Permalänk

asus RT -3200

Har köpt mig detta monster , men får det inte riktigt att fungera , kopplar ifrån och så vidare, har fiber 100\100. Är inte speciellt insatt i nätverk, nån som har några tips ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillepuff:

nån som har några tips ??

1) Läs manualen.
2) Beskriv problemet tydligare.

Permalänk

Jag har kopplat in den korrekt , på tri band. 2,4 och 2x 5 band. Ibland funkar allting perfekt , sen så kopplar den bara ifrån , xbox, telefoner, dator och surfplatta. Kan det vara värt att pröva att byta plats osv på den??

Permalänk
Medlem

@krillepuff
Har du senaste firmware installerad?
Den bara kopplar ifrån huxflux, oavsett om du belastar den eller ej?
Kör du både kabel och wifi?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Japp, det är installerat. Jag kör endast trådlöst och det är endast vid belastning den kopplar ifrån. Är det dumt att kör på tri smart band?

Permalänk
Medlem

@krillepuff
Du kan prova dela upp de, kör ett par enheter på 2,4ghz bandet och några på 5ghz för se om de gör någon skillnad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: ok, men jag är inte så haj på hur jag ställer in en speciell enhet På just ett specifikt band ? Är det värt att återställa routern? Eller finns det nån abnan inställning jag kan rekommenderas att göra ? Inte så roligt att lägga 3 papp på nåt som inte lever upp till förväntningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillepuff:

Har köpt mig detta monster , men får det inte riktigt att fungera , kopplar ifrån och så vidare, har fiber 100\100. Är inte speciellt insatt i nätverk, nån som har några tips ??

Hej.

Börja med att gå in på asus hemsida och ladda ner senaste firmware o lägg in den, sen ta factory reset och ställ in routern på nytt.

Kan vara så att dom har problem med nuvarande firmware. Finns också 3e parts firmware som oftast är bättre men vet ej om garantin gäller om du strular till firmware uppgrade o brickar din router.

Själv kör jag merlin firmware på min asus RT-AC87U.

http://asuswrt.lostrealm.ca/

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@Mogwaii: senast firmware är installerat. Men länken du har gett mig där, är den till Merlin ? Värt att prova den istället då kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillepuff:

@Mogwaii: senast firmware är installerat. Men länken du har gett mig där, är den till Merlin ? Värt att prova den istället då kanske ?

Helt klart , låt routern stå o idla i 20-30 min efter firmware uppdate trots att den visar färdig, den tar lite tid för att skriva över den gamla.

Jag brukar köra upd sen ta en öl o göra annat i 30 min. Sen funkar det bra.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@Mogwaii: ska prova det! Tackar

Permalänk
Medlem

Värt att notera i sammanhanget att sk "SmartConnect" inte kanske alltid är helt smart.
SmallNetBuilder var tex inte så imponerade: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3262...

Provat att slå av den funktionen?

Permalänk

Jag har nu rebotat den och använder inte tri smart bandet , den har fungerat fint på samtliga enheter i ett par timmar nu utan att koppla ifrån nånstans.

Dock så ligger nästan allt på 2,4 , endast paddan ligger på 5 bandet, men det kanske inte spelar nån större roll sålänge allting fungerar som det ska? Om jag exempelvis vill lägga över x boxet på ett utav 5 banden , hur gör jag då? Kan som sagt inte mycket om nätverk

Permalänk

Allting funkar fint nu, förutom x box! Spelar ingen roll om jag kör det på 2,4 eller nåt utav 5 banden, bara kopplar ifrån... Hum några tips nån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillepuff:

Allting funkar fint nu, förutom x box! Spelar ingen roll om jag kör det på 2,4 eller nåt utav 5 banden, bara kopplar ifrån... Hum några tips nån?

Kör stationära enheter (som Xbox) med kabel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gaist: jag har routern i ett annat rum , ingen större lust att dra en kabel till boxen. Men tror du det skulle göra stor skillnad mot att köra det trådlöst??

Permalänk

Jag har idag routern placerad i köket , har dock tänkt att flytta den till v-rummet istället , då står den dock väldigt nära mycket annan utrustning (smart TV, satellit mottagare och x box) har läst att det inte är bra att placera den nära sådan utrustning då signalerna kan störas ? Stämmer det eller är det bara skrönor ?

Permalänk
Skrivet av krillepuff:

Jag har idag routern placerad i köket , har dock tänkt att flytta den till v-rummet istället , då står den dock väldigt nära mycket annan utrustning (smart TV, satellit mottagare och x box) har läst att det inte är bra att placera den nära sådan utrustning då signalerna kan störas ? Stämmer det eller är det bara skrönor ?

Bara skrönor. Vilken xbox har du? Är det 360 så prova och gå in i routern och bocka i "Optimerad för Xbox" i trådlös inställning.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

@cokeman 1337: x box one , har redan bockat i det på bägge 5 banden.. Men kanske är värt att flytta routern närmre boxen då? Och sen kabelansluta det istället ?

Permalänk
Skrivet av krillepuff:

@cokeman 1337: x box one , har redan bockat i det på bägge 5 banden.. Men kanske är värt att flytta routern närmre boxen då? Och sen kabelansluta det istället ?

Har du Xbone så kan du bocka ur det. Kör helst 2.4 GHz bandet för Xbone om du har den mer än 4-5 meter från routern och testa och byt kanal om det blir bättre. Prova även att ställa routern på en hylla så den kommer upp ovanför golvet minst 1 meter.

Edit: Har du lagt in en ny firmware så är det bäst att reseta routern och göra om inställningarna.
Kabel är ju det bästa men det skall ju funka även trådlöst. Hos mig funkar Xbone utmärkt trådlöst.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

@cokeman 1337: oright ! Ska jag bocka ur det, körde det först på ena 5 bandet, då funkade det sådär.. Nu senast har jag kört på 2,4, funkar sådär där oxå, den står på en byrå typ, kanske 5 meter ifrån boxen, dock är det 2 väggar emellan, men borde väl inte göra så mycket ?

Permalänk
Skrivet av krillepuff:

@cokeman 1337: oright ! Ska jag bocka ur det, körde det först på ena 5 bandet, då funkade det sådär.. Nu senast har jag kört på 2,4, funkar sådär där oxå, den står på en byrå typ, kanske 5 meter ifrån boxen, dock är det 2 väggar emellan, men borde väl inte göra så mycket ?

Ja du kan bocka ur det. Jag kör en äldre router Asus RT-AC68 och jag får bra signal till Xbone en våning upp i huset ca 15 meter.
Prova annars Merlins firmware som du fick tips av en medlem här innan, glöm inte att reseta routern efter uppdatering.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

@cokeman 1337: tackar ! Ska se ett tag till med original firmware, testa ett par enheter på 2,4 och resten på bägge 5 banden, har jag fortsatta problem med boxen testar jag Merlin. Som sagt alla andra enheter funkar klockrent