Permalänk
Medlem

Värma upp inglasad balkong

Hej

Äger en villa där jag har glasat in balkongen. Tanken är att inte komma under nollan på vintern men frågan är hur.

Har en idé och det är egentligen frågan.

Har ju en frånluftsvärmepump som tar värmen innefrån huset och värmer tappvattnet för sedan skicka ut luften i det fria. Är det möjligt tror ni att styra in den luften in till balkongen i stället? Givetvis måste jag ju ha någon form av ventilation då på balkongen.

Har ju iofs igen aning om hur kall eller varm den luften är som lämnar frånluftvärmepumpen. Kanske bara blir kallt på sommaren och kallt på vintern om jag gör så?

Kanske även får negativ effekt på pumpen?

Vad tror ni, andra idéer?

MVH

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på var i landet du bor och vad det får kosta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Infravärme på en tempsensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror väldigt mycket på var i landet du bor och vad det får kosta.

Stockholm

Skrivet av anon34061:

Infravärme på en tempsensor

Självklart kan jag göra så, men det kostar ju en del. Att ta vara på värmen som ändå skickas ut i friska luften är ju gratis.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Går det att isolera?
För frånluften tycker jag du ska höra med någon ventilationsfirma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror på vad för isolervärde glaspartierna har.
Har de ett Isolervärde på runt U 5.0 behöver du en kamin för att hålla uppe värmen.
Men ligger de på U1.1 så räcker det med ett element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Går det att isolera?
För frånluften tycker jag du ska höra med någon ventilationsfirma.

Det skulle gå att isolera om jag orkade. Tak, halva väggen och golvet. Kanske är så jag måste göra...

Skrivet av SUMITOMO:

Beror på vad för isolervärde glaspartierna har.
Har de ett Isolervärde på runt U 5.0 behöver du en kamin för att hålla uppe värmen.
Men ligger de på U1.1 så räcker det med ett element.

Igen aning... Men det behöver ju inte vara 20 grader på vintern utan 1-5 plus räcker.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

@Ljunki
Alltså, jag tycker du ska vänta en vinter och se hur kallt det blir. I huset jag växte upp i hade vi en inglasad altan som inte va särskilt isolerad. Under vintern använde vi den som ett kylskåp för läsk(glasflaskor) och mat( under julen så slängde man ut julbordet där så slapp kylskåpet bli knökfullt).
Iallafall så har jag då inget minne av att saker och ting frös.
Vill du använda det som ett extra rum så lägger du golvvärme och kaklar.

Skickades från m.sweclockers.com