Spel liknande Phantasy Star?

Permalänk
Medlem

Spel liknande Phantasy Star?

Uj uj uj vad jag blev nostalgisk när jag bläddrade lite i en retrotidning. Jag spelade Phantasy Star (det första) på Sega Master System och tyckte det var helt fantastiskt. Inget tjafs, enkelt, och roligt. Som jag älskade att levla upp och döda monster i det spelet...

Finns det något liknande spel till PC som inte är onödigt tillkrånglat och som är i samma stil som är BRA? Har kollat lite på Legend of Heroes: Trails in the Sky men det vekar lite overkill när det kommer till miljontals dialogrutor, mängder med options i strider med mera.,..

https://www.youtube.com/watch?v=n3P-3GsiRIw

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Har själv inte hittat något med samma känsla, men har du lirat Phantasy Star 2-4 också? Annars så kan jag rekommendera att ta en titt på dessa även om de är väldigt grafiskt utdaterade

Phantasy Star online finns ju också, men det känns inte riktigt som samma typ av spel.

Vet inte hur många timmar jag plöjt ner i framförallt PS 3 och 4.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Phantasy star är ett fantastiskt spel även idag, tyvärr verkar genren ha tappat känslan från PS2 och framåt.

Finns en hel del bra från snes/MD/PS1 tiden dock som
Lunar: silver star story, Wild arms, Grandia, Final Fantasy V, VI och VII, Chrono Trigger etc

Permalänk
Inaktiv

De nyare Phantasy Star-titlarna, som @TiasE nämner är ju värda att kolla in.

Nu har jag inte spelat dessa spel så mycket trots att jag alltid gillat vad jag sett och hört av dessa. Jag har spelat en del av någon av 2 3 eller 4 men på tok för lite för att kunna ge något riktigt bra tips skulle jag tro.

Men sett till gameplay så funderar jag på om inte Legend of Grimrock skulle kunna kvala in. Inte så mycket till story dock och spelet är en annan sorts RPG dessutom. Nämner det utifall att det skulle kunna vara relevant.

Intressant att se vad som tipsas om, gillar även jag genren.

Permalänk
Medlem

Legend of Grimrock kanske kan vara nåt. 8,99 för båda på Steam. Verkar hyggligt kul.
Roligt att det är flera än jag som verkligen gillar Phantasy Star. Så jävla synd att inte del 1 finns på Steam eller till pc. De tre andra finns ju... Ettan var ju fantastisk på alla sätt och vis...

Vilken emulator är det som gäller om man ska spela Phantasy Star?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

@Slinger: Kega Fusion klarar alla Segas system upp till 32X.

Håll också utkik efter Cosmic Star Heroine som ska släppas nån gång i sommar och ska vara inspirerat av Phantasy Star, Chrono Trigger och Suikoden.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Legend of Grimrock kanske kan vara nåt. 8,99 för båda på Steam. Verkar hyggligt kul.
Roligt att det är flera än jag som verkligen gillar Phantasy Star. Så jävla synd att inte del 1 finns på Steam eller till pc. De tre andra finns ju... Ettan var ju fantastisk på alla sätt och vis...

Vilken emulator är det som gäller om man ska spela Phantasy Star?

Fan nu blev man nostalgisk av sig, visste faktiskt inte att PS spelen fanns på Steam, har bara kört de på mega driven och tidigare på emulator (iofs emulator via Steam också men nu gör man ju rätt för sig )

Blev ett inköp av de PS spel som fanns där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Phantasy Star spelen är mina absoluta favoriter när det gäller jrpg. Sitter på en komplett samling med både dom europeiska och japanska versionerna av Phantasy Star 1,2,3 och 4.

Av någon anledning så brukar 2-4 gå att hitta via steam och humble bundle titt som tätt, men aldrig den fantastiska ettan. Förmodligen pga. att det var en Master System titel.

Dock finns det en samlingskassett till Gameboy Advance med 1-3 som är guld när man vill spela Phantasy Star bärbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Cyber knight 1 och 2 är väl väldigt lika Phantasy Star serien åtminstone till det grafiska?
Finns kompletta översättningar till båda har jag för mig.
Åh såg nu att du skrev till pc då blev det svårare...
https://m.youtube.com/watch?v=hsMmfPkn8x0

Permalänk
Avstängd

Satt faktiskt och körde första phantasy star nyligen och kändes fortfarande rätt skoj i övrigt är tidigare final fantasy 1-7 givet val då phantasy star praktiskt taget är ripp off av dom annars är min första tanke snes/sega spel som breath of fire, secret of mana, chrono trigger och enklaste är nog att kolla spel från square och enix från den tids perioden då båda hade många bra liknande rpg

till pc är det lite svårare med liknanade spel och jag skulle då sikta på black isle spelen som fallout arcanum o.s.v som kanske inte liknar dom helt men är nog bästa pc har att erbjuda i retroväg och finns andra bra lionheart, divine divinity, temple of elemental evil, heroes of might and magic, ultima, till 3d look som daggerfall, morrowind, gotic o.s.v som jag gillar på pc men spel du efterfrågar är nog vanligare på snes och megadrive och sqare och enix hade sin storhets tid då och släppte bra rpg´s på löpande band

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Satt faktiskt och körde första phantasy star nyligen och kändes fortfarande rätt skoj i övrigt är tidigare final fantasy 1-7 givet val då phantasy star praktiskt taget är ripp off av dom

First release Phantasy Star
December 20, 1987

First release Final Fantasy
December 18, 1987

Ganska bra jobbat att få ut en rip-off på 2 dagar som dessutom ser helt annorlunda ut och är överlägsen

Älskar grottorna i Phantasy Star 1, så grymmt gjorda och man fick sitta och själv rita kartor där man varit för att kunna ha koll, synd de bytte system i PS2

On topic så får man ju inte glömma Knights of Xentar, även om stilen i det är väldigt annrolunda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

First release Phantasy Star
December 20, 1987

First release Final Fantasy
December 18, 1987

Ganska bra jobbat att få ut en rip-off på 2 dagar som dessutom ser helt annorlunda ut och är överlägsen

Älskar grottorna i Phantasy Star 1, så grymmt gjorda och man fick sitta och själv rita kartor där man varit för att kunna ha koll, synd de bytte system i PS2

On topic så får man ju inte glömma Knights of Xentar, även om stilen i det är väldigt annrolunda

Dom arbetade sjukt snabbt men kan ändra mig till pepsi och cola som många sega/nintendo släpp var men håller med om att rita kartor tiden var roligare och samma i wonderboy när man fick skriva upp hemliga ställen och var lite mer engagemang som krävdes men rutblocket och varje steg är en ruta var en trevlig tid och en bra combo även i första phantasy star

Men kom att tänka på en sak att var det inte något konstigt med versionerna på final fantasy att första inte var första som kom hit eller till usa ...osäker men har för mig det var något konstigt med första spelen och var så längesedan jag spelade dom att jag kommer knappt ihåg nått 5-7 vet jag att jag upskattade men resten är lite luddiga så kan vara värt att kolla om nån vill spela dom så det blir rätt ordning ...osäker om det var dom men nån kanske har bättre koll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Men kom att tänka på en sak att var det inte något konstigt med versionerna på final fantasy att första inte var första som kom hit eller till usa ...osäker men har för mig det var något konstigt med första spelen och var så längesedan jag spelade dom att jag kommer knappt ihåg nått 5-7 vet jag att jag upskattade men resten är lite luddiga så kan vara värt att kolla om nån vill spela dom så det blir rätt ordning ...osäker om det var dom men nån kanske har bättre koll

I USA släpptes endast final fantasy 1, 4 och 6 och de döptes då till 1, 2 och 3. De skippade helt enkelt 2,3 och 5 (synd då 5an är riktigt bra). För att förvirra det ytterligare så när final fantasy 6 släpptes till playstation så hette den 6 även i USA, medans SNES versionen av samma spel hette final fantasy 3. från 7 och uppåt är dte samma nummer globalt dock

Permalänk
Medlem

Hmm, om man vill ha något lite liknande på PC som är någorlunda modernt, om än lite mer i form av kärleksfull parodi, så kan Penny Arcade, Precipice of Darkness spelen vara värd en titt.
Bakvänt nog så har Episode 1 och 2 lite mer "modern" stil (säg typ Final Fantasy 7-eran) medan trean och fyran är mer 16 bits-eran.

Jag fastnade aldrig riktigt i JRPG-spelen på den gamla goda tiden - förutom just FF7 - men plöjde genom de här Penny Arcade spelen och tyckte det var helt ok

Skrivet av anon5930:

Men sett till gameplay så funderar jag på om inte Legend of Grimrock skulle kunna kvala in. Inte så mycket till story dock och spelet är en annan sorts RPG dessutom. Nämner det utifall att det skulle kunna vara relevant.

Legends om Grimrock är helgrymt, men halvlångt från Phantasy star stuket väl?
Grimrock är väldigt mycket en homage till Dungeon Master och kanske även tex Eye of the Beholder, Lands of lore, Bloodwych mfl. (plus kanske delvis även Captive, Hired guns, om än de är i en annan era)
Om man gillade något av de spelen känns Grimrock självskriven

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Slinger: Älskar gamla rpg/dungeon-spel. Har du testat Arcana?

Här är en lista på massa godbitar: http://www.dungeoncrawlers.org/top-100/

Synd att de inte gör sådana spel längre...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Hmm, om man vill ha något lite liknande på PC som är någorlunda modernt, om än lite mer i form av kärleksfull parodi, så kan Penny Arcade, Precipice of Darkness spelen vara värd en titt.
Bakvänt nog så har Episode 1 och 2 lite mer "modern" stil (säg typ Final Fantasy 7-eran) medan trean och fyran är mer 16 bits-eran.

Jag fastnade aldrig riktigt i JRPG-spelen på den gamla goda tiden - förutom just FF7 - men plöjde genom de här Penny Arcade spelen och tyckte det var helt ok

Legends om Grimrock är helgrymt, men halvlångt från Phantasy star stuket väl?
Grimrock är väldigt mycket en homage till Dungeon Master och kanske även tex Eye of the Beholder, Lands of lore, Bloodwych mfl. (plus kanske delvis även Captive, Hired guns, om än de är i en annan era)
Om man gillade något av de spelen känns Grimrock självskriven

Gameplay-mässigt är det ganska likt, jag tänker mer specifikt på dungeon crawl-delen av spelet:

Det stora problemet är just att Phantasy Star 1 är ganska unik. Uppföljarna påminner mer om typ alla andra JRPGn.

Permalänk
Medlem

Köpte Phantasy Star II till iPhone. Funkar kalas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gameplay-mässigt är det ganska likt, jag tänker mer specifikt på dungeon crawl-delen av spelet:

Aha, visste inte att det fanns sånt i det spelet! Rätt snyggt utfört med rörelserna i gångarna faktiskt
Fast det är väl ändå rent turnbaserat såvitt jag kan se? (Grimrock är ju realtime)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Aha, visste inte att det fanns sånt i det spelet! Rätt snyggt utfört med rörelserna i gångarna faktiskt
Fast det är väl ändå rent turnbaserat såvitt jag kan se? (Grimrock är ju realtime)

Jo, med tanke på åldern på såväl spel som konsol så är det faktiskt rätt snyggt på sitt vis, nästan 30 år senare.

Jag var inte ute efter något identiskt, då det troligen inte finns, utan utgick från önskemålen i första inlägget i tråden. Jag anser att Legend of Grimrock passar rätt bra in där (mer fokus på strider). Men helt klart är spelet realtime.