Permalänk
Medlem

Subbas till datorn

Jag har funderat länge på om jag ska köpa en system one w-12 som sub till min dator, jag undrade om man kan koppla denna till ett par argon 7460a genom en vanlig subbaskabel. Jag hade tänkt mig rca in i datorn och bas kabeln in i basen (såklart) . jag tänkte eftersom båda är aktiva så borde detta funka. Jag har bara ett simpelt internt ljudkort i datorn som jag fick med den har två vanliga ingångar och en mic ingång. Kan detta funka???.

Permalänk
Medlem

Du skall koppla till utgångarna.

Permalänk
Medlem

@NoWin: som jag förstår det så skall det vara två stycken koppar kablar in i sub basen från satelliterna och från satelliten rca in i datorn?

Permalänk

@lepa13: Du får i så fall köpa en kabel som har 2 x RCA hanar i ena änden och 3,5 mm i andra änden. Du kopplar 3,5 mm i datorn och RCA i ena högtalaren. Har din baslåda en subingång ? i så fall köper du en subkabel och kopplar in den på. Dina argon högtalare har utgång för det.

Edit : Läste lite för snabbt, verkar som du har koll på det mesta av det jag skrev. Däremot den basen du tänker införskaffa har 2 RCA ingångar för bassignalen, här får du koppla en adapter i mellan. https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem

Har bara kollat bilder på aktuella högtalare/sub men får det till att argon burkarna inte har nått filter för sub/sat ?!?!?

I så fall skulle jag köpa hem en 3,5->rca och skicka hela signalen till subwoofern och sedan från out vidare till argon på vanlig rca och på så vis få "topparna" delade med.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

@kallekula_91: jag kan inte hitta någon sub in på suben bara 3,5 rca ingångar

Permalänk
Medlem

@NoWin @Tha_Car @kallekula_91, jag förstod precis hur ni menade tack för hjälpen allihop

Permalänk
Permalänk

@lepa13: Ja det kommer bli kalas ! koppla sedan som vanligt med 3,5 mm från dator till argon aktiva högtalare, blanda inte in subben i detta, låt den bara sköta bassignalen från argon högtalarma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekula_91:

@lepa13: Ja det kommer bli kalas ! koppla sedan som vanligt med 3,5 mm från dator till argon aktiva högtalare, blanda inte in subben i detta, låt den bara sköta bassignalen från argon högtalarma.

Hörrududu, Ts ska koppla via subben för att få tillgång till filter som avlastar topparna (argon).
Skickar han signalen till subban upp till argon och ställer sub filtret på låt säga 80hz så skickar subban 80+ till argon.

MVH!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Hörrududu, Ts ska koppla via subben för att få tillgång till filter som avlastar topparna (argon).
Skickar han signalen till subban upp till argon och ställer sub filtret på låt säga 80hz så skickar subban 80+ till argon.

MVH!

Vet du det? Jag skulle snarare gissa att utgångarna är direkt kopplade till ingångarna, dvs fullregistersignalen är bypassad och man "tappar av" lågfrekvent innehåll.

Det du är inne på är såklart inte omöjligt men skulle innebära en ganska raffinerad aktiv filterlösning och/eller två filter med varsin ratt för HF/LF-delning. Ganska mycket dyrare alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vet du det? Jag skulle snarare gissa att utgångarna är direkt kopplade till ingångarna, dvs fullregistersignalen är bypassad och man "tappar av" lågfrekvent innehåll.

Det du är inne på är såklart inte omöjligt men skulle innebära en ganska raffinerad aktiv filterlösning och/eller två filter med varsin ratt för HF/LF-delning. Ganska mycket dyrare alltså.

Lugn i bussen,

Argon spelar fullsignal, mycket möjligt den delar ut sub signalen men du vill väl gärna slippa samspela, basa toppar och således stresse dom små stegen mer än nödvändigt.

Subban har redan 2-ch filter high/low och därav anser jag det vettigare att skicka signalen dit och låta den dela!!!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Lugn i bussen,

Argon spelar fullsignal, mycket möjligt den delar ut sub signalen men du vill väl gärna slippa samspela, basa toppar och således stresse dom små stegen mer än nödvändigt.

Subban har redan 2-ch filter high/low och därav anser jag det vettigare att skicka signalen dit och låta den dela!!!

Ja jag håller med!
Basen har ingång och utgång för både låg och högnivå.
Så koppla in från datorn till högnivå till basen, sen ut till argon via hög-utgången på basen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte var högpassfiltret skulle sitta någonstans. Hittar inget som tyder på att det sitter ett i subben. För mig verkar det ofrånkomligt att det blir ett överlapp mellan subbens lågpass och topparnas naturliga avrullning, så någon avlastning så blir det inte.

Permalänk
Medlem

@Tha_Car: sååå det funkar?

Permalänk
Medlem

@Sweex: vad menar du med låg och hög utgång, vart ser du det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag fattar inte var högpassfiltret skulle sitta någonstans. Hittar inget som tyder på att det sitter ett i subben. För mig verkar det ofrånkomligt att det blir ett överlapp mellan subbens lågpass och topparnas naturliga avrullning, så någon avlastning så blir det inte.

Nej, du har rätt!!
Det står inte, men sub/sat filtret har ju suttit i subbar sen en annan hånglade med småtjejer så jag vill tro att det sitter där ospeccat.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Nu säger jag godnatt!

Ska köra: Sound of Silence - Disturbed

På denna

Natti !

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

@Tha_Car: okej detta ligger utanför min kunskaps nivå, så att koppla som jag beskrev det blir inte bra ? dvs dator ->argon ->argon sub out -> Sub ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag fattar inte var högpassfiltret skulle sitta någonstans. Hittar inget som tyder på att det sitter ett i subben. För mig verkar det ofrånkomligt att det blir ett överlapp mellan subbens lågpass och topparnas naturliga avrullning, så någon avlastning så blir det inte.

Jag tog tjuren vid hornen och ringde BRL för att vara säker.
Du får rätt här och subben har inte högpass på out utan den är bara vidarekopplad från ingången.
Lite snik kan jag tycka men men.

Skrivet av kallekula_91:

@Tha_Car: okej detta ligger utanför min kunskaps nivå, så att koppla som jag beskrev det blir inte bra ? dvs dator ->argon ->argon sub out -> Sub ?

Jo i det här fallet får det bli så, helst hade man velat ha högpass till Argon för att avlasta dessa men subban hade inte den funktionen tyvärr.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *