Civilization VI får stöd för DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Civilization VI får stöd för DirectX 12

Det börjar bli dags för den sjätte delen i Civilization-serien och den här gången byggs civilisationer på jorden igen. Nu meddelas också att spelet får stöd för DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ordet får stöd för dx12 är löjligt. Bättre skriva dx11 med dx12 features

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra att ny teknik används, Explicit Multi Adapter och Async Compute bör gynna detta spel mycket.

Solklart köp för mig i höst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

härligt!

Civ behöver verkligen all möjlig optimisering. Jag har några små förhoppningar att det ska gå att spela på en Surface pro4 i7a men det är nog mest önsketänkande får nog bli en ny burk och köra steam in home streaming till plattan istället.

Permalänk
Snusfri

Kanske dags att testa detta spelet i höst då, har inte spelat sen tvåan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fasen då, Vulkan hade ju varit SÅ mycket mer intressant!
multiplatform <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Geeks Gaming

vad jag har läst så måste speltillverkaren programmera in stöd för EMA vilket gör det till en mer sällsynt funktion än vad man egentligen vill. Just att ta del av processorns inbyggda grafikkrets låter som den lösning de flesta kommer använda. Den inbyggda grafikdelen går redan att använda till video komprimering vid streaming om man har en nyare generation.

Sen hade det snarare varit en chock om spelet inte fick DX 12 stöd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

vad jag har läst så måste speltillverkaren programmera in stöd för EMA vilket gör det till en mer sällsynt funktion än vad man egentligen vill. Just att ta del av processorns inbyggda grafikkrets låter som den lösning de flesta kommer använda. Den inbyggda grafikdelen går redan att använda till video komprimering vid streaming om man har en nyare generation.

Sen hade det snarare varit en chock om spelet inte fick DX 12 stöd!

Microsoft arbetar på ett mer generellt EMA-stöd utvecklare som inte orkar, vill eller klarar kommer att kunna använda. Jag har för mig det ska finnas ute på Github redan, eller vara på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt med folk som vågar tänka frammåt! Är sjukt sugen på att lira detta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Fasen då, Vulkan hade ju varit SÅ mycket mer intressant!
multiplatform <3

Det hade varit mer logiskt också eftersom att det även släpps på Linux och MacOS, att välja DX12 i det läget känns ju lite pants on head(luktar som att ett visst företag som rimmar på Sicromoft viftat lite med sedelbunten)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Ser fram emot civ 6, trevligt att de fokuserar på bättre grafikteknik eller att amd hjälper dem med det. Förra versionerna hade iaf jag issues med ibland mellan rundorna att grafiken ritades ut lite skumt någon gång ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Det hade varit mer logiskt också eftersom att det även släpps på Linux och MacOS, att välja DX12 i det läget känns ju lite pants on head(luktar som att ett visst företag som rimmar på Sicromoft viftat lite med sedelbunten)

Det är lockande att tänka så. Vulkan är så mycket mer logiskt att använda, kan inte förstå varför man skulle välja DX12 om det inte finns "övriga fördelar"? Demonstrerat bra prestanda har det också, när DX12 hittills har levererat mest knappa gains mot DX11 och instabila upplevelser, vad jag har förstått.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Fasen då, Vulkan hade ju varit SÅ mycket mer intressant!
multiplatform <3

Det blir väl så att spel som från början byggs på DX11 får sedan DX12, medan spel som byggts på OpenGL får Vulkan. Inga korsningar från DX till Vulkan.

Skrivet av Grilljohan:

Det hade varit mer logiskt också eftersom att det även släpps på Linux och MacOS, att välja DX12 i det läget känns ju lite pants on head(luktar som att ett visst företag som rimmar på Sicromoft viftat lite med sedelbunten)

Å fasen, ja då är det lite märkligt. Men det är väl ändå DX-spåret som följs pga Pyttemjuk. "Alla" kan DX och den är faktiskt bättre än OpenGL idag, så det är väl inte så konstigt. Men det är rätt tråkigt att det inte blir någon förändring.

Tillägg: men vi får väl hoppas att konverteringen till Vulkan blir smidig då den är väldigt lik DX12. För jag antar att det bli Vulkan sedan. Eller ska de rentav köra på Metal på Mac? Jävla Apple, fan ska de ha sitt eget skit för. Blir bara rörigt och minskar incitamenten att köra på de redan spelsvaga plattformarna.

Skrivet av Mikael07:

Det är lockande att tänka så. Vulkan är så mycket mer logiskt att använda, kan inte förstå varför man skulle välja DX12 om det inte finns "övriga fördelar"? Demonstrerat bra prestanda har det också, när DX12 hittills har levererat mest knappa gains mot DX11 och instabila upplevelser, vad jag har förstått.

Jag skulle gissa att OpenGL presterar sämre än DX11, men DX12 och Vulkan är likvärdiga, så därför blir skillnaden större för OGL->Vulkan än DX11->DX12.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt bärja mig! Synd att det inte blir Vulkan men endå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det blir väl så att spel som från början byggs på DX11 får sedan DX12, medan spel som byggts på OpenGL får Vulkan. Inga korsningar från DX till Vulkan.

Å fasen, ja då är det lite märkligt. Men det är väl ändå DX-spåret som följs pga Pyttemjuk. "Alla" kan DX och den är faktiskt bättre än OpenGL idag, så det är väl inte så konstigt. Men det är rätt tråkigt att det inte blir någon förändring.

Vulkan och D3D12 skall vara ganska lika varandra medans båda är ganska olika mot D3D11 så alla kan DX håller inte här.

Sedan att D3D är bättre än OpenGL är väl något skilda meningar om. Utvecklingsverktygen siktade mer på D3D då Khronos knappt försökte att marknadsföra eller få folk att försöka använda OpenGL samt allt FUD från Microsoft. Tittar vi på features så har OpenGL mer möjligheter samt dess extensions är guld värt mot stela D3DX.

Frågan är dock om CIV skall portas av en tredje part till Linux/OSX eller om det blir inhouse. Om det blir VP alternativt Feral så kanske de implementerar Vulkan stöd för sina respektive ports.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Geeks Gaming

okej @loevet @anon5930 låter mer som en introduktion till funktionen, men är iaf en bra början.
Hade dock varit coolt om de lyckats med fullt stöd och fått de att se ut som en GPU för applikationerna när det egentligen var flera. Men får se vad som händer i vinter när fler spel kommer ut som har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Jag har varit tveksam på att uppgradera till Win 10 nu innan Julis slut. Men nu med den här nyheten så lutar det åt att det blir Win 10 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vulkan och D3D12 skall vara ganska lika varandra medans båda är ganska olika mot D3D11 så alla kan DX håller inte här.

Sedan att D3D är bättre än OpenGL är väl något skilda meningar om. Utvecklingsverktygen siktade mer på D3D då Khronos knappt försökte att marknadsföra eller få folk att försöka använda OpenGL samt allt FUD från Microsoft. Tittar vi på features så har OpenGL mer möjligheter samt dess extensions är guld värt mot stela D3DX.

Frågan är dock om CIV skall portas av en tredje part till Linux/OSX eller om det blir inhouse. Om det blir VP alternativt Feral så kanske de implementerar Vulkan stöd för sina respektive ports.

Det kanske har med den dåliga kunskapen att göra att prestandan är sämre. Jag kan inte minnas senast OpenGL användes som grund på ett större spel de senaste 10 åren. Jag bara spekulerar.

Tekniskt är D3D12 och Vulkan lika, men jag kan tänka mig att Microsoft, ähum, ger visst extra stöd för att leda utvecklare vidare på DX-vägen, och är säkerligen väldigt angelägna om det i och med Windows 10 och dess måttliga popularitet.

Skrivet av Mr Mr:

Jag har varit tveksam på att uppgradera till Win 10 nu innan Julis slut. Men nu med den här nyheten så lutar det åt att det blir Win 10 iaf.

Är ett spel värt mer än din integritet?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Grafiken är ju egentligen helt ointressant vad gäller Civilization. Här är det snarare själva spelkonceptet som är av intresse.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD har medvind nu. DOOM +40-120% med dx12. Vad kan vi räkna med här +10-100%??
Kommer 480 få mer dx12 prestandas än typ gamla 7970 (har 7970 mer prestandas än 780 ti i dx12?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Grafiken är ju egentligen helt ointressant vad gäller Civilization. Här är det snarare själva spelkonceptet som är av intresse.

.

Med Dx12 kan du använda betydligt mer enheter (spel gubbar) med samma dator.
Så ja dx12 kommer att göra mycket för spelkänslan i denna typ av spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Fasen då, Vulkan hade ju varit SÅ mycket mer intressant!
multiplatform <3

Vill också ha Vulkan istället för DX12. Alla är ju inte så intresserade av Win 10

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Jag skulle gissa att OpenGL presterar sämre än DX11, men DX12 och Vulkan är likvärdiga, så därför blir skillnaden större för OGL->Vulkan än DX11->DX12.

OpenGL presterar bara sämre när utvecklar inte vet vad de håller på med, kolla t.ex på DOOM(2016) och hur bra det är optimerat, eller emulatorn Dolphin där OGL slår DX11 i 80% av fallen, och de resterande 20 är väldigt specifika titlar.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av sesese:

Känns som att AMD har medvind nu. DOOM +40-120% med dx12. Vad kan vi räkna med här +10-100%??
Kommer 480 få mer dx12 prestandas än typ gamla 7970 (har 7970 mer prestandas än 780 ti i dx12?)

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom den lilla detaljen att DOOM kör Vulkan och inte DX12

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Det kanske har med den dåliga kunskapen att göra att prestandan är sämre. Jag kan inte minnas senast OpenGL användes som grund på ett större spel de senaste 10 åren. Jag bara spekulerar.

Yup, även jag lutar åt tanken: dålig kunskap.
På rak arm så kan jag säga att allt som kör IDtech kört OGL de senaste åren, nyligen så inkluderar det: DOOM och Wolfenstein: The New Order

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Vulkan stöd är vad vi vill ha!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

eller få folk att försöka använda OpenGL samt allt FUD från Microsoft. Tittar vi på features så har OpenGL mer möjligheter . . .

Problemet har ju snarare varit att OGL APIt har varit en gigantisk röra. Amatörer hänger upp sig på features, men glömmer ofta att ett API med dålig dokumentation (OGL) och tveksamma värktyg är ett sämre API.

Citat:

Tittar vi på features så har OpenGL mer möjligheter samt dess extensions är guld värt mot stela D3DX.

Att det ofta behövs specifika "NVIDA Extensions" eller "AMD Extensions" har ofta ansett vara ett problem med OGL, eftersom du då måste implementera samma funktion 2-3 gånger.

Skrivet av Grilljohan:

På rak arm så kan jag säga att allt som kör IDtech kört OGL de senaste åren, nyligen så inkluderar det: DOOM och Wolfenstein: The New Order

ID tech har alltid varit OGL inriktad. Dock är det inte många spel som kör IdTech - motorn har länge ansetts vara dålig (teoretiskt kapabel, men dåligt skriven)
1x Tech6
5x Tech5
6x Tech4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

okej @loevet @anders190 låter mer som en introduktion till funktionen, men är iaf en bra början.
Hade dock varit coolt om de lyckats med fullt stöd och fått de att se ut som en GPU för applikationerna när det egentligen var flera. Men får se vad som händer i vinter när fler spel kommer ut som har stöd för det.

Tack för länken! Artikeln är väl värd att läsa för de som missat detta innan. Risken att vi ser EMA i ett fåtal titlar är mindre nu än för ett år sedan när tekniken avslöjades. Återstår förstås att se hur många utvecklare som i fortsättningen väljer EMA eller för den delen DirectX 12. Men att göra det enklare att använda detta är i mitt tycke endast bra då det möjliggör blandade system och att kunna spara sitt gamla grafikkort när man köper nytt och få en boost även av dessa. Även om det skulle bli blandat med både AMD och Nvidia.

Skrivet av SweMerlin:

Grafiken är ju egentligen helt ointressant vad gäller Civilization. Här är det snarare själva spelkonceptet som är av intresse.

.

Som du säger är Civ-serien inte en spelserie där grafik varit fokus men dessa API:er ger fler möjligheter att snabba upp beräkningar. Civ V tar en hel del tid på sig late game mellan varje runda. Kan man minska detta så är det helt klart bra.

Skrivet av AMD-FX:

Vill också ha Vulkan istället för DX12. Alla är ju inte så intresserade av Win 10

Frågan är om just Explicit Multi Adapter varit till fördel för just DX 12. Har Vulkan något motsvarande? Dvs att kunna använda flera grafikenheter i datorn, även från olika tillverkare, och låta alla dessa addresseras och användas för exempelvis spel.

Det borde ju inte utesluta en Linux-utgåva, men där man vid portning byter till Vulkan istället då.