Permalänk
Medlem

Riktigt tysta mekaniska tangentbord

Min sambo får man säga är rätt känslig för om det låter för mycket när jag använder tangentbordet. Jag använder i dagsläget ett Logitech Y-UY95 som jag tyckte var helt okej att skriva på, men nu har vår två-åring permanent bortmonterat för många av tangenterna för att det skall vara något kul att använda längre (lite jobbigt när R, U, F, H och K bara är små gummitoppar ).
I förhoppning om att hitta något som både skulle tåla klåfingriga småmänniskor och inte långsamt driva min sambo till vansinne inhandlade jag ett Steelseries Apex M500 med MX Cherry Red-switchar. Detta fick dock prompt packas ner igen för retur då det inte var diskret nog.
Jag skulle gärna lägga lite pengar på ett gediget mekaniskt tangentbord med skön känsla, men jag undrar hur stor skillnad i ljud/störmoment det egentligen är mellan ett MX Red-tangentbord och säg ett Topre Realforce105UB eller Matias Quiet Pro? Videor på nätet är inte mycket att gå på då alla låter väldigt mycket när de spelas in av en kameramikrofon på 10cm avstånd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_M:

Min sambo får man säga är rätt känslig för om det låter för mycket när jag använder tangentbordet. Jag använder i dagsläget ett Logitech Y-UY95 som jag tyckte var helt okej att skriva på, men nu har vår två-åring permanent bortmonterat för många av tangenterna för att det skall vara något kul att använda längre (lite jobbigt när R, U, F, H och K bara är små gummitoppar ).
I förhoppning om att hitta något som både skulle tåla klåfingriga småmänniskor och inte långsamt driva min sambo till vansinne inhandlade jag ett Steelseries Apex M500 med MX Cherry Red-switchar. Detta fick dock prompt packas ner igen för retur då det inte var diskret nog.
Jag skulle gärna lägga lite pengar på ett gediget mekaniskt tangentbord med skön känsla, men jag undrar hur stor skillnad i ljud/störmoment det egentligen är mellan ett MX Red-tangentbord och säg ett Topre Realforce105UB eller Matias Quiet Pro? Videor på nätet är inte mycket att gå på då alla låter väldigt mycket när de spelas in av en kameramikrofon på 10cm avstånd...

Det finns gummiringar du kan sätta under tangenterna för att det ska låta mindre. Jag har två stycken under varje tangent på mitt func 460 mx red och det låter nästan ingenting alls.

Två uppsättningar av dessa räcker för att sätta 2st under varje tangent: http://www.ebay.com/itm/120Pcs-White-Rubber-O-Ring-Dampers-Ke...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent är väldigt tyst för att vara mekaniskt tangentbord. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291207

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

@Kote: Jaså man kan få plats med flera uppsättningar? Då kanske jag bara skall fortsätta sätta på lager efter lager tills hon slutar klaga

Permalänk
Medlem

@StenTuff: Jag tittade på det, men jag gillar inte gaming-estetiken. Men det verkar vara det enda tangentbordet som har MX Silent?

Permalänk
Medlem

Problemet i detta fall är väl inte att switcharna låter, utan att du slår tangenterna i botten? Med andra ord kommer det inte spela någon roll huruvida du har mx red eller silent i brädan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_M:

Jag skulle gärna lägga lite pengar på ett gediget mekaniskt tangentbord med skön känsla, men jag undrar hur stor skillnad i ljud/störmoment det egentligen är mellan ett MX Red-tangentbord och säg ett Topre Realforce105UB eller Matias Quiet Pro? Videor på nätet är inte mycket att gå på då alla låter väldigt mycket när de spelas in av en kameramikrofon på 10cm avstånd...

Jag har ett Topre Realforce 88UB hemma och ett QuickFire Rapid med "mörkröda" brytare på jobbet (moddade med fjädrar som ligger mellan röda och svarta brytare), och Topret låter mycket mindre. Det har ett mycket dovare ljud som jag nästan skulle vilja kalla för behagligt. Att det sen är en fröjd att skriva på är ju också trevligt

Om du klarar dig utan numpad så finns ju även NovaTouch TKL med Topre-brytare, som är betydligt billigare men ska visst hålla lite lägre kvalitet än Realforce.

Permalänk
Medlem

@Robin_M: Både Topre och Matias quiet är tystare än någon Cherry-brytare, med eller utan o-ringar. Topre kan dessutom tystmoddas (Topre Type-S finns inte med svensk layout) och bli än tystare. Båda Topre och Matias quiet låter dock lite mer än ett tyst membrantangentbord, så är ljudnivå det enda du bryr dig om, köp ett sånt. Frågar du mig hade jag köpt Realforce-tangentbordet då jag gillar Topre bättre än Matias quiet, men det är en högst personlig åsikt. Matias känns föga förvånande mer mekaniskt (Matias-brytarna är mekaniska medan Topre är ett påkostat rubberdome), medan Topre, enligt mig, har ett skönare flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok om jag lånar tråden för att ställa en kompletterande fråga? Min sambo är likadan men hon stör sig på musens klickande istället (spelar en del strategispel som innebär frenetiskt klickande ).

Nån som kan rekommendera en mus där klickljuden är i princip ljudlösa?

Även TS kan behöva en sådan för att imponera på sin sambo. Lite goodwill skadar aldrig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Kote:
@twit:

Ja, problemet är väl att jag upplevs skriva för hårt. Jag köpte en uppsättning o-ringar på Inet idag när jag ändå hade vägarna förbi, vi får se om det hjälper tillräckligt mycket
Tack för alla bra tips!

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Letar efter ett vettigt tangentbord för spel men som är tyst! Sönernas mekaniska tangentbord härhemma låter ju vansinnigt när de sätter igång. Dock vill jag ha ett tyst då jag får för mig att sitta sent ibland när familjen sover.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

SteelSeries APEX M800, bortsett från den muppiga space tangenten så är det lätt min nya favorit.

Skickades från m.sweclockers.com