som Nvidia har rekommenderat, eftersom dom tvunget skulle släppa FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Är det bara jag eller är det inte lite konstigt att alla pratar om att köpa ett RX480 eller ett GTX 1060 när du idag kan köpa ett ASUS GTX970 STRIX nytt för 2699kr? (webhallen)

Prestandaskillnaden mellan ett AMD RX 480, ett GTX 1060 (om man nu tror läckorna) och ett 970 är ju väldigt liten och det är ju typ i samma prissegment. Missar jag något?

VRAM, 4(3.5) räcker inte till mycket längre i framtiden. 480 med senaste drivrutinerna kör ifrån 970 i mer eller mindre alla spel.

https://tpucdn.com/reviews/AMD/RX_480/images/perfrel_1920_108...

Bilden är också innan drivrutinsuppdatering till 480 som ökade prestandan med runt 4%. Så 480 är nästan 10% bättre med två gånger så mycket VRAM och 1060 kommer med 6GB. Varför skulle man köpa en utdaterad produkt för att spara nån hundralapp?