Passiva inkomster och hur lyckas man med dessa?

Permalänk
Medlem

@kwame: Det där kan jag faktiskt tänka mig är en väldigt bra och bekväm levnadsstil.
Har du lust att berätta om det är en stadsdel här i stan som din farsa investerat i?

Dock kan det nog kräva en hel del sparade pengar först för att ta lån på kostanden för ett flerfamiljshus har nog sina speciella krav från banken, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Nesvop: För de flesta är nog en indexfond med låg avgift det bästa tror jag.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

@Nesvop: För de flesta är nog en indexfond med låg avgift det bästa tror jag.

Det är så jag lägger sparandet nu, indexfonder (lite spridning geografiskt, sverige/norden/USA/annat). Jag undrar lite varför så många resonerar att man ska lägga en stor del i t ex. räntefonder/obligationsfonder etc, det känns för min del som ganska onödigt (på lång sikt alltså). Jag kan ta stora nedgångar hos mitt kapital så jag är inte känslig på det viset.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!

Jag har börjat intressera mig för aktier och fonder, men känner att det är svårt att få grepp om allt. Just nu ligger pengarna på sparkonto då jag ska flytta i höst. Efter det kommer jag att kika på var jag ska investera pengarna. Månadssparande i indexfonder låter som en bra idé!

Lite off-topic: Gjorde en, för mig, rejäl aktievinst när Academedia börsintroducerades. Som anställd fick jag köpa aktier för 30000 kr, vilket jag gjorde, och ett par veckor senare sålde jag dem för 43500 kr. Jag kommer att få skatta på vinsten men ca 10000 kr efter skatt är inte fy skam

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Intressant tråd!

Jag har börjat intressera mig för aktier och fonder, men känner att det är svårt att få grepp om allt. Just nu ligger pengarna på sparkonto då jag ska flytta i höst. Efter det kommer jag att kika på var jag ska investera pengarna. Månadssparande i indexfonder låter som en bra idé!

Lite off-topic: Gjorde en, för mig, rejäl aktievinst när Academedia börsintroducerades. Som anställd fick jag köpa aktier för 30000 kr, vilket jag gjorde, och ett par veckor senare sålde jag dem för 43500 kr. Jag kommer att få skatta på vinsten men ca 10000 kr efter skatt är inte fy skam

Academedia var en trevlig investering fick dock bara tilldelat 100st så gjorde bara vinst med 1611kr (köp 40kr / sälj 56,25).
Indexfond är nog det bästa om man inte vill vara så aktiv. Jag kör aktier då jag tycker det är roligt med en egen balansering annars är den mest som en indexfond då den är väldigt bred (ca 120 olika bolag). Kommer nog komma upp i en direktavkastning på ca 14k i år vilket känns bra. Behöver jag bara gånga mitt kapital med 12 så kan jag leva på det

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3