Oneplus One vattenskadad, säkerhetskopiera filer?

Permalänk
Medlem

Oneplus One vattenskadad, säkerhetskopiera filer?

Hej SC!

Nu är det så att min Oneplus One fick vatten på sig för någon vecka sedan. Allt verkar fungera om man bortser från skärmen, den startar och jag märkte ej vattnet på den innan jag svarade i telefon så jag vet att samtal fungerar. Jag har haft den i ris i ca 7 dagar och sedan har jag låtit den ligga ute i solen, skärmen verkar ej vakna till liv och därför vänder jag mig hit.

Jag vill säkerhetskopiera.
För att kunna spara filer som ligger på den så har jag tidigare behövt acceptera på telefonen. Jag har försökt göra detta utan att se men det går inte bra. Finns det något sätt jag kan ta över telefonen och då spara mina bilder över USB? Eller att jag på en annan enhet kan se skärmen? Alla idéer kring hur jag kan spara ner mina bilder uppskattas.

Mvh Fredrik B

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Vila i frid

...och vad händer om du ansluter telefonen till din dator via USB? Kika i (under)kataloger som heter DCIM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och vad händer om du ansluter telefonen till din dator via USB? Kika i (under)kataloger som heter DCIM.

Som han beskriver så går telefonen säkert in i laddningsläge när den ansluts och man måste då manuellt på telefonen byta till filöverföring för att den ska dyka upp som en ansluten enhet på datorn. Förmodligen går det med nån kombination av hårdvaruknappar att få den att starta i något developer mode där du kan komma åt filer direkt, kan behöva programvara för det dock och det är inget jag har någon koll på tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
Precis som Naga skriver nedan så är telefonen i laddningsläge. Jag har säkerhetskopierat flera gånger förut och vet hur det går till om jag kan godkänna på telefonen.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

@hasenfrasen:
Precis som Naga skriver nedan så är telefonen i laddningsläge. Jag har säkerhetskopierat flera gånger förut och vet hur det går till om jag kan godkänna på telefonen.

Du råkar inte ha upplåst bootloader på telefonen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du kan se något på skärmen eller kan gissa dig till hur du ska dra så kan du köpa en USB OTG kabel och koppla in en vanlig dator mus. Vet inte om man kommer åt bilderna annars, google införde kryptering av telefonerna i 5.1 om jag inte miss minner mig. Möjligt att det inte är igång om man inte får telefonen med det dock.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du råkar inte ha upplåst bootloader på telefonen?

Det tror jag att jag har. Har installerat CM13 på telefonen för ett litet tag sedan och då gör man det tror jag.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Om du kan se något på skärmen eller kan gissa dig till hur du ska dra så kan du köpa en USB OTG kabel och koppla in en vanlig dator mus. Vet inte om man kommer åt bilderna annars, google införde kryptering av telefonerna i 5.1 om jag inte miss minner mig. Möjligt att det inte är igång om man inte får telefonen med det dock.

Jag har tillgång till en OTG kabel men jag ser ju ingenting på skärmen då den är helt svart. Vet därför ej hur det skall hjälpa mig. Kan man få skärmen speglad på något sätt?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Det tror jag att jag har. Har installerat CM13 på telefonen för ett litet tag sedan och då gör man det tror jag.

Utmärkt, det gör allt mycket lättare. Börja med att installera 15 seconds ADB Installer inklusive drivrutiner och allt. Stäng därefter av telefonen och håll inne Volym upp och Power tills telefonen vibrerar. Anslut telefonen till datorn med USB-kabel och kör fastboot devices i en kommandoprompt. En enhet ska hittas. Ladda ner senaste TWRP.img och flasha med fastboot flash recovery "C:\Sökväg\Till\TWRP.img" (använd shift+högerklick, kopiera som sökväg). När flashningen är klar, håll inne Volym ner samtidigt som du kör fastboot reboot. När telefonen vibrerar kan du släppa. TWRP kommer nu starta och efter ca 30 sekunder kan du se enheten genom att köra adb devices. Nu kan du helt enkelt dra ut bilderna med adb pull /sdcard/DCIM C:\DCIM så hamnar dem i C:\DCIM.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.