Ny gamingskärm, budget 5k-10k, köpråd

Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm, budget 5k-10k, köpråd

Hejsan!

Som rubliken lyder söker jag nu en ny gamingskärm för cirkus 5-10k och skulle behöva köpråd.

Önskemål:
120-144 Hz
Displayport
27 tum helst, ev. större
IPS-panel
Inte vara föråldrad

Otroligt tacksam för seriösa svar med en liten motivering till varför skärmen ni rekommenderar är snäppet vassare än resten.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@lyN: G-sync eller Freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@lyN: G-sync eller Freesync?

G-sync, glömde skriva med det.

Permalänk
Medlem

@lyN: Och vad haru för grafikkort? Funderat på att uppgradera?

Jag kan egentligen bara tipsa om http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... som jag precis köpt. Supernöjd hittills. Det är iofs TN och jag har bara erfarenheter från TN-paneler men som "gamingskärm" är det underbart. Kostar "bara" 5000kr, hade jag dock haft en 10k'ish budget hade jag letat Widescreen 21:9, typ Acer X34 =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@lyN: Och vad haru för grafikkort? Funderat på att uppgradera?

Jag kan egentligen bara tipsa om http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... som jag precis köpt. Supernöjd hittills. Det är iofs TN och jag har bara erfarenheter från TN-paneler men som "gamingskärm" är det underbart. Kostar "bara" 5000kr, hade jag dock haft en 10k'ish budget hade jag letat Widescreen 21:9, typ Acer X34 =]

Har ett 1080 så det ska nog vara lugnt. Vill gärna ha en ips och inte widescreen. Skärmen du länka är väl i en liten lägre prisklass än vad jag söker, men tack för tipset endå.

Permalänk
Medlem

Den här skärmen verkar lite spännande tycker jag
http://webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247918-aoc_a...

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Den här skärmen verkar lite spännande tycker jag
http://webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247918-aoc_a...

Verkar väldigt intressant och runt den prisklass jag söker med alla mina önskemål uppnådda. Råkade vara väldigt lik asus variant som min kompis rekommenderade precis men efter att ha läst runt lite på nätet verkar väldigt många ha problem med den.

https://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-...

Ska väl kolla lite närmare på ditt tips men varför skulle du rekommendera den över skärmen ovan t.ex.? Väldigt tacksam för ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajden85:

Också ett väldigt intressant alternativ. Nu har vi 3 väldigt lika skärmar i ungefär samma prisklass, valet blev precis ännu svårare och beslutsångesten börjar krypa fram :D.

Permalänk
Medlem

AOC hade jag nog vart lite försiktigare med, finns inga reviews vad jag sett på just den skärmen och AOC ligger väl inte i toppen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

AOC hade jag nog vart lite försiktigare med, finns inga reviews vad jag sett på just den skärmen och AOC ligger väl inte i toppen direkt.

Har aldrig hört talas om det själv och skulle det inte finnas något märkvärdigt med den gentemot asus och acers varianter blir det nog dom. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde jämföra dom lite, för och nackdelar. Snackar då om dessa.

https://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-...

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

AOC hade jag nog vart lite försiktigare med, finns inga reviews vad jag sett på just den skärmen och AOC ligger väl inte i toppen direkt.

Själv skulle man inte va rädd för att testa nya märken även om den är okänd av sig direkt och inte super populär, skulle skärmen suga så skulle man ju bara skicka tillbaka den på ångerrätten, dem åtminstone ger 3 års garanti så det är väl ganska chill.

Men skulle hellre gå på en Asus men man bör ju inte vara allt för kinkig och testa nya märken distanshandel ger som sagt alltid 14 dagars ångerrätt

Permalänk
Medlem

Off Topic: @UMJ: Håller med dig egentligen men på samma sätt så gör det tänket att sådana här trådar onödiga, man kan i princip googla lite och sen bara beställa hem och testa. Var mest för diskussionens skull =]

On Topic: Med samma tankesätt hade jag med satsat på Asus om så bara för att en Sweclockers utmärkelse ger mig ett visst förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Off Topic: @UMJ: Håller med dig egentligen men på samma sätt så gör det tänket att sådana här trådar onödiga, man kan i princip googla lite och sen bara beställa hem och testa. Var mest för diskussionens skull =]

On Topic: Med samma tankesätt hade jag med satsat på Asus om så bara för att en Sweclockers utmärkelse ger mig ett visst förtroende.

Sweclockers utmärkelsen behövs inte när det kommer till Asus, Asus har aldrig någonsin svikit mig visserligen har man haft problem med så där 3 routar efter 2 års tid, men alltid simpel och enkelt garantier och långa, skärm vägen så har dem aldrig svikit än och har man haft bra tycke om ett märke så går man automatiskt på märket, men Sweclockers stämpel kan alltid avgöra vilken Asus modell man går på

Det är nog det största avgörandet med sweclockers stämpeln finns flera olika modeller och då väljer man oftast den skärmmodell som har feta och många stämplar och inkluderar bäst rating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Off Topic: @UMJ: Håller med dig egentligen men på samma sätt så gör det tänket att sådana här trådar onödiga, man kan i princip googla lite och sen bara beställa hem och testa. Var mest för diskussionens skull =]

On Topic: Med samma tankesätt hade jag med satsat på Asus om så bara för att en Sweclockers utmärkelse ger mig ett visst förtroende.

Håller med på båda punkterna, men man är väl lite feg och väljer det säkra före det osäkra, men samtidigt var det ett bra och intressant tips.

Skrivet av UMJ:

Sweclockers utmärkelsen behövs inte när det kommer till Asus, Asus har aldrig någonsin svikit mig visserligen har man haft problem med så där 3 routar efter 2 års tid, men alltid simpel och enkelt garantier och långa, skärm vägen så har dem aldrig svikit än och har man haft bra tycke om ett märke så går man automatiskt på märket, men Sweclockers stämpel kan alltid avgöra vilken Asus modell man går på

Det är nog det största avgörandet med sweclockers stämpeln finns flera olika modeller och då väljer man oftast den skärmmodell som har feta och många stämplar och inkluderar bäst rating

Ja visst kan sweclockers stämpel ha ett visst avgörande, kollade på deras reviews nu och båda skärmar verkar vara väldigt lika så det är nästan design som får avgöra. Har en gammal acer TN 24 tums idag, en av de första 120hz skärmar som kom till marknaden och är otroligt nöjd med den då den idag fortf fungerar felfritt förutom att den lider av acer syndromet att on/off knappen är av lägsta kvalitet.

Har även kollat lite på priset, båda kostar runt 8-8.4k på inet, webhallen, komplett m.m. men såg nu att de går för cirka 5.5-6k ink. frakt till Sverige på ebay. Någon som har någon som helst erfarenhet av att beställla liknande produkter från ebay? Varför är det så fruktansvärt mycket billigare?

Permalänk
Medlem

Skagga en med g-sync v2, finns 2 skärmar om jag minns rätt, samma panel.
Asus/Acer, det är dom 2 alternativen, givetvis IPS.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb