Kinplatta: Dualboot, retinaskärm 4gb/64gb...värt att köpa för 1,4k?

Permalänk
Medlem

Kinplatta: Dualboot, retinaskärm 4gb/64gb...värt att köpa för 1,4k?

Sitter och letar efter en vettig surfplatta med hyffsat högupplöst skärm för under 1,5k och fick detta tips av en kompis:

http://www.banggood.com/Teclast-X98-Plus-II-Intel-Cherry-Trai...

9,7" retinaskärm, dualboot windows/android, Z8300 processor, 4gb ram och 64gb lagring verkar räcka gott och väl för mina behov (grovsålla bilder när man är ute och fotar + allmän surf och sånt).

Någon som ar erfarenheter av märket (Teclast)?

Någon som har erfarenheter av stället (Banggood)?

Med den rabattkod som finns på sidan (850b15) så hamnar man på lite under 1,4k inklusive frakt...är det ett vettigt pris för vad man får?

Tacksam för input av fler än den jag fick länken av

/Frispel

Permalänk
Medlem

Jag köpte en X98 PRO från banggood, den kom fram efter ett par veckor, samt alla övriga saker jag beställde som skickades separat, så sidan är pålitlig iallafall.
Du kan betala via PayPal, så om tableten inte skulle komma fram så går det att öppna en dispute för att få tillbaka pengarna helt enkelt. Du får ju även ett trackingnummer så du kan se var den befinner sig under färden.

Angående själva plattan...
X98 Plus är lite nyare än X98 PRO, men som jag förstått det så lider den fortfarande av samma eller liknande problem som PRO-versionen.

- Batteritiden är väldigt dålig, runt 2 timmar är väl att förvänta sig, iallafall om du använder Windows primärt och har Wifi igång samtidigt och kör 50% skärmstyrka eller högre.

- Du vill helst inte ladda tableten medans den är igång om du har Windows laddat. Den disconnectar, reconnecter, disconnectar, etc. En lösning på problemet är att sätta skärmstyrkan på lägsta (25%), vilket gör att det iallafall går att ladda den... men du vill helst stänga av den eller köra Android medans du laddar.

- Om du laddar när du inte använder den samt kör Windows så brukar skärmen bugga. Den startar, men stänger av sig själv efter en kort stund på grund av inaktivitet, sen startar den sig själv igen och fortsätter så konstant. Detta gör att det tar längre tid att få full laddning.

- Du vill helst köpa en starkare laddare på 3A istället för den som medföljer så den laddas snabbare.

- Den visar inte kvarvarande batteritid korrekt under Windows då det ena minuten står 2 timmar, senare 1h 45min, sen 2h 20min, etc, och den brukar bugga ibland om du byter från Windows till Android, där du inte ser kvarvarande batteritid alls (det står att inget batteri är installerat). Detta verkar dock endast uppstå om du använder "appen" som finns i Windows för att "byta" till Android. Cold-boot verkar dock motverka det problemet.

- Min tablet var ju PRO som sagt, vilket har en Z8500 varav att den är lite snabbare och drar lite mer ström. Z8500 överhettas väldigt enkelt (även av vanligt surfande) vilket gör att den throttlar.
Jag vet inte hur det ligger till med Z8300, men den körs på bara snäppet lägre frekvens så jag gissar på att Z8300 upplever samma problem. Jag vill dock minnas att jag har läst att Teclast har satt dit en extra thermal pad mellan heat-spreadern och bakplåten på PLUS-versionen för att få lite bättre kylning, men om detta nu stämmer så kan du förvänta dig att baksidan av tableten runt där CPU:n sitter känns varmare än vad PRO-versionen gör, och den känns väldigt varm (då jämfört med andra android tablets av mer kända märken - du bränner dig alltså inte, men den känns varm).

Dock gillade jag skärmen, den är riktigt skarp och det var intressant att kunna dualboota mellan android och Windows.
Jag använde inte Android så mycket då jag redan har 2 andra Android plattor, men det fanns lite bloatware, och det verkar variera från platta till platta om man får Play store installerat eller ej, och vad jag har läst så har en del haft problem med att kunna installera Play store under Android.
Dock vill jag minnas att Banggood faktiskt installerar Play store på de plattor dom säljer, och de Teclast-plattor som inte kom med Play store var från geekbuying.

Personligen så kan jag inte rekommendera Teclast efter att ha använt deras PRO-platta på grund av de nämnda problemen ovan.
Chuwi låter som ett bättre märke, men jag har absolut noll erfarenhet av det märket och kommer inte skaffa någon ny kinaplatta såvida inte det kommer något märke som kan motsvara hur Huawei och Oneplus är på mobilfronten.
Om jag kommer på något mer (dock om just X98 PRO) så uppdaterar jag mitt inlägg.

Kolla reviews samt forumet på denna sida för att få mer info om plattan:
http://techtablets.com/

Permalänk
Medlem

@Majora: Tack för info och länk! På techtablets hittade jag en video som jämförde din pro-version med föregångaren till den jag funderar på, han konstaterar att pro blir betydligt varmare och tenderar att throttla medan plus inte blir lika varm och inte når nivåer där den throttlar. Även så ska batteritiden vara betydligt bättre med plus, enligt testaren så skulle pro ge runt 4 timmar och plus mellan 6 och 7, så kanske 50% mer batteri med plusversionen. Han verkar även nyligen fått in en plus 2 som han ska testa de närmsta veckorna, väntar nog med att köpa något tills det att han testat den. Är egentligen mest intresserad av batteritiden, prestanda och värme ska nog inte vara något problem för mig, laddar gör jag alltid när jag inte använder den. Hittade inte heller några uppenbara problemrapporter om plus i forumet, den finns t.o.m. med i listan över rekommenderade plattor som han har sammanställt (iPad klon).

http://techtablets.com/recommended-chinese-tablets-brands/

Angående play store så verkar teclast vara hyffsat duktiga på att se till att det fungerar, fick även intrycket att det går att avinstallera den bloatware som finns vilket tydligen inte alltid ska vara fallet.

Dina problem med laddningen låter dock lite småskumma, låter som någon form av glappkontakt någonstans...antagligen så triggar det windows att gå ur viloläge när den kopplas in/ut. Har du någon uppfattning om huruvida det är ett vanligt problem eller om du mest fått ett måndagsex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Dina problem med laddningen låter dock lite småskumma, låter som någon form av glappkontakt någonstans...antagligen så triggar det windows att gå ur viloläge när den kopplas in/ut. Har du någon uppfattning om huruvida det är ett vanligt problem eller om du mest fått ett måndagsex?

Det är möjligt att det är ett måndagsexemplar, men jag har läst tidigare att det varit något problem just med laddningen med X98 pro, men jag minns inte vad det var jag läst om det.
Jag har dock lyckats haft sönder den när jag skulle ge mig på att göra en kylningsmod när heatspreadern råkade skrapa mot ett litet chip som lossnade så det spelar inte så stor roll Köpte en android tablet istället som har bättre batteritid och 1200p i upplösning istället vilket duger till det jag använder den till - tyckte det mest var häftigt att ha en Windows-tablet men jag visste inte riktigt vad jag skulle ha X98:an till.

Permalänk
Medlem

@Majora: Ah, kan tänka mig att moddning kan vara riskabelt

Funderar faktiskt p huruvida jag egentligen behöver windows, kompisen som tipsade om denna mailade just länk till samma modell fast med endast android och med 2gb ram och 32gb lagring som bara kostar 1,1k med rabattkod...

http://www.banggood.com/Teclast-X98-Plus-II-Intel-Cherry-Trai...

Aja, får väl fundera lite på vad jag är ute efter medan jag vänta på att recensionen på Plus II kommer upp på techtablets.

Permalänk
Medlem

Jag har en Chuwi Hi10 o jag har inte haft mycket problem med den, jag är snarare förvånad över prestandan/specs kontra vad man betalar för. Klarar av lätt 5-6 timmars video via Wi-Fi o bluetooth hörlurar ansluten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Kul! Hur upplever du prestandan rent generellt? Tror det är ungefär samma innehåll i den som de jag funderar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

@jnsson: Kul! Hur upplever du prestandan rent generellt? Tror det är ungefär samma innehåll i den som de jag funderar på

Ja, asså, det är samma Processor, lika mycket RAM och båda är 64 bit system. Prestandan generellt sett så skulle jag säga att använd Microsoft Edge fungerar bäst. O man ska stänga av Microsoft Windows Defender, då den segar ner plattan en hel del

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Hur upplever du Windows med touchscreen? Är det värt det att köpa en med dualboot eller håller man sig mest till android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

@jnsson: Hur upplever du Windows med touchscreen? Är det värt det att köpa en med dualboot eller håller man sig mest till android?

Touchen fungerar bra för mig. I o med att det inte finns GPS på denna surfplatta, så skulle jag inte använda Android så mycket. Jag har Windows 10 only versionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Touchen fungerar bra för mig. I o med att det inte finns GPS på denna surfplatta, så skulle jag inte använda Android så mycket. Jag har Windows 10 only versionen

Ok, då verkar det vettigt med en dualboot i alla fall...såg just att gearbest sänkt priset på dualbooten till straxt över 1250, får se om banggood matchar det priset. Fått intrycket att banggood är mer pålitliga. Svårt att vänta till det kommit en recension när priset är så pass lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, då verkar det vettigt med en dualboot i alla fall...såg just att gearbest sänkt priset på dualbooten till straxt över 1250, får se om banggood matchar det priset. Fått intrycket att banggood är mer pålitliga. Svårt att vänta till det kommit en recension när priset är så pass lågt

Kom dock ihåg att du får väsentligt mindre utrymme på Windows, då dualboot gör så att du bara har runt 30GB på Windows delen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig