Avbryta en underkänd 5 HP kurs?

Permalänk
Medlem

Avbryta en underkänd 5 HP kurs?

Hej!

Jag må vara en aning förvirrad så hoppades att en vänlig själ här kunde hjälpa mig.

Jag studerade 30 HP på distans (fritt valda kurser) där jag är godkänd på samtliga förutom en 5 HP kurs. Nu så ska jag börja studera heltid på ett program på en annan skola. Min fråga är om jag kan avbryta den 5 HP kursen?

Om jag har förstått det rätt så är jag a-ok för kommande studiebidrag/lån men vill få klart på om jag kan avbryta kursen och i så fall med vilka konsekvenser, om någon.

Mvh Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Första året du pluggar behöver du klara 67.5% av ett helårs studier för att få fortsatt CSN, därefter är det 75% varje efterkommande år. Kort sagt, studerar du 30p på en termin behöver du klara 18.75p av dessa för att få fortsatt CSN (jämför med 37.5 poäng som krävs för ett läsår).

Du kan avbryta den kursen utan vidare och ändå vara berättigad för CSN, ja.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du avbryter kursen får du inte läsa den igen medan som du kan låta den ligga hur länge som helst typ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det finns inga konsekvenser för att avbryta kurser (med avryta menar jag vid något skede helt enkelt sluta gå på den, inte klara tentan, osv) så länge du totalt får ihop så många poäng som CSN kräver och det baseras på hur många poäng du har sökt bidrag för, inte hur många poäng du har "börjat läsa".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Jo, det kan du. Så länge kursen går igen nästa gång har du inget som säger att du inte kan läsa kursen igen. Låter du den däremot ligga så kommer kursen räknas som ej godkänt och räknas in bland dina betyg, avbryter du kursen dyker den inte upp bland dina studier och du kan därmed heller inte räkna med det i eventuell framtida kursplan.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar!

Så om jag förstått det rätt så har jag följande val:

  1. Försöka klara omtenta och fortsätta på kursen.

  2. Avbryta kursen och fortfarande få söka studiebidrag då jag klarat resterande kurser.

  3. "Strunta" i kursen och bara låta den vara.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Jag har flera kurser som släpar lite, gör bara tentan vid ett senare tillfälle. Det har fungerat för mig genom åren, tror jag gjorde en tenta två år efter att kursen slutat, mycket bättre än att skita i kursen helt och avbryta den.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skingken:

Ok, tack för svar!

Så om jag förstått det rätt så har jag följande val:

  1. Försöka klara omtenta och fortsätta på kursen.

  2. Avbryta kursen och fortfarande få söka studiebidrag då jag klarat resterande kurser.

  3. "Strunta" i kursen och bara låta den vara.

Jag hade alltid valt alternativ 3, bara strunta i kursen. Känner du för att tentan i framtiden kan du göra det. Det påverkar dig inte negativt på något sätt alls och har bara fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag har flera kurser som släpar lite, gör bara tentan vid ett senare tillfälle. Det har fungerat för mig genom åren, tror jag gjorde en tenta två år efter att kursen slutat, mycket bättre än att skita i kursen helt och avbryta den.

Skrivet av Killbom:

Jag hade alltid valt alternativ 3, bara strunta i kursen. Känner du för att tentan i framtiden kan du göra det. Det påverkar dig inte negativt på något sätt alls och har bara fördelar.

Ok, så det ända jag behöver göra är att inte anmäla mig till omtenan och sen när jag väl känner att jag vill skriva den så anmäler jag mig till nästkommande omtenta?

Men hur fungerar det då med CSN? Kommer kursen ligga som "ej godkänd" även för kommande perioder då jag söker CSN bidrag/lån?
Med andra ord, kan jag ha den kursen släpandes och samtidigt kunna bli underkänd på en kurs utan att riskera att bli av med bidrag?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skingken:

Ok, så det ända jag behöver göra är att inte anmäla mig till omtenan och sen när jag väl känner att jag vill skriva den så anmäler jag mig till nästkommande omtenta?

Men hur fungerar det då med CSN? Kommer kursen ligga som "ej godkänd" även för kommande perioder då jag söker CSN bidrag/lån?
Med andra ord, kan jag ha den kursen släpandes och samtidigt kunna bli underkänd på en kurs utan att riskera att bli av med bidrag?

Japp. Det du gör är att helt enkelt inte göra någonting.

CSN kollar enbart på kurser du klarat av under en termin / år. De bryr sig inte alls om vilka kurser du inte klarat. Du kan med gott samvete söka/anmäla dig till alla kurser på skolan och klara av de du tycker är roliga.

Den enda som får problem är personen som undervisar som kommer sakna studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killbom:

Japp. Det du gör är att helt enkelt inte göra någonting.

CSN kollar enbart på kurser du klarat av under en termin / år. De bryr sig inte alls om vilka kurser du inte klarat. Du kan med gott samvete söka/anmäla dig till alla kurser på skolan och klara av de du tycker är roliga.

Den enda som får problem är personen som undervisar som kommer sakna studenter.

Ok, tack så mycket! Uppskattar hjälpen enormt!
Ha en trevlig fortsatt dag!

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Ok, så det ända jag behöver göra är att inte anmäla mig till omtenan och sen när jag väl känner att jag vill skriva den så anmäler jag mig till nästkommande omtenta?

Men hur fungerar det då med CSN? Kommer kursen ligga som "ej godkänd" även för kommande perioder då jag söker CSN bidrag/lån?
Med andra ord, kan jag ha den kursen släpandes och samtidigt kunna bli underkänd på en kurs utan att riskera att bli av med bidrag?

Precis, jag har t ex en matematik-kurs släpandes sen första året som jag fortfarande inte gjort och jag har fått csn. Du ska klara 75% av det du söker csn för, t ex söker du för hela året på 60hp så missar du två kurser på 7,5hp var, då har du klarat 45hp vilket är 75% och således kan dessa kurser släpa men du kan ändå få csn nästa år igen. Är du med? Samma sak gäller såklart om du bara söker för halvår men då ska du ha klarat 22,5hp.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att plugga de sista 5hp själv och sedan omtenta den och vara klar med den?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Är det inte lika bra att plugga de sista 5hp själv och sedan omtenta den och vara klar med den?

Jo jo, det är inte att jag INTE vill bli klar med kursen, det är bara det att jag börjar plugga heltid på ett program och har inte nödvändigtvis tid eller annan logistisk möjlighet att klara av kursen nu så ville veta mina val.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Jo jo, det är inte att jag INTE vill bli klar med kursen, det är bara det att jag börjar plugga heltid på ett program och har inte nödvändigtvis tid eller annan logistisk möjlighet att klara av kursen nu så ville veta mina val.

Okej. Nej helt praktiskt iaf så behöver du inte avsluta kursen

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |