Civilization VI får stöd för DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är om just Explicit Multi Adapter varit till fördel för just DX 12. Har Vulkan något motsvarande? Dvs att kunna använda flera grafikenheter i datorn, även från olika tillverkare, och låta alla dessa addresseras och användas för exempelvis spel.

Vad jag minns; ja.

Problemet är att det finns absolut ingen som ens har en Demo på det - så vi vet inte om det faktiskt går att implementera i verkligheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXale:

Vad jag minns; ja.

Problemet är att det finns absolut ingen som ens har en Demo på det - så vi vet inte om det faktiskt går att implementera i verkligheten.

Riktigt bra isåfall, jag tycker personligen det är en bra lösning. I de fall där det går att använda då. Och faktiskt en anledning till att jag överväger ett ATX-bygge i höst/vinter och inte ett ITX eller möjligen mATX som jag egentligen planerat runt.

Vore verkligen bra om vi kunde få se konkurrens mellan de båda API:erna och att de försöker matcha varandra så gott det går. Kan bli en jäkla fart på utveckligen igen, nu när Microsoft tillslut fått ett konkurrerande API som är riktigt farlig.

Själv ser jag fördelar för alla med dessa nya API:er. Vi kan få ur mer av våra system, vilket ju syns i de spel som börjat komma ut med både DX12 och Vulkan. Som Radeon-ägare så är Vulkan extra tacksamt då det löser problemet med AMDs urusla OpenGL-drivrutiner. Vilket för mig inte varit något problem de typ senaste 10 åren då Microsoft totaldominerat på PC (Windows).

Jag har rätt stora förväntningar och DOOM med dess Vulkan och Total War: Warhammer med DirectX 12 har imponerat mycket på mig. Bring it on!

Permalänk
Medlem

Är det svårare att porta mellan DX12 och Vulkan med tanke på att de är lågnivå api:er jämfört med DX11 och OpenGL? Kan man kombinera OpenGL med Vulkan eller måste allt vara på lågnivå, då jag antar att man kan kombinera fritt mellan funktioner ur dx11 och dx12. Annars är det ju en stor fördel att fortsätta med DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som att AMD har medvind nu. DOOM +40-120% med dx12. Vad kan vi räkna med här +10-100%??
Kommer 480 få mer dx12 prestandas än typ gamla 7970 (har 7970 mer prestandas än 780 ti i dx12?)

Skickades från m.sweclockers.com

Doom kör Vulkan alt OpenGL och Amd fick av testerna jag sett ca 35% boost och Nvidia ca 20% boost, detta med arbete med AMD och inget arbete med Nvidia.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Kanske dags att testa detta spelet i höst då, har inte spelat sen tvåan.

Skickades från m.sweclockers.com

Femman med alla DLCr säljs ibland på rea och är riktigt bra, obervera att DLCrna höjer grundspelet rejält.
Misstänker de kommer att rea den ett par gånger för att hypa Civ6.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Femman med alla DLCr säljs ibland på rea och är riktigt bra, obervera att DLCrna höjer grundspelet rejält.
Misstänker de kommer att rea den ett par gånger för att hypa Civ6.

Hehe, med tanke på vilken typ av spel så skulle spelet kunna vara gratis att spela i 1-2 timmar, risken att de som spelar fastnar är ju rätt stor.

"One more turn..."

Permalänk
Skrivet av Defender:

Doom kör Vulkan alt OpenGL och Amd fick av testerna jag sett ca 35% boost och Nvidia ca 20% boost, detta med arbete med AMD och inget arbete med Nvidia.

Tvärtom så arbetade de med Nvidia och inte AMD, i alla fall innan release med Vulkan demon av DOOM, vet inte hur det är med den färdiga versionen, men kan inte tänka mig att de fick mycket hjälp av AMD då Vulkan-stödet släpptes så nära inpå.
Här är en video som visar förbättringarna btw:
https://www.youtube.com/watch?v=ZCHmV3c7H1Q
Där ser man att förbättringarna för nvidia är närmare 5-10% och AMD 20-40%

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Avstängd

dåligt planerat, bf1 och civ 6 samma släpp datum, agh

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Portningen till OSX och Linux kommer rulla sämre om man optimerat för DX12.. Suck, måste man gå och köpa sig en windows dator nu också förutsatt att de inte rullar med metal

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Portningen till OSX och Linux kommer rulla sämre om man optimerat för DX12.. Suck, måste man gå och köpa sig en windows dator nu också förutsatt att de inte rullar med metal

Vad är en windowsdator? Du kan köra Windows på den datorn du kör OSX på. Windows har inte sådana krav som Apple har att du måste köra det på hårdvara som du köpt av OS-tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Vad är en windowsdator? Du kan köra Windows på den datorn du kör OSX på. Windows har inte sådana krav som Apple har att du måste köra det på hårdvara som du köpt av OS-tillverkaren.

En windowsdator är en dator som kör windows... Och nej, jag kan inte köra med bootcamp av olika anledningar.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

En windowsdator är en dator som kör windows... Och nej, jag kan inte köra med bootcamp av olika anledningar.

Du kan ju alltid köra med Parallells.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är det svårare att porta mellan DX12 och Vulkan med tanke på att de är lågnivå api:er jämfört med DX11 och OpenGL? Kan man kombinera OpenGL med Vulkan eller måste allt vara på lågnivå, då jag antar att man kan kombinera fritt mellan funktioner ur dx11 och dx12. Annars är det ju en stor fördel att fortsätta med DirectX.

Lättare, Dx12 och Vulkan ligger närmare varandra samt så om någon inte löst det ännu lär man lösa kompilering av shaders via spirv om utvecklaren är någorlunda smart.

Du kan blanda vulkan och OpenGL i samma dock tror jag inte du kan göra något liknande med d3d men har inte dykt in i det så kan ha fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du kan ju alltid köra med Parallells.

Funkar inte det heller av samma anledningar så det är en nogo

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Hoppas de optimerar spelet lite, Civ5 är nog det sämst optimerade spelet i hela världshistorien.
CIV5 borde vara spelbart på en brödrost med tanke på hur fult och statiskt spelet är.
Ett av få spel man vill spela på en laptop, men är ospelbart på 95% av alla laptops.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Hoppas de optimerar spelet lite, Civ5 är nog det sämst optimerade spelet i hela världshistorien.
CIV5 borde vara spelbart på en brödrost med tanke på hur fult och statiskt spelet är.
Ett av få spel man vill spela på en laptop, men är ospelbart på 95% av alla laptops.

True that, jag brukar få switcha till icke-grafiskt läge efter ett tag och bara köra det som något fult brädspel från 92...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Förlåt för min ignorans - men hur kan ett sånt här spel ens kräva prestanda? Visst - det är snyggt på sitt sätt av screenshotet att döma, men...? Känns typ som om man skulle släppa Patiens DX12 Edition.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Problemet har ju snarare varit att OGL APIt har varit en gigantisk röra. Amatörer hänger upp sig på features, men glömmer ofta att ett API med dålig dokumentation (OGL) och tveksamma värktyg är ett sämre API.

Att det ofta behövs specifika "NVIDA Extensions" eller "AMD Extensions" har ofta ansett vara ett problem med OGL, eftersom du då måste implementera samma funktion 2-3 gånger.

ID tech har alltid varit OGL inriktad. Dock är det inte många spel som kör IdTech - motorn har länge ansetts vara dålig (teoretiskt kapabel, men dåligt skriven)
1x Tech6
5x Tech5
6x Tech4

Finns massvis med dokumentation speciellt på senare tid, problemet är snarare att du kan göra samma sak på olika sätt just för att de har försökt behålla kompatibilitet mellan versionerna istället för att bryta det. Sedan ligger problemet också att drivrutinerna speciellt från AMD varit under all kritik för just OpenGL.

Att det ofta behövs vendor extensions är inte sant, många av dessa blir core profiles i nästa version av OpenGL vill man ligga på edge får man ta smällen att man får hålla reda på extensions. Skillnaden är att man har valet här att antingen göra det eller inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Som många tidigare sagt: Hade mycket hellre sett Vulkan då jag tänker spela detta på Linux. Om spelet är bra, det vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av eXale:

ID tech har alltid varit OGL inriktad. Dock är det inte många spel som kör IdTech - motorn har länge ansetts vara dålig (teoretiskt kapabel, men dåligt skriven)
1x Tech6
5x Tech5
6x Tech4

För att klargöra lite: Med "länge ansetts vara dålig" så antar jag att du menar sedan IdTech 4? (eftersom du inte tog med de äldre i exemplet)

För 1-3 var ju revolutionerande, för att inte tala om att trean kanske är den mest använda och moddade motorn någonsin.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Förlåt för min ignorans - men hur kan ett sånt här spel ens kräva prestanda? Visst - det är snyggt på sitt sätt av screenshotet att döma, men...? Känns typ som om man skulle släppa Patiens DX12 Edition.

Det kräver nog inte så mycket GPU hästkrafter, men det är däremot tungt på CPU med alla simulerings-beräkningar, huvudsyftet med DX12/Vulkan är till skillnad från vad de flesta tror inte att göra spelet snyggare eller mindre tungt på GPUn utan att göra det lättare för CPUn genom att vara närmare hårdvaran och bättre multithreading och att på så sätt kunna göra fler draw-calls under samma tid, så CIV:VI är kanske det mest logiska valet för DX12/Vulkan.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi