Någon har lagt en apparat utanför mitt fönster!

Permalänk
Medlem

Någon har lagt en apparat utanför mitt fönster!

Hejsan Sweclockers! Idag när jag kom hem så märkte jag en svart låda utanför mig köksfönster , aldrig sett den tidigare men kan ha varit där en längre tid. Den var fastskruvad med batterier i , inga i/o portar eller liknande. Har ni någon aning vad det kan vara eller vad den gör ? All hjälp uppskattas !

Mvh Bekric

EDIT : Körs via 2 AAA batterier

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Finns det ingen lapp eller liknande typ på baksidan eller i batteriluckan? Tänkte om de finns något serienummer eller liknande som du kan söka på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Det kan inte vara en nätverksrepeater eller liknande?
Tex någon som bott där tidigare och haft dålig mottagning?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@norrby89: Helt tomt , Enda på baksidan var ett par skruvar för att komma åt batterierna , inga serienummer eller modelnamn

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Hejsan Sweclockers! Idag när jag kom hem så märkte jag en svart låda utanför mig köksfönster , aldrig sett den tidigare men kan ha varit där en längre tid. Den var fastskruvad med batterier i , inga i/o portar eller liknande. Har ni någon aning vad det kan vara eller vad den gör ? All hjälp uppskattas !
http://i.imgur.com/63PjYvh.jpg?1

Mvh Bekric

EDIT : Körs via 2 AAA batterier

försökt hitta märket? vad sjutton det nu ska föreställa..

och vad är den lilla pluppen lite ovanför mitten är det en kamera eller vad?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@tchomaz: Båda på bilden liknar den jag har , tom det där stödet , Då kommer frågan varför nån skulle skruva fast utanför mitt fönster?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

@TheStudent: Står inget märke på , och skulle nog säga att det ser ut som en kamera!

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

@TheStudent: Står inget märke på , och skulle nog säga att det ser ut som en kamera!

kanske är James Bond som spionerar på dig.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av tchomaz:

vild gissning, trådlös givare åt en väderstation

http://www.bkt.se/?product_id=1928&prod_grp=233

Skrivet av Bekric:

@TheStudent: Står inget märke på , och skulle nog säga att det ser ut som en kamera!

Det liknar ju exakt länken från BKT.se?

Till och med samma logga.

Skruva upp den mer än bara batteriluckan och kolla vad den innehåller - en kamera märker man när du väl är i den.
Ta ur batterierna annars och kasta den bara om du inte har användning av den själv.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Hur länge har du bott där? Kanske förra ägaren som skruvade fast den

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bekric:

Hejsan Sweclockers! Idag när jag kom hem så märkte jag en svart låda utanför mig köksfönster , aldrig sett den tidigare men kan ha varit där en längre tid. Den var fastskruvad med batterier i , inga i/o portar eller liknande. Har ni någon aning vad det kan vara eller vad den gör ? All hjälp uppskattas !
http://i.imgur.com/63PjYvh.jpg?1

Mvh Bekric

EDIT : Körs via 2 AAA batterier

Bor du i hus eller lägenhet? Om du bor i lägenhet kan det mycket väl vara något som hyresvärden har för att mäta... Något?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Milansson: Bott i nästan ett halvår , ingenting jag märkt innan , då den var svart på vit bakgrund känns det som nån jag borde ha märkt innan 99 % på att den inte var där innan!

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Bor i en lägenhet på första våningen! Kanske 0.5 meter från markniva ligger mitt fönster

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

@Xyborg: Bor i en lägenhet på första våningen! Kanske 0.5 meter från markniva ligger mitt fönster

kolla med närmaste grannarna

Permalänk
Medlem

min första tanke var störsändare för larm, men dessa måste kanske kopplas in i larmet.

dom övriga säger så ser dut ut som väderstationen ovn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Det är en trådlös sändare till termometer / väderstation. Förmodligen 433 MHz

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Hejsan Sweclockers! Idag när jag kom hem så märkte jag en svart låda utanför mig köksfönster , aldrig sett den tidigare men kan ha varit där en längre tid. Den var fastskruvad med batterier i , inga i/o portar eller liknande. Har ni någon aning vad det kan vara eller vad den gör ? All hjälp uppskattas !
http://i.imgur.com/63PjYvh.jpg?1

Mvh Bekric

EDIT : Körs via 2 AAA batterier

Du har inmundigat för många cider och gått till fel lägenhet.

Permalänk
Medlem

Antagligen ngn granne ovanför dig som saknar en.....;)

Ngn har hittat den på marken och lagt den vid fönstret närmast.

Permalänk

Jag har en sådan. Det är en trådlös utegivare som pratar med en display inomhus. Jag tror att du kan vara lugn.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Inaktiv

Det är troligtvis en gps-tracker. Någon som vill se vart huset tar vägen ifall det blir stulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som redan sagts, en del till väderstation, flyttar till ÖÄ.

*Tråd flyttad*

(Cidern på bild är väldigt lättdrucken, kanske en orsak till fyndet? )

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tänkte också att det kanske var päroncider tjuvar.
Kanske tom den ökända, internationella Irländska "ciderligan" ?

Mer allvarligt.
Batterierna. är de urgamla och urladdade? eller nya och fulladdade?
Du vet ju inte hur länge den suttit där, och är de urladdade, så har den suttit där länge.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Gå och kolla med grannarna, förmodligen någon som saknar sin. Precis som Semjonov säger.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

"Den var fastskruvad", känns lite otroligt att det är en grannes då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Är den "ny" eller "gammal" - dvs - verkar den ha suttit uppe länge?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det där kan vara nåt som kommer med Windows 10. De spionerar på dig. Kör Dos 5.5.

Permalänk
Inaktiv

Garanterat antipiratbyrån eller radiotjänst som har satt dit den.

Annars kan man använda ockhams rakkniv för att lista ut det mest rimliga svaret: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Och inse att just en sådan sändare är väldigt lätta att glömma när man flyttar och du har ej bott där länge. Be fastighetsägaren om uppgifter till förra ägaren och se om den har glömt denna.