Permalänk
Medlem

65% tangentbord med nordisk layout?

Någon som känner till ett 65% tangentbord med nordisk layout?
Med 65% menar jag alltså ett 60% fast med piltangenter.
Jag har hittat ett som jag skulle älska, KBT Pure Pro, men hittar den tyvärr inte med nordisk layout. Dessutom säljs den inte längre.

Annars verkar ju Vortex KBC Poker 3 som ett väldigt bra val, men jag kommer sakna piltangenterna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Enda felet jag ser på KBTn är att knapparna har fel text på dem,
annars är det nästan som att skriva på ett vanligt
om man nu kan var tangenterna är utan att titta på dem hela tiden när man skriver

Lyckas inte hitta någon som säljer dom längre heller, vilket är ett ännu större problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Läste för snabbt

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Corsair K65 som jag är nöjd med. Inet råkar ha nedsatt pris just nu dessutom!

https://www.inet.se/produkt/6102622/corsair-gaming-k65-rgb-mx...

Permalänk
Medlem

Med 65%, menar du tkl? Iaf så gick det inte att filtrera fullt ut så de finns båda på länken:

http://www.keyboardco.com/category.asp?sr=&path=mechanical+ke...

De 60% som visas har piltangenter iaf...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Jag har själv ett Corsair K65 som jag är nöjd med. Inet råkar ha nedsatt pris just nu dessutom!

https://www.inet.se/produkt/6102622/corsair-gaming-k65-rgb-mx...

Det där är 80%. Alldeles för stort för mig att ha i väskan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du inte använder knapparna längst ner till höger så går det på Poker 3 att ändra om dem till piltangenter (det vill säga Fn, Pn, Ctrl och shift blir piltangenter istället). Se manualen här (längst ner): http://www.vortexgear.tw/db/upload/webdata4/6vortex_201665233....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Med 65%, menar du tkl? Iaf så gick det inte att filtrera fullt ut så de finns båda på länken:

http://www.keyboardco.com/category.asp?sr=&path=mechanical+ke...

De 60% som visas har piltangenter iaf...

Tack! Det såg helt klart intressant ut. Trådlöst är bara en fördel, sålänge som det håller bra kvalitet på signal och batteritid. Har du/någon annan erfarenhet av denna (Majestouch MINILA Air 68 Key)?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du inte använder knapparna längst ner till höger så går det på Poker 3 att ändra om dem till piltangenter (det vill säga Fn, Pn, Ctrl och shift blir piltangenter istället). Se manualen här (längst ner): http://www.vortexgear.tw/db/upload/webdata4/6vortex_201665233....

Det var ju ganska smart lösning förvisso. Men man måste väl använda FN/PN-tangenterna för att komma åt de andra lagren, så dom knapparna är ju ganska nödvändiga. Skulle nog funka som temporär lösning tex om man vill spela bilspel med tangenterna i 2 timmar och inte behöver komma åt de andra lagrena, men vid kontorsarbete känns det som en väldigt dålig lösning.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@morxy49:

Inte av just den modellen. Jag har ett Filco Majestytouch 2 TKL: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-maje...

Den är väldigt välbyggd. Metallchassi som väger lite och ligger stadigt. Filco och Topre som är de två märken som keyboardcompany säljer i kategorin vi tittar på nu anses ligga i absolut toppklass.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajden85:

Även det där är ett 80% (tkl). För stort för mig att ha i väskan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Jubileumsmästare

Måste det vara nordisk layout? ÅÄÖ fungerar ju även på ett ANSI-tangentbord (använder ett nu), den enda tangenten du tappar är|< >.

Om du klarar dig utan nordisk layout så har du Magicforce 68 key för 550kr.

Angående Pok3r så kan jag ärligt säga att jag inte saknar piltangenterna, då den är fullt programmerbar så använder jag CAPS LOCK + WASD för piltangenterna. Vilket gör att jag inte behöver lyfta högerhanden från musen för att komma åt piltangeterna.

Permalänk
Medlem

Tittade ner framför mig på skrivbordet och inser att jag sitter just nu med ett 65% xD

Ace KC6, men det är scissorswitch-brytare och verkar inte finnas att köpa längre.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Tittade ner framför mig på skrivbordet och inser att jag sitter just nu med ett 65% xD

Ace KC6, men det är scissorswitch-brytare och verkar inte finnas att köpa längre.

Usch Mekaniskt ska det självklart vara!

EDIT: Det där är förresten inte ett 65%. Ditt har F1-F12 och en rad med extra knappar längst till höger.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Måste det vara nordisk layout? ÅÄÖ fungerar ju även på ett ANSI-tangentbord (använder ett nu), den enda tangenten du tappar är|< >.

Om du klarar dig utan nordisk layout så har du Magicforce 68 key för 550kr.

Angående Pok3r så kan jag ärligt säga att jag inte saknar piltangenterna, då den är fullt programmerbar så använder jag CAPS LOCK + WASD för piltangenterna. Vilket gör att jag inte behöver lyfta högerhanden från musen för att komma åt piltangeterna.

Det jag kommer sakna mest är nog möjligheten att kunna trycka ner CTRL+SHIFT+Vänster Piltangent för att enkelt markera hela ord när jag skriver. Fungerar väldigt smidigt att göra med endast två fingrar om man har fysiska piltangenter med normal placering. Antar att detta inte kommer fungera när man kör med ett pok3r?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av morxy49:

Det jag kommer sakna mest är nog möjligheten att kunna trycka ner CTRL+SHIFT+Vänster Piltangent för att enkelt markera hela ord när jag skriver. Fungerar väldigt smidigt att göra med endast två fingrar om man har fysiska piltangenter med normal placering. Antar att detta inte kommer fungera när man kör med ett pok3r?

Det är lite bökigare ja, men fullt möjligt att köra CTRL+SHIFT+CAPS LOCK+WASD med en hand för att göra detta. Men då det är fullt programmerbart så kan du istället köra på CTRL+SHIFT+CAPS LOCK (eller FN)+IJKL (eller vilka tangenter som helst) och köra på två händer som du hade behövt göra ändå med piltangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Det är lite bökigare ja, men fullt möjligt att köra CTRL+SHIFT+CAPS LOCK+WASD med en hand för att göra detta. Men då det är fullt programmerbart så kan du istället köra på CTRL+SHIFT+CAPS LOCK (eller FN)+IJKL (eller vilka tangenter som helst) och köra på två händer som du hade behövt göra ändå med piltangenter.

Det är ju faktist sant. Kanske inte är så farligt ändå att sakna piltangenter. Pok3r är ju defenitivt det mest kvalitiva tangentborden i denna klass också, med både aliminumkonstruktion och PBT caps.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det jag kommer sakna mest är nog möjligheten att kunna trycka ner CTRL+SHIFT+Vänster Piltangent för att enkelt markera hela ord när jag skriver. Fungerar väldigt smidigt att göra med endast två fingrar om man har fysiska piltangenter med normal placering. Antar att detta inte kommer fungera när man kör med ett pok3r?

Jag har visserligen inte ett Pok3r utan ett par andra programmerbara brädor och använder mig också av CapsLock+WASD som piltangenter. Och kombinationen som du nämner, alltså ctrl+shift+vänster fungerar hur bra som helst med en hand. Du har ju alla tangenter precis bredvid varandra till vänster. Enkelt att trycka ner ctrl+shift+caps och A samtidigt

Sen jag skaffade tangentbord utan piltangenter och bara använt mig av wasd-kombon så har jag märkt att jag inte ens använder de vanliga piltangenterna längre när jag sitter vid mitt stora tangentbord som har både den kombinationen samt vanliga piltangenter. Det går väldigt snabbt att vänja sig och man slipper dessutom släppa handen från musen de gånger man behöver

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag har visserligen inte ett Pok3r utan ett par andra programmerbara brädor och använder mig också av CapsLock+WASD som piltangenter. Och kombinationen som du nämner, alltså ctrl+shift+vänster fungerar hur bra som helst med en hand. Du har ju alla tangenter precis bredvid varandra till vänster. Enkelt att trycka ner ctrl+shift+caps och A samtidigt

Sen jag skaffade tangentbord utan piltangenter och bara använt mig av wasd-kombon så har jag märkt att jag inte ens använder de vanliga piltangenterna längre när jag sitter vid mitt stora tangentbord som har både den kombinationen samt vanliga piltangenter. Det går väldigt snabbt att vänja sig och man slipper dessutom släppa handen från musen de gånger man behöver

Ska nog prova att använda CAPS+WASD på mitt vanliga tangentbord med AutoHotKey för att se hur det går!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Jag använder ctrl+shift+pil ständigt och jämnt.
Och det är det som gör att jag inte använder mitt pok3r på kontoret, jag kan helt enkelt inte lära om detta.

Däremot funkar det fint både på min leopold fc660 och på mitt hhkb.
Magicforce 68 är också ett väldigt prisvärt alternativ, som nämnts tidigare. Väldigt prisvärt!

Däremot är det som du noterat ont om ISO-layout på 66/68 Keys. Du kan bygga ett själv t.ex med delar från clue board (och de kan bygga ihop det åt dig också) eller annan shop/taobao.

JP-layouten är intressant också! Och angående OS-tecken-layout: SWERTY är trivsamt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns många 60% keyboards att välja på men jag vet inga som är ISO.
Om pengar inte är ett problem så kan du köpa ett TKL ISO och ett 60% ANSI av samma produktserie (så lika som möjligt) och sen förhoppningsvis kan du bygga om ditt ANSI 60% till ISO genom att löda dit en extra brytare och osv. Du får då även alla tangenter du behöver från det andra bordet.

Försök hitta en teardown av tangentbordet först, så får du en uppfattning av hur svårt det kan bli.

Du kommer antingen behöva löda dit saker för att få de nya brytarna att nå kontrollern, eller såga av TKLens kretskort för att få plats med det i 60% chassi.

En hel del jobb blir det nog. Det kan vara lättare om du hittar ett 60% barbone istället, och bygga upp det från grunden.