Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009

Nätadapter till skärm...

Hej

Har en Asus ROG SWIFT PG278Q skärm, där jag är ganska säker på att nätadaptern håller på att ge upp, har hittat en nätadapter för Asus laptop som har samma spec, kan man köpa en sån och använda, eller är det nåt speciellt för att det är en skärm?

Cpu: I5960X@4.2 Ghz MB: Asus Rampage V Extreme Vga: 2X EVGA SC 980 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:1x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG278Q PSU: Corsair AX1500I

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Diezelpower:

Hej

Har en Asus ROG SWIFT PG278Q skärm, där jag är ganska säker på att nätadaptern håller på att ge upp, har hittat en nätadapter för Asus laptop som har samma spec, kan man köpa en sån och använda, eller är det nåt speciellt för att det är en skärm?

Den behöver ha samma spänning, minst samma strömkapacitet och rätt kontakt/koppling.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av mrqaffe:

Den behöver ha samma spänning, minst samma strömkapacitet och rätt kontakt/koppling.

Ok, tack för snabbt svar, beställer en ny adapter

Cpu: I5960X@4.2 Ghz MB: Asus Rampage V Extreme Vga: 2X EVGA SC 980 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:1x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG278Q PSU: Corsair AX1500I

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Diezelpower: Finns det någon särskild anledning till att du inte hör av dig till återförsäljaren eller Asus direkt för att reklamera den fallerande nätenheten? Min erfarenhet är att de flesta tillverkare helt enkelt postar en ny nätenhet efter att man kontaktar dem om problemen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Diezelpower: Finns det någon särskild anledning till att du inte hör av dig till återförsäljaren eller Asus direkt för att reklamera den fallerande nätenheten? Min erfarenhet är att de flesta tillverkare helt enkelt postar en ny nätenhet efter att man kontaktar dem om problemen.

Jo, har varit i kontakt med Asus, men dom vill att jag skickar in hela skärmen och allt. Har googlat på problemet, och falerande nätdelar verkar rätt vanligt, hittade en som passar för 299:- om det funkar kanske Asus går med på att skicka en ny nätdel, och då kan jag returnera den jag köpte. Skärmen är ju inte död, men den går inte att starta på knappen, utan man måste dra ur nätdelen ur väggen och sätta in den igen då kickar den igång.
I värsta fall blir jag 299:- fattigare.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Diezelpower: Ah, det förklarar också varför ASUS vill felsöka hela skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Diezelpower: Ah, det förklarar också varför ASUS vill felsöka hela skärmen.

Gör det?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Diezelpower: Ja absolut. Felet du beskriver behöver inte ha med själva nätagget att göra. Agget förmedlar endast likström till skärmen. Sedan är det upp till skärmen att göra något med den likström den får.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Diezelpower: Ja absolut. Felet du beskriver behöver inte ha med själva nätagget att göra. Agget förmedlar endast likström till skärmen. Sedan är det upp till skärmen att göra något med den likström den får.

Nä det är sant, men en googling gav att många haft samma symptom, och där har det varit nätdelen, dom har fått plugga ur och plugga in och det har funkat ett tag, sen har nätdelen gett upp helt och hållet. Nätdelen är ju extern, som till en laptop, krävs ju inget ingrepp för att byta den. Den jag beställde borde komma idag, så får prova byta då, är felet kvar får jag väl bita i sura äpplet och skicka in den. Har ingen annan skärm, därav min motvilja att skicka in den, skärmen har dessutom blivit utbytt 2 ggr för andra fel, men då har Asus först skickat ut en ny, och sen har jag skickat in den defekta, så då var det ju inga problem.