Permalänk
Medlem

Överhettad förstärkare

Hej alla,

Nu i värmen så har min förstärkare gett utslag för överhettning. Så detta måste vi ju råda bot på.

Jag har letat efter lite smidiga sätt att lösa det på tillfälligt.. en laptopkylare, en usb fläkt.. Men inget är ju optimalt för längre användning, samt att de låter och vibrerar mycket. Så hur löser man detta på ett smidigt sätt?

För det första behövs en fläkt av något slag. Därefter en adapter från 4pin->usb eller 3pin->usb beroende på vad fläkten har. Men hur ska man montera den sedan? Jag vill undvika att öppna upp chassit.

Det finns gott om utrymme över förstärkaren, men väldigt dåligt luftflöde, därför måste detta ske. Kan någon peka mig i rätt riktning på vad jag kan tänkas behöva?

Tack på förhand,

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Rekordmedlem

Fläktar kan vara ohörbara, men det vore bra om du hade bilder på hur det ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör en 140 fläkt tillsammans med en nätadapter som lämnar mellan 7-12 volt, finns såna som man kan ställa in så är problemet löst.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det är en förstärkare i en TV-bänk. ca 45x45x45 i utrymme, förstärkaren är ca 40x40x10. Bifogar bild nedan.

Det finns ett utrymme längst bak för luft att sugas in/ut, cirka 25x5cm som är öppet bakåt mot båda sidorna. Därefter är inte bänken helt mot väggen så det finns möjlighet för insug/utsläpp.

Som ni märker i min post vet jag ungefär hur jag ska lösa det, behöver bara veta vilka saker jag ska inhandla och hur jag ska montera det på bästa sätt utan att göra någon åverkan..

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawkan:

Det är en förstärkare i en TV-bänk. ca 45x45x45 i utrymme, förstärkaren är ca 40x40x10. Bifogar bild nedan.

Det finns ett utrymme längst bak för luft att sugas in/ut, cirka 25x5cm som är öppet bakåt mot båda sidorna. Därefter är inte bänken helt mot väggen så det finns möjlighet för insug/utsläpp.

Som ni märker i min post vet jag ungefär hur jag ska lösa det, behöver bara veta vilka saker jag ska inhandla och hur jag ska montera det på bästa sätt utan att göra någon åverkan..

http://i.imgur.com/R7Crmaz.jpg

Det borde räcka att röra runt lite på luften en eller 2 lågvarviga fläktar monterade i ramen i bakkant mot väggen
typ här

Du kan driva dem med en "väggbula" eller om du vill lyxa till det så verkar den Marantzen ha en triggeruttgång och den kan du ha för att styra ett relä som slår av och på fläktarna samtidigt som receivern, du kan även använda en grendosa med master/slave funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hawkan: Har du luckan stängd när du spelar? Annars så borde det inte vara några problem med överhettning. Så där står väl 90% av alla förstärkare. I en TV-bänk med hyffsat gott om plats runt.

Permalänk
Sötast

Kanske värt att blåsa rent den från damm med tryckluft?

Det tenderar att samlas ett tjockt lager med damm i förstärkare.

Permalänk
Medlem

Kan du göra lufthål i taket på lådan så löser du överhettningen. Som det ser ut enligt bilden så har du en låda med stängd lucka och då spelar det ingen roll om du har 8st fläktar där inne. Om inte varmluften får vandra vidare utanför lådan så är det bara en tidsfråga innan den slår av för "värmeslag".

Permalänk
Medlem

@Allexz : Det finns inget påtagligt dammigt, den har bara stått där i ca två månader.

@niclasc : Luckan är alltid stängd (utom nu när den överhettat - då har jag som jag skrev även testat med USB fläkt och laptopkylare, vilket funkar utan problem, därav nu söker jag en permanent lösning)

@mrqaffe : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516518 Jag antar något sådant där 9-11dB känns som relativt låg ljudnivå, men kommer den rotera tillräckligt med luft?

Finns det färdiga adaptrar från 3/4pin->USB eller är det att göra en egen som gäller?

10721a : Som du ser på vänster och höger sida på baksidan så finns där luftintag som går till utanför lådan. Även bakom där mrqaffe markerade finns det en glipa på cirka 3-4 cm som går rakt upp. Så i mitt sinne så antar jag att sätter man en fläkt där det är markerat så kommer det bli ett sug ifrån sidorna för att vandra bakåt och uppåt i den bästa av världar. (?)

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkan:

@Allexz : Det finns inget påtagligt dammigt, den har bara stått där i ca två månader.

@niclasc : Luckan är alltid stängd (utom nu när den överhettat - då har jag som jag skrev även testat med USB fläkt och laptopkylare, vilket funkar utan problem, därav nu söker jag en permanent lösning)

@mrqaffe : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516518 Jag antar något sådant där 9-11dB känns som relativt låg ljudnivå, men kommer den rotera tillräckligt med luft?

Finns det färdiga adaptrar från 3/4pin->USB eller är det att göra en egen som gäller?

@010721 : Som du ser på vänster och höger sida på baksidan så finns där luftintag som går till utanför lådan. Även bakom där mrqaffe markerade finns det en glipa på cirka 3-4 cm som går rakt upp. Så i mitt sinne så antar jag att sätter man en fläkt där det är markerat så kommer det bli ett sug ifrån sidorna för att vandra bakåt och uppåt i den bästa av världar. (?)

Problemet som är ifall du inte har några ventilationshål är att det enda fläkten/fläktarna gör är att vispa runt varmluften i lådan vilket iofs gör att temperaturerna blir jämnare fördelat i lådan, men kruxet är att temperaturerna kommer bara att stiga med en konstant kurva tills din förstärkare inte klarar av det längre. Du kanske kan köra någon timme eller så extra jämfört med förut, men ditt problem kommer med högsta sannolikhet att kvarstå. Sedan får du tänka på att ju varmare elektronik är ju kortare livslängd får dom.

Du har som sagt inte möjlighet att göra lufthål i taket på lådan? Då tror jag inte att du behöver ha fläktar häller som annars skulle höja ljudnivån.

EDIT: Nu såg jag ditt svar. Ja men då kanske det löser sig med fläktar - däremot tror jag att du kan lösa situationen med fler lufthål om du kan borra dom direkt ovanför AVRn. Varför jag tror lufthål är det bästa är för att du säger att det är inga problem när luckan är öppen (så med andra ord borde fler ventilationshål funka bra) men främst tror jag är att ljudnivån inte kommer öka som du annars får med en fläkt (oavsett hur bra den är).

Lycka till oavsett vad du väljer att göra.

Permalänk
Rekordmedlem

10721a"]
Kan du göra lufthål i taket på lådan så löser du överhettningen. Som det ser ut enligt bilden så har du en låda med stängd lucka och då spelar det ingen roll om du har 8st fläktar där inne. Om inte varmluften får vandra vidare utanför lådan så är det bara en tidsfråga innan den slår av för "värmeslag".
[/quote]

Skrivet av Hawkan:

@Allexz : Det finns inget påtagligt dammigt, den har bara stått där i ca två månader.

@niclasc : Luckan är alltid stängd (utom nu när den överhettat - då har jag som jag skrev även testat med USB fläkt och laptopkylare, vilket funkar utan problem, därav nu söker jag en permanent lösning)

@mrqaffe : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516518 Jag antar något sådant där 9-11dB känns som relativt låg ljudnivå, men kommer den rotera tillräckligt med luft?

Finns det färdiga adaptrar från 3/4pin->USB eller är det att göra en egen som gäller?

10721a : Som du ser på vänster och höger sida på baksidan så finns där luftintag som går till utanför lådan. Även bakom där mrqaffe markerade finns det en glipa på cirka 3-4 cm som går rakt upp. Så i mitt sinne så antar jag att sätter man en fläkt där det är markerat så kommer det bli ett sug ifrån sidorna för att vandra bakåt och uppåt i den bästa av världar. (?)

10721a"]
Problemet som är ifall du inte har några ventilationshål är att det enda fläkten/fläktarna gör är att vispa runt varmluften i lådan vilket iofs gör att temperaturerna blir jämnare fördelat i lådan, men kruxet är att temperaturerna kommer bara att stiga med en konstant kurva tills din förstärkare inte klarar av det längre. Du kanske köra någon timme eller så extra jämfört med hur det hade varit utan fläkt, men ditt problem kommer med högsta sannolikhet att kvarstå, sedan får du tänka på att ju varmare elektronik är ju kortare livslängd får dom.

Du har som sagt inte möjlighet att göra lufthål i taket på lådan? Då tror jag inte att du ens behöver ha fläktar alls.
[/quote]
Det är väl öppet bakåt och det behövs nog väldigt lite fläkthjälp för att omsätta luften tillräcklig för att sänka temperaturen rejält men det går ju att styra runt luften bättre om det skulle behövas.

Usb är inget man ska blanda in för att driva fläktarna, men en väggbula med reglerbar utspänning passar bra, nått sånt här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... borde nog klara 2st 120 mm fläktar men man bör ju kolla hur mycket ström de kan dra som mest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

USB från Förstärkaren kan du absolut använda, men inte som drivkälla, men som trigger. bara å sätta ett relä som kan ta på/av från USB från förstärkaren.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL