IP-TV (viasat) genom Asus (rt-ac3200) router

Permalänk

IP-TV (viasat) genom Asus (rt-ac3200) router

Hejsan!
Har försökt förgäves i flera dagar att få bukt på min IP-TV.
Vår mediaomvandlare (står inget märke) är lokaliserad i vårt sovrum och det finns ett nätverksuttag i sovrummet som går ner till källaren där vår router är lokaliserad. Från routern, vill jag, dra nätverkskabel till vårt blivande tv/allrum i källaren. Det finns nätverkskablarndraget i huset så detta gör allt enklare, om det nu går att konfigurera routern så att man kan se IP-TV på vår samsung Box från viasat.
Jag har sett tidigare inlägg om hur man ska konfigurera asus routrar för att få IP-TV att fungera med Telia, men dessa har inte hjälpt.
Så jag vänder mig ytterligare efter svar från er.
Jag mot tar all hjälp jag kan få
/MetroTooker

Permalänk
Medlem

är bortrest så kan tyvärr inte kolla mina inställningar men har för mig att jag gjorde en firmware uppdatering så du kan ju alltid prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

Hejsan!
Har försökt förgäves i flera dagar att få bukt på min IP-TV.
Vår mediaomvandlare (står inget märke) är lokaliserad i vårt sovrum och det finns ett nätverksuttag i sovrummet som går ner till källaren där vår router är lokaliserad. Från routern, vill jag, dra nätverkskabel till vårt blivande tv/allrum i källaren. Det finns nätverkskablarndraget i huset så detta gör allt enklare, om det nu går att konfigurera routern så att man kan se IP-TV på vår samsung Box från viasat.
Jag har sett tidigare inlägg om hur man ska konfigurera asus routrar för att få IP-TV att fungera med Telia, men dessa har inte hjälpt.
Så jag vänder mig ytterligare efter svar från er.
Jag mot tar all hjälp jag kan få
/MetroTooker

Står inte riktigt om du drar iptv i en egen nätverkskabel eller om den är trunkad med internet? När det kommer via fiber så ligger allt i samma kabel men på separata vlan så om du inte låter deras prylar dela upp nätet måste du göra det i din egen router.

Permalänk

@Putteee:
Just nu har jag en separat nätverkskabel som går genom halva huset ner till källaren så att IP-TV fungerar. Men kabeln är endast dit lagd och ligger ivägen såklart..
Det jag vill är att ha en sladd från omvandlaren till routern i källaren, sen uppdelat därifrån till IP-TV boxen.
Mediaomvandlare- router - port1 dator, port2 dator, port3 dator/IP-TV Box, port4 IP-TV box.
Så om jag förstår dig rätt så vill jag dela upp det i min router, för att slippa dragning av en ny kabel från vårt sovrum ner till källaren.

@Hajden85:
Jag har senaste firmware, när inte der fungerade så laddade jag även ned Merlins firmware till routern.

Permalänk
Medlem

Och vilka krav ställer din IP TV leverantör? vissa kräver ju att du ska göra portforwards och liknade också.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid använda switchar som kan hantera vlan för att överföra tv och data i samma kabel, jag vet inte hur Viasat konfar men om du inte får den infon av nån som vet så får du ta reda på hur de gör, man kan tex analysera trafiken till tvboxen med Wireshark så kan man konfa switcharna utifrån den infon.
Har du tur behöver du inte vlanswitchar utan routern kanske klarar det men det första steget är att ta reda på hur Viasat konfar sitt tvnät så man vet vilka funktioner man måste ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

@Putteee:
Just nu har jag en separat nätverkskabel som går genom halva huset ner till källaren så att IP-TV fungerar. Men kabeln är endast dit lagd och ligger ivägen såklart..
Det jag vill är att ha en sladd från omvandlaren till routern i källaren, sen uppdelat därifrån till IP-TV boxen.
Mediaomvandlare- router - port1 dator, port2 dator, port3 dator/IP-TV Box, port4 IP-TV box.
Så om jag förstår dig rätt så vill jag dela upp det i min router, för att slippa dragning av en ny kabel från vårt sovrum ner till källaren.

@Hajden85:
Jag har senaste firmware, när inte der fungerade så laddade jag även ned Merlins firmware till routern.

Tror det enklaste är att köpa en switch som kan dela ut vlan i de olika portarna. Enkelt sett så ligger det flera olika kablar i en kabel så du måste dela upp kablarna det gör du enklast i en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteee:

Tror det enklaste är att köpa en switch som kan dela ut vlan i de olika portarna. Enkelt sett så ligger det flera olika kablar i en kabel så du måste dela upp kablarna det gör du enklast i en switch.

Räcker med en billig switch utan vlan eftersom media omvandlaren, om det är en tjänstfördelare med flera portar redan har olika otaggade vlan. Så det borde inte bli problem med spanning tree.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Räcker med en billig switch utan vlan eftersom media omvandlaren, om det är en tjänstfördelare med flera portar redan har olika otaggade vlan. Så det borde inte bli problem med spanning tree.

Tror du inte det blir problem med en konsumentrouter om man lägger in tv och data på varsitt nät och skickar det otaggat till routerns wanport ? Jag har aldrig provat att göra nått sånt men det känns som nått som skulle kunna strula.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Räcker med en billig switch utan vlan eftersom media omvandlaren, om det är en tjänstfördelare med flera portar redan har olika otaggade vlan. Så det borde inte bli problem med spanning tree.

Jag tycker inte det låter som en bra idé att brygga (switcha) ihop 2 olika nät i ett och samma L2-nät. All broadcast och multicast kommer spridas mellan de olika näten. Exempelvis kommer en DHCP-DISCOVER från TV-boxen att skickas till både Internet och TV.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic:Nu va väl mediaomvandlaren inte en tjänstedelare vad det lät som iom att han bara får ut wan ur den med alla olika näten trunkade. Eller missförstod jag ts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteee:

@VexedRelic:Nu va väl mediaomvandlaren inte en tjänstedelare vad det lät som iom att han bara får ut wan ur den med alla olika näten trunkade. Eller missförstod jag ts?

Hur jag läser det är att TS har en medieomvandlare i sovrummet, sedan finns det kabel dragning i huset ner till källaren. Han skriver även att han har en kabel som går genom halva huset för att IP-TV ska fungera. Jag läser det som att TS har en till lös liggande kabel från sovrummet och ner i källaren, för källaren är väl inte halva huset? Om nu inte de har en väldigt stor källare där både router och tv-rummet finns. Och om nu TS vill dra kabel från routern till tv-boxen skulle den lösa kabeln fortfarande bli lika lång.

Därför får jag uppfattningen att medieomvandlaren är en in-svetsad fiber i en box med en switch modul med flera portar som troligtvis kör olika otaggade vlan, vilket man oftast ger referens till en tjänstfördelare eftersom du har olika tjänster på portarna.

Skrivet av madtop:

Jag tycker inte det låter som en bra idé att brygga (switcha) ihop 2 olika nät i ett och samma L2-nät. All broadcast och multicast kommer spridas mellan de olika näten. Exempelvis kommer en DHCP-DISCOVER från TV-boxen att skickas till både Internet och TV.

Ja, fast det enda andra alternativet blir högre komplexitet, plus om han har en tjänstfördelare med flera portar där IP-TV går separat så måste du fördela det på något sätt från sovrum till källare på en fysisk kabel, då blir det att ställa routern i sovrummet och lösa allt annat, kanske även måste sniffa fram vlan, eller köpa två switchar som har stöd för vlan och kunna trunka det från sovrummet ner till källaren.

DHCP Broadcast är inte frukstansvärt "pratig" av sig, så de kommer inte direkt påverka så mycket i det lokala nätet. Ja utan IGMP snooping så kommer routern få multicasts, men om vi vänder på det och kör allt via routern så blir det egentligen samma påverkning iaf, eller hur? -- Och multicast kommer iaf dö på wan sidan utan en multicast-passthrough, så nätet bakom routern kommer inte påverkas.

Om TS inte kan få IP-TV fungera med sin router så måste man nästan ställe en switch före allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

Hejsan!
Har försökt förgäves i flera dagar att få bukt på min IP-TV.
Vår mediaomvandlare (står inget märke) är lokaliserad i vårt sovrum och det finns ett nätverksuttag i sovrummet som går ner till källaren där vår router är lokaliserad. Från routern, vill jag, dra nätverkskabel till vårt blivande tv/allrum i källaren. Det finns nätverkskablarndraget i huset så detta gör allt enklare, om det nu går att konfigurera routern så att man kan se IP-TV på vår samsung Box från viasat.
Jag har sett tidigare inlägg om hur man ska konfigurera asus routrar för att få IP-TV att fungera med Telia, men dessa har inte hjälpt.
Så jag vänder mig ytterligare efter svar från er.
Jag mot tar all hjälp jag kan få
/MetroTooker

Kan du reda ut lite hur allt är draget.

1. din media omvandlare, har den olika utgångar för tv internet mm?
2. nätet som är draget i huset, hur ser det ut och vad sitter det ihop med?
3. hur kopplade du förut för att få det att funka och hur skiljer det sig mot nu?

Mvh

Permalänk

@Putteee:
Från den 1/6 är jag ny i huset. I dags läget har jag en nätverkskabel som är dragen frän boxen till port 2 i mediaomvandlaren i sovrummet (boxen är i källaren och mediaomvandlaren Är i sovrummet på övervåningen).
1. Om den har olika portar för internet eller tv vet jag inte, tyvärr. Men standard är 1: internet 2: IP-TV 3: ip telefoni
2. Nätet som är dragets huset är draget så att det finnsen central i källaren. Det FInns 1 nätverksport i sovrummet som går till källaren, där en gammal switch sitter (och där jag satt min nya router). Därifrån går set kablar till alla rum i huset.
3. Inte jag som installerade kablarna eller fick det att fungera från början.
Jag har endast sett tidigare inlägg om att man kan få en asus router att kunna dirigera IP-TV, vilket jag vill, från 1 kabel i sovrummet ner till källaren där min asus router delar ut IP-TV och internet till min stationära dator, samt wi-fi till de trådlöstbudna enheterna

Mvh Metro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

DHCP Broadcast är inte frukstansvärt "pratig" av sig,

Jag var inte så bekymrad över antal paket utan funktionella problem. TV-boxens DHCP snappas ju upp av två dhcp-servrar, dels Internet och dels TV. Hur säkerställer man att boxen inte får en "internet ip"? Och vad händer med mac-tabellen i switchen om ISP'n router har samma mac-adress på de olika vlanen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

1. Om den har olika portar för internet eller tv vet jag inte, tyvärr. Men standard är 1: internet 2: IP-TV 3: ip telefoni

Prova med att byta IP-TV kabeln in i port 1 för internet i medieomvandlaren, det går ganska så fort, sedan kolla om IP-TV fungerar. Kanske fungerar, men jag tvivlar faktiskt på det om du fått info om vilka portar är till vad.

Ett annat alternativ skulle väl vara att köpa en homeplug/powerline och bara köra IP-TV via elnätet, om det sitter på samma fas och om elnätet i huset är relativt nytt. Då kan du sätta ena i sovrummet och andra i vardagsrummet vid din tv-box. Men du borde köpa en sådan "på prov" där du kan återlämna produkten om det inte fungerar så bra.

Skrivet av madtop:

Jag var inte så bekymrad över antal paket utan funktionella problem. TV-boxens DHCP snappas ju upp av två dhcp-servrar, dels Internet och dels TV. Hur säkerställer man att boxen inte får en "internet ip"?

DHCP Filter

Skrivet av madtop:

Och vad händer med mac-tabellen i switchen om ISP'n router har samma mac-adress på de olika vlanen?

Menar du TS router? Eller en utskickad konsument router? I sådant fall ska det inte spela någon roll eftersom layer-2 forwarding baseras på destination mac. Med inkopplad dum switch så kommer du få hela tabellen från båda vlan. Så om trafiken skall till default gateway mac, så skall trafiken skickas ut till korrekt port, eftersom den kommer inte komma in via IP-TV vlan porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

DHCP Filter

Menar du TS router? Eller en utskickad konsument router? I sådant fall ska det inte spela någon roll eftersom layer-2 forwarding baseras på destination mac. Med inkopplad dum switch så kommer du få hela tabellen från båda vlan. Så om trafiken skall till default gateway mac, så skall trafiken skickas ut till korrekt port, eftersom den kommer inte komma in via IP-TV vlan porten.

DHCP filter gör ju om något lösningen komplicerad. Dessutom förstår jag inte i vilken burk du ska konfa det i.

Jag menar operatörens router och att den använder samma mac på de olika vlanen. Den dumma switchen kommer då att se samma mac på två olika interface.

Jag hade utan någon som helst tvekan skaffat två stycken vlan-switchar och kört trunk mellan dessa. Allt annat är fullösningar.

Permalänk

Tack för alla svar!
Om jag summerar er så är det lättast att köpa En router som jag konfigureras så att port X blir till IP-TV och port Y okonfigurerad som sedan går till min router?
Jag behöver tips på router (routers), jag vill ha 1000/100/10 då jag har 1000mbit/s fiber idagsläget.
Mvh Metro

Permalänk
Medlem

Som jag förstod TS är mediaomvandlaren taggad för specifik trafik. Som jag förstått den lilla infrastrukturen i samhället använder sig TV av internadressering och/eller multicasttrafik.

Vad innebär detta? Om du har en taggad omvandlare måste du använda det uttag som är taggat för TV trafik. Svårt att svara på när man inte vet hur viasat gör, men har du en Box är sannolikheten stor att det måste göras så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

Tack för alla svar!
Om jag summerar er så är det lättast att köpa En router som jag konfigureras så att port X blir till IP-TV och port Y okonfigurerad som sedan går till min router?

Du har redan en Asus AC router, du behöver inte köpa fler, eftersom det är en AC så antar jag att wan porten och router throughput borde klara 1Gbit.

Vad du behöver är två stycken switchar som du kan köra vlan på och konfigurera, sedan fördela så en port i källaren går till din router och en annan port till din IP-TV box, eller alternativt att du köper en managed switch or sedan kör trunk/taggad trafik till din WAN port på routern, men då måste du göra specifika konfiguration och troligtvis byta router firmware om du vill köra allt bakom din router.

Om det trådlösa inte är tillräckligt bra, med hastighet eller täckning så är det bättre att du köper och sätter upp trådlösa access punkter istället för att köra på flera routrar.

Permalänk

Det ska självklart stå switch, inte router, då min router är en asus rt-ac3200.
Men får se hur jah löser detta, trodde att det skulle vara enklare än det var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

Det ska självklart stå switch, inte router, då min router är en asus rt-ac3200.
Men får se hur jah löser detta, trodde att det skulle vara enklare än det var...

Har sett många som krånglat till detta mer än lovligt.

Nu har jag inte längre vare sig IP-TV eller telefoni, utan bara internetanslutningen. Men jag använde bara ASUS RT-AC68U tillsammans med "Merlin's" mjukvara och så en Netgear GS105E. Med rätt konfiguration (mest via "trial & error") så fick man då ut allting i samma kabel.

Permalänk
Medlem

Vilket stadsnät har du? men eftersom du fått info om att använda specifika portar är jag tveksam till att det går att göra via routern.

Det är synd när man gjort ett fint datanät och sedan placerar medieomvandlaren bort från mitten på en tarm. Blir problem när man ska ha olika tjänster från olika operatörer.

I ditt fall finns två lösningar som inte kräver konfiguration. Den första är att använda en splitter. Den kommer låsa din hastighet till max 100mbit. Eftersom 100mbit bara använder hälften av trådarna i nätverkskabeln. Alternativ två är att hoppas att nätverk över elnätet fungerar bra och köra det till tv:n. I vissa elnät fungerar det bra, i andra dåligt.

Det tredje alternativet är vlan. Kräver en switch i varje ände som är administrerad. Man tar då in internet trafiken på en port och sedan taggar den och skickar den gemensamt med tv-trafiken (som har en egen tagg) över en kabel ner till din centrala punkt där man har en switch som taggar av och skickar ut trafiken på olika portar baserat på vilken tagg de hade när paketen togs emot

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP i tv boxen? Viasat vill ha en IP som börjar på 10, kopplar man med router brukar man få 192. Funkar det att koppla direkt från tjänstefördelaren till tvboxen?

Bara skummat genom kommentarerna, så inte läst allt 100%.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Jerkanftw:
Tyvärr vill jag helst inte koppla direkt in i mediaomvandlaren då den sitter i mitt sovrum på övervåningen och IP-TV boxen sitter i källaren, bästa hade varit om jag kunnat använda 1 kabel från sovrummet (finns fördragna kablar i väggen från alla rum ner till källaren där vi har "ett serverrum").
Men om det inte är enklare med 1kabel från sovrummet till serverrummet så får jag dra ytterligare en kabel till sovrummet (kanske kam dra genom samma rör som den befintliga kabeln ligger i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

@Jerkanftw:
Tyvärr vill jag helst inte koppla direkt in i mediaomvandlaren då den sitter i mitt sovrum på övervåningen och IP-TV boxen sitter i källaren, bästa hade varit om jag kunnat använda 1 kabel från sovrummet (finns fördragna kablar i väggen från alla rum ner till källaren där vi har "ett serverrum").
Men om det inte är enklare med 1kabel från sovrummet till serverrummet så får jag dra ytterligare en kabel till sovrummet (kanske kam dra genom samma rör som den befintliga kabeln ligger i).

Hur många utgångar har mediaomvandlaren?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MetroTooker:

Ren chansning på att det är en Vit Inteno som är märkt med ett rött,blått,gult och ett grönt uttag. Av min erfarenhet är andra uttaget för TV som jag skrev tidigare.

Beror på vilket stadsnät iofs.

Skickades från m.sweclockers.com