Permalänk

qpad mk-50 hur byter man tangenter?

Jag råkade spilla lite på mitt tangentbord på backspace knappen. Jag drog genast loss den med våld (det kanske var dumt) och nu vill jag ploppa tillbaka den igen. Ingenting ser ut att ha gått sönder förutom att den ena "key stabilizern" (?) lossnade, men den gick inte sönder och jag kunde sätta tillbaka den på knappen. Men när jag sätter dit hela knappen så känns backspace lite segare och trasig typ. Hur ändrar man knappar på detta keyboard? Jag har inte manualen kvar så lite hjälp skulle uppskattas! Kan skicka bild om det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

Jag råkade spilla lite på mitt tangentbord på backspace knappen. Jag drog genast loss den med våld (det kanske var dumt) och nu vill jag ploppa tillbaka den igen. Ingenting ser ut att ha gått sönder förutom att den ena "key stabilizern" (?) lossnade, men den gick inte sönder och jag kunde sätta tillbaka den på knappen. Men när jag sätter dit hela knappen så känns backspace lite segare och trasig typ. Hur ändrar man knappar på detta keyboard? Jag har inte manualen kvar så lite hjälp skulle uppskattas! Kan skicka bild om det behövs

http://www.google.se/url?q=http://www.qpad.com/uploads/manual...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@saXxXén: Det var backspace som gick sönder för mig inte spacebar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

@saXxXén: Det var backspace som gick sönder för mig inte spacebar

Det är samma princip för alla tangenter med stabilisatorer. Hur mycket spillde du? Det första man bör göra om man spiller är att koppla ur tangentbordet och låta det torka ordentligt (24-48h minst) om det är vatten. Annars bör man skölja rent med vatten och sedan låta det torka ordentligt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE: På instruktionerna som jag fick ovan från manualen står det att man ska dra loss knappen utan att steel stabilizern lossnar. Min gjorde det, den sitter fortfarande fast runt där knappen ska sitta. Så ska steel stabilizern sitta fast inuti knappen? Är du säker på att manualen gäller för samma keyboard/knapp?

Permalänk
Medlem

@gustavius
Vad sägs om att ta ett foto på situationen och lägga upp här. En bild är värd tusen ord och allt det där

Permalänk
Medlem

Det finns två sorters stabilisatorer, Costar och Cherry. Nedan är en bild på Costar varianten som är den krångligare av de två och som jag utgår från att du har med tanke på din beskrivning:

Då ska tråden fästas i dom små vita fästena som sitter på tangenten. Om man inte fäster den har man ingen stabilisering. När du säger att ena stabilisern lossnade så antar jag att du menade ett av de två vita fästena. Så det du behöver göra är att plocka av tangenten och sedan fästa tråden i de vita fästena för att slutligen fästa hela tangenten igen. Det blir något enklare om du tar av tangenterna runtomkring för mer utrymme. Undvik dock att ta av enter då den också har en stabilisatortråd och du riskerar att få upprepa allting.

Edit: Dina fästen är inte nödvändigtvis vita utan jag refererade till bilden.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

@saXxXén: Det var backspace som gick sönder för mig inte spacebar

Läste fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Vaun: Exakt, jag har cherry red knappar och svarta stabilisatorer. Men jag lyckades göra precis som du sa och fick det att funka. Jag märkte dock att min backspace är lite segare än vanligt, måste den lilla stålramen "klicka i" längst fram i båda ändarna av stabilisatorns spår för att det ska funka som det ska? Det behövdes inte på min enter knapp, men för backspace så kan den "klicka i" i spåren längst fram. Det innebär att stålramen inte rör sig fritt i stabilisatorns spår och det verkar som att man ska göra detta för backspace

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gustavius:

@Vaun: Exakt, jag har cherry red knappar och svarta stabilisatorer. Men jag lyckades göra precis som du sa och fick det att funka. Jag märkte dock att min backspace är lite segare än vanligt, måste den lilla stålramen "klicka i" längst fram i båda ändarna av stabilisatorns spår för att det ska funka som det ska? Det behövdes inte på min enter knapp, men för backspace så kan den "klicka i" i spåren längst fram. Det innebär att stålramen inte rör sig fritt i stabilisatorns spår och det verkar som att man ska göra detta för backspace

Ett tips är att dra stabilisator pinnen med en tång så att det klickar i plastfästet. Om det är själva "metallpinnen" du pratar om.

Permalänk
Medlem

@gustavius: Precis, den ska "klicka" i :). Som säger @Huttala så kan du använda en tång. Fråga honom om du inte får till det, han har bra koll :).

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det bästa är ju om man tar kort på fenomenet, så vi vet att vi pratar om samma sak.