No Man's Sky är blott 6 GB stort på skiva

Permalänk
Melding Plague

No Man's Sky är blott 6 GB stort på skiva

No Man's Sky ska låta dig utforska ett oändligt universum fylld av innehåll, men trots detta upptar spelet inte mer än 6 GB lagringsutrymme. Hemligheten ligger i matematiskt genererat innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste pröva detta! Har väntat väldigt länge på det här spelet nu. Förresten någon som vet hur det kommer fungera med vänner osv? Kan man enkelt hitta varann för att spela tillsammans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Måste pröva detta! Har väntat väldigt länge på det här spelet nu. Förresten någon som vet hur det kommer fungera med vänner osv? Kan man enkelt hitta varann för att spela tillsammans?

Det är bara singleplayer från vad jag har förstått.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Känns som att samma saker kommer att upprepas men med olika färger och storlekar, men figuren är densamma. Underhållande i början men repetitivt i längden. Hoppas jag har fel!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tråkigt ... det är någonting med stora spel som känns bra i magen. Saftiga texturer etc. Doom ligger ju på runt 46gb från Steam. En trygg siffra.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Måste pröva detta! Har väntat väldigt länge på det här spelet nu. Förresten någon som vet hur det kommer fungera med vänner osv? Kan man enkelt hitta varann för att spela tillsammans?

Ni kan hitta varandra på en friends list men räkna inte med att nånsin se varandra i spelet, alla startar på en random punkt långt ifrån nån annan och eftersom spelet är så enormt stort så är det lättare att vinna på lotto än att stöta på nån annan spelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

Det är bara singleplayer från vad jag har förstått.

Nej, det är MP men då universum, som du säkert känner till, är "ganska stort" så är risken att springa på någon hyfsat liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Det är bara singleplayer från vad jag har förstått.

Nej det är multiplayer men som utvecklarna sagt är det mindre troligt att du stöter på andra spelare med tanke på storleken av spelet.
Däremot så är spelets story att ta sig in till "mitten" av universum vilket borde göra det lättare att hitta varandra.

Skrivet av Icte:

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Om du någonsin spelat Minecraft så fungerar det väldigt likt. Du generar en värld från en slumpmässig sträng kallad "seed". En seed består av olika täcken t.ex "asUUsjai771kfeoeqESS", spelet använder sedan en matematiks formel för att omvandla detta till en planet. När ingen spelare är på planeten så existerar den inte men så fort någon kommer nära nog så genereras denna upp från dess seed som alltid kommer lösas ut på exakt samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Det är bara singleplayer från vad jag har förstått.

Nej det finns multiplayer, men chanserna att någonsin hitta en annan spelare är minimal. 0.1% om jag minns rätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Icte: Det är ett antal algoritmer som styr skapandet av innehåll i spelet, allt från planeter till vegetation, djurliv, klimat, etc genereras utifrån dessa algoritmer. Informationen om upptäckta planeter, och vilken kombination av parametrar som utgör den planeten, måste så klart lagras någonstans. Jag vet inte om Hello Games öppet har förklarat exakt hur det fungerar, men gissningsvis lagras den här informationen på spelservrar och inte lokalt på spelarens hårdvara.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nozh:

Om du någonsin spelat Minecraft så fungerar det väldigt likt. Du generar en värld från en slumpmässig sträng kallad "seed". En seed består av olika täcken t.ex "asUUsjai771kfeoeqESS", spelet använder sedan en matematiks formel för att omvandla detta till en planet. När ingen spelare är på planeten så existerar den inte men så fort någon kommer nära nog så genereras denna upp från dess seed som alltid kommer lösas ut på exakt samma sätt.

Skrivet av loevet:

@Icte: Det är ett antal algoritmer som styr skapandet av innehåll i spelet, allt från planeter till vegetation, djurliv, klimat, etc genereras utifrån dessa algoritmer. Informationen om upptäckta planeter, och vilken kombination av parametrar som utgör den planeten, måste så klart lagras någonstans. Jag vet inte om Hello Games öppet har förklarat exakt hur det fungerar, men gissningsvis lagras den här informationen på spelservrar och inte lokalt på spelarens hårdvara.

Då hänger jag med! Får kika lite närmare på hur detta fungerar, är onekligen riktigt intressant!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Inte om de gör det basserat på kordinater tex. Det kommer ju alltid vara olika om man utgår från stratpunkten. Sen kan du bara ha en formel som involverar dessa på lite olika sätt och på så sätt nästan alltid få olika slutvärden.
Genom att sen alla formler ser olika ut för tex storlek, temperatur, osv gör att slutresultatet på varje planet aldirg blir exakt samma.
Beräknas alla först när man är tillräckligt nära behövs inget av det sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nej det finns multiplayer, men chanserna att någonsin hitta en annan spelare är minimal. 0.1% om jag minns rätt.

0.1 är ändå rätt så stor chans. Det är bra mycket mindre än så. 18 000 000 000 000 000 000 planeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

6GB på ett spel där ytan av universum är enorm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Det är bara singleplayer från vad jag har förstått.

Nej det är Multiplayer.

Skrivet av Wolfkin:

Ni kan hitta varandra på en friends list men räkna inte med att nånsin se varandra i spelet, alla startar på en random punkt långt ifrån nån annan och eftersom spelet är så enormt stort så är det lättare att vinna på lotto än att stöta på nån annan spelare.

Dom borde ha ett sätt att hitta varandra tycker man. Exempelvis att man kan skicka sina koordinater till sin kamrat. Blir riktigt tråkigt annars

Permalänk
Avstängd

Utrymme är till för att användas

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Otroligt häftigt koncept, hoppas att utförandet också skiner

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fräckt antar jag.
Men utrymmesbrist idag?
Känns lite hm onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fräckt antar jag.
Men utrymmesbrist idag?
Känns lite hm onödigt.

Det är ju sjuktligt imponerande. 64k demos t.ex. - https://www.youtube.com/watch?v=QdkPkzi77tQ

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Space Engine ligger ju på strax över 1 Gig, så det är faktiskt inte så förvånande att storleken är såpass liten.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli galet repetitivt, tyvärr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Alla planeter kommer vara likadana med olika färger.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Artikeln får det att låta som något revolutionerande men processuell generation är ju egentligen urgammalt. Väldigt trevligt däremot om det får mycket kärlek, har själv sysslat en hel del med det.

För att få lite perspektiv hur gammalt det är, 1996 använde Bethseda det i Dagerfall för sin värld som var nästan lika stor till ytan som Storbritannien på 150MB. Kod drar ju knappt något utrymme alls gentemot assets.

Men undrar hur mycket kärlek denna titeln har fått. Med nog med kärlek så kan man få extremt intressanta världar, men det är minst sagt en utmaning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Storleken har ingen betydelse, se på Stardew Valley :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv

Hade varit ett väldigt intressant spel om det hade haft multiplayer. Det behöver inte vara något MMO eller liknande. Men åtminstone co-op med 1-3 polare hade gjort det så mycket intressantare.

Permalänk
Medlem

Frontier: Elite II
513982470 solsystem. 880 KB.

Enough said.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@loevet: Han förklarade detta i en interjuv en gång. Exakt samma universum genereras för alla spelare, eftersom alla använder samma algoritm. Görs stora fysiska ändringar på en planet av en spelare så sparas dessa på deras servrar.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Var väldigt nyfiken i början men intressen avtog ju mer man fått se från spelet. 6GB tyder på lågupplösta texturer och inte så stor variation. Speciellt om mycket av dessa 6GB är ljudfiler.

Nåja vi får se snart. Blir spännande att se recensioner på Youtube iaf.

Permalänk
Inaktiv

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain till PC är betydligt mindre på skiva, endast 9 MB!

Jag ser nog överlag fram emot detta spel. Lite tveksam till hur bra spelet blir bara. Gillas att spelet kommer ut på GOG men prissättningen känns rätt extrem för vad som ändå är en indie-titel. Blir att hålla koll på recensioner och liknande oavsett.