Permalänk
Medlem

Surroundljudproblem

Hej,

Försöker koppla så jag får surround sound genom att koppla laptop via hdmi till tv och en annan hdmi från tv till ljudsystemet men tvn fortsätta bara använda de egna högtalarna.

Fungerar det här alls att göra eller måste jag köpa grejer? Tvn har koaxial ljudkontakt medan receivern har optisk.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej,

Försöker koppla så jag får surround sound genom att koppla laptop via hdmi till tv och en annan hdmi från tv till ljudsystemet men tvn fortsätta bara använda de egna högtalarna.

Fungerar det här alls att göra eller måste jag köpa grejer? Tvn har koaxial ljudkontakt medan receivern har optisk.

Tacksam för hjälp

Har din TV ARC (Audio Return Channel)?
Har det tidigare fungerat att skicka ljud från TVn till ljudsystemet med nuvarande konfiguration?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej,

Försöker koppla så jag får surround sound genom att koppla laptop via hdmi till tv och en annan hdmi från tv till ljudsystemet men tvn fortsätta bara använda de egna högtalarna.

Fungerar det här alls att göra eller måste jag köpa grejer? Tvn har koaxial ljudkontakt medan receivern har optisk.

Tacksam för hjälp

Du ska normalt sett koppla laptopen till receivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har din TV ARC (Audio Return Channel)?
Har det tidigare fungerat att skicka ljud från TVn till ljudsystemet med nuvarande konfiguration?

Har nu kopplat in HDMI i HDMI 1 på tvn som det står ARC vid men inget än. Har inte provat det här med denna TV nej och nu ser jag att det står HDMI out på det enstaka uttaget på receivern, betyder det att den inte kan ta emot utan bara skicka?

Skrivet av mrqaffe:

Du ska normalt sett koppla laptopen till receivern.

Tyvärr finns endast 1 HDMI-uttag på både datorn och receivern så kopplar jag inte så här får jag väl ingen bild?

Permalänk
Avstängd

Du får ändra i inställningarna i tvn också

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du får ändra i inställningarna i tvn också

Hdmi 1 arc är påslaget i inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Hdmi 1 arc är påslaget i inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du kallar receiver då, det låter mer som en alltiett burk för den kan inte fungera normalt om den bara har en hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du kallar receiver då, det låter mer som en alltiett burk för den kan inte fungera normalt om den bara har en hdmi.

Det är en ht-tz315 från samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Det är en ht-tz315 från samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar inget om att den kan ta emot ljud via hdmi i manualen och det är ovanlig på alltiett burkarna, kan du länka var du fått uppgiften om att funktionen finns ?
Jag tror inte det går, egentligen borde du skaffa en surroudreceiver i stället men du kan nog dra ljud separat om du vill och formatomvandlare finns tex på Kjell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hittar inget om att den kan ta emot ljud via hdmi i manualen och det är ovanlig på alltiett burkarna, kan du länka var du fått uppgiften om att funktionen finns ?
Jag tror inte det går, egentligen borde du skaffa en surroudreceiver i stället men du kan nog dra ljud separat om du vill och formatomvandlare finns tex på Kjell.

Fått för mig det själv tyvärr. Men ett externt ljudkort till laptopen och sedan digital audio out till digital audio in på lådan måste väl fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Fått för mig det själv tyvärr. Men ett externt ljudkort till laptopen och sedan digital audio out till digital audio in på lådan måste väl fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det bör fungera om du då väljer rätt ljudkort eftersom inte alla stödjer DD/DTS men kolla om laptopen inte har digitalljudutgång,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Optisk ljudkabel ifrån TV till din receiver så kommer det att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

Optisk ljudkabel ifrån TV till din receiver så kommer det att fungera.

Nja, hdcp kan stänga av alla utgångar som inte stödjer hdcp så det är inte givet att det fungerar om man kör in signal via hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Optisk ljudkabel ifrån TV till din receiver så kommer det att fungera.

Tyvärr så har tvn en koaxial och ljudsystemet en optisk så då skulle jag oavsett behöva köpa grejer vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Tyvärr så har tvn en koaxial och ljudsystemet en optisk så då skulle jag oavsett behöva köpa grejer vad jag har förstått.

Det var synd, Hjälpte en vän med samma system och det var lösningen för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det bör fungera om du då väljer rätt ljudkort eftersom inte alla stödjer DD/DTS men kolla om laptopen inte har digitalljudutgång,

Kommer denna ljudkort att fungera med ht-tz315 för att leverera surroundljud i 5.1 via optisk toslinkkabel? Tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Kommer denna ljudkort att fungera med ht-tz315 för att leverera surroundljud i 5.1 via optisk toslinkkabel? Tacksam för svar.

Det står inget specifikt om det på kortets sida mer än att det stödjer DD-live, Tillverkarna brukar vara väldigt dåliga med att speca vad usbanslutna ljudenheter stödjer för utformat men man kan väl anta att det även klarar en normal DD utsignal eftersom det klarar DD-live men DTS finn det inget att läsa om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.