Permalänk

Passade hund, ägare stack

Hej! Jag har passat en hund nu i 5 veckor, men skulle passat den i 2. Ägaren svarar inte längre och är tydligen inte ens kvar i Sverige, hans hus är tomt och inga grannar har sett någon gå/lämna huset. Då jag inte vill eller har tid för hund nu undrar jag vad jag kan göra?

Tack i förhand

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av Milansson:

Hej! Jag har passat en hund nu i 5 veckor, men skulle passat den i 2. Ägaren svarar inte längre och är tydligen inte ens kvar i Sverige, hans hus är tomt och inga grannar har sett någon gå/lämna huset. Då jag inte vill eller har tid för hund nu undrar jag vad jag kan göra?

Tack i förhand

du får nog ringa farbror polisen

Permalänk
Permalänk

Gör en polisanmälan och kontakta en djurskyddsförening för akut omplacering av hunden.
http://www.malmodjurskyddsforening.nu/

Bered dig på problem om "ägaren" återkommer och vill ha tillbaka sin hund dock.
Personligen anser jag att ägarrätten till hunden skall anses förbrukad men vet inte hur lagen ser på det hela. Därför alltid en polisanmälan.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det har hänt ägaren något? Anmäla försvunnen?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Polisen ringde vi men dom sa att inget kan göras för att vi gick med på att passa hunden och inte har ett skriftligt kontrakt på hur länge vi skulle passa hunden.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Hej! Jag har passat en hund nu i 5 veckor, men skulle passat den i 2. Ägaren svarar inte längre och är tydligen inte ens kvar i Sverige, hans hus är tomt och inga grannar har sett någon gå/lämna huset. Då jag inte vill eller har tid för hund nu undrar jag vad jag kan göra?

Tack i förhand

Vem är personen som du passar hunden åt? Vän, släkting, granne?

Permalänk
Skrivet av twk:

Vem är personen som du passar hunden åt? Vän, släkting, granne?

En vän

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Kan det vara så att det har hänt ägaren något? Anmäla försvunnen?

Ägaren läser meddelanden som skickas till honom men vägrar att svara

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jävligt märkligt läge :/ Har du provat att ringa, skicka sms, skicka meddelande på facebook, skriva på personens flogg på facebook, ringt personens anhöriga, ring personens arbetsgivare etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Ägaren läser meddelanden som skickas till honom men vägrar att svara

Skriv att du kommer att lämna bort hunden om du inte får svar, kanske får effekt

Permalänk
Skrivet av twk:

Jävligt märkligt läge :/ Har du provat att ringa, skicka sms, skicka meddelande på facebook, skriva på personens flogg på facebook, ringt personens anhöriga, ring personens arbetsgivare etc?

Han har eget företag och kör lastbil, inga direkta grannnar då han bor avlägset.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av twk:

Skriv att du kommer att lämna bort hunden om du inte får svar, kanske får effekt

Har hotat både med polisanmälan och att hunden skulle avlivas/lämnas bort. Inget svar men han läser meddelandena.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Riktigt skumt hela grejen. Du måste ju ha rätt att lämna bort hunden. Ett muntligt avtal bör räcka.

Permalänk
Skrivet av twk:

Riktigt skumt hela grejen. Du måste ju ha rätt att lämna bort hunden. Ett muntligt avtal bör räcka.

Enligt polisen har jag inte, funderar på att lämna henne utanför ägarens hus sen göra en anonym polisanmälan direkt...

Visa signatur

Hej

Permalänk

Skriv att du låtit en jägare skjuta hunden eftersom han inte svarar och du inte har möjlighet att ha den kvar,så ska du se att han hör av sig för att kräva ersättning eller att stämma dig eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Enligt polisen har jag inte, funderar på att lämna henne utanför ägarens hus sen göra en anonym polisanmälan direkt...

Förstår att du tänker i dom banorna.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna lämna hunden till ett sådant ställe som tar hand om bortsprungna hundar? Och om sedan ägaren inte hör av sig blir den omplacerad?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Borde man inte kunna lämna hunden till ett sådant ställe som tar hand om bortsprungna hundar? Och om sedan ägaren inte hör av sig blir den omplacerad?

Bara polisen kan göra det, inte privatpersoner.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Polisen ringde vi men dom sa att inget kan göras för att vi gick med på att passa hunden och inte har ett skriftligt kontrakt på hur länge vi skulle passa hunden.

Då borde man, när man passar en hund, också kunna behålla den. Finns ju inget avtal på hur länge (kort) den ska passas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Enligt polisen har jag inte, funderar på att lämna henne utanför ägarens hus sen göra en anonym polisanmälan direkt...

det låter som en bra ide lämna den där en liten stund sen ringer du polisen o säger att hunden har suttit där i en dag eller så och ingen tar hand om den ägaren är aldrig hemma, då bör dom väl ta hand om den och omplacera den?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Då borde man, när man passar en hund, också kunna behålla den. Finns ju inget avtal på hur länge (kort) den ska passas.

Jag vet inte, men polisen sa att dom inte kunde göra något då det inte sägs någonstans hur länge hunden skulle passas och att jag får lösa det med ägaren.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av Milansson:

Jag vet inte, men polisen sa att dom inte kunde göra något då det inte sägs någonstans hur länge hunden skulle passas och att jag får lösa det med ägaren.

Såg du mitt inlägg ovan ?

Permalänk
Medlem

@Milansson:

"en vän" måste vara en riktigt dålig vän om du inte vet vad som pågår. För något har ju uppenbarligen hänt honom, men han verkar inte särskilt intresserad av att informera dig.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det så känns det som att du borde prata med polisen igen. Det kan inte vara rätt att man avtalar, muntligen, att man ska passa en hund 2 veckor och sedan är man fast med den resten av livet. Så kan det inte få gå till!

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

@Milansson:

"en vän" måste vara en riktigt dålig vän om du inte vet vad som pågår. För något har ju uppenbarligen hänt honom, men han verkar inte särskilt intresserad av att informera dig.

Han skulle på semester i 2 veckor, sen sa han att han skulle köra hem på måndagen, sen blev det tisdagen, och sen onsdagen. Så fortsatte han så tills han till sist inte svarade alls utan bara läser meddelandena.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av Milansson:

Han skulle på semester i 2 veckor, sen sa han att han skulle köra hem på måndagen, sen blev det tisdagen, och sen onsdagen. Så fortsatte han så tills han till sist inte svarade alls utan bara läser meddelandena.

Det är ju därför du ska säga att du skjutit hundfan,han lär ju garanterat reagera på det,dra nån vals att nån du känner på landet sköt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Polisen ringde vi men dom sa att inget kan göras för att vi gick med på att passa hunden och inte har ett skriftligt kontrakt på hur länge vi skulle passa hunden.

Hunden kan då anmälas som upphittad och det blir då en annan sak, eller tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av twk:

Ju mer jag tänker på det så känns det som att du borde prata med polisen igen. Det kan inte vara rätt att man avtalar, muntligen, att man ska passa en hund 2 veckor och sedan är man fast med den resten av livet. Så kan det inte få gå till!

Dom sa att dom kunde se vem ägaren är, och att vi fick lösa det med hen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Dom sa att dom kunde se vem ägaren är, och att vi fick lösa det med hen.

Jävligt sjukt!