Rise of the Tomb Raider uppdateras med stöd för sammanlänkade grafikkort

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bopp:

Håll i foliehatten! Tror inte det var precis så jag skrev.

Med Nvidiastödd menar jag bara att Nvidia någonstans kom in i processen och gjorde en deal med Square Enix om att ta över pc-portningen som sin titel, och de hade förmodligen en del krav på motprestationer för det, precis som Microsoft hade, inget konstigt med det. Det kan ha t ex ha handlat om marknadsföringen, att de skulle få införa VXAO etc. Att låta Nixxes implementera asynchronous shaders redan i januari när det skulle gynna konkurrenterna mer än de själva, ja, just det önskemålet låg nog iaf inte högst på Nvidias kravlista...

Själv tror jag mer på teorin att Nixxes helt enkelt inte hann implementera det tidigare, men en liten, liten cynisk del av mig måste ändå få ta ton och undra: kan det verkligen bara vara en slump att asynchronous shaders kommer just nu? Just precis nu? I princip samma dag som GTX 1060 landar hos redaktioner världen över för testning? I en prisklass där många märkestrogna kan tänka sig att uppgradera, och lite högre staplar kontra Maxwell inte kan skada? Man ska inte skåda given häst i munnen, men det är väldigt mycket hand i handske trots allt, i en stor speltitel som Nvidia har engagerat sig i.

Redan den första DX12 patchen innehåll stöd för "async compute", fast då var stödet identiskt med det som finns på XBO (enligt denna artikel) vilket kanske förklarar varför 280X var den enda GCN-krets som såg ett positivt tillskott av DX12 initialt (enda GCN1.0 som testades, XBO använder GCN1.0).

Är uppenbart att många är helt omedvetna om hur mycket arbete som krävs för att få ut något vettig av "async compute". Och det är inte alls säkert att något som fungerar på säg Fury X också fungerar väl på 380 trots att det handlar om samma GCN1.2.

Anledningen att "async compute" överhuvudtaget kan ge ett positivt tillskott är om man lyckas köra saker som använder väldigt olika delar av kretsen. Men då ett Fury X och ett 380 har väldigt olika fördelen mellan shaders, ROPs, minnesbandbredd etc så är det olika kombinationer som fungerar väl på respektive kort.

Med tiden kommer man kanske lyckas bygga upp bibliotek med vettiga kombinationer för alla populära kort. Det fundamentala problemet är just att man måste optimera för nästan varje kort. Vissa kombinationer som t.ex. Fury+Fury X, 380+380X, 1070+1080 (inte säkert att 1060 kommer med här då det är en ganska asymmetrisk nedskalning av 1080) kommer kunna hanteras helt lika men borde vara rätt uppenbart att det i grunden handlar om en rätt dyr optimering!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bopp:

Håll i foliehatten! Tror inte det var precis så jag skrev.

Med Nvidiastödd menar jag bara att Nvidia någonstans kom in i processen och gjorde en deal med Square Enix om att ta över pc-portningen som sin titel, och de hade förmodligen en del krav på motprestationer för det, precis som Microsoft hade, inget konstigt med det. Det kan ha t ex ha handlat om marknadsföringen, att de skulle få införa VXAO etc. Att låta Nixxes implementera asynchronous shaders redan i januari när det skulle gynna konkurrenterna mer än de själva, ja, just det önskemålet låg nog iaf inte högst på Nvidias kravlista...

Själv tror jag mer på teorin att Nixxes helt enkelt inte hann implementera det tidigare, men en liten, liten cynisk del av mig måste ändå få ta ton och undra: kan det verkligen bara vara en slump att asynchronous shaders kommer just nu? Just precis nu? I princip samma dag som GTX 1060 landar hos redaktioner världen över för testning? I en prisklass där många märkestrogna kan tänka sig att uppgradera, och lite högre staplar kontra Maxwell inte kan skada? Man ska inte skåda given häst i munnen, men det är väldigt mycket hand i handske trots allt, i en stor speltitel som Nvidia har engagerat sig i.

Kan tilläggas att Async Compute är rätt populärt bland utvecklare: http://wccftech.com/async-compute-praised-by-several-devs-was...

Sen finns det de som inte gillar det, att Nvidia inte haft något vettigt stöd tidigare bör förklara en hel del varför vissa snackar ner och ogillar tekniken.

Får se om synen på Async Compute kommer ändras framöver, speciellt från det gröna laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Kan tilläggas att Async Compute är rätt populärt bland utvecklare: http://wccftech.com/async-compute-praised-by-several-devs-was...

Sen finns det de som inte gillar det, att Nvidia inte haft något vettigt stöd tidigare bör förklara en hel del varför vissa snackar ner och ogillar tekniken.

Får se om synen på Async Compute kommer ändras framöver, speciellt från det gröna laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns två fundamentala skillnader mellan PC och konsol som gör att "async compute" fungerar långt bättre på den senare.

  • konsoler har en specifik maskinvara, problemet jag skiver om i förra posten finns överhuvudtaget inte på konsol

  • största flaskhalsen på konsol är CPU-delen, går därför att göra stora prestandavinster genom att skifta över arbete från CPU-delen till GPU-delen. Detta är den stora förklaringen till att konsoler ser rejäla vinster med att använda tekniken, pratades om 30-40 % vinst i Uncharted 4

Man kan dela in de saker man kan åstadkomma med "async compute" i två huvudgrupper.

  • async shaders. Här försöker man köra 3D-grafikberäkningar i kombination med något som stressar andra delar av GPU, t.ex. post-processing. Detta är i praktiken det enda som är vettigt på PC

  • kombination av 3D-beräkningar och mer generella beräkningar. Ger en rejäl boost på konsoler men på PC tittar vissa i stället på motsatsen, flytta över en del jobb från GPU till CPU då det finns rejält med outnyttjad potential i CPU idag, framförallt om man sitter på 6-kärnor eller mer (E-serie)

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer