Råd: Bra externt eller internt ljudkort lite över 1000 lappen?

Permalänk

Råd: Bra externt eller internt ljudkort lite över 1000 lappen?

Hej, jag har nyligen uppdaterat min data setup men känner mig inte riktigt klar än för året sommar jobb då jag efter lånat min brors hörlurar märkte vad jag gått miste om. Därför har beslutat mig för att köpa Qpads qh-1339 hörlurar och känns lite onödigt att köpa ett par dyra hörlurar utan ha ett lite mer premium hållet till ljud kort ljudkort. Jag använder mitt headset till ALLT jag gör vid datorn alltså spela, film/tv-serier och musik. Så jag vill ha ett ljudkort inga krav på att det är externt eller internt bara det kan leverera hög ljudkvalitet som har mic och headset anslutningen är 3.5mm. Jag är heller inte intresserad av surround sound utan vill ha ett med stero sound. och just det ska ligga mellan jag har tänkt mig att det ska gå på ungefär 1000-1500 kr men skadar ju heller inte om man kunde få lika bra kvalité till ett lägre pris.
Så det vore trevligt ifall man kunde få lite råd och helst lite länkar till bra ljudkort.

Tackar så vänligt för svar på förhand hälsningar Marcus.

PS: ifall du läser på headsetet så står det att det ingår ett ljudkort. men jag har läst att det inte ingår längre, ds.

qpad qh-1339: https://www.inet.se/produkt/6303372/qpad-qh-1339-premium/#spe...

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till Ljud.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har lite för låg budget för att få det bra på en gång så varför inte börja med en riktig hörlursförstärkare, det är troligen den delen som ger mest förbättring om du ska använda hörlurar och budgeten räcker till en O2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har lite för låg budget för att få det bra på en gång så varför inte börja med en riktig hörlursförstärkare, det är troligen den delen som ger mest förbättring om du ska använda hörlurar och budgeten räcker till en O2.

Tackar för svaret jag undrar om du kunde länka för har sökt på O2 lite överallt utan få någon träff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcuswg96:

Tackar för svaret jag undrar om du kunde länka för har sökt på O2 lite överallt utan få någon träff.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.headnhifi.com/objective2 Den finns som byggsats också om du är lödkunnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mayflower Electronics säljer o2 också i många olika varianter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Mobileztore

Jag har aldrig själv haft möjligheten att testa O2, men har sett flera på detta forum som rekommenderade den.

Annars om du vill ha några alternativ till O2 så hittade jag dessa två listor:

http://lifehacker.com/five-best-portable-headphone-amplifiers...
http://www.themasterswitch.com/best-headphone-amps

Återkom gärna så att vi får höra vad det blev

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk

Tack för all information och tips. Jag är just nu mer inne på 02ns amplifiern+odac är det värt det eller borde jag bara gå amplifiern?

Permalänk
Skrivet av Marcuswg96:

Tack för all information och tips. Jag är just nu mer inne på 02ns amplifiern+odac är det värt det eller borde jag bara gå amplifiern?

jag menar alltså denna modellen: http://www.headnhifi.com/amplifiers/o2-odac-combo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcuswg96:

Tack för all information och tips. Jag är just nu mer inne på 02ns amplifiern+odac är det värt det eller borde jag bara gå amplifiern?

Det är en mycket prisvärd kombination som du klara dig lång på, det går ju att skaffa delarna separat i varsin låda också eller om du bygger själv så börjar man med en O2 och stoppar i ett dackort senare, hursomhelst så är de prisvärda och har en hög absolut ljudkvalitet så du lär inte behöva byta ut dem pga att du bill uppgradera inna du går på riktigt bra system typ HD 800 som faktiskt låter en nyans bättre med sin egen förstärkare än med en O2 men då är det helt andra pengar för systemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för hjälpen och alla andra med. då beställer jag en sådan nu!

Permalänk

detta är lite off topic men jag gjorde en betallning som det stod och när jag skulle comfirma så crasha sidan? är det registerat nu att det är jag som ska produkten eller hur blir det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcuswg96:

detta är lite off topic men jag gjorde en betallning som det stod och när jag skulle comfirma så crasha sidan? är det registerat nu att det är jag som ska produkten eller hur blir det?

Om sidan strulade just i beställningen så bör du nog kontakta dem via mail eller på annat sätt och fråga, det är omöjligt att veta vad som hände och registrerats för nån annan än den som kan se informationen i ordersystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okej tackar!

Permalänk
Skrivet av Marcuswg96:

Aune T1 är en väldigt bra dac/tub amp för pengarna, skulle ta den före o2 varje dag i veckan.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk

@alfisti89: Okej tack för svar men redan beställt en 02.

Permalänk
Skrivet av Marcuswg96:

@alfisti89: Okej tack för svar men redan beställt en 02.

Väldigt bra val ändå, en av dom bästa i sin prisklass!

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Mobileztore

@Marcuswg96:

Berätta gärna om hur det blev när den anlänt och är ihopkopplad!

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk

@PeterPan1: Det ska jag

Permalänk
Medlem

Har du fått hem det ennu?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | 500 GB Samsung SSD 840 EVO | Intel Core i7-8700k | Corsair Hydro H110i GTX | Ram G.skill 16gig 3200 MHz | Corsair AX860W Platinum | Asus Maximus X Hero Z370 | GTX 1080 | Acer 1440P 144HZ G-Sync!

Permalänk

@robson: Nej, men det skickade de i torsdags så kommer nog någon nu i början på nästa vecka tror jag.

Permalänk
Medlem

@Marcuswg96:

Ett inbyggt ljudkort skapar mer statiskt ljud som plockas upp av datorns andra delar. Den tar också upp en PCI slot. Du kan ej heller ta med dig den. Du får för samma peng en USB-DAC (externt) som ger dig lika bra ljud och fler möjligheter. Du slipper också drivrutinskrångel som finns på t.ex. Asus STX kort.

Bottom line: Kör på en DAC för ~1200:- så kommer du vara mer än nöjd, speciellt om du kommer från moderkortets ljud. Spel, Film och Musik är helt klart värt det priset. Helst ska du ju också ha bra ljudfiler, CD kvalitet .. Spotify har ju bajs kvalité om inte du betalar 200:- i månaden, och även då har du inte samma ljudkvalité och hi-fi som tidal har.

Men innan du ens funderar på ljudkort ska du se över vad du har för högtalare och hörlurar. Kör du på t.ex. ATH M50 eller bättre lur så kommer det märkas av, billgare lurar behöver uppgraderas först.

Permalänk

@Harddrive: tack för svar. Har en amp combo med en odac är påväg. Och jag har ett par qpad qh-1339 http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Permalänk

Den har anlänt nu men det glappar i vänster sida av headsetet så och har provat att köra direkt in i moderkortet och då var det inga problem. så skrev till dem om det.

Permalänk
Skrivet av Marcuswg96:

Den har anlänt nu men det glappar i vänster sida av headsetet så och har provat att köra direkt in i moderkortet och då var det inga problem. så skrev till dem om det.

Jag ringde dem och de sa att det skulle lösa att skicka en ny modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

Jag ringde dem och de sa att det skulle lösa att skicka en ny modell.

Synd att den strular, men värkar ju vara en toppen support som löser det så smidigt.

Jag sitter och väntar på ditt uttalande. Funderar själv på att köpa en

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | 500 GB Samsung SSD 840 EVO | Intel Core i7-8700k | Corsair Hydro H110i GTX | Ram G.skill 16gig 3200 MHz | Corsair AX860W Platinum | Asus Maximus X Hero Z370 | GTX 1080 | Acer 1440P 144HZ G-Sync!

Permalänk

@robson: yes lovar att skriva vad jag tyckte. Lite mer info är att jag fick skicka tillbacka och lägga ut för frakt men de ska skicka över summan för frakten i morgon och skicka en ny modell i morgon☺