Permalänk
Medlem

Felsöka CPU - hur?

Har börjat bli mer och mer misstänksam över att det är något fel på min processor, vilket är en 4790k. Resterande hårdvara: Asus Z97-A, Corsair 16gb 1600mhz, MSI GTX980, Samsung 840 EVO 250gb.

Då jag spelar WoW en del och det är mestadels CPU drivet när det kommer till raids och så vidare, där i många lägen verkar jag ligga en hel del lägre FPS än vad andra med likvärdig hårdvara har.

Även det faktum att jag har en Noctua NH-U14S och trots det så ligger den och studsar mellan 65-80grader när jag kör stress tester. Detta är när processorn/moderkort är i helt standard inställningar (endast XMP satt för att få RAM i de 1600mhz dom är), och med en vcore på endast 1,238 (enligt både CoreTemp och CPU-Z). Försökte med en varsam överklockning på 4,6mhz med en vcore på 1.3 och temperaturerna sköt utan större bekymmer över 80 grader då, så längre stabilitetstest gjordes inte.

Så något känns ju lite konstigt. Har monterat om kylaren och undrat om jag haft för mycket/lite kylpasta osv, men fortfarande likvärdiga temperaturer. Har även kollat info ang. mängd kylpasta men verkar ha rätt mängd.

Under då helt enkelt, vad för program/metod kan man använda sig av att felsöka CPUn? För att säkerställa om det faktiskt är något fel på den eller inte.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet vad har du för mer delar i din dator ? Skulle kunna tro att du kan ha av misstag överklockat ostabilt eller råkat sätta cpun i något typ ''power saving mode'' för det finns i de flesta nyare bios och finns t.e.x på mitt asus kort Dubbelkolla så att du inte har råkat gjort det för det är lätt hänt när man pillar i bios Råkade göra det på min gamla dator o gu va seg den va trodde också att min cpu hade något problem men det hade den inte

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Resterande delar står i första posten. Samma ang överklockning. Det är helt standard där, inge ändringar gjorda i BIOS utom att ha satt igång XMP för att RAM ska gå i rätt hastighet. Inget annat, resterande är satt på Default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Har börjat bli mer och mer misstänksam över att det är något fel på min processor, vilket är en 4790k. Resterande hårdvara: Asus Z97-A, Corsair 16gb 1600mhz, MSI GTX980, Samsung 840 EVO 250gb.

Då jag spelar WoW en del och det är mestadels CPU drivet när det kommer till raids och så vidare, där i många lägen verkar jag ligga en hel del lägre FPS än vad andra med likvärdig hårdvara har.

Även det faktum att jag har en Noctua NH-U14S och trots det så ligger den och studsar mellan 65-80grader när jag kör stress tester. Detta är när processorn/moderkort är i helt standard inställningar (endast XMP satt för att få RAM i de 1600mhz dom är), och med en vcore på endast 1,238 (enligt både CoreTemp och CPU-Z). Försökte med en varsam överklockning på 4,6mhz med en vcore på 1.3 och temperaturerna sköt utan större bekymmer över 80 grader då, så längre stabilitetstest gjordes inte.

Så något känns ju lite konstigt. Har monterat om kylaren och undrat om jag haft för mycket/lite kylpasta osv, men fortfarande likvärdiga temperaturer. Har även kollat info ang. mängd kylpasta men verkar ha rätt mängd.

Under då helt enkelt, vad för program/metod kan man använda sig av att felsöka CPUn? För att säkerställa om det faktiskt är något fel på den eller inte.

Vet att 4790k rent generellt blir rätt varm, detta gäller givetvis 4770k & i5orna likaså.
1.3v är inte direkt lågt, så att den sticker iväg över 80 grader är väl inte så konstigt, ännu mindre när din kylare inte direkt är något monster (men helt klart en kompetent kylare).
Min 4790k behövde endast 1.25v för 4.6GHz, men allt över det behövde en skaplig ökning. 1.4v var knappt tillräckligt för 4.7GHz. Processorn låg kring 80-90 grader med vattenkylning(custom loop) och då är den dessutom delid:ad.

Rätt säker på att det INTE är något problem med din processor, det är ytterst sällan det är processorn som felar i en dator, då är det helt klart större sannolikhet att moderkortet/någon annan komponent orsakar dina fps-problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Stäng av hyperthreading och överklocka så går tempen ner och prestandan går upp när du spelar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Under då helt enkelt, vad för program/metod kan man använda sig av att felsöka CPUn? För att säkerställa om det faktiskt är något fel på den eller inte.

Prime95, och AIDA64 Extreme är nog de vanligaste...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vet att 4790k rent generellt blir rätt varm, detta gäller givetvis 4770k & i5orna likaså.
1.3v är inte direkt lågt, så att den sticker iväg över 80 grader är väl inte så konstigt, ännu mindre när din kylare inte direkt är något monster (men helt klart en kompetent kylare).
Min 4790k behövde endast 1.25v för 4.6GHz, men allt över det behövde en skaplig ökning. 1.4v var knappt tillräckligt för 4.7GHz. Processorn låg kring 80-90 grader med vattenkylning(custom loop) och då är den dessutom delid:ad.

Rätt säker på att det INTE är något problem med din processor, det är ytterst sällan det är processorn som felar i en dator, då är det helt klart större sannolikhet att moderkortet/någon annan komponent orsakar dina fps-problem.

Rätt säker att det inte är GPU iaf, grafikintensiva spel har inga som helst problem när den GPU'n pressas högt.
Det som får mig lite "hmm..." är att min CPU verkar gå en del sämre än andra som har väldigt likvärdig CPU (eller exakt samma tom). Även ibland sämre verkar det som.

Permalänk
Medlem

Högsta prestanda inställt i windows energialternativ? Kollat så allt ser ok i aktivitetshanteraren, inget annat som snor prestanda, tex virus?

Permalänk
Medlem

Intel har ett diagnostikprogram för sina processorer här. Men det är som sagt väldigt osannolik att en defekt processor skulle orsaka prestandaproblem.

Permalänk
Medlem

Testade lite prime95 med både "Small FFTs" och "In-place large FFTs" och på small så blev det som detta (se max temps)

Men det är som jag förstått det inte jätteudda när man kör stress tester med det som kallas FPU?

Skrivet av DozeN:

Högsta prestanda inställt i windows energialternativ? Kollat så allt ser ok i aktivitetshanteraren, inget annat som snor prestanda, tex virus?

Ingen udda process som drar massivt med prestanda nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Testade lite prime95 med både "Small FFTs" och "In-place large FFTs" och på small så blev det som detta (se max temps)
http://i.imgur.com/wFlKcsG.png
Men det är som jag förstått det inte jätteudda när man kör stress tester med det som kallas FPU?

Ingen udda process som drar massivt med prestanda nej.

Eftersom du har en Haswell-CPU så rekommenderas v26.6 av just Prime95 för att få lägre temperaturer. Detta är p.g.a. beräkningarna som görs i senare versioner ökar spänningen onödigt mycket, vilket då leder till högre temperaturer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

För att kolla att processorn arbetar som den skall så kör valfritt cpu-tungt benchmark och jämför prestandasiffrorna med andra siffror du hittar på nätet för samma processormodell.
Börja tex med att leta upp en processor-recension för 4790K för att få idéer om vilka benchmark-program du kan använda.
Om du inte får liknande prestanda är nästa steg att fundera ut varför. Då kan man titta på temperaturer och throttling, men först då.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att jämföra prestanda i just wow då folk tenderar till att ha olika antal addons installerade, vissa addons är ena riktiga prestandatjuvar. Allra helst om du bockat i att inte visa LUA errors (som man gjort i ren panik nån gång under raid) Jag hade gjort det och glömde sedan bort att jag bockat ur det, hade rejäla prestanda problem och då visade det sig att det låg en addon och pumpade felmeddelanden i bakgrunden utan att jag var medveten om det.

Permalänk
Medlem

100grader låter ju galet högt. Avbryt test när tempen stiger för mycket om du inte vill köra sönder din processor. Prova någon gratis version av 3d mark och mät resultatet.
Och glöm inte, avbryt testet omedelbart om du märker att din temperatur skenar för högt.

Vad får du som högsta temperaturer när du spelar wow?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@KJAK Tack för tipset, tänkte inte på att dra prestandatest eller liknande program för att jämföra.

@mögel Jag har spelat spelet sen det släpptes, så det med addons vet jag rätt väl om, men det var inräknat när jag pratade om prestanda. Också lite därför jag tyckte det var så märkligt att de hade bättre prestanda med likvärdig uppsättning. Inget addon som arbetar mer än det borde (det ang. errors osv).

@Elektron Det var när något som kallas FPU (har jag för mig) var igång för stress testing, vilket jag har för mig att jag läste att de orsakar massiv (mer än normalt uppnåbart) värmeutveckling.
Men ja, stängde av det testet fort så fort temps steg upp dit.

Tog också hem Prime95 26.6 versionen och har nu kört ca 1½ timme stress test med 4,6ghz på 1,3vcore (som stanna på 1,3021v enligt CoreTemp och 1.301v enligt CPU-Z). Än så länge stabilt ändå.

Temps känns lite mer normala nu iaf. Även om några toppar lite väl högt kanske.

Permalänk
Medlem

@Ghaan:

Ja du har ju stängt av HT nu

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50