Hur fungerar kompatibiliteten med nätagg?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar kompatibiliteten med nätagg?

Har nyligen köpt ett nytt grafikkort som har 8+4 power pins. I nätagget har jag dock bara en 6 pin och 3st 2 pins. Kan jag sätta i dessa fritt så länge de passar t.e.x. sätta 2st 2:or i 4:an? Eller sätta en 4-pin och 2st 2-pin i 8-pin hålet på kortet?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte bara sätta in, de måste vara rätt sladdar, om du säger vilket grafikkort det gäller och vilket nätagg så kan man lista ut om det funkar och hur.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tala om vad du har för grafikkort och nätagg, för nånting är galet här. Grafikkort använder antingen 6-pin eller 8-pin, och nätagg har därför oftast 6+2-kontakter för att passa båda. 4-pin från nätagget är till för moderkortet och ska absolut inte kopplas in i ett grafikkort, och separata 2-pin har jag aldrig sett ett nätagg ha.

Permalänk
Medlem

Jag hittade på lite för att få ett förståbart exempel men det är en corsair CX 600 standardmodell.
Den har dock ensamma 2 pins

Grafikkort MSI gtx 1070 founders edition som jag tänker byta till MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8GB TwinFrozr VI(därav frågan)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det är en 4-pin passar väl den inte ens i grafikkortet? Det var det min fråga var, om tillverkarna gjort så du inte kan koppla fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodorg:

Grafikkort MSI gtx 1070 founders edition som jag tänker byta till MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8GB TwinFrozr VI(därav frågan)

Ditt nätagg har två vanliga 6+2 PCIe-kontakter, så de fungerar som både 8-pin (koppla in både 6 och 2) och 6-pin (koppla in bara 6). Founders Edition-kortet vill ha en ensam 8-pin medan GAMING X vill ha en 8-pin samt en 6-pin. Inga konstigheter alltså.

Skrivet av Theodorg:

Om det är en 4-pin passar väl den inte ens i grafikkortet? Det var det min fråga var, om tillverkarna gjort så du inte kan koppla fel?

Absolut, men det hindrar inte vissa personer från att lyckas koppla fel ändå

Permalänk
Medlem

Okej har alltid undrat så kände för att ställa frågan, tack för bra svar