Samsung släpper SSD-enhet med 4 TB lagring

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper SSD-enhet med 4 TB lagring

Samsung fortsätter utöka sitt SSD-utbud med ännu en medlem i 850 EVO-familjen. Denna gång slår de på stort och erbjuder hela 4 TB utrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ta en på avbetalning

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Gott! Några år till så är mekaniska diskar ett minne blott. Iaf för vanliga konsumenter.

Permalänk

Trevligt med större, men 14 000 kr är mer än jag hade betalat för ett komplett system...

Tycker att prisraset på SSD verkar ha kommit av sig. Hoppas större enheter innebär prissänkningar även för mindre. Har väntat ganska länge nu på att vettiga 500gb-modeller ska sjunka under 1000-lappen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga tills dessa storlekar hamnar i samma prisklass som tradionella HDDs. Stora framsteg varje år.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ArtMan:

Gott! Några år till så är mekaniska diskar ett minne blott. Iaf för vanliga konsumenter.

Den dagen kan inte komma snart nog. För egen del har de redan spelat ut sin roll som komponenter i persondatorer: Jag har skrammeldiskar till lagring av stora mängder data, men inte i någon av mina datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

300TB är inte så mycket om man fyller 4TB...min 250GB'are har redan skrivit 10TB på ca 2år..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

Det kan låta lite, men man kan säga att Samsung garanterar att disken håller för att skriva 82 GB varje dag under 10 års tid, jämför man då med livslängden på en snurrande disk så är det inte så farligt längre. Så bör man ha i åtanke att det är en konsumentprodukt och designad för hemmabruk.

Permalänk
Medlem

4st i min Synology NAS hade inte suttit helt fel...

Permalänk
Skrivet av m0rk:

4st i min Synology NAS hade inte suttit helt fel...

Haha, vore inte fel

Men kanske liiite overkill med SSD i en få-användar lagring som ändå inte klarar mer än ca 100MB/s (om du har 1Gb/s nätverk mot NASen). Om du kör 10Gb/s däremot ...

Permalänk
Snusfri

Tar 10 st till min semesterfilmserver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

För dyr...

Permalänk

Blev sjukt taggad på en sån sen såg jag att priset låg på ungefär vad hela min dator kostade utan lagringsminnen när jag hade GTX680 4gb vram.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Det kan låta lite, men man kan säga att Samsung garanterar att disken håller för att skriva 82 GB varje dag under 10 års tid, jämför man då med livslängden på en snurrande disk så är det inte så farligt längre. Så bör man ha i åtanke att det är en konsumentprodukt och designad för hemmabruk.

Så för att hinna konsumera 82GB per dag, låt säga som film, så skulle jag alltså behöva kolla 41 st filmer per dag (med antagandet att en film tar runt 2GB).
Dvs ca 15000 filmer om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Så för att hinna konsumera 82GB per dag, låt säga som film, så skulle jag alltså behöva kolla 41 st filmer per dag (med antagandet att en film tar runt 2GB).
Dvs ca 15000 filmer om året.

Fast det är skriven data inte läst, så du skriva 82GB data varje dag.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Så för att hinna konsumera 82GB per dag, låt säga som film, så skulle jag alltså behöva kolla 41 st filmer per dag (med antagandet att en film tar runt 2GB).
Dvs ca 15000 filmer om året.

Har man råd med en sån disk har man nog råd men en stor och bra TV och nöjer sig nog inte med lågupplöst film.
Så det blir nog inte mer än 4 filmer om dagen i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Haha, vore inte fel

Men kanske liiite overkill med SSD i en få-användar lagring som ändå inte klarar mer än ca 100MB/s (om du har 1Gb/s nätverk mot NASen). Om du kör 10Gb/s däremot ...

Det är inte bara överföringshastigheten som är av intresse, svarstider och användarupplevelsen är faktorer som i alla fall jag värdesätter.
En SSD går inte ner i sparläge med fördröjd åtkomst som följd samt att svarstiden är avsevärt kortare vilket öppnar dörren för andra tillämpningar som databaser, virtualisering mm. Med SSD så svara systemet blixtsnabbt helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

Jag har en 500GB 850 evo som har en drifttid på 5012 timmar, den har skrivit 0,5 TB.
Sen har jag även en Intel G2 80GB som har varit igång i 30893 timmar, på den har jag skrivit 1 TB.

För att skriva 300TB på min Evo så behöver jag 342 år med 24/7 drift misstänker att jag nog har bytt ut den disken innan dess

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bli intressant om några år nåt man kan köpa en sådan med 2-4 tb för en rimlig prislapp.
Lite dyrt nu, för konsumenter åtminstone

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Ta en på avbetalning

Rena vansinnet, jag väljer istället smslån.

Som vanligt bra att utvecklingen går framåt, för vanliga konsumenter är den dock i dyraste laget men förhoppningsvis sjunker andra som 2TB i pris.

Det lär dröja länge innan jag och andra storkonsumenter av hårddiskar helt går över till ssd.
En 4TB "mekanisk" hårddisk får man för 1300kr en lika stor ssd kostar mer än 10X priset. Det lär dröja några år innan priserna blir ungefär lika.
*edit*
Mer rättvissprisjämförelse är att se på de billiga och se på GB/KR, där jag snabbt från prisjakt fick fram:
SSD: 2.40kr/GB
HDD: 0.50kr/GB

Frågan är hur det ser ut om 5år?

Permalänk
Medlem

Saftigt pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som jag undrar lite över är att 4st 850 EVO 1TB diskar kostar runt 11.000 vilket gör att prispåslaget för att få det i 1 disk känns väldigt saftigt.
Borde börja sjunka ganska snabbt ändå?

Permalänk
Medlem

Jag är inte orolig för priset. Lär ju sjunka till mer humana nivåer om ett tag, Finns nog dock en och annan hårddiskmakare som skruvar på sig lite. Kapaciteten har ju länge varit diskarnas forte men nu är det nog slut med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag läste en SweC-nyhet för ett litet tag sedan där det påstods att SSD:er snart var nere i samma pris/GB som HDD:er - men jag antar att "snart" är en relativ term?

Skrivet av ArtMan:

Gott! Några år till så är mekaniska diskar ett minne blott. Iaf för vanliga konsumenter.

Det är "några år" sedan jag hörde detta för första gången.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens en SSD än så tänkte när jag började läsa att 4TB kan ju vara en bra startdisk.. sen såg jag priset.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Haha, vore inte fel

Men kanske liiite overkill med SSD i en få-användar lagring som ändå inte klarar mer än ca 100MB/s (om du har 1Gb/s nätverk mot NASen). Om du kör 10Gb/s däremot ...

kanske äntligen gör så vi får 10gbit till konsumentsidan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag vill minnas att jag läste en SweC-nyhet för ett litet tag sedan där det påstods att SSD:er snart var nere i samma pris/GB som HDD:er - men jag antar att "snart" är en relativ term?

Det är "några år" sedan jag hörde detta för första gången.

Är det denna du tänker på? Det är ju flera månader kvar på året - vad som helst kan hända! http://www.sweclockers.com/nyhet/20735-ssd-enheter-spas-na-samma-prisniva-som-harddiskar-2016

Fnissar alltid lite när folk kommer med "RIP HDD"-kommentarer. I min burk är det diskarna som låter mest och ingen skulle bli gladare är jag när priserna kommer ner till HDD-nivå så att man kan byta ut skiten, men det är mååååånga år kvar till det kommer hända.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

Mycket och mycket. Det är mycket data, ja. Det låter som lite, ja.
Som personer skrivit ovan... 80GB per dag skrivning, varje dag... är en jädra massa.
Jag spelar tom in film på SSD och kan säga att jag inte ens når mer än 20-30GB per dag trots detta, och det är på helger, så inte ens 7 dagar i veckan.

Varför är det gjort så?, jo för att om de släppte de med högre skrivtålighet (på garanti) så skulle de konkurrera ut Enterprise klassen. Samsung har själva sagt att de bryr sig inte om den nivån, så länge disken används för klient bruk, inte server.

Men med det sagt, så känns det klent för priset... men notera att alla SSDer har börjat med skyhögt pris. I en laptop hos mig sitter en 128GB OCZ Core SSD. Den kostade ca 12,5kkr när den kom... och fungerar än. Idag kan du får en snabbare 128GB disk för 300kr typ.

Det jag hoppas är att med 4TB+ diskar, så blir 1-2TB diskarna mer prisvärda, för som det är nu så är 500GB prisvärt, men 1TB inte direkt det. Detta hoppas jag ska ändras.

Permalänk
Medlem

Jag är på ett jobb för tillfället där det hanteras stora mängder data i hyffsat tuffa miljöer. $1499 för disken innebär 0.37475 $/GB, det är ändå en tänkbar investering. Problemet här är att det krävs 10 stycken sådana diskar för att hantera 24h data.. :/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕