Provanställning och uppsägningstid.

Permalänk
Medlem

Provanställning och uppsägningstid.

Sitter på en provanställning som går ut om ett fåtal dagar. Och informationen jag hittar på nätet är väldigt otydlig så tänkte att någon här kanske vet.
Det står att jag måste informeras om avsked senast vid prövotidens slut, men att jag har rätt till 2 veckors varseltid, och att jag får ersättning den tiden. Innebär det att om jag blir meddelad avsked sista dagen så har jag rätt till två veckors ersättning även efter det?
Har inte fått höra någonting om min framtid här ännu och är inte berättigad a-kassa så är lite pirrigt. :/

Permalänk
Medlem

Vad står det i anställningsavtalet?
Brukar ofta specas där om uppsägning från dig eller arbetsgivare sker vilka tidsaspekter som gäller.

Permalänk

Så vitt jag vet så är en provanställning max 6 månader och övergår automatiskt till fast om inget besked kommer. Vid uppsägning så måste det meddelas två veckor i förväg och det gäller både arbetsgivaren och arbetstagaren. Så va det för mig i alla fall. Men varför tar du inte kontakt med din chef och frågar? Är du pigg på att behålla jobbet så blir chefen glad om du visar intresse

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Efter att prövotiden har gått ut (i slutet av provanställningen) så övergår anställningen till tillsvidare (fast anställning).

Detta är reglerat i Lagen om anställningsskydd och går så vitt jag görstår inte förhandla bort i anställningsavtalet.

Så om du inte blir uppsagd innan prövotiden är slut så blir du automatiskt fast anställd. Om de säger upp dig innan prövotiden är slut så får du jobba två veckor till (om du vill det, då du kan avsluta direkt, men du vill troligen fortsätta i två veckor till om du inte hittar ett annat jobb).

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vid uppsägning så måste det meddelas två veckor i förväg och det gäller både arbetsgivaren och arbetstagaren.

Nope, arbetsgivaren måste meddela två veckor i förväg, men den anställda kan sluta när som helst (utan uppsägningstid).

Citerade
Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Håller med om att det både finns otydlig och motsägelsefull information om detta.
Till mig sa min förmedlare så här då jag hade en provanställning för några år sedan. OBS kan va utdaterad info eller felaktig info. Det är i alla fall den info jag fick

Vid en provanställnings slutdatum så måste en arbetsgivare bestämma sig om:
A. Anställa dig
B. Avsluta uppsägning (slutdatum+två veckor uppsägningstid i ditt fall)

Har man en dålig arbetsgivare som skiter/glömmer bort det så blir man automatiskt uppsagd, så alltså lön tills uppsägningstidens slut. Man får inte heller stanna hemma under uppsägningstiden utan har arbetsplikt om inte arbetsgivaren säger annat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Så vitt jag vet så är en provanställning max 6 månader och övergår automatiskt till fast om inget besked kommer. Vid uppsägning så måste det meddelas två veckor i förväg och det gäller både arbetsgivaren och arbetstagaren. Så va det för mig i alla fall. Men varför tar du inte kontakt med din chef och frågar? Är du pigg på att behålla jobbet så blir chefen glad om du visar intresse

Korrekt

Detta är vad som gäller enligt lag, men uppsägningstiden kan vara annorlunda om det är kollektivavtal.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för det första en stor skillnad på uppsägning och avsked och ett avskedande kräver i princip att du begått brott för att det ska vara giltigt.
Lag (1982:80) om anställningsskydd
31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg.

Så har du inte fått nått besked om att du är uppsagd så blir du tillsvidareanställd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Så vitt jag vet så är en provanställning max 6 månader och övergår automatiskt till fast om inget besked kommer. Vid uppsägning så måste det meddelas två veckor i förväg och det gäller både arbetsgivaren och arbetstagaren. Så va det för mig i alla fall. Men varför tar du inte kontakt med din chef och frågar? Är du pigg på att behålla jobbet så blir chefen glad om du visar intresse

För vi är typ 30 pers som blev anställda samtidigt och vi blir nu ersatta av 30 personer till som ska vara provanställda i ett halvår innan de i sin tur byts ut. Skillnaden är att jag blev anställd två veckor innan alla de andra så jag vill inte påminna dem om det. Samtidigt har jag vissa kvaliteter som kan undanta mig från denna cykeln så det verkar lite som att de har avsikten att behålla mig ändå.

Skrivet av Nautilus011:

@Aleshi: Håller med om att det både finns otydlig och motsägelsefull information om detta.
Till mig sa min förmedlare så här då jag hade en provanställning för några år sedan. OBS kan va utdaterad info eller felaktig info. Det är i alla fall den info jag fick

Vid en provanställnings slutdatum så måste en arbetsgivare bestämma sig om:
A. Anställa dig
B. Avsluta uppsägning (slutdatum+två veckor uppsägningstid i ditt fall)

Har man en dålig arbetsgivare som skiter/glömmer bort det så blir man automatiskt uppsagd, så alltså lön tills uppsägningstidens slut. Man får inte heller stanna hemma under uppsägningstiden utan har arbetsplikt om inte arbetsgivaren säger annat.

Jag är rätt säker på att om de skiter i/glömmer bort det så övergår det till fast automatiskt.

Skrivet av Calsoe:

Efter att prövotiden har gått ut (i slutet av provanställningen) så övergår anställningen till tillsvidare (fast anställning).

Detta är reglerat i Lagen om anställningsskydd och går så vitt jag görstår inte förhandla bort i anställningsavtalet.

Så om du inte blir uppsagd innan prövotiden är slut så blir du automatiskt fast anställd. Om de säger upp dig innan prövotiden är slut så får du jobba två veckor till (om du vill det, då du kan avsluta direkt, men du vill troligen fortsätta i två veckor till om du inte hittar ett annat jobb).

Nope, arbetsgivaren måste meddela två veckor i förväg, men den anställda kan sluta när som helst (utan uppsägningstid).

Skrivet av mrqaffe:

Det är för det första en stor skillnad på uppsägning och avsked och ett avskedande kräver i princip att du begått brott för att det ska vara giltigt.
Lag (1982:80) om anställningsskydd
31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg.

Så har du inte fått nått besked om att du är uppsagd så blir du tillsvidareanställd.

Kanske ska ställa upp ett exempel så jag kan få tydliga svar.
Överallt berättas det att jag har rätt till två veckors arbete eller ersättning efter besked. Jag har full koll på den biten, frågan är vad som händer när det är under två veckor till prövotidens slut. Eftersom provanställningen ska ses som något som övergår till fast anställning primärt och något som avbryts i undantagsfall så kan det ju ses som att man har rätt att förvänta sig minst två veckor kvar vid besked även om provanställningen går ut dagen efter. Eftersom tillsvidare är "default". Problemet är att dessa två veckor mest specificeras till att gälla om provanställningen avbryts i förtid, det står inte utförligt om det gäller om den avbryts vid slutdatumet. Just nu läser jag era svar som en upprepning av denna oklarhet, att jag har två veckors ersättning vid förtida uppsägning, vilket jag redan vet, men jag vill veta hur det blir om man har mindre än två veckor kvar, får man fortfarande två veckor då?

Jag ställer upp det i ett exempel:

Min provanställning går ut den 17:e, om jag får besked idag den 15:e, har jag då rätt att jobba eller få ersättning till den 29:e. Eller gäller dessa två veckor bara om jag fick besked innan den 3:e? Om jag får besked den 15:e, kan det vara så att jag bara har ersättning till den 17:e?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Du behöver inte påminna. Är arbetsgivarens ansvar att hålla koll på sånt. Om de inte säger något så har du en tillsvidareanställning. Tacka och kör! Är svårt att få tillsvidareanställningar idag!

Tillägg: Facket har telefonhjälp, ring och fråga! Är olika beroende på kollektivavtal och om det finns sådant

Tillägg 2: I LAS står det:

"Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning."

Det tolkar jag som att du kan få din provanställning avbruten sista dagen. Då bör du fortfarande ha din två veckors varseltid. Men är som sagt en dispositiv lag, så kolla om det finns kollektivavtal och vad det säger.

Permalänk
Medlem

När ändrades det att man får auto anställning efter 6 månaders provanställning ? Så har det inte varit innan iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

När ändrades det att man får auto anställning efter 6 månaders provanställning ? Så har det inte varit innan iaf.

Vad jag vet så har det fungerat ungefär så sedan LAS kom. LAS kom i början av 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leos4:

Vad jag vet så har det fungerat ungefär så sedan LAS kom. LAS kom i början av 80-talet.

Japp det har du rätt i, jag förväxlade detta med en annan sak, Skyller på att jag e förvirrad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

...Min provanställning går ut den 17:e, om jag får besked idag den 15:e, har jag då rätt att jobba eller få ersättning till den 29:e. Eller gäller dessa två veckor bara om jag fick besked innan den 3:e? Om jag får besked den 15:e, kan det vara så att jag bara har ersättning till den 17:e?

I ditt exempel så har de inte meddelat dig i tid att din provanställning inte förlängs. (Enligt ditt avtal skall det göras minst i två veckor innan alltså gäller den inte och du blir i ditt exempel tillsvidareanställd. Då gäller automatiskt eventuella kollektivavtal. I regel med en månads uppsägningstid och skälig grund för uppsägning. (Arbetsbrist, missköter jobbet osv) sedan beror det på storlek på företaget. För mindre företag finns en del undantag för LAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leos4:

@Aleshi: Du behöver inte påminna. Är arbetsgivarens ansvar att hålla koll på sånt. Om de inte säger något så har du en tillsvidareanställning. Tacka och kör! Är svårt att få tillsvidareanställningar idag!

Tillägg: Facket har telefonhjälp, ring och fråga! Är olika beroende på kollektivavtal och om det finns sådant

Tillägg 2: I LAS står det:

"Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning."

Det tolkar jag som att du kan få din provanställning avbruten sista dagen. Då bör du fortfarande ha din två veckors varseltid. Men är som sagt en dispositiv lag, så kolla om det finns kollektivavtal och vad det säger.

Ja jag tolkar det som att de kan neka mig fram till sista dagen klockan 23:59 så länge de erbjuder mig ersättning i ytterligare två veckor efter det. Men som du ser nedan så råder en utspridd uppfattning (som jag delade fram till helt nyligen) om att det är för sent för dem när det är mindre än två veckor kvar på provanställningen. Så jag känner fortfarande inte att jag vet vad som gäller. Inte ens säker på att de måste erbjuda ersättningen efter prövotidens utgång, utan att den bara gäller vid förtida avbrott i provanställningen. Inte tydligt formulerat någonstans tycker jag. :/

Skrivet av Celebmir:

I ditt exempel så har de inte meddelat dig i tid att din provanställning inte förlängs. (Enligt ditt avtal skall det göras minst i två veckor innan alltså gäller den inte och du blir i ditt exempel tillsvidareanställd. Då gäller automatiskt eventuella kollektivavtal. I regel med en månads uppsägningstid och skälig grund för uppsägning. (Arbetsbrist, missköter jobbet osv) sedan beror det på storlek på företaget. För mindre företag finns en del undantag för LAS.

Ja jag har två veckors uppsägningstid. Men det står också att de kan meddela mig fram till sista dagen. Vilket jag tolkar som att jag då i bästa fall får två veckors ersättning eller jobb efter prövotidens slut. Verkar inte finnas gott om klargöranden i frågan. :/

Permalänk
Medlem

Provanställning är en del av tillsvidareanställning. Om inte arbetsgivaren meddelar dig att din anställning upphör innan provanställningens slut så är du fast anställd. Provanställning är inte en egen anställningsform utan en del av en tillsvidareanställning (fastjobb)
Jag tycker det låter mycket märkligt att ett företag tar in 30 pers på tillsvidareanställning men tänker byta ut samtliga innan provanställningen tar slut. Varför anställer man då inte personer på projekt eller tidsbegränsad anställning?
Vidare är provanställning en förhandlingsfråga när man erbjuds jobb, bra att veta!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag tycker det låter mycket märkligt att ett företag tar in 30 pers på tillsvidareanställning men tänker byta ut samtliga innan provanställningen tar slut. Varför anställer man då inte personer på projekt eller tidsbegränsad anställning?

Det är inte helt ovanligt som förfarande inom Sveriges rike. Helt förkastligt, förstås, men man lutar sig tungt på arbetsförmedlingen, får lönebidrag på provanställda, och kan när som helst ändra storlek på arbetsstyrkan utan konsekvenser.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Får man fråga vad det är för jobb som det är lönsamt att byta personal var 6:e månad? Angående lönebidrag så är det en specifik ersättning för handikappade som gäller i upp till 5år, det finns andra ersättningar men ingen som jag vet som enbart är 6 månader. Visst arbetspraktik är i 6 månader, men då är man ej anställd.

Det som händer vid övergången till en tillsvidareanställning är att uppsägningstiden ökas och de måste ha ett motiv som de ska redovisa för dig vid en uppsägning, där arbetsplatsbrist ofta är enkelt att fixa fram genom diverse placeringar.

Mitt råd till TS är att inte säga något, däremot se över ett annat arbete om det nu är så dåligt.
-Det jag syftade på var dålig kontakt med personalansvarig, hög omsättning på personal o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja jag har två veckors uppsägningstid. Men det står också att de kan meddela mig fram till sista dagen. Vilket jag tolkar som att jag då i bästa fall får två veckors ersättning eller jobb efter prövotidens slut. Verkar inte finnas gott om klargöranden i frågan. :/

Jag tolkar det också som att de kan säga upp dig senast sista dagen på provanställningen och att du har rätt till 2 veckors fortsatt arbete med lön efter besked om att de vill avbryta provanställningen.
Självklart går det att göra sig av med folk med tillsvidare anställning också, men inte lika lätt som provanställda.

Jag har dock inte varit i den situationen och jag är ingen jurist heller. Men det borde vara så.

Skrivet av Aleshi:

Ja jag tolkar det som att de kan neka mig fram till sista dagen klockan 23:59 så länge de erbjuder mig ersättning i ytterligare två veckor efter det.

Nu vet jag inte vad du har för arbetstider, men rimligtvis borde de i så fall ge dig beskedet inom ordinarie arbetstid.
Om du exempelvis slutar 17:00 är det orimligt att du skulle vänta kvar på jobbet tills 23:59 ifall de skulle få för sig att säga upp dig.
Om du inte har någon jour eller beredskapstjänst eller dylikt så kan de inte kräva att du är tillgänglig på telefon, mail, etc efter arbetstid heller. Du kanske inte ens är vaken 23:59.

Om ditt arbetspass sträcker sig över midnatt så vet jag inte om de har fram tills 23:59 på sig eller om det är tills ditt arbetspass slut som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Får man fråga vad det är för jobb som det är lönsamt att byta personal var 6:e månad?

Alla där man behöver okvalificerad arbetskraft, eller där kvalificerad arbetskraft inte kräver platsspecifika kunskaper och instruktioner. Förlusten i "produktivitet" mer än uppvägs av lönebidraget.

Skrivet av anon159643:

Angående lönebidrag så är det en specifik ersättning för handikappade som gäller i upp till 5år, det finns andra ersättningar men ingen som jag vet som enbart är 6 månader.

Lönebidrag för långtidsarbetslösa är i det närmaste stämplade med gummistämpel om den anställda är "långtidsarbetslös" och inskriven på arbetsförmedlingen. För någon över 26, och under pensionsåldern är det över 60% av kostnaden. (dubbla arbetsgivaravgiften)
Lönebidraget går att få betydligt längre än 6 månader. Men det är bara de första 6 månaderna det är lätt att göra sig av med den anställda. Så man byter glatt var 6'te månad för att inte "fastna" med personal man förr eller senare behöver börja bära kostnaden för själv.Det kallas även "Nystartsjobb".

Har man sen företaget egen kontakt med socialtjänst, och arbetsförmedling kan man förhandla sig till betydligt bättre villkor. Det är inte precis ovanligt med företag där man "samarbetar" med socialtjänsten och arbetsförmedlingen för att ta fram praktikplatser, som sen förväntas övergå i provanställning med lönebidrag, och konsekvent avslutas innan det övergår i provanställning, och / eller, fast anställning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

En släkting till mig fick fastanställning då arbetsgivaren hade glömt förlänga det tidsbegränsade kontraktet i tid. Arbetsgivaren hade för vana att låta folk gå på 6-månaderskontrakt efter varandra i åratal men så missade de förlängningen med ett par dagar och då blev det fastanställning, dock inte utan tjafs utan han fick gå via facket och sådär.

Detta var dock en större arbetsgivare, själv har jag jobbat på ett mindre företag som agerade på samma vis med kontrakten och där sket de fullständigt i dessa lagar. Jag hade ett kontrakt som gick ut på en fredag, och det var typ det tionde kontraktet på en månad i taget jag hade som hade förnyats varje månad, och arbetsgivaren hörde inte av sig. Så jag ringde på söndagen och frågade vart jag skulle jobba dagen efter, du behöver inte komma alls var svaret. Hade jag varit lite äldre/visare så hade jag gått till facket direkt och krävt fastanställning eller skadestånd men det var jag inte så jag tog det bara.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Kontakta ditt fackombud.

Det beror helt på vad ditt kollektivavtal säger. På min arbetsplats är perioden för provanställning 6 månader och om man ej får förlängt MÅSTE arbetsgivaren informera arbetstagaren 2 veckor innan provanställningen löper ut. Om ej arbetsgivaren informerar om att anställningen ska avslutas två veckor innan får arbetstagaren en fast tjänst.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Testa att ringa Fackets Hjälptelefon:

http://ung.lo.se/fackets-hjalptelefon/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av doerman:

@Aleshi: Kontakta ditt fackombud.

Det beror helt på vad ditt kollektivavtal säger. På min arbetsplats är perioden för provanställning 6 månader och om man ej får förlängt MÅSTE arbetsgivaren informera arbetstagaren 2 veckor innan provanställningen löper ut. Om ej arbetsgivaren informerar om att anställningen ska avslutas två veckor innan får arbetstagaren en fast tjänst.

Skulle inte gissa på att den arbetsplatsen som utnyttjar unga på det sättet är fackligt anslutna med tillgång till kollektivavtal, inte heller tror jag TS är medlem i facket, så hjälp därifrån låter ganska orimligt, däremot kan han ringa dem om råd, då de brukar vara hjälpsamma över telefon.

Låter som TS hamnat hos ett sånt notoriskt telefonsäljarföretag som är ökända för att utnyttja ungdomar, och arbetsförmedlingen, och nystart praktik plats bidrags djungeln.

Jag var själv sen att gå med i facket, och förespråkar idag tungt till alla att gå med så tidigt som möjligt, så jäkla dyrt är det inte.

Bara så synd det fortfarande går att driva företag i Sverige år 2016 på dessa grunder, och med dessa lögner till unga.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla där man behöver okvalificerad arbetskraft, eller där kvalificerad arbetskraft inte kräver platsspecifika kunskaper och instruktioner. Förlusten i "produktivitet" mer än uppvägs av lönebidraget.

Men nu är lönebidraget ej på 6 månader. Jag är fortfarande väldigt tveksam till var det skulle vara lönsamt att göra så, liksom säga upp folk p.g.a arbetsbrist efter 5år är inte hellre svårt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Lönebidrag för långtidsarbetslösa är i det närmaste stämplade med gummistämpel om den anställda är "långtidsarbetslös" och inskriven på arbetsförmedlingen. För någon över 26, och under pensionsåldern är det över 60% av kostnaden. (dubbla arbetsgivaravgiften)
Lönebidraget går att få betydligt längre än 6 månader. Men det är bara de första 6 månaderna det är lätt att göra sig av med den anställda. Så man byter glatt var 6'te månad för att inte "fastna" med personal man förr eller senare behöver börja bära kostnaden för själv.Det kallas även "Nystartsjobb".

Det heter nystartsjobb och inget annat, lönebidrag är för handikappade. Man söker nystartsjobb 1år i taget upp till 5år. Det är inte 60% av kostnaden och det är enbart arbetsgivargiften upp till 25 000kr/mån som räknas.

Nå detta är petitesser, det jag inte förstår är vad för typ av jobb som det lönar sig att ha en så hög personalomsättning på? Det tar tid för folk att lära sig alla sysslor, 6 månader är inte mycket tid. Det enda vore om de anställde seniorer som redan kunde yrket. Ta enklare sysslor som lokalvårdare, brevbärare etc, det tar sin tid även för de allra bästa att helt sätta sig in i jobbet.

Angående fast anställning så heter det idag tillsvidareanställning och är som namnet anställer en lös anställning som man har så länge som det finns jobb att utföra.

Om någon vill tjäna storkovan så ska den inte välja folk som enbart har nystartsbidrag utan bättre är att fokusera på instegsjobb, särskilt anställningsstöd, lönebidrag, extratjänster, sedan finns praktikanter som man kan få ha gratis i 6månader och våra politiker har nya saker på gång.

Så jag betvivlar inte att arbetsgivare som bara har anställda i 6månader, det jag betvivlar är att de vet vad de gör. Ta extratjänstbidraget som är upp till 100% av lönekostnaden i upp till 2år och sedan man direkt kan sparka personen p.g.a arbetsbrist.

Permalänk

Precis som många andra har svarat så får du automatisk fast anställning efter dina 6 månaders provanställning är slut. Jag rekommenderar också att du kontaktar det lokala fackförbundet på din arbetsplats. Räkna dock inte med att få någon hjälp utan att bli medlem. Om alla hade varit med i facket hade inte oseriösa företag varit lika vanliga. Att kringgå LAS är lätt och tyvärr allt för vanligt. Ironiskt nog tycker vissa politiker (blåa sidan) att LAS behöver luckras upp ännu mer. Gör facket ännu mer tandlöst och vi kommer få en arbetsmarknad som i USA. Arbetsmarknadens parter är arbetstagarorganisationer (facken) och arbetsgivarna (Svenskt Näringsliv). Utan en stark facklig rörelse i Sverige kan företagen göra i princip som dom vill med sina anställda. Allt hänger på kollektivavtalen som sluts mellan parterna. Det finns en del lagar (vi kan tacka den fackliga rörelsen för) som skyddar de anställda, varav den starkaste är arbetsmiljölagen. Tyvärr kan inte staten övervaka alla företag. De flesta arbetare eller chefer vet heller inte vilka lagar och regler som gäller. Även om du har stenkoll på vad som gäller så har du troligen inte den ekonomiska möjligheten att dra din arbetsgivare inför domstol. En kostnad som snabbt är uppe i flera hundra tusen kronor utan garanti på vinst och om du förlorar så har du ännu mer skulder, plus troligen arbetslös. Är man med i facket så hjälper dom dig och står för kostnaderna. Utöver det så har fackförbunden jurister som är experter på arbetsjuridik. Den kunskapen sitter inte de flesta juristfirmor på.

Ursäkta OffTopic!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd

Sluta använda uttrycket "fast anställd", det finns inget som heter så. Tillsvidareanställd är det närmaste "fast" man kan vara hos en arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men nu är lönebidraget ej på 6 månader. Jag är fortfarande väldigt tveksam till var det skulle vara lönsamt att göra så, liksom säga upp folk p.g.a arbetsbrist efter 5år är inte hellre svårt.

Därför att om du säger upp folk pga arbetsbrist, kan du inte vända dig till arbetsförmedlingen och be om nya till samma arbetsuppgifter, med samma villkor.

Skrivet av anon159643:

Så jag betvivlar inte att arbetsgivare som bara har anställda i 6månader, det jag betvivlar är att de vet vad de gör. Ta extratjänstbidraget som är upp till 100% av lönekostnaden efter 2år och sedan man direkt kan sparka personen p.g.a arbetsbrist.

Möjligt att du kan göra det "bättre", jag vet bara hur folk utnyttjas här i området. Personligen tycker jag att det är för jävligt att det får fortsätta med socialens, försäkringskassans, och arbetsförmedlingens goda minne...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.