Skulle vilja göra en film om min utlandsresa. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja göra en film om min utlandsresa. Hur gör jag?

Har varit utomlands i en månad och tagit extremt mycket bilder samt
spelat in massa klipp som jag nu skulle vilja skapa något ballt med.
Är inte insatt i några program alls så tips tas gärna emot.

Skulle även vilja ha hjälp med att hitta ett annat program där man genom en karta kan
visa med streck/linjer som rör på sig mellan destinationer, hur man har åkt.
Exempel.
Man ser på kartan att man är i stad 1, bilder och klipp visas från den staden, sedan kommer kartan upp,
och en linje dras eller via vägar kommer till stad 2, där klipp samt bilder kommer upp från den staden.

Hur kan jag gå till väga för att skapa något häftigt?
Använder mig av Windows på datorn.

Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur teknisk du är:

* Premiere Pro
* After Effects
* Sony Vegas

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Här kommer ett exempel på vad jag menar med kartan.
Se 1.40 in i klippet.
ANGIE ACROSS AMERICA: OFFICIAL DOCUMENTARY

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS? Jag vet att man kan skapa såna animerade kartor i iMovie (Mac) men programmet har i övrigt väldigt begränsad funktionalitet i jämförelse med t ex Premiere Pro. Dock så kan det funka mer än väl för en vanlig semesterfilm, beror lite på dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arloz:

Vad har du för OS, Mac eller Windows? Jag vet att man kan skapa såna animerade kartor i iMovie men programmet har i övrigt väldigt begränsad funktionalitet. Dock så kan det funka mer än väl för en vanlig semesterfilm, beror lite på dina krav.

Använder mig av Windows.
Ändrar mitt inlägg och skriver in det där.
Har inte så stora krav egentligen, det är inte en Hollywoodfilm jag tänkte skapa utan något cool man kan visa vänner.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_: Lightworks/blender och lite youtube tutorials skulle jag säga är en bra början

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb