Ny gpu till 2500k och ny cpu kylare

Permalänk
Medlem

Ny gpu till 2500k och ny cpu kylare

Har en 2500k (stock) på MSI p67a-c45 och tänkte köpa ett nytt grafikkort för 2000 kr (nuvarande är 560 ti).

Tänkte även köpa en kylare till 2500k för att komma upp till kring 4.4 ghz.

Förslag på gpu och kylare till cpu?

Permalänk

@mixxo:
Jag hade köpt CPU-kylare först.
Sedan överklockat tills du hittar en stabil o skön klock.

Därefter starta något som kollar loads på CPU och GPU under spel som du tänkt lira.
Se hur pass långt efter din GPU är.

Därefter anpassa GPU-köpet

Permalänk
Medlem

gtx 970 blir bäst i denna prisklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3578456

be quiet pure rock är en bra och enklare processorkylare. se till så den får plats i ditt chassi bara.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@mixxo:
Jag hade köpt CPU-kylare först.
Sedan överklockat tills du hittar en stabil o skön klock.

Därefter starta något som kollar loads på CPU och GPU under spel som du tänkt lira.
Se hur pass långt efter din GPU är.

Därefter anpassa GPU-köpet

Ja alltså eftersom det är givet att min gpu kommer att ligga efter försöker jag hitta den som ger bäst prestanda för 2000 kr, varför ens göra tester då? Det kommer vara rätt så blandat med spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Har en 2500k (stock) på MSI p67a-c45 och tänkte köpa ett nytt grafikkort för 2000 kr (nuvarande är 560 ti).

Tänkte även köpa en kylare till 2500k för att komma upp till kring 4.4 ghz.

Förslag på gpu och kylare till cpu?

Kolla så att det ens går att överklocka med det moderkortet. Är inte P-korten rätt låsta? Någon annan som är aningen mer insatt kan kanske svara bättre på det.

Jag vet åtminstone att Z-korten är alltid att rekommendera när man ska hålla på med överklockning.

Permalänk
Skrivet av mixxo:

Ja alltså eftersom det är givet att min gpu kommer att ligga efter försöker jag hitta den som ger bäst prestanda för 2000 kr, varför ens göra tester då? Det kommer vara rätt så blandat med spel.

Ska du ha den logiken så googla gpu 2000kr så får du ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Har en 2500k (stock) på MSI p67a-c45 och tänkte köpa ett nytt grafikkort för 2000 kr (nuvarande är 560 ti).

Tänkte även köpa en kylare till 2500k för att komma upp till kring 4.4 ghz.

Förslag på gpu och kylare till cpu?

Du kan med all sannolikhet komma högre än så även med en tornkylare av billigare modell. Har både en 2700k rullandes i 4.6ghz ~1.33v (evo 212) och en 3770k i 4.4ghz ~1.2v (noctua, osäker på modell men inte dh14/15 klass), och båda de klockar generellt sett sämre än 2500k pga HT och Ivy klockar helt enkelt sämre.

Själv gillar jag 390 som jag tror mig ha sett för 2.2-2.3k för inte allt för länge sedan. Är du öppen för att köpa begagnat så kommer du undan än billigare.

Skrivet av Forsgren:

Kolla så att det ens går att överklocka med det moderkortet. Är inte P-korten rätt låsta? Någon annan som är aningen mer insatt kan kanske svara bättre på det.

Jag vet åtminstone att Z-korten är alltid att rekommendera när man ska hålla på med överklockning.

p67 stödjer överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Ska du ha den logiken så googla gpu 2000kr så får du ett svar.

Ska man ha den logiken finns det ingen mening med ett forum. Man vill ju höra lite för och nackdelar med olika kort och personliga erfarenheter. Inte enbart "det här är bäst."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Kolla så att det ens går att överklocka med det moderkortet. Är inte P-korten rätt låsta? Någon annan som är aningen mer insatt kan kanske svara bättre på det.

Jag vet åtminstone att Z-korten är alltid att rekommendera när man ska hålla på med överklockning.

Mitt Asrock P67 fungera kanon att överclocka med, körde min 2500k i 4.6Ghz i flera år tills en konding sprack och tog med sig moderkortet och mitt nvidia 980

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle rekommendera ett GTX 970 istället pga att det är mycket billigare än vad det borde vara, och att det är inte många hundra kronor dyrare än det du tittar på.
GTX 960 är det bättre valet om du inte kan spendera mer än 2000 då dem oftast går att hitta ganska så prisvärt.
Du får dock gärna köpa AMD av det enkla skälet att ingen vill ha ett Nvidia-monopol.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk

Själv hade jag röstat på Nitro-kortet av samma modell http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3505019 med en aningen bättre kylare, vilket alltid är trevligt.

CPU-kylaren är bra i alla fall.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag avvaktat med en cpukylare och lagt några hundra extra för grafikkortet.
Ta en kik här och jämför 380 med 970
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Permalänk

Sitter själv på en 2500K 4,5ghz och i nuläget ett 770. Fläktarna på mitt 770 håller dock på att dö, och när de gett upp helt kommer ett 1070 införskaffas absolut inte ett 970. Använder mig av en pure rock som cpu kylare med spänningen på 1.3 väldigt låga temps. Så slå till med en pure rock och ett 1070 vetja!