Permalänk

Power bank USB-C

Hej alla.

Har en nexus 6P och letar frenetiskt efter en svensk återförsäljare som säljer nån form av externt batteri som stödet USB-C.

Har en Andersson powerbank på 6600 mha, batteriet på telefonen är på 3450 mha. Kan inte ens ladda telefonen en gång med den powerbanken med en usb2 till usb-c kabel. Inte ens om telefonen bara har 50% kvar av batteritiden. Borde ju gå att ladda åtminstone 1 gång med dom specifikationerna. Tror inte det är powerbanken som är dålig då jag får ut ungefär 2,5 laddning på min gamla nexus 4

Nån som har nåt tips på powerbank som fungerar till en USB-C mobil, och som går att köpa i Sverige. amazon.com har det, men levererar inte till Sverige.

Crille

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

@tcntad: Nej har inte gjort det, men funderat på att göra det. Är rädd för att slänga pengar i sjön om jag köper ett dyrt batteri som dräneras lika fort som mitt gamla.

På min laddare till nexusen6p står det 5Volt 3Ampere. Borde ju funka, men kanske är det enda alternativet, att köpa och prova en annan.

Laddar jag genom usb-porten på datorn står det i telefonen "laddas långsamt"
Laddar genom en vanlig USB-2 (med rätt kabel) står det "laddas"
Laddar jag genom medföljande orginaladapter står det "laddas snabbt"

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Låter som att Powerbanken har sämre kapacitet än vad den är spelad till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av christeribaren:

@tcntad: Nej har inte gjort det, men funderat på att göra det. Är rädd för att slänga pengar i sjön om jag köper ett dyrt batteri som dräneras lika fort som mitt gamla.

På min laddare till nexusen6p står det 5Volt 3Ampere. Borde ju funka, men kanske är det enda alternativet, att köpa och prova en annan.

Laddar jag genom usb-porten på datorn står det i telefonen "laddas långsamt"
Laddar genom en vanlig USB-2 (med rätt kabel) står det "laddas"
Laddar jag genom medföljande orginaladapter står det "laddas snabbt"

Skrivet av nisselask:

Låter som att Powerbanken har sämre kapacitet än vad den är spelad till.

Skickades från m.sweclockers.com

smaller's inlägg låter vettigast. Att PB'n är speccad på pappret för nåt den inte klarar av helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av christeribaren:

Hej alla.

Har en nexus 6P och letar frenetiskt efter en svensk återförsäljare som säljer nån form av externt batteri som stödet USB-C.

Har en Andersson powerbank på 6600 mha, batteriet på telefonen är på 3450 mha. Kan inte ens ladda telefonen en gång med den powerbanken med en usb2 till usb-c kabel. Inte ens om telefonen bara har 50% kvar av batteritiden. Borde ju gå att ladda åtminstone 1 gång med dom specifikationerna. Tror inte det är powerbanken som är dålig då jag får ut ungefär 2,5 laddning på min gamla nexus 4

Nån som har nåt tips på powerbank som fungerar till en USB-C mobil, och som går att köpa i Sverige. amazon.com har det, men levererar inte till Sverige.

Crille

Låter som att laddaren du har är en snabbladdare (Nästan inga laddare jag känner till har mer än 2.1A per port). Detta påverkar även att du får texten som beskriver att det går fortare att ladda mer originalladdaren. (USB 2 på en dator laddar med endast 500mA mot din laddare som laddar 6ggr snabbare med 3A).

Din powerbank kan även vara Specad till 6600 mAh @ 3.7V istället för 5V. Detta kombinerat med dåliga celler från fabrik och lite slitage kan innebära att du inte får en full laddning.

Om mobilen är igång när du laddar den så drar den även samtidig lite energi.

Att du har USB C (3.1) ger egentligen bara en specifikation som är laddning vid 5V(Precis som USB 2/3) och kablarna skall klara 100W totalt (dock inga som finns på marknaden nyttjar de föreslagna lösningarna för detta även om kablarna kanske klarar det).

Således, det spelar ingen roll om du har en USB A port (stor USB 2.0/3.0 port) eller en USB C i powerbanken. Det är fortfarande 5V * Amperetalet som ges.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kommer att prova med att inhandla ny powerbank då.

Tips på bra märken med goda omdömmen tages tacksamt emot

/Crille

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3101240

10 050 mAh, 2,4A detta är den första powerbanken jag äger som jag är helt nöjd med, liten, bra kapacitet och den är faktiskt "snygg".
Jag har en iPhone 6s+ och den laddar upp den väldigt snabbt

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk

Jag har denna.

https://www.dustinhome.se/product/5010885915/portable-powerba....

Laddar snabbt och klarar även att ladda upp min iPad PRO 12,9" 2 utgångar 5V 2,1A OCH 2,4A

En sak som är bra att kolla på är vilken input den har. Input 2A = snabbare uppladdning av din powerbank än en som har 1A.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör denna:
https://www.inet.se/produkt/6361148/tp-link-powerbank-10400ma...
Som alla andra, 2A på ena porten, 1A på andra. Duger fint för mina ändamål, se bara till att ladda med en ordentlig laddare, ska du ladda i en dator så tar det 17h att ladda den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

6P drar ungefär 1-1.2A max om du har en USB-C till A kabel (som är enligt specifikationerna).

Det man ska kolla efter på batterier är energin i Wh.

mAh är lite lurigt, då batteriet kan vara 3.6v eller 7.2 volt och då ger mAh olika värden (volt gånger ampere = watt).