Permalänk
Avstängd

Ditt favorit Biblecitat?

Jag är inte kristen och har heller inte läst bibeln och är således inte så insatt.
Men av det jag kommit över så är mitt favoritcitat Corinthians 15:33.

Skrivet av Corinthians 15:33:

Do not be misled: "Bad company corrupts good character."

Eller på svenska...

Skrivet av Corinthians 15:33:

Bli inte vilseledda. Dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor.

Bibeln på Engelska finns på Biblehub. På svenska finns den på Watchtower Online Library.

Skriv gärna inte bara vilket kapitel utan klistra även in citatet så jag kan läsa det.

Permalänk
Medlem

Predikaren 7.26
då fann jag något som var bittrare än döden: kvinnan

Permalänk
Entusiast

Ptja, Ezekiel 25:17 är ju inte helt fel i rätt kontext
Kanske inte ett citat, men snarare en passage.

Citat:

The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of the darkness. For he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Uppenbarelseboken 13:18 en av de mer kända

Permalänk

Jag går nog efter Piss-Bosse. (0:35)

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

When the righteous increase, the people rejoice, but when the wicked rule, the people groan.

Slaves, obey your earthly masters with respect and fear, and with sincerity of heart, just as you would obey Christ.

Dold text

Submit yourselves for the Lord's sake to every authority instituted among men: whether to the king, as the supreme authority.

Dold text

But those who desire to be rich fall into temptation, into a snare, into many senseless and harmful desires that plunge people into ruin and destruction.

Dold text
Permalänk
Medlem

moseboken 21:7
If a man sells his daughter as a servant, she is not to go free as male servants do.

Moseboken 31:17-18
17 Now kill all the boys. And kill every woman who has slept with a man.
18 but save for yourselves every girl who has never slept with a man.

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Bibeln är en kul fantasybok, men kunde du inte hitta något bättre än Jehovas Vittnens förvirrade version? Föreslår http://www.bibeln.se.

Hela Uppenbarelseboken skulle fungera utmärkt som fläskig biofilm, och där finns också det välkända introt till Iron Maidens The Number of the Beast. Upp 12:12 och 13:18 på engelska: "Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the beast with wrath, because he knows the time is short... Let him who hath understanding reckon the number of the beast for it is a human number, its number is Six hundred and sixty six."

Rent citatmässigt brukar jag påkalla mina kollegors uppmärksamhet med Matteus 11:15: Hör, du som har öron!

Matteus 11:26 användes flitigt och sarkastiskt medan jag bodde hemma: Ja, fader, så har du bestämt.

För övrigt roas jag av de abrahamitiska religionernas besatthet av förhudar. Ta till exempel Sauls lömska plan för att få David dödad av filistéerna:

Skrivet av 1 Sam 18:25-29:

Då tillsade Saul dem att de skulle säga så till David: ”Konungen begär ingen annan brudgåva än förhudarna av ett hundra filistéer, för att hämnd så må tagas på konungens fiender.” Saul hoppades nämligen att han skulle få David fälld genom filistéernas hand. När så hans tjänare omtalade för David vad han hade sagt, ville David gärna på det villkoret bliva konungens måg; och innan tiden ännu var förlupen, stod David upp och drog åstad med sina män och slog av filistéerna två hundra man. Och David tog deras förhudar med sig, och fulla antalet blev överlämnat åt konungen, för att han skulle bliva konungens måg. Och Saul gav honom så sin dotter Mikal till hustru. Men Saul såg och förstod att HERREN var med David; Och Sauls dotter Mikal hade honom kär. Då fruktade Saul ännu mer för David, och så blev Saul Davids fiende för hela livet.

200 filistéerförhudar, ingen dålig brudgåva!

Permalänk
Avstängd

Johannes 8:44:
Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar.

Eller på engelska:
Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do.

Fanns citerat på en plansch med Glenn Danzig som en fallen ängel jag hade i tonåren. Inte mycket vettigt där i för övrigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Caernoga:

För övrigt roas jag av de abrahamitiska religionernas besatthet av förhudar. Ta till exempel Sauls lömska plan för att få David dödad av filistéerna:
200 filistéerförhudar, ingen dålig brudgåva!

Haha, jag ser framför mig en farsa som bara vill bli av med sin dotters dryga pojkvän. "Fint, ni får gifta er. Men bara om du går ut och fixar 200 snubbars förhudar" (dåtida variant av "när grisar kan flyga"?). Han lär ju ha blivit duktigt paff när grabben faktiskt kom tillbaka med dem

On topic:
Oklart om detta står med i den faktiska Bibeln, men det skulle i så fall vara mitt favoritcitat

"DOMINE Deus Omnipotens, Rex regum et Dominus dominantium, in cuius manu omnis victoria consistit..."

http://www.preces-latinae.org/thesaurus/Pater/DomineDeus.html

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Frisk bok...

5 Mosebok 21:18-21Svenska 1917 (SV1917)

18 Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem,

19 så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port.

20 Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.»

21 Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuncan:

Frisk bok...

5 Mosebok 21:18-21Svenska 1917 (SV1917)

18 Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem,

19 så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port.

20 Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.»

21 Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

Obligatoriskt klipp:

Permalänk
Medlem

varför ska man citera biblen den e så pass gammal att vi säger ju bättre fraser dagligen

Permalänk
Medlem

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (Bibeln, 5 mos 22:13-21) Detta citat tycker jag är ganska fint

Sedan gillar jag även följande: "Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska han dödas" (Bibeln, 5 mos 13:6)

Jag älskar religion

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Mitt favoritcitat kommer från Första Thessalonikerbrevets femte kapitel, verserna 16 till och med 22 (1 Tess 5:16-22):

``Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont.
''

Många har fått för sig att kristna är trångsynta, dumma, tråkiga och allmänt korkade. Här uppmanas dock till glädje, att ha huvudet på skaft och inte svälja allt med hull och hår samt att i allt vara tacksam oavsett vad livet kastar på en.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

``Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont.
''

Många har fått för sig att kristna är trångsynta, dumma, tråkiga och allmänt korkade. Här uppmanas dock till glädje, att ha huvudet på skaft och inte svälja allt med hull och hår samt att i allt vara tacksam oavsett vad livet kastar på en.

Gäller det även kvinnor?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

It is better to live in a desert land than with a quarrelsome and fretful woman.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett inlägg som bröt mot §11 i forumets regler raderades.

Citat:

§11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

"Favorit" Matthew 5:17
Jesus säger : Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them.
https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_5:17

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande hur många citat som handlar om att döda kvinnor och barn... Tack gode lov att man inte är religiös fanatiker.

Permalänk
Avstängd

Bästa citat från 666:666

"Sköt dig själv och skit i andra, trotsa gud och heligt vandra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (Bibeln, 5 mos 22:13-21) Detta citat tycker jag är ganska fint

Sedan gillar jag även följande: "Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska han dödas" (Bibeln, 5 mos 13:6)

Jag älskar religion

Finns ju även denna juvel. Bibeln är inte direkt för jämställdhet.

Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever.

5 Mos 22:28-29

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?