Nvidia Geforce GTX 1060 från partner får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Till @BennyZ & @Friterad så köper jag inte ert resonemang att 1080 är prisatt på en rimlig nivå av Nvidia. Det enda skälet som priserna är så höga är att Nvidia saknar konkurrens i högprestandasegmentet. AMD har misslyckats att matcha 1080 och därför får kunderna betala ett premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla, jag har redan förklarat i tråden varför priserna är som dom är, t.o.m gjort det i andra trådar. Nvidia har inte satt priserna på tredjepartskort, det enda orimliga Nvidia har gjort är att släppa Founders Edition AKA glorifierad referens för ett korkat pris. Vad gäller tredjeparts och återförsäljares priser så är dom påverkade av Founders Edition, men antagligen även av att man vill få slut på alla gamla kort. Det skulle t.o.m kunna vara så att man ökar priserna något eftersom man sett att fler och fler konsumenter ökar deras budget för grafikkort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AMDDDDD:

Vulkan & Dx12 är baserat av mantle vad jag vet.

Vulkan är baserat på Mantle i bemärkelsen att Khronos group fick källkoden för Mantle och man använde det som utgångspunkt. I slutändan blev Vulkans API väldigt likt Mantles, det man modifierade var de saker som var allt för hård bundna till GCN för att fungera på andra kretsar.

Däremot är det en total omöjlighet att DX12 är baserat på Mantle då utvecklingsarbetet med DX12 började flera år innan arbetet på Mantle började. Är därför också väldigt osannolikt att Mantles existens har haft någon som helst inverkan på DX12 vara eller icke vara.

Var faktiskt Apple som blev första med att skarp lansera ett "low-level" API, fast främsta målet med Metal var iOS men det finns numera även på OSX/macOS.

Skrivet av Daark:

Det är nog exakt därför sli inte finns på 1060.

Är verkligen två st 1060 en realistisk konkurrent till 1080? Allt fler nya spel använder renderingstekniker som skalar extremt illa med CF/SLI. Många nya AAA-titlar ligger på <50 % skalning och vissa titlar, som t.ex. Just Cause 3, har noll eller till och med negativ skalning redan med två kort.

Vidare så ökar input-lag linjärt med antal kort, så även om två långsammare kort presterar samma genomsnittliga FPS som ett starkare är upplevelsen ändå mätbart bättre på enkelkortslösningen.

Rent tekniskt består problemet i att allt fler renderingstekniker använder föregående scen som indata och det är en omöjlighet att få sådana spel att skala bra med CF/SLI givet att man idag kör med en teknik som kallas alternate frame rendering, AFR.

Tror mer att SLI-stödet är borttaget på 1060 därför att man ser i försäljningsstatistiken att flerkortslösningar används allt mindre och när de används är det nästan uteslutande i toppsegmentet. Att man tar bort SLI stöd i mainstream segmentet kommer inte ha något relevant påverkan på något men för Nvidias del blir kortet lite billigare att tillverka.

Skrivet av anon2110:

Till @BennyZ & @Friterad så köper jag inte ert resonemang att 1080 är prisatt på en rimlig nivå av Nvidia. Det enda skälet som priserna är så höga är att Nvidia saknar konkurrens i högprestandasegmentet. AMD har misslyckats att matcha 1080 och därför får kunderna betala ett premium.

En liten bidragande orsak är kanske också att kostnaden för att utveckla fungerande kretsar har ökat exponentiellt de senaste noderna. Notera, detta är ovanpå det faktum att FoU samt uppförande av fabriker för att tillverka kretsar också har rakat i höjden.

Både AMD och Nvidia är "fab-less" så för deras del består FoU främst i att få fram fungera kretsar som de kan ta till någon kretstillverkare som sedan tillverkar dessa. Kostnaden per krets ökar då kretstillverkarna måste täcka sina ökande FoU kostnader och kostnaderna för AMD/Nvidia ökar (och det rejält).

Det är ju spekulation kring om så många andra än ARM SoC tillverkarna och möjligen Intel kommer har råd att använda kommande noder. Enda sättet att få ekonomi i dessa då FoU för dessa definitivt ser ut att igen slå alla tänkbara rekord är att tillverka kretsar med enorma volymer, t.ex. systemkretsar för mobiler. Kretsar för högpresterande grafikkort har inte i närheten de volymer som behövs för att få någon ekonomi om inte kunderna är beredda att ta kostnadsökningen i form av dyrare produkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du syftar på att Nivida åter försöker lansera kontotvånget för drivare och liknande? http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-updates-geforce-exper...

"Not everything is tied towards the forced login, but if you like to use features like Ansel, ShadowPlay, Game Stream and driver updates you'll need to login with your personalized account or a Google account. The new update requires you to log in so that it can store your game preferences (and probably a lot of other undisclosed stuff if not now then later) onto the cloud."

Man får hoppas de backar igen, känns helt klart som fel steg att ta.

De är nog ute efter en prenumerationsmodell i slutändan. Du får logga in i BIOS så att de ser att du betalat din månadskostnad, annars får du inte använda en upplösning över 800x600. Med samma priser vid köp som innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Det är ju spekulation kring om så många andra än ARM SoC tillverkarna och möjligen Intel kommer har råd att använda kommande noder. Enda sättet att få ekonomi i dessa då FoU för dessa definitivt ser ut att igen slå alla tänkbara rekord är att tillverka kretsar med enorma volymer, t.ex. systemkretsar för mobiler. Kretsar för högpresterande grafikkort har inte i närheten de volymer som behövs för att få någon ekonomi om inte kunderna är beredda att ta kostnadsökningen i form av dyrare produkter.

Intel är jag inte direkt oroad över.

Gross margin är skillnaden mellan ren tillverkningskostnad kontra säljpris medan Net margin är i princip ren vinst. Är skillnaden mellan gross margin och net margin hög så har man höga operationskostnader såsom forskning och utveckling.

Intel gross margin = 77,9% (!)
Intel net margin = 20,6%

Nvidia gross margin = 60,8%
Nvidia net margin = 13,5%

(Gross margin har ökat stabilt genom åren medan net margin har legat någorlunda samma, detta talar för ökade operationskostnader)

TSMC gross margin = 74,2%
TSMC net margin = 36,4% (!)

Källa: www.wikinvest.com

När det kommer till börsnoterade företag så får man också tänka på att det är mycket spel för galleriet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Prissättning i Europa + några andra länder...
http://www.fudzilla.com/news/graphics/41095-nvidia-details-eu...
Verkar som vi i Sverige får betala lite extra eller om det är vår höga moms som spökar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

960 kostade 2390 vid lansering. 1060 2899:- är det 950 som kommer in på gamla 960 i pris? något är det som inte stämmer?

1060 kostar $249, 960 kostade $199, 760 kostade $249, 660 kostade $229.

1060 sägs ligga i nivå med 980, vid lanseringen låg 960 i nivå med 680 (faktiskt under 680, något ovanför 760 enligt swecs p-index).

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Intel är jag inte direkt oroad över.

Gross margin är skillnaden mellan ren tillverkningskostnad kontra säljpris medan Net margin är i princip ren vinst. Är skillnaden mellan gross margin och net margin hög så har man höga operationskostnader såsom forskning och utveckling.

Intel gross margin = 77,9% (!)
Intel net margin = 20,6%

Nvidia gross margin = 60,8%
Nvidia net margin = 13,5%

(Gross margin har ökat stabilt genom åren medan net margin har legat någorlunda samma, detta talar för ökade operationskostnader)

TSMC gross margin = 74,2%
TSMC net margin = 36,4% (!)

Källa: www.wikinvest.com

När det kommer till börsnoterade företag så får man också tänka på att det är mycket spel för galleriet.

Och den "lilla" detaljen man kanske ska tänka på när man pratar bruttomarginal är att den är exklusive FoU! Är ju just FoU kostnaden som börjat skena de senaste noderna, som båda artiklarna jag länkar pekar på har kostnaden för att utveckla en krets nästan fördubblas mellan 40 till 28 nm och det har varit ungefär samma ökning mellan 28 och 16/14 nm.

Det mest effektiva sättet för att hålla uppe bruttomarginal är att öka sin andel i toppsegmentet. Vilket är precis vad både Nvidia och Intel lyckas med de senaste åren. Nvidia har en sett en ökande andel av sin försäljning i toppsegmentet under lång tid. Intels växande delar är Xeons och absolut toppsegmentet av konsumentmodellerna, vanliga PC-marknaden har sett en fallande trend under många år.

Borde därför inte vara en överraskning för någon att denna generation grafikkort ser en ganska modest prestanda/pris minskning.

Verkar gå riktigt bra för TSMC givet deras vinstmarginal!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men Mantle som API är i princip dött och återuppstånden som Vulkan. AMD lyckades med satsningen, att få fart på utvecklingen som stannat av nästan helt. Först efter Mantle som DirectX 12 tillslut presenterades och började få fart samt att Vulkan är baserad på Mantle.

Sen får man inte glömma att Vulkan stödjer fler OS än vad DX12 gör.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar gå riktigt bra för TSMC givet deras vinstmarginal!

Har förmodligen mycket att göra med konsolideringen inom fab sektorn när ingen vill/har råd att äga eget längre, samtidigt som efterfrågan efter wafers bara går uppåt totalt sett. Det enda företag i dagens läge som kräver volymerna samt har kapitalet som krävs för att äga egna bleeding-edge fabs förutom Intel/Samsung vore om möjligen Apple.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

...

Det mest effektiva sättet för att hålla uppe bruttomarginal är att öka sin andel i toppsegmentet. Vilket är precis vad både Nvidia och Intel lyckas med de senaste åren. Nvidia har en sett en ökande andel av sin försäljning i toppsegmentet under lång tid. Intels växande delar är Xeons och absolut toppsegmentet av konsumentmodellerna, vanliga PC-marknaden har sett en fallande trend under många år.

...

Nvidia och Intel är dessutom i en monopol-ställning.

Intels senaste lansering t.ex. är ju ett lysande exempel på detta beteendet. 1699$ för en processor som är marginellt bättre än föregångaren är inte ens lite magstarkt, det är så man kräks men så här blir det med företag i monopolställning och vi kan garantera oss ett nytt rekordpris för nya Titan P också.

Jag har noterat hur Nvidia dessutom flyttat upp det som tidigare var att klassa som mellanklasskort XX104/204 till high end och sedan skapat ett "nytt" segment som nu populärt kallas för "Halo" d.v.s. Titan. XX100/200. Första kortet som gjorde denna förflyttningen var GTX 680 (GK104), den stora brodern i denna serien skapades det en helt ny familj för GTX 700-serien och GK104 blev således till slut ett mellanklasskort GTX 770.

Detta repeterades med GM204, där GTX 980 lanserades som high-end-kort för att senare ersättas av Halo-produkten Titan X.

Genom att göra på detta viset har man kunnat höja priserna över hela brädet. Genialt såklart och man har utnyttjat sin position och sin dominans exceptionellt när det kommer till att ytterligare öka sina marknadsandelar men även öka marginalerna och vinsten. Många nöjda aktieägare kan jag tänka mig.

Visst ökar omkostnaderna för både Intel och Nvidia men inte till den graden som dessa priserna vill göra gällande. Här är en tydlig "money grabbing"-tendens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nvidia och Intel är dessutom i en monopol-ställning.

Intels senaste lansering t.ex. är ju ett lysande exempel på detta beteendet. 1699$ för en processor som är marginellt bättre än föregångaren är inte ens lite magstarkt, det är så man kräks men så här blir det med företag i monopolställning och vi kan garantera oss ett nytt rekordpris för nya Titan P också.

Jag har noterat hur Nvidia dessutom flyttat upp det som tidigare var att klassa som mellanklasskort XX104/204 till high end och sedan skapat ett "nytt" segment som nu populärt kallas för "Halo" d.v.s. Titan. XX100/200. Första kortet som gjorde denna förflyttningen var GTX 680 (GK104), den stora brodern i denna serien skapades det en helt ny familj för GTX 700-serien och GK104 blev således till slut ett mellanklasskort GTX 770.

Detta repeterades med GM204, där GTX 980 lanserades som high-end-kort för att senare ersättas av Halo-produkten Titan X.

Genom att göra på detta viset har man kunnat höja priserna över hela brädet. Genialt såklart och man har utnyttjat sin position och sin dominans exceptionellt när det kommer till att ytterligare öka sina marknadsandelar men även öka marginalerna och vinsten. Många nöjda aktieägare kan jag tänka mig.

Visst ökar omkostnaderna för både Intel och Nvidia men inte till den graden som dessa priserna vill göra gällande. Här är en tydlig "money grabbing"-tendens.

Och ut ifrån ett företagsperspektiv är detta ett genialiskt drag, som är både vågat men uppenbarligen var väl räknat på. Vad är det slutliga syftet med ett företag? Jo att tjäna pengar till ägarna. Vilken är den viktigaste förpliktelsen för ett företag? Att ge ett mervärde för ägarnas investerade kapital.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Nvidia

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det fortfarande problem med drivrutiner? Jag använder 368.39 utan problem men vet inte hur gammal den är. Har inte sett något direkt klagomål det senaste i forumet heller.

Jag får bara "Drivrutin har slutat fungera " på de senaste , rätt störande . Kan sitta och spela i tio minuter så får jag upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En liten bidragande orsak är kanske också att kostnaden för att utveckla fungerande kretsar har ökat exponentiellt de senaste noderna. Notera, detta är ovanpå det faktum att FoU samt uppförande av fabriker för att tillverka kretsar också har rakat i höjden.

Både AMD och Nvidia är "fab-less" så för deras del består FoU främst i att få fram fungera kretsar som de kan ta till någon kretstillverkare som sedan tillverkar dessa. Kostnaden per krets ökar då kretstillverkarna måste täcka sina ökande FoU kostnader och kostnaderna för AMD/Nvidia ökar (och det rejält).

Det är ju spekulation kring om så många andra än ARM SoC tillverkarna och möjligen Intel kommer har råd att använda kommande noder. Enda sättet att få ekonomi i dessa då FoU för dessa definitivt ser ut att igen slå alla tänkbara rekord är att tillverka kretsar med enorma volymer, t.ex. systemkretsar för mobiler. Kretsar för högpresterande grafikkort har inte i närheten de volymer som behövs för att få någon ekonomi om inte kunderna är beredda att ta kostnadsökningen i form av dyrare produkter.

Alltså det e e ingen ursäkt att flytta över sådan ökning av utvecklingskostnaden till kunden, att utvecklingskostnader ökar är standard för alla industrier när de utvecklar något nytt. Så e det bara, det man hämtar hem är ju i den utökade volymen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Prissättning i Europa + några andra länder...
http://www.fudzilla.com/news/graphics/41095-nvidia-details-eu...
Verkar som vi i Sverige får betala lite extra eller om det är vår höga moms som spökar..

Vår moms sticker sannerligen ut vid jämförelser.
Lägg därtill att vi har en regering med synsättet "vi löser alla problem med skatteökning" för tillfället

Så kommer du nog ganska nära sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nvidia och Intel är dessutom i en monopol-ställning.

Intels senaste lansering t.ex. är ju ett lysande exempel på detta beteendet. 1699$ för en processor som är marginellt bättre än föregångaren är inte ens lite magstarkt, det är så man kräks men så här blir det med företag i monopolställning och vi kan garantera oss ett nytt rekordpris för nya Titan P också.

Jag har noterat hur Nvidia dessutom flyttat upp det som tidigare var att klassa som mellanklasskort XX104/204 till high end och sedan skapat ett "nytt" segment som nu populärt kallas för "Halo" d.v.s. Titan. XX100/200. Första kortet som gjorde denna förflyttningen var GTX 680 (GK104), den stora brodern i denna serien skapades det en helt ny familj för GTX 700-serien och GK104 blev således till slut ett mellanklasskort GTX 770.

Detta repeterades med GM204, där GTX 980 lanserades som high-end-kort för att senare ersättas av Halo-produkten Titan X.

Genom att göra på detta viset har man kunnat höja priserna över hela brädet. Genialt såklart och man har utnyttjat sin position och sin dominans exceptionellt när det kommer till att ytterligare öka sina marknadsandelar men även öka marginalerna och vinsten. Många nöjda aktieägare kan jag tänka mig.

Visst ökar omkostnaderna för både Intel och Nvidia men inte till den graden som dessa priserna vill göra gällande. Här är en tydlig "money grabbing"-tendens.

Tyvärr kommer deras "lata" attityd att straffa dem, vilket den redan gör.
Varför uppgradera? Priset motiverar inte graden av förbättring.
Detta är särskilt sant för CPUer
Kolla bara andrahandspriserna för förra, förr-förra, etc generationens topp-CPUer.
Vi är redan i den onda spiralen; färre förbättringar i varje generation, resulterar i svagare nyförsäljning, vilket leder till färre förbättringar...

Helt ärligt...vem behöver ett 1080-kort för att spela i 1080P?
Färre nyförsäljningar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vår moms sticker sannerligen ut vid jämförelser.
Lägg därtill att vi har en regering med synsättet "vi löser alla problem med skatteökning" för tillfället

Så kommer du nog ganska nära sanningen.

öh nej, hög moms i andra länder oxå.

Sen kan vi ta andra länder som ex Polen, 1279 zloty e typ ungefär 2600kr
Det e jäkligt mycket för en polack måste jag säga som tjänar typ 6kkr i månaden
vi har det ändå riktigt bra här

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag tycker att priserna för GTX 1000 serien är högre än vad jag hade förväntat mig/hoppats på.
Prestandamässigt ligger de bra till, men lite högt i pris.

Undrar om AMD RX470 kommer ha samma problem med hög strömförbrukning över PCI-Express porten som RX480.
Samt undrar om Nvidia släpper något GT/GTX 1050 och hur det står sig mot tidigare generationer.

Priserna kanske sjunker och stabiliserar sig i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker att priserna för GTX 1000 serien är högre än vad jag hade förväntat mig/hoppats på.
Prestandamässigt ligger de bra till, men lite högt i pris.

Undrar om AMD RX470 kommer ha samma problem med hög strömförbrukning över PCI-Express porten som RX480.
Samt undrar om Nvidia släpper något GT/GTX 1050 och hur det står sig mot tidigare generationer.

Priserna kanske sjunker och stabiliserar sig i höst?

Är redan fixat på 480 så lär vara fixat från start även på 470, om det överhuvudtaget ens skulle lida av samma problem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker att priserna för GTX 1000 serien är högre än vad jag hade förväntat mig/hoppats på.
Prestandamässigt ligger de bra till, men lite högt i pris.

Undrar om AMD RX470 kommer ha samma problem med hög strömförbrukning över PCI-Express porten som RX480.
Samt undrar om Nvidia släpper något GT/GTX 1050 och hur det står sig mot tidigare generationer.

Priserna kanske sjunker och stabiliserar sig i höst?

Drar troligen mindre ström, så "felet" bör inte ens existera (om man inte klockar kortet då). Sen är det med om den kommer som referens eller tredjepart direkt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Nvidia och Intel är dessutom i en monopol-ställning.

Intels senaste lansering t.ex. är ju ett lysande exempel på detta beteendet. 1699$ för en processor som är marginellt bättre än föregångaren är inte ens lite magstarkt, det är så man kräks men så här blir det med företag i monopolställning och vi kan garantera oss ett nytt rekordpris för nya Titan P också.

Jag har noterat hur Nvidia dessutom flyttat upp det som tidigare var att klassa som mellanklasskort XX104/204 till high end och sedan skapat ett "nytt" segment som nu populärt kallas för "Halo" d.v.s. Titan. XX100/200. Första kortet som gjorde denna förflyttningen var GTX 680 (GK104), den stora brodern i denna serien skapades det en helt ny familj för GTX 700-serien och GK104 blev således till slut ett mellanklasskort GTX 770.

Detta repeterades med GM204, där GTX 980 lanserades som high-end-kort för att senare ersättas av Halo-produkten Titan X.

Genom att göra på detta viset har man kunnat höja priserna över hela brädet. Genialt såklart och man har utnyttjat sin position och sin dominans exceptionellt när det kommer till att ytterligare öka sina marknadsandelar men även öka marginalerna och vinsten. Många nöjda aktieägare kan jag tänka mig.

Visst ökar omkostnaderna för både Intel och Nvidia men inte till den graden som dessa priserna vill göra gällande. Här är en tydlig "money grabbing"-tendens.

Har du några som helst konkreta belägg för din sista paragraf? Har ingen aning själv och är genuint intresserad att se något som pekar på att så är fallet.

Vad det gäller 10 kärniga E-serien så är priset ungefär vad man kunde förvänta sig givet vad en likvärdig Xeon E5 kostar. Om du tycker Xeon E5 är dyr, titta vad IBMs POWER samt Oracles SPARC kostar och fundera sedan på om inte Intel kanske mer är ett budgetalternativ än något som kan anses dyrt.

Totala marknaden för en krets som i7-6950X är extremt liten. Priset är fullt rimligt om kretsen i någon mån ska bära sin egen kostnad för FoU. Fast du kanske hellre ser att man låter massmarknaden ta kostnaden för FoU, blir kanske bara ~$50 mer på kretsarna som säljer i större volym för att subventionerna i7-6950X till ~$1000?

Skrivet av DST:

Alltså det e e ingen ursäkt att flytta över sådan ökning av utvecklingskostnaden till kunden, att utvecklingskostnader ökar är standard för alla industrier när de utvecklar något nytt. Så e det bara, det man hämtar hem är ju i den utökade volymen.

Utgår från att du försöker vara lustig, men detta är internet så svara ändå då man inte riktigt kan vara säker...

Vem tycker du rimligen ska bära kostnaden för produkten? Om FoU blir dyrare så måste någon stå för denna kostnad om det ska vara lönt att saluföra produkten.

Anledningen att bruttomarginalen är ett väldigt värdefullt nyckeltal är att det visar hur mycket av omsättningen ett företag har över just till saker som FoU. När nu FoU ökar för att designa kretsar är det ju än mer kritiskt att hålla höga bruttomarginaler för att inte produktutvecklingen ska stagnera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du några som helst konkreta belägg för din sista paragraf? Har ingen aning själv och är genuint intresserad att se något som pekar på att så är fallet.

Vad det gäller 10 kärniga E-serien så är priset ungefär vad man kunde förvänta sig givet vad en likvärdig Xeon E5 kostar. Om du tycker Xeon E5 är dyr, titta vad IBMs POWER samt Oracles SPARC kostar och fundera sedan på om inte Intel kanske mer är ett budgetalternativ än något som kan anses dyrt.

Totala marknaden för en krets som i7-6950X är extremt liten. Priset är fullt rimligt om kretsen i någon mån ska bära sin egen kostnad för FoU. Fast du kanske hellre ser att man låter massmarknaden ta kostnaden för FoU, blir kanske bara ~$50 mer på kretsarna som säljer i större volym för att subventionerna i7-6950X till ~$1000?

Utgår från att du försöker vara lustig, men detta är internet så svara ändå då man inte riktigt kan vara säker...

Vem tycker du rimligen ska bära kostnaden för produkten? Om FoU blir dyrare så måste någon stå för denna kostnad om det ska vara lönt att saluföra produkten.

Anledningen att bruttomarginalen är ett väldigt värdefullt nyckeltal är att det visar hur mycket av omsättningen ett företag har över just till saker som FoU. När nu FoU ökar för att designa kretsar är det ju än mer kritiskt att hålla höga bruttomarginaler för att inte produktutvecklingen ska stagnera.

Okey... flera gånger har jag sett dig gräva ner dig å här är det ett till exempel på just detta. Man höjer lite varje gång men inte så skandalöst mycket som nvidia har gjort. Det är rent av mjölkeri samt utnyttjande av i princip en monopolställning på marknaden. Det har inte mycket med den ökade utvecklingskostnaden att göra alls.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Okey... flera gånger har jag sett dig gräva ner dig å här är det ett till exempel på just detta. Man höjer lite varje gång men inte så skandalöst mycket som nvidia har gjort. Det är rent av mjölkeri samt utnyttjande av i princip en monopolställning på marknaden. Det har inte mycket med den ökade utvecklingskostnaden att göra alls.

Har absolut inga konkreta bevis åt något håll här. Men då du är absolut tvärsäker på din sak kanske du kan dela med dig av den konkreta information du sitter på som bevisar att så är fallet?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För det e så det fungerar i övriga industrier.
Du investerar pengar i utveckling och nya maskiner för nya produkter som blir då billigare att tillverka tot sett än det var möjligt innan. Volymen blir större efter inkörning och du tjänar mer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, dumt av mig att inte kolla det. Vi får verkligen hoppas att folk slipper logga in, förstår inte alls vad det ska vara bra för överhuvudtaget. Ju fler saker man måste registrera sig för desto fler risker finns det att olika lösenord kommer på villovägar.

Förhoppningsvis är det bara något som är med i betan av någon anledning men det lär bli livat om det blir ett krav när GFE lämnar beta-statusen. Samtidigt, går det använda sitt Nvidia-konto eller logga in med Google så är det inte så illa i mitt tycke, värre om man måste skapa ett helt nytt konto som inte används till Nvidias övriga tjänster eller kan använda andra etablerade tjänster för verifiering.

Det sista är nog inte sagt om kontokrav har jag en känsla av, men chansen är nog rätt god att Nvidia backar om det fortfarande ogillas bland användarna.

Skrivet av kelthar:

De är nog ute efter en prenumerationsmodell i slutändan. Du får logga in i BIOS så att de ser att du betalat din månadskostnad, annars får du inte använda en upplösning över 800x600. Med samma priser vid köp som innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Hemska tanke!
Samtidigt, får man grafikkortet utan extra kostnad medans man har abonnemanget och får den utbytt när något nytt kommer... hmm.... men man ska kanske inte ge ideer.

Skrivet av ArKAN:

Sen får man inte glömma att Vulkan stödjer fler OS än vad DX12 gör.

Så sant det.

Vulkan stödjer ju trots allt Windows 8.1 och bakåt till och med, inte ens DirectX 12 gör ju det. Med tanke på DOOM och dess Vulkan-stöd så är jag hoppfull för framtiden, oavsett API.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

För det e så det fungerar i övriga industrier.
Du investerar pengar i utveckling och nya maskiner för nya produkter som blir då billigare att tillverka tot sett än det var möjligt innan. Volymen blir större efter inkörning och du tjänar mer.

Kan absolut köpa att påslaget från FoU borde bli mindre per enhet om FoU leder till att man kan sälja större volymer.

Men nu har både dGPU- och CPU-marknaderna fallande volymer under närmare ett decennium, så relativt sett måste varje såld enhet bära en större del av FoU jämfört med tidigare.

Finns ju de som spekulerar i att endast några få marknader med extremt stora volymer (över en miljard enheter per år) kommer kunna se någon relevant vinst att kliva ner på noderna under 10 nm, det p.g.a. av att kostnad för FoU väntas bli totalt astronomiska.

Av den marginal som Nvidia respektive Intel gör på varje krets lägger de direkt in 50 % respektive 67 % av detta i FoU. D.v.s. kostnaden för FoU är allt annat än en irrelevant del av vad man betalar för produkten. Och då FoU för att tillverka kretsar ökat med 70-80 % per nod de senaste noderna är den prisökning vi ser med alla rimliga mått mätt låg!

AMD gör allt de kan för att hänga med, där lade man 90 % av bruttomarginalen på FoU senaste kvartalet!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Sen får man inte glömma att Vulkan stödjer fler OS än vad DX12 gör.

Så sant, någon får gärna förklara för mig varför man ens funderar på att använda sig av DX12 i nya spelmotorer. Då blir man ju tvungen att göra en portning till Vulcan också för att stödja Playstation/Linux/SteamOS/OSX/Android/IOS och allt annat icke MS. Låter inte ekonomiskt i mina öron.

Permalänk
Medlem

Alla som hoppas på att Nvidia ännu en gång har möjlighet att använda sitt tidigare syntetiskt skapade försprång för att ta mer av marknaden borde se över sin ignorans.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Ärligt talat hoppas jag 1060 blir sämre för att låta AMD plocka lite andelar på marknaden även om det ser dystert ut..

Men korten kommer väl inte ligga i samma prispark? De där 2899kr är ju ett skämt. Vi ser ju Nvidia's MSRP på 1070 and 1080, de är inte ens i närheten av de, antar att alla 1060 kommer ligga en bit över 3200kr ett bra tag. Några säkert upp i 3600kr

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av KLIONE:

Jo precis det är lite dyrare, men inte så mycket och då slänger man väl till ett par hundringar för att få bättre prestanda om man inte heter Ove Sundberg. Det hade jag då gjort iallafall.

Vi har ännu bara sett MSRP och Nvidia's trams med "Founder's edition" och vi får helt enkelt se. Jag hade hoppats på att 1070 går ner i pris samtidigt som RX 490 lanseras, så kan de kortet så slås om de. Känns konstigt att 480 och 1060 ska bli 3000kr marknadskorten denna generation.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vår moms sticker sannerligen ut vid jämförelser.
Lägg därtill att vi har en regering med synsättet "vi löser alla problem med skatteökning" för tillfället

Så kommer du nog ganska nära sanningen.

Momsen har dock legat på denna nivå i flera år så att skylla på en regering är felaktigt. Storbritannien kör med sitt VAT som ligger på 20%. Momssatsen i hela Europa ligger ganska nära den svenska. https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt

Så det är inte "en regering" som ligger bakom det utan snarare stora delar av Europas regeringar.

Så nej. Svensk moms sticker inte ut nämnvärt. Den enda orsaken varför den i huvudtaget märks är för att företag väljer att slänga upp priser exkluderat moms för att få folk att tro att kortet är billigare än vad det i slutändan blir. Inte ens i USA blir kortet så billigt som vid lanseringspriset eftersom olika stater har olika procentsatser på mervärdesskatt (aka moms).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds