Passande högtalare till Marantz PM6005

Permalänk
Inaktiv

Passande högtalare till Marantz PM6005

Hej!

Blev nyligen trevligt överraskad med en present av typen Pro-Ject Essential II, en vinylspelare.
Har därefter varit på jakt efter en passande förstärkare och ett par högtalare, och har kommit fram till att Marantz PM6005 kan vara något för mig!
Efter att ha letat efter högtalare så har jag förstått att Dali Zensor 3/5/7 passar ganska bra till förstärkaren.
Jag har tänkt att koppla in datorn via en optisk anslutning, och vinylspelaren själv har inbyggd RIAA så output från den är både USB och RCA.

Min musiksmak är måttligt spridd, men mestadels så kommer jag spela band så som Tool, Ghost, Beatles, Meshuggah, Deftones, Leprous...

Just nu är jag inne på att köra på PM6005 och sedan antingen Zensor 5 eller 7.
Har ni några råd på vilka som passar bäst ihop, alternativt något annat i samma prisklass som fungerar bättre?

Tacksam för svar!
/N

Permalänk
Medlem

Varför inte nya pm6006 det är 6005 fast nyare invändigt. Skrikig metal skulle jag nog inte välja högtalare som är lite utav det ljusare hållet. Dali må vara bra däremot passar dem nog lite bättre till kvalitetsmusik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kul med vinyl !
Får man fråga vad du har för storlek på rummet, budget och tendenser att spela starkt ?

Förstärkare tycker jag det är mycket mer värt med en reciever (typ Marantz NR1506), man får så mycket mer för pengarna !

Det är jättesvårt att rekommendera högtalare då det faller mycket på personlig smak, men kanske vi kan hitta något som iaf är värt att provlyssna.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har samma spelare som du och lyssnar på samma typ utav musik.
Använder Musical fidelity MERLIN till denna och är väldigt nöjd.
http://www.brl.se/sv/artiklar/musical-fidelity-merlin-1.html

Mvh

Visa signatur

headake

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Varför inte nya pm6006 det är 6005 fast nyare invändigt. Skrikig metal skulle jag nog inte välja högtalare som är lite utav det ljusare hållet. Dali må vara bra däremot passar dem nog lite bättre till kvalitetsmusik.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Felsvar.
Tänkte att 6005 gått ner till 3500:-, så jag fann det som ett bättre alternativ!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doofus:

Vad kul med vinyl !
Får man fråga vad du har för storlek på rummet, budget och tendenser att spela starkt ?

Förstärkare tycker jag det är mycket mer värt med en reciever (typ Marantz NR1506), man får så mycket mer för pengarna !

Det är jättesvårt att rekommendera högtalare då det faller mycket på personlig smak, men kanske vi kan hitta något som iaf är värt att provlyssna.

Rummet det kommer vara i är 30-35m^2, vill gärna försöka hålla mig så nära 10000:- som möjligt, kan gå liiite över om det finns motivation för det.
Starkt som i högt? Såfall, nej. Mestadels brukar jag ha lite lägre volym.

Jo, det förstår jag. Jag har tillgång till HiFi-klubben i Kristianstad, så tänkte köra inom där någon gång nästa vecka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headake:

Hej,

Har samma spelare som du och lyssnar på samma typ utav musik.
Använder Musical fidelity MERLIN till denna och är väldigt nöjd.
http://www.brl.se/sv/artiklar/musical-fidelity-merlin-1.html

Mvh

Såg trevligt ut!
Tänkte försöka hålla mig så nära 10000:- som möjligt, så det är lite utanför min gräns :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon184352:

Såg trevligt ut!
Tänkte försöka hålla mig så nära 10000:- som möjligt, så det är lite utanför min gräns :>

Om du vill ha en fin kombination för mer än bara skrikig hårdrock så kan kanske följande alternativ vara något. Blir en tusenlapp extra. Pm6006+Kef q100 och en billig högtalarkabel till att börja med från till exempel Supra. Dem två märken passar väldigt bra ihop. Låter säkert bättre än Zensor serien. Går att kombinera PM 6006 med Monitor audio Bronze2 och det kostar runt 10k. Förstärkaren MarantzPM6006 för 4,5k och högtalarna i Bronze serien är billiga och där kan du nästan välja Bronze1 och en liten jbl studio sub och det blir Max 11k. Det går att få ihop det mesta så länge du väljer några hyfsat billiga högtalare. Hur som helst måste du välja själv vilka som passar just dig. Du kan få förslag däremot är det du som skall bli nöjd och det är bara dina öron som kan avgöra det slutgiltliga svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon184352: Ok !

Ja starkt (ljudtryck), eller högt

Några rekommendationer:

Elac B6 3990kr, inte så vacker men väldigt välljudande, Andrew Jones (tidigare chief engineer på TAD) har många trevliga högtalare under bältet, dessa är inget undantag.

Guru Audio Junior 9490 kr, vacker i mina ögon och många snäpp upp i ljudkvalité. (fast du kanske menade förstärkare + högtalare 10k).

Just på hifiklubben har jag alltid gillat B&W 685or (Ca 6k), högtalare i stil med dali som är lite hissade i diskanten låter trevligt och detaljerat i 20 minuter. Sen började jag bli lyssningstrött, speciellt på lite högre nivåer.

Ska bli spännande att följa, hoppas du hittar rätt !

Permalänk
Medlem

ELAC FS 78 är underbara till Marantz och är rummet så pass stort som du säger så ska du nog satsa på ett par golvare och inte stativ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doofus:

@nejton: Ok !

Ja starkt (ljudtryck), eller högt

Några rekommendationer:

Elac B6 3990kr, inte så vacker men väldigt välljudande, Andrew Jones (tidigare chief engineer på TAD) har många trevliga högtalare under bältet, dessa är inget undantag.

Guru Audio Junior 9490 kr, vacker i mina ögon och många snäpp upp i ljudkvalité. (fast du kanske menade förstärkare + högtalare 10k).

Just på hifiklubben har jag alltid gillat B&W 685or (Ca 6k), högtalare i stil med dali som är lite hissade i diskanten låter trevligt och detaljerat i 20 minuter. Sen började jag bli lyssningstrött, speciellt på lite högre nivåer.

Ska bli spännande att följa, hoppas du hittar rätt !

Såg intressant ut!
Ja, det var tänkt med 10k för både och :>
Får väl dra mig inåt HiFi-klubben och provlyssna lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Om du vill ha en fin kombination för mer än bara skrikig hårdrock så kan kanske följande alternativ vara något. Blir en tusenlapp extra. Pm6006+Kef q100 och en billig högtalarkabel till att börja med från till exempel Supra. Dem två märken passar väldigt bra ihop. Låter säkert bättre än Zensor serien. Går att kombinera PM 6006 med Monitor audio Bronze2 och det kostar runt 10k. Förstärkaren MarantzPM6006 för 4,5k och högtalarna i Bronze serien är billiga och där kan du nästan välja Bronze1 och en liten jbl studio sub och det blir Max 11k. Det går att få ihop det mesta så länge du väljer några hyfsat billiga högtalare. Hur som helst måste du välja själv vilka som passar just dig. Du kan få förslag däremot är det du som skall bli nöjd och det är bara dina öron som kan avgöra det slutgiltliga svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevliga tips!
Jag håller med, kommer definitivt att provlyssna innan jag köper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke7406:

ELAC FS 78 är underbara till Marantz och är rummet så pass stort som du säger så ska du nog satsa på ett par golvare och inte stativ.

Jag kan ha ljugit lite i eftertanke, ska flytta till en ny lägenhet i början på augusti, så rummet är nog mer troligt att vara mellan 25-30m^2.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon184352:

Trevliga tips!
Jag håller med, kommer definitivt att provlyssna innan jag köper.

Har Kef själv och även hört kef blade2 som är Kef High-End signum högtalare, så bra till allt. Nu sist varit och sett på lite Monitor Audio, fina högtalare dem med, MA är annars väldigt populära. Finns annars SA, system audio som också låter fint, är populära med sina slanka högtalare med många små element.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Var idag på en lokal ljudbutik och lyssnade på ett par Elac BS 403, jäklar vad trevligt ljud det var i dem!
Var väldigt överraskad att man kunde få ut så mycket tryck från ett par så små högtalare.
Ljudbilden var väldigt balanserad, och jag tror att det är den vägen jag vill gå.
Har aldrig varit särskilt förtjust i högtalare som har för mycket bas.
Prislappen låg på 12k, vilket tar emot lite men jag tycker ändå att det kan vara värt det.

Ska in och lyssna på ett par B&W 685 S2 på fredag och återkommer vad jag tycker om dem.

Permalänk
Medlem

@anon184352: Skulle du kunna tänka dig begagnat?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@backspace:
Det är jag säkerligen, något speciellt i åtanke?

Permalänk
Medlem

Monitor Audio Silver 2 kan kanske även vara något som passar dig om du vill lägga dom pengarna.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/19543...

och är du nu uppe och kollar på högtalare i 12K klassen så tycker jag att du även ska provlyssna på KEF R300 som är mycket trevliga.

Permalänk
Medlem

Till Hårdrock skulle jag rekommendera Högtalare med hög känslighet. Tex Klipsch eller Cerwin-Vega.
Kanske Klipsch R26-F Skulle vara något för dig? eller R28-F Om du har råd?

Jag har kört Cerwin-Vega XLS-28 och CLS-215 i biorummet och det är riktigt roligt att lyssna på energirik musik tex Hårdock och Techno/dance/rap. Speciellt Live. nya XLS-28 eller beg XLS/CLS-215 borde ju ligga i din pris-range. Bara å knalla in på HIFI-klubben å testa. De säljer Denon, vilket i princip är samma sak som Marantz, de samarbetar och har samma ägare.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

@anon184352: Marknaden öppnas ju upp betydligt mer om man kan tänka sig begagnat men man kanske behöver ha lite mer tålamod då för att hitta just det där fyndet som passar dig.

Audiovector, Monitor Audio, Dynaudio, Elac och B&W är ju bara några få väldigt fina märken som brukar finnas till salu för att folk vill byta eller uppgradera.

Dessa skulle ju vara ett trevligt litet par dock lämnar det väldigt pengar kvar för dig att hitta något att driva dem med.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17093...

Eller dessa, tyvärr inget foto på varorna.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16784...

Mi3 Super för 7000:-
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17097...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@nejton: Marknaden öppnas ju upp betydligt mer om man kan tänka sig begagnat men man kanske behöver ha lite mer tålamod då för att hitta just det där fyndet som passar dig.

Audiovector, Monitor Audio, Dynaudio, Elac och B&W är ju bara några få väldigt fina märken som brukar finnas till salu för att folk vill byta eller uppgradera.

Dessa skulle ju vara ett trevligt litet par dock lämnar det väldigt pengar kvar för dig att hitta något att driva dem med.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17093...

Eller dessa, tyvärr inget foto på varorna.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16784...

Mi3 Super för 7000:-
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17097...

Negativa är bara att dem märken du har nämnt kräver sin rätta förstärkare. Annars helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@buddaz: Alla passiva högtalare kräver väl en förstärkare, eller missförstår jag dig nu?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@buddaz: Alla passiva högtalare kräver väl en förstärkare, eller missförstår jag dig nu?

Menar att dem kräver rätt typ. Dem som kör elac brukar ha Primare och så vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@buddaz: Aha. Ja det förstås.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Audiovector spelar riktigt bra tillsammans med Marantz. Jag kör ett par små K1 Super tillsammans med en K-Sub Super och det låter kanon. Begagnatpriserna på Audiovector är väldigt bra som köpare. Om du ska ha golvare och bor i närheten av Göteborg så skulle jag hämta dessa om jag var du.
https://www.blocket.se/goteborg/Audiovector_hogtalare_6766094...

Bor du nära Söderköping så dessa.
https://www.blocket.se/ostergotland/Hogtalare_Audiovector_Ki3...