Hörlurar för Gaming, 1-1.500kr

Permalänk
Medlem

Hörlurar för Gaming, 1-1.500kr

Hej!
Är ute efter ett par ordentliga hörlurar (inte gaming headset) för just gaming. Min budget ligger på 1-1500kr, men kan gå över om det verkligen behövs.

Jag har kollat på Sony MDR-1A och Sony MDR-1ADAC som då ligger på 1249 resp. 1666kr. (Vad innebär en DAC? Är det en ljudförstärkare, och är det värt att köpa lurarna enbart för detta? Det är en ganska stor prissänkning, men även 200kr dyrare än dem utan.)
Är dessa något att ens fundera över? Eller är Audio Technica ATH-M50x ett bättre köp? Dessa ligger på 1595kr på CDON.com (vilket är där sony-lurarna går för detta pris).

Tacksam för samtliga råd och rekommendationer!

Tips på mikrofon mottages gärna.

MVH

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel du spelar ?:) Vid spel som exempelvis CS GO kan jag rekommendera Sennheiser HD 598 + modmic.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Vad är det för spel du spelar ?:) Vid spel som exempelvis CS GO kan jag rekommendera Sennheiser HD 598 + modmic.

Det är just CSGO som jag spelar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är just CSGO som jag spelar.

Då kan jag verkligen rekommendera tidigare nämda hörlurar Alltid jättelätt att höra varifrån motståndare kommer från etc. Får oftast sitta i competetive och skrika vilket håll folk kommer ifrån i Clutch-lägen för de inte hör det själva med sina egna hörlurar.

Och modmic är en mic som du fäster på själva hörlurarna också, så får du det ungefär som ett headset.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Viktigt att du inte brassar på med hörlur BARA, utan ser till att ditt ljudkort kan hantera detta.

Vad gäller CS antar jag du jagar fördelar när det gäller till höra motståndares steg, vapen, drop/pick-up, zoom osv?
Då löser du det bäst, oavsett headset genom att köra en EQ och ställa upp frekvenserna som är kritiska och ner de som är oönskade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Då kan jag verkligen rekommendera tidigare nämda hörlurar Alltid jättelätt att höra varifrån motståndare kommer från etc. Får oftast sitta i competetive och skrika vilket håll folk kommer ifrån i Clutch-lägen för de inte hör det själva med sina egna hörlurar.

Och modmic är en mic som du fäster på själva hörlurarna också, så får du det ungefär som ett headset.

Hur står sig dessa mot dem jag länkat?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kan också varmt rekommendera Sennheiser, har en billigare variant i form av HD558 men dem sitter så perfekt det kan bli. Är de enda lurarna jag aldrig har fått ont av och jag använder dem många timmar i sträck. Använder också en modmic, det enda jag kan klaga på där är att den inte riktigt fungerar bra med mitt xonar essence stx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur står sig dessa mot dem jag länkat?

Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig alls. Tipsar bara utifrån mina egna erfarenheter och vad jag själv äger.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låtar en hel del åt Sony MDR-1A, är det någon här som har provat dessa och kan säga vad de tycker?
Det är mest p.g.a. priset som då gör att jag kommer köpa till en modmic.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm
Fantastiska lurar.

Vad jag har läst kan det vara på sin plats att undersöka andra mikrofoner än modmic.
Alla har inte bra erfarenheter av dom.
Hur mycket pengar har du att lägga på en mic?

http://www.pcgamer.com/the-best-microphones-for-gaming-and-li...

http://theroundingsound.com/best-microphone-for-gaming-and-yo...

http://www.wirerealm.com/guides/best-microphone-for-gaming

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Låtar en hel del åt Sony MDR-1A, är det någon här som har provat dessa och kan säga vad de tycker?
Det är mest p.g.a. priset som då gör att jag kommer köpa till en modmic.

Läder runt öronen, gg. Komfort lika med noll. Kör Sennheiser istället.

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att Sennheiser HD 598 + ModMic är en solid kombination. Jag har kört på det i ungefär en månad nu och är väldigt nöjd, de är väldigt bekväma och har bra ljud. Däremot är de ganska dyra så det kan vara värt att vänta på en rea. Till en början hade jag problem med brus men det löstes med en enkel uppdatering av drivrutiner från Realteks hemsida, annars har det fungerat felfritt.

Grammatik
Permalänk
Medlem

Sennheiser HD558 är öppna och har ett större ljudrum, vilket hjälper vid positionering. De är inte stärkta i basen heller så att ljudet är balanserat. Sennheiser lurarna är aningen varma i tonen, vilket ger ett behagligt ljud över en längre tid. SONY hörlurarna har jag bara testat MDR1-a av och jag lämnade tillbaka mina. Tyckte ljudet var plant, lite instängt och oengagerande. Jag testade dem främst för musik dock. ATH M50x är ett par riktigt bra hörlurar och om du vill ha slutna för att inte få in eller ge ifrån dig ljud så är dessa riktigt bra. Kommer inte att ge lika bra positionering som öppna dock. M50 serien är välkända för att vara väldigt prisvärda och bra hörlurar och jag skulle säga att de är bättre än SONY lurarna alla dar i veckan!

Min rekommendation är lite dyrare, och man får passa på, men att skaffa sig PHILIPS Fidelio X2 för att spela är en grymt bra investering. Klår lätt Sennheiser HD558 serien på fingrarna. Stora visserligen, men är grymt bra allround hörlurar och passar utmärkt för spel. Jag kör med en Blue ICE bordsmic till mina hörlurar när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Låtar en hel del åt Sony MDR-1A, är det någon här som har provat dessa och kan säga vad de tycker?
Det är mest p.g.a. priset som då gör att jag kommer köpa till en modmic.

Jag har dessa lurar. Jag kör inte CS men jag kan säga att lurarna är väldigt bra, i alla fall ihop med bra ljudkort eller dac.

Kan bara jämföra med vad jag själv haft. Pioneer SE-MX7, Sennheiser PC 350, Astro A40 och andra billigare headsets. MDR-1A är klart mycket bättre om man är ute efter samma ljud som jag. Högt, bra ljud och mäktig bas. Släpper inte ut så mycket ljud och sitter jätteskönt.
Blir inte svettigt eller flottigt och dom är väldigt mjuka. Sköna att ha på även efter många timmar och skaver inte om man har glasögon.

Bästa med lurarna enligt mig är basen och komforten. Mycket nöjd. Om dom är bra för CS-spelande har jag ingen aning om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

(Vad innebär en DAC? Är det en ljudförstärkare, och är det värt att köpa lurarna enbart för detta? Det är en ganska stor prissänkning, men även 200kr dyrare än dem utan.)

DAC är en Digital till Analog omvandlare. Kort sagt ett ljudkort.
AMP är en förstärkare.

Dagens fynd är Sennheiser HD 558 direkt från Mackansson.

799 kr på dustin / Normalt pris 1299 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010550283

Blue Snowball verkar vara en bra usbmikrofon. Vill du ha ett bättre stativ så kan du köpa ett på ebay för 100kr. Den blåa texten har två olika länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Läder runt öronen, gg. Komfort lika med noll. Kör Sennheiser istället.

Är detta bara ett antagande eller är det något som du själv stött på? Vart jag än läser så skrivs det att komforten är otroligt bra med just dessa lurar.

Skrivet av Storage Jar:

Jag har dessa lurar. Jag kör inte CS men jag kan säga att lurarna är väldigt bra, i alla fall ihop med bra ljudkort eller dac.

Kan bara jämföra med vad jag själv haft. Pioneer SE-MX7, Sennheiser PC 350, Astro A40 och andra billigare headsets. MDR-1A är klart mycket bättre om man är ute efter samma ljud som jag. Högt, bra ljud och mäktig bas. Släpper inte ut så mycket ljud och sitter jätteskönt.
Blir inte svettigt eller flottigt och dom är väldigt mjuka. Sköna att ha på även efter många timmar och skaver inte om man har glasögon.

Bästa med lurarna enligt mig är basen och komforten. Mycket nöjd. Om dom är bra för CS-spelande har jag ingen aning om.

Låter bra!
Beställde ett par och får se när jag får hem dem helt enkelt.
Förhoppningsvis så är ljudet bättre än mina QPAD QH-90 som håller på att gå sönder, därav funderingarna på ett nytt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

DAC är en Digital till Analog omvandlare. Kort sagt ett ljudkort.
AMP är en förstärkare.

Dagens fynd är Sennheiser HD 558 direkt från Mackansson.
https://media.dustin.eu/image/74210/400/320/sennheiser-hd-558.jpg

799 kr på dustin / Normalt pris 1299 kr:
https://www.dustinhome.se/product/5010550283

https://gyazo.com/735e70b9c7eab2aa8e1e8c7bedd33a99.png
Du kan köra Blue Snowball som mikrofon.
https://www.inet.se/produkt/6607858/blue-microphones-snowball...

Ang. Blue Snowball så har jag endast hört mycket negativt om den. Alldeles för känslig och tar verkligen upp allt ljud, speciellt när den är placerad på bordet istället för på en arm med shockmount.
Fick bli en ModMic istället då jag hört mycket gott om den. Hade det inte varit ont om pengar så skulle jag nog valt att köpa mig en Blue Yeti istället, men det är som sagt en hel del pengar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Geeks Gaming

@Pamudas: Kan slå ett slag för ATH m50X, då jag sitter med ett par sådana! Har även kört modmic lösningen ett tag innan jag fick en Blue.
Mod mic funkar riktigt bra och de kabel länkarna de skickar med fästs enkelt på hörlurarna.

En extra funktion jag inte tänkte på tidigare var den löstagbara kabeln. Har numera en sladd fast i datorn dragen snyggt runt skärmarna och kopplar bara in hörlurarna när jag ska ha dom. Har ofta med lurarna till jobbet och använder den lite kortare sladden som är snurrad via mobilen då. Mycket praktiska lurar, lätta att vika ihop och låter bra.

Lurarna är ju stängda så de låter mycket annorlunda mot öppna lurar, mer bas, men mindre läckage av ljud.

Jag gillar lurarna skarpt och köpte de i brunt just för att de var mycket snyggare än de i svart. köp dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

@Pamudas: Kan slå ett slag för ATH m50X, då jag sitter med ett par sådana! Har även kört modmic lösningen ett tag innan jag fick en Blue.
Mod mic funkar riktigt bra och de kabel länkarna de skickar med fästs enkelt på hörlurarna.

En extra funktion jag inte tänkte på tidigare var den löstagbara kabeln. Har numera en sladd fast i datorn dragen snyggt runt skärmarna och kopplar bara in hörlurarna när jag ska ha dom. Har ofta med lurarna till jobbet och använder den lite kortare sladden som är snurrad via mobilen då. Mycket praktiska lurar, lätta att vika ihop och låter bra.

Lurarna är ju stängda så de låter mycket annorlunda mot öppna lurar, mer bas, men mindre läckage av ljud.

Jag gillar lurarna skarpt och köpte de i brunt just för att de var mycket snyggare än de i svart. köp dem!

Hört mycket gott om M50X.
Har dock redan beställt ett par Sony-lurar och får se vad jag tycker om dessa. Är dem absolut inget för mig så kommer jag troligtvis ta ännu en titt på M50X och/eller Sennheiser lurarna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mina Sony MDR-1A lurar och Antlion ModMic. Vilket ljud! Hör ofta att QPAD QH-90 har riktigt bra ljud och att det knappast kommer vara någon skillnad mellan dessa 2 - Jag tycker då att det är en enorm skillnad, mycket "djupare" ljud.
Nu är jag verkligen inte den person som kanske borde säga vad som är vad när det kommer till ljud, men jag tycker det är en riktigt stor skillnad mellan dessa 2.

Den enda nackdelen är väl att det är lite väl mycket bas i spel (CS:GO) jämfört med mina förra, men dessa är så mycket trevligare (både utseendet och ljudet) när jag lyssnar på diverse musik/videor.
Troligtvis är det jag som helt enkelt inte är van, sen så är lurarna helt nya vilket kan påverka ljudet(?).

Passformen var helt underbar, de sitter sådär lagom hårt så dem inte lossnar, men samtidigt inte trycker på öronen.
Helt klart värt pengarna enligt mig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB