Gigabyte Geforce GTX 1080 G1 Gaming

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Geforce GTX 1080 G1 Gaming

Även taiwanesiska Gigabyte satsar på Nvidias flaggskepp Geforce GTX 1080, där den egenstöpta modellen G1 Gaming tar plats i testlabbet med både fabriksöverklockning och förbättrad kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Värdelös? Jag har bara skummat igenom testet men vad jag ser så är alla i princip lika bra/dåliga, eftermarknadskylare dvs. Skiljer någon siffra här och där och har väl varit så ett par år (minst, vad jag kommer ihåg).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Du kan sätta på silent mode i deras mjukvara, graderna ökar smått till ca ~75 men låter knappast någonting under full load.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av recension:

Nackdelar: Spoltjut hos testexemplaret.

Suck...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@lossah:

Har läst flera tester och Pallit, MSI, Asus för att nämna några har alla klart bättre kylare. Windforce 3x brukade vara istort sett lika bra som de bästa även fast Gigabyte de senaste åren haft en värdelös fläktkurva, men den har varit lätt att justera. Börjar undra om de försöker spara pengar på kylaren och att den faktiskt är sämre än tidigare versioner av Windforce 3x. Tar hellre tillbaks den som krävde 3st kortplatser som jag hade på mitt GTX 670. Den var knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte ett:
Gigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme Gaming

Hade ett Gigabyte 980 G1 innan och var nöjd.
Den modellen hade 2st 8 pins kontakter.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Vad pratar du om? den har ju bäst temperaturer av de hittils testade GTX 1080.

EDIT : Asus Strix går 3c svalare.

Permalänk
Medlem

När jag såg rubriken tänkte jag "Högljutt & spoltjut", synd att man hade rätt, hade Gigabytes 7970 och var jättenöjd.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Vad pratar du om? den har ju bäst temperaturer av de hittils testade GTX 1080.

Asus Strix går några grader kallare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

ja jag fattar inte hur detta kan vara så relativt vanligt numera. Kostar det massa extra att tillverka kort utan spoltjut, så tillverkarna sparar in och struntar i att kortet tjuter?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroFinken:

Asus Strix går några grader kallare

aa, Såg det också nu. Men 3c är ingen stor "dealbreaker" när det kommer till 66-69c. Redan svalt nog för att vara luft

Permalänk

"Spoltjut hos testexemplaret"

Varför klarar inte tillverkarna av att göra sig av med detta problemet? Detta med spoltjut är väl något som tillkommit på senare grafikkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har spoltjut i mitt 1070 G1 Gaming också.. TROR jag, låter som att det kommer från nätaggregatet men jag hade inte spoltjut med mitt 970 från EVGA så jag vet inte.. Så här i efterhand hade jag valt ett annat kort men jag är ändå nöjd

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Spoltjut hos testexemplaret"

Varför klarar inte tillverkarna av att göra sig av med detta problemet? Detta med spoltjut är väl något som tillkommit på senare grafikkort?

har nog snarare att göra med att datorerna blir allt tystare så det märks mer. mitt evga 1080 har märkbart spoltjut, det har även mitt sapphire 290x och mitt gigabyte 680 hade det. alla tre lät mer överklockade än i stock. tror att alla kort har spoltjut, varierar bara hur mycket och märks även olika mycket beroende på hur högljudd datorn är. själv tycker jag inte att det är så farligt då både sidopanelen och hörlurar gör väldigt mycket mot just spoltjut. utan hörlurar och sidopanel är det mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

aa, Såg det också nu. Men 3c är ingen stor "dealbreaker" när det kommer till 66-69c. Redan svalt nog för att vara luft

Asus kylaren är samtidigt också tystare, bägge tystare och kallare så är det bra skilldnad.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av versions:

har nog snarare att göra med att datorerna blir allt tystare så det märks mer. mitt evga 1080 har märkbart spoltjut, det har även mitt sapphire 290x och mitt gigabyte 680 hade det. alla tre lät mer överklockade än i stock. tror att alla kort har spoltjut, varierar bara hur mycket och märks även olika mycket beroende på hur högljudd datorn är. själv tycker jag inte att det är så farligt då både sidopanelen och hörlurar gör väldigt mycket mot just spoltjut. utan hörlurar och sidopanel är det mycket värre.

Precis, kan säkert ha haft spoltjut någonstans i min Pentium 4-burk, men vem vet - hela datorn lät som en astmatisk dammsugare 24/7.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

När jag såg rubriken tänkte jag "Högljutt & spoltjut", synd att man hade rätt, hade Gigabytes 7970 och var jättenöjd.

Intressant, hade själv ett Gigabyte 7970 Ghz och var inte alls nöjd med det. Varmt, högljutt och påtagligt spoltjut. Skulle aldrig köpa en Windforcekylare igen. Tycker man ser denna generationen att i princip samtliga övriga kylare i samma prisklass är bättre sett till kylningskapacitet/dB.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Vadå värdelös? Den gör ju sitt jobb och placerar sig ganska högt i grafen också.

Skrivet av Marticus:

ja jag fattar inte hur detta kan vara så relativt vanligt numera. Kostar det massa extra att tillverka kort utan spoltjut, så tillverkarna sparar in och struntar i att kortet tjuter?

Kan ju även bero på att spoltjut är som ett lotteri. Ibland händer det bara och då är det svårt att motverka det. Handlar helt enkelt om otur.

Skrivet av versions:

har nog snarare att göra med att datorerna blir allt tystare så det märks mer. mitt evga 1080 har märkbart spoltjut, det har även mitt sapphire 290x och mitt gigabyte 680 hade det. alla tre lät mer överklockade än i stock. tror att alla kort har spoltjut, varierar bara hur mycket och märks även olika mycket beroende på hur högljudd datorn är. själv tycker jag inte att det är så farligt då både sidopanelen och hörlurar gör väldigt mycket mot just spoltjut. utan hörlurar och sidopanel är det mycket värre.

Måste haft enormt med tur i så fall. Har aldrig haft spoltjut i något av mina grafikkort eller mina nätagg. Det enda spoltjut jag hört är från brorsans CPU kylare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Ok! Kanske jag som hade tur med mitt kort

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Bara jag som gillar att det är ett eget kretkort som som inte är högre än 12.5 cm. är nog det ända jag hittat. gillar inte att alla kort blivit så höga som då många ligger på 14 cm

dock känns det som att evga acx3.0 med referens kort är bättre. får se om det är samma med 1070

Permalänk
Avstängd

Har frågat mig ett tag varför ni har standard Fire Strike i syntetiska tester och extreme Fire Strike på överklockningsresultat @JonasT?

Går ju inte att jämföra rakt av om man känner för att göra det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad pratar du om? den har ju bäst temperaturer av de hittils testade GTX 1080.

EDIT : Asus Strix går 3c svalare.

Låg temp på bekostnad av högt ljud.

Det skulle vara kul om Swec kunde testa detta kort.
Gigabyte Extreme Water Cooling

eller EVGA's Hybrid

Permalänk
Medlem

@JonasT

Vid normal överklockning lär väl knappast en 8pin begränsa? Är ju inga svårigheter att dra 25A över en 8pin. Visst, det är utanför specifikationerna men det är man när man överklockar ändå. Kan det vara så att stock (BIOS) strömbudgeten blir låg och därav när man höjer strömbudgeten procentuellt så blir den totala summan lägre gentemot andra kort?

Är det jag som missminner mig men är även detta kortet mycket smalare än dem andra 1080 korten? (Syftar på hur mycket PCB'n sticker ut utanför bracket'en.) Vet inte om man borde egentligen ge detta kortet positivt för det eller dem andra minus för ineffektivt bruk utav PCB yta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har frågat mig ett tag varför ni har standard Fire Strike i syntetiska tester och extreme Fire Strike på överklockningsresultat @JonasT?

Går ju inte att jämföra rakt av om man känner för att göra det.

De testar alla tre utan överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, det har du rätt i @versions. Det jag egentligen borde ha undrat är varför OC-resultaten bara körs i 1440p. Merarbete som inte ger så mycket kanske?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

GPU Boost 3.0 verkar ju vara helt sjukt bra på att ta utnyttja kraften i 10x0 korten. Är jävligt imponerad av hur det nästan aldrig blir några större förbättringar efter en manuell överklock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magkliarn:

Intressant, hade själv ett Gigabyte 7970 Ghz och var inte alls nöjd med det. Varmt, högljutt och påtagligt spoltjut. Skulle aldrig köpa en Windforcekylare igen. Tycker man ser denna generationen att i princip samtliga övriga kylare i samma prisklass är bättre sett till kylningskapacitet/dB.

Hade ett gigabyte 780 ti som går upp i 82 grader o fläkten lät som ett jetplan

Mitt nuvarande 1080 från palit är rena drömmen.. Knäpptyst o klocka satan

Permalänk
Medlem

Oj, det var verkligen inte imponerade någonstans jämfört med konkurrenterna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Mest intresserad av hur mycket gigabyte 1070 mini OC landar på i fläktljud o temperatur! Måste ha i min itx burk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating