Permalänk
Medlem

IPS skärm blir brännhet. Fel?

Har ny skärm, Dell U2711 - 27 tum IPS.

Efter några timmars användning blir den så het så själva skärmytan nästan bränner när man sätter fingrarna där. Man känner av värmestrålningen lite på händerna när man skriver på tangentbordet, 25cm bort. T.o.m. en sånhär varm dag.

Märker dock ingen förändring i användningen. Blir bara oroväckande het.
Är något fel? Eller är mer högpresterande skärmar i behov av ett annat tänk när man använder dom?

Kör inga spel eller annat grafiskt krävande. Mest nytto och office.

Tacksam för lite råd o tankar
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget du köpte den från eller dell support, den borde inte bli varm

Permalänk
Medlem

Skärmen har CCFL belysning och sägs dra runt 120W så det är nog inte så konstigt om den blir varm.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

En googling vsar att det inte är helt ovanligt. Men jag skulle nog kollat med Dell för säkerhets skull.

Permalänk
Inaktiv

De verkar de gå väldigt varma, du får modda baksidan och montera på en fläkt som kyler den.

Lär du dock inte hålla så länge om det överhettar.

Permalänk
Medlem

Det är väl standard för gamla hederliga IPS-skärmar, mina HP ZR24w fungerar även som infravärmare. Lite luft på burk med ett spröt som man kan sticka in och blåsa ur lite damm med vore kanske inte helt fel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Alldeles för varmt för att googla idag ju

Men där ser man. Alltså inte ensam i alla fall. Då är det nog inget .. fel på just detta exemplar i alla fall. Frågan är dock vad som kan hända om den blir för varm. Blir nog till att kontakta säljaren ändå, se vart det bär.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat instruktionsboken? kanske står något att den endast får användas under 20 grader rumstemp eller dyligt.

Permalänk
Medlem

Jag har en u2711 och ja de blir varma. Ramen på skärmen fungerar som kylare för transistorerna. Efter några timmars spelande är skärmen ganska varm

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Rekordmedlem

Den drar 113W så varm blir den men inga prylar får bli över 65 C på delar du kan vidröra.
Skärmen är ju gammal så en rengöring kan kanske behövas och se till att placera den luftigt så det blir cirkulation runt den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Alright! Och jag som inte ens spelar. Hur länge har du haft din?
Och trots värmen så har du inte upptäckt nåt som kan vara dåligt för skärmen, typ att delar av den smälter och flyter ut på bordet, eller interna vulkanutbrott, eller annat?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

Har svårt att tro att en skärms energianvändning skulle påverkas mer än marginellt av att den visar rörliga bilder. Men visst, lite energi måste det ju gå åt till att vrida och vända pixlarna fram och tillbaka att jämföra med en statisk bild.
Man kan testa det här enkelt genom att köpa en strömförbrukningsmätare, finns på t.ex. Clas Ohlson. Är nog många som skulle behöva sådana med tanke på hur det ser ut i försäljningslistorna för nätaggregat...

Strömförbrukningen är hur som helst kopplad till ljusstyrkan.
Vad kör du den på?
Kolla recensioner så ser du på ett ungefär vad procenten motsvarar i faktiskt ljusstyrka, din skärm har ju dock ett antal år på nacken så den har tappat en del ljusstyrka. Dvs. 30% som kanske gav 150 candela/m2 när den var ny ger bara 100 candela idag.

Ser inngen anledning att oroa sig, han du köpte skärmen av har haft den i åtminstone fyra år.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonte[YoT]:

Har svårt att tro att en skärms energianvändning skulle påverkas mer än marginellt av att den visar rörliga bilder. Men visst, lite energi måste det ju gå åt till att vrida och vända pixlarna fram och tillbaka att jämföra med en statisk bild.
Man kan testa det här enkelt genom att köpa en strömförbrukningsmätare, finns på t.ex. Clas Ohlson. Är nog många som skulle behöva sådana med tanke på hur det ser ut i försäljningslistorna för nätaggregat...

Strömförbrukningen är hur som helst kopplad till ljusstyrkan.
Vad kör du den på?
Kolla recensioner så ser du på ett ungefär vad procenten motsvarar i faktiskt ljusstyrka, din skärm har ju dock ett antal år på nacken så den har tappat en del ljusstyrka. Dvs. 30% som kanske gav 150 candela/m2 när den var ny ger bara 100 candela idag.

Ser inngen anledning att oroa sig, han du köpte skärmen av har haft den i åtminstone fyra år.

En TFT-panel vrider pixlarna fram och tillbaks hela tiden även om du bara visar en statisk bild för annars börjar de driva och du färg samt kontrast sticker all världens väg. Kolla på youtube efter höghstighetsfilmer av en LCD-skärm. Då ser du ett band som sveper över skärmen när pixlarna uppdaterar sig.

I övrigt instämmer jag med alla andra i tråden. Skärmar med kan bli CCFL väldigt varma. Mina två Dell var obehagligt varma att hålla på ovansidan när de var igång ett tag. Det gällde alltså både IPS och VA. Har ersatt den ena med skärm med LED-belysning och det är enorm skillnad i temperatur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24