EU:s telekomjättar utlovar 5G-nät till 2020

Permalänk
Melding Plague

EU:s telekomjättar utlovar 5G-nät till 2020

En grupp om 20 telekomjättar i EU utlovar mobila 5G-nätverk till 2020, men löftet kommer med önskemål om mildare regler runt nätneutralitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

innebär detta att vi som bor i skogen äntligen kan skaffa ett obegränsat trådlöst bredband? vem fan vet? hoppas jag det? JA!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Gamla vanliga. Lova väldigt luddigt och kräv i princip licens att förstöra internet och suga ut kunder. Om det inte finns några fördelar med 5G så finns det ingen anledning att stödja skiten. Om det finns fördelar betyder det att de kan tjäna pengar på dessa fördelar och det behövs ingen ändring av nätneutralitets regler.

Permalänk
Inaktiv

De är hyklare hela bunten! Om de fick bestämma om nätneutraliteten så kommer vi inte få någon innovation mer. USA är ett bra exempel på hur det kan bli om telekomföretagen fick bestämma, någon konkurrens där finns i huvudtaget inte!

Permalänk

Då kommer jag bara göra av med min mobildata ännu snabbare. Jag vill ha tillbaka GSM!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Då kommer jag bara göra av med min mobildata ännu snabbare. Jag vill ha tillbaka GSM!

Tillbaka? Det finns fortfarande.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@najtrows:
Nej det är början av slutet av Nätneutralitet.
Det här är vad du kan se fram emot

Permalänk
Medlem

Nätneutralitet > 5G

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: yeah, det verkar ju så. kanske blir skönt att sluta använda internet i framtiden

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Stockholm och stora delar av Sverige har redan LTE Advanced tror jag, vilket i dagsläget är typ det senaste.

EU bör inte backa på nätneutralitet, och absolut inte lyssna på Amerikanska företag som Vodafone. Dom ljuger nog om att det är ekonomiskt ohållbart och vill själva bara maximera vinsten och skapa ett nät där dom kan stänga ute aktörer och tvinga tjänsteleverantörer att betala dom.

Om inte dom kommersiella aktörerna tar tag i det, så borde nationerna eller unionen köpa in utrustning själva och underhålla den likt som dom redan gör med stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

innebär detta att vi som bor i skogen äntligen kan skaffa ett obegränsat trådlöst bredband? vem fan vet? hoppas jag det? JA!

HAHAHAH, du är rolig du

On topic:

Man har sålt 2G, 3G och 4G utan att behöva inskränka i nätneutraliteten, nog tusan ska de väl gå med 5G också. Allt annat är skitsnack.

Permalänk
Medlem

Vilka av dessa aktörer är kopplade till Svenska ISP:er? Någon som har listan på vilka detta gäller?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Meh. Jag klarar mig.

Permalänk

Jag ser fram emot 1000 mbit/s och 2 GB data i månaden.
/s

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte bättre att göra så att andra ställen än typ storstäder har vanlig 4g?, får man bara ut en konstant 10 Mbit i telefonen är det ok för de flesta.

Håller med folk som skrivit tidigare om att nätneutralitet är viktigare än 5g.
Många operatörer skall ha sin sak, Telia räknar inte trafik till Facebook osv, 3 tillåter till musiktjänster som Spotify. Sure det dem gör bryter inte reglerna vi har i Sverige idag mot nätneutraliteten men dem bryter helt klart mot konkurrenslagarna. Hur lätt ät det att skapa en utmanare till dessa tjänster som har fri trafik? kan man använda en tjänst och det inte drar på surfen är det en hel klar fördel mot alla konkurrenter där användarna måste betala i form av surf för att komma åt andra tjänsten.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Hoppas det även innebär att 3G ska funka utanför större städer/samhällen med. 4G får bli senare projekt även om det redan finns, men fixa det back in the days hypeade 3G först.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Vilka av dessa aktörer är kopplade till Svenska ISP:er? Någon som har listan på vilka detta gäller?

Såg på reddit att Telia var inblandade. Tror Telenor också pga Vodaphone var med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Ska bli kul med en framtid där man betalar basavgift för bredband, avgift för att kunna använda steam, extra avgift som garanterar stabil ping i csgo, stabilt youtube-tittande etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Nej

Då var det dags att gå ur EU !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande78:

Nej

Då var det dags att gå ur EU !!!

Eller försöka påverka politiken i EU, känns kanske lite mera relevant..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Vad det verkar och som dom antyder är alltså att dom vill även fortsätta med samma modell som med 4G näten dvs att man ska ha en begränsad trafikmängd, hela vitsen med 5G är ju att bandbredds problemet blir elimnerat i nätet och alla kan få surfa hur mkt dom vill..

Känns absurt om man tex skulle få runt 50 GB surf och om du uppnår fullhastighet på 5G nätet så kan du för bruka det på en ganska kort tid.

Jag önskar det fanns några internet kämpar det kunnde skapa en egen mobil operatör och utmana systemet óch införa frisurf igen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

Vad det verkar och som dom antyder är alltså att dom vill även fortsätta med samma modell som med 4G näten dvs att man ska ha en begränsad trafikmängd, hela vitsen med 5G är ju att bandbredds problemet blir elimnerat i nätet och alla kan få surfa hur mkt dom vill..

Känns absurt om man tex skulle få runt 50 GB surf och om du uppnår fullhastighet på 5G nätet så kan du för bruka det på en ganska kort tid.

Jag önskar det fanns några internet kämpar det kunnde skapa en egen mobil operatör och utmana systemet óch införa frisurf igen..

Tyvärr så är det omöjligt att skapa en egen mobil operatör för att det inte finns någon frekvens utrymme kvar. Det är därför det hela är så bra på att trycka pengar. Man har i princip oligopol utan någon som helst risk for konkurrens.

Enda lösningen skulle vara att staten återtar frekvensutrymmet och bygger eget när där operatörer hyr in sig. Som stadsnäten i princip. Det skulle optimera frekvensutnyttjandet och samtidigt tvinga fram lite konkurrens då nya operatörer kan dyka upp närsomhelst. Alternativet är det vi har idag där folk blir rövknullade av operatörer.

PS: Fri surf kommer aldrig hända då bandbredden är begränsad. För det måste man köra kabel som gör det relativt enkelt att utöka bandbredden.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag ser att det är många som klagar på dålig uppkoppling och dåliga hastigheter. Inte bara i denna tråden utan jag har läst det lite var stans i mellan åt när ämnet kommer på tal. Får man fråga var ni bor någonstans?

Själv bor jag i mitt i södra Sverige en bra bit ifrån större civlisation och har aldrig några problem med uppkoppling eller hastighet, mer än vid något slumpmässigt tillfälle som inte går att återproducera.

Sitter på Hallon/3.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Tyvärr så är det omöjligt att skapa en egen mobil operatör för att det inte finns någon frekvens utrymme kvar. Det är därför det hela är så bra på att trycka pengar. Man har i princip oligopol utan någon som helst risk for konkurrens.

Enda lösningen skulle vara att staten återtar frekvensutrymmet och bygger eget när där operatörer hyr in sig. Som stadsnäten i princip. Det skulle optimera frekvensutnyttjandet och samtidigt tvinga fram lite konkurrens då nya operatörer kan dyka upp närsomhelst. Alternativet är det vi har idag där folk blir rövknullade av operatörer.

PS: Fri surf kommer aldrig hända då bandbredden är begränsad. För det måste man köra kabel som gör det relativt enkelt att utöka bandbredden.

Tack verkar som något är väldigt fel i det systemet, borde vara mer mer som stadsnätet där man kan köpa svartfiber fast i detta fall frekvensutrymme,

Tele2 har 50 gb för 250 kr per månad, i princip är detta frisurf för det är mkt svårt att komma upp i 50 GB på en telefon prova själv..
All video man förbrukar på nätet är ofta hårt komprimerat även när det gäller netflix och svtplay med mera och youtube.

men hur som helst, att staten säljer frekvensutrymme till högstbjudande tycker jag är väldigt kortsiktigt tänkande, visst dom får ävl in ett antar miljarder på affären men blir ju också ne helt marknad som blir oligopol.
Tänk vad intressant det hade varit om det fanns lika många telefon operatörer som ISPer.

När det gäller datamängden och priset på dess känns det som operatörerna har bedriviet någon sorts kartel för att hålla uppe priserna på data, tele 2 går emot strömmen iallafall dom är mest generösa på surfen.

Tack gude gud att man sitter kvar på ett gammalt telefonor abb som är frisurf... för 299 kr per månad, men skulle jag köpa det idag i butik ger mig 299 kr enbart 6 GB per månad vill är skrattretande...

Permalänk
Medlem

För alla de som undrade vilka företag detta gäller så är det följande lista:

De jag direkt känner igen är Telia, Tele2(Comviq), Vodafone(Telenor, GlocalNet) samt Hutchison Whampoa Europe(3 eller Hi3GAccess). Detta betyder ju att alla större operatörer här i Sverige/EU har skrivit under i ett försök att utpressa Europeiska Parlamentet?... Nu får vi väl se ifall EU går folket eller företagens väg.

This 5G Manifesto is endorsed by,
Gavin Patterson, Chief Executive Officer, BT Group plc.
Timotheus Höttges, Chief Executive Officer, Deutsche Telekom
Hans Vestberg, President and Chief Executive Officer, Ericsson
Christian Salbaing, Deputy Chairman, Hutchison Whampoa Europe
Rupert Pearce, Chief Executive Officer, Inmarsat plc
Rajeev Suri, President and Chief Executive Officer, Nokia
Stéphane Richard, Chief Executive Officer, Orange
Dominique Leroy, Chief Executive Officer, Proximus SA/NV
Eelco Blok, Chief Executive Officer, Royal KPN N.V.
Karim Michel Sabbagh, President and Chief Executive Officer, SES
Allison Kirkby, Group Chief Executive Officer, Tele2 AB
Flavio Cattaneo, Chief Executive Officer, Telecom Italia S.p.A.
José María Álvarez-Pallete, Executive Chairman & Chief Executive Officer, Telefonica
Alejandro Plater, Chief Executive Officer, Telekom Austria Group
Sigve Brekke, President & Chief Executive Officer, Telenor Group
Johan Dennelind, President & Chief Executive Officer, Telia Company
Vittorio Colao, Chief Executive Officer, Vodafone Group
The following companies from the vertical industries express interest in this initiative and are
willing to engage in the next phase:
Ahlers, Airbus Defence & Space, Royal Philips, Siemens AG, Thales Alenia Space

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

innebär detta att vi som bor i skogen äntligen kan skaffa ett obegränsat trådlöst bredband? vem fan vet? hoppas jag det? JA!

Afaik så har 5G ännu sämre räckvidd än 4G, blir förvånad om det fungerar 1 KM utanför centrum av städer.

Tidigare var det väl snack om minst en sändare per kvarter för det?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag ser att det är många som klagar på dålig uppkoppling och dåliga hastigheter. Inte bara i denna tråden utan jag har läst det lite var stans i mellan åt när ämnet kommer på tal. Får man fråga var ni bor någonstans?

Själv bor jag i mitt i södra Sverige en bra bit ifrån större civlisation och har aldrig några problem med uppkoppling eller hastighet, mer än vid något slumpmässigt tillfälle som inte går att återproducera.

Sitter på Hallon/3.

Oftast är det problem med hastighet och uppkoppling i större städer eftersom det är betydligt fler personer som använder mobilnätet.
Jag bor i en mindre stad (runt 36.000 invånare) och har inga problem med varken hastighet eller uppkoppling.
Men om jag däremot åker till Stockholm och hälsar på familjen så blir hastigheten betydligt lägre och jag har ibland problem med att nå vissa sidor.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Det är en klassiker! Man måste ändå investera eftersom konkurrenterna gör det, så varför inte försöka pressa ut lite politiska fördelar när man ändå håller på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Var ju bara en tidsfråga innan storföretagen skulle försöka stoppa nätneutraliteten. EU försöker väl göra litegrann men jag tror de är korrumperade o att pengarna vinner i slutändan....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Afaik så har 5G ännu sämre räckvidd än 4G, blir förvånad om det fungerar 1 KM utanför centrum av städer.

Tidigare var det väl snack om minst en sändare per kvarter för det?

5G använder lägre frekvensband än 4G, vilket ger bättre räckvidd.
http://www.sweclockers.com/artikel/21894-laget-for-5g-nar-vad-och-hur/3#content