Byte av operatör/abonemang ofta

Permalänk
Medlem

Byte av operatör/abonemang ofta

Hej
Är lite intresserad utav att byta telefonilösning. hat aldrig gjort detta innan.

Idag kör jag med Telenors kontantkort, jag ringer eller sms:ar inte så jätte mycket, laddar 50 kr ca 1 gång i månaden. I kontantkortet ingår tyvärr ingen ingen datamängd vilket är därför jag överväger att skaffa någon nytt.

Det bästa jag hittade var vimla. Vimla har ett erbjudande just nu om ett abonnemang för 50 kr/mån de första 3 månaderna därefter 100 kr/mån. Abonnemanget har ingen bindningstid.

Det jag undrar ifall jag efter 3 månader kan byta till något annat erbjudandet om abonnemang/kontantkort? skulle jag kunna byta tillbaka till vimla sen igen för ett annat erbjudande senare? alt hoppa runt mellan erbjudanden hos olika operatörer? Tillkommer det avgifter om man byter operatör/abonnemang? är det något annat man ska tänka på om man operatörer/abonnemang?

/Essesess

Permalänk
Avstängd

Läs det finstilta på varje abonnemang. Det står förmodligen ganska tydligt att det är 1 erbjudande per hushåll eller liknande.

Permalänk
Medlem

Låter som väldigt mycket meck, om du vill behålla numret får du ju tänka på att de tar 2-4v för operatörerna och behandla det med, Vad står det i avtalet på vimla? Om det inte är någon bindningstid så är de ju 1månads uppsängignstid som gäller.

Skulle gissa på att du inte kommer kunna använda dig av några mer erbjuande av vimla, brukar väl vara 1 per kund/hushåll elr något sådant i avtalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej
Är lite intresserad utav att byta telefonilösning. hat aldrig gjort detta innan.

Idag kör jag med Telenors kontantkort, jag ringer eller sms:ar inte så jätte mycket, laddar 50 kr ca 1 gång i månaden. I kontantkortet ingår tyvärr ingen ingen datamängd vilket är därför jag överväger att skaffa någon nytt.

Det bästa jag hittade var vimla. Vimla har ett erbjudande just nu om ett abonnemang för 50 kr/mån de första 3 månaderna därefter 100 kr/mån. Abonnemanget har ingen bindningstid.

Det jag undrar ifall jag efter 3 månader kan byta till något annat erbjudandet om abonnemang/kontantkort? skulle jag kunna byta tillbaka till vimla sen igen för ett annat erbjudande senare? alt hoppa runt mellan erbjudanden hos olika operatörer? Tillkommer det avgifter om man byter operatör/abonnemang? är det något annat man ska tänka på om man operatörer/abonnemang?

/Essesess

Brukar vara max 1 gång per 12 eller 24 månader
Sedan kan det kosta ca 249:- för varje gång du byter med i aktiverings avgift vilket dom oftast bjuder på men ser dom att du ska byta ofta lär dom inte göra det.

varför hålla på och krångla för den lilla summan pengar?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett riktigt kontantkort som du kan ladda och där du får surf så skaffa Comviq och ladda Amigos 50 kr.

Vimla är rätt bra men knappast ett kontantkort i ordets rätta bemärkelse och så kostar det mer än 50 kr/mån.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hittar inget i avtalet som skulle peka på att man inte skulle kunna ta det igen. sen är det ju rätt sparsmakat med info på beställningssidan.

I princip skulle jag kunna köra 3 mån, säga upp, samt skaffa nytt vimla abonnemang. missar jag något? alternativt hoppa tillbaka till telenors kontatkort emellan, ser att man får 200kr när man byter dit så de lär ju räcka i ca 4 mån.

3. Förutsättningar för Avtalet
Vimla förbehåller sig rätten att i samband med eller efter att avtalet har ingåtts göra en kontroll av dig som medlem för att avgöra att du är ansvarig för din egen ekonomi, d.v.s. inte är omyndigförklarad, att du är 18 år eller över och att du har ett svenskt personnummer. Om det vid denna kontroll framkommer att du inte uppfyller något av kraven eller att det finns starka skäl att anta att du inte kommer att iaktta villkoren i avtalet har Vimla rätt att inom skälig tid från det att avtalet ingicks säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om Vimla säger upp avtalet enligt denna punkt är du inte skyldig att erlägga eventuell månadsavgift för tjänsten.

11. Avtalstid och uppsägning
11.3 Vimla har rätt att säga upp avtalet, eller spärra vissa tjänster eller del av eller viss funktion av tjänst, med omedelbar verkan och tillsvidare om:
11.3(a) Du bryter mot avtalet eller använder tjänst i strid med vad som anges under punkten 6 eller skada uppkommer för Vimla eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar tjänsten
11.3.(c) det finns starka skäl att anta att du inte kommer att uppfylla dina förpliktelser enligt avtalet.

De "finstilta" som jag hittade var:
https://vimla.se/upload/villkor.pdf
https://vimla.se/upload/Villkor/Vimla%20-%20Samlade%20villkor...

Ang småslantar, inser jag också att det bara finns ca 600 kr/år att spara på att göra detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hittar inget i avtalet som skulle peka på att man inte skulle kunna ta det igen. sen är det ju rätt sparsmakat med info på beställningssidan.

I princip skulle jag kunna köra 3 mån, säga upp, samt skaffa nytt vimla abonnemang. missar jag något? alternativt hoppa tillbaka till telenors kontatkort emellan, ser att man får 200kr när man byter dit så de lär ju räcka i ca 4 mån.

3. Förutsättningar för Avtalet
Vimla förbehåller sig rätten att i samband med eller efter att avtalet har ingåtts göra en kontroll av dig som medlem för att avgöra att du är ansvarig för din egen ekonomi, d.v.s. inte är omyndigförklarad, att du är 18 år eller över och att du har ett svenskt personnummer. Om det vid denna kontroll framkommer att du inte uppfyller något av kraven eller att det finns starka skäl att anta att du inte kommer att iaktta villkoren i avtalet har Vimla rätt att inom skälig tid från det att avtalet ingicks säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om Vimla säger upp avtalet enligt denna punkt är du inte skyldig att erlägga eventuell månadsavgift för tjänsten.

11. Avtalstid och uppsägning
11.3 Vimla har rätt att säga upp avtalet, eller spärra vissa tjänster eller del av eller viss funktion av tjänst, med omedelbar verkan och tillsvidare om:
11.3(a) Du bryter mot avtalet eller använder tjänst i strid med vad som anges under punkten 6 eller skada uppkommer för Vimla eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar tjänsten
11.3.(c) det finns starka skäl att anta att du inte kommer att uppfylla dina förpliktelser enligt avtalet.

De "finstilta" som jag hittade var:
https://vimla.se/upload/villkor.pdf
https://vimla.se/upload/Villkor/Vimla%20-%20Samlade%20villkor...

Ang småslantar, inser jag också att det bara finns ca 600 kr/år att spara på att göra detta..

Och på 10 år blir det 6000:- Nu jäklar snackar vi pengar

Permalänk
Avstängd

Hur mycket värderar du din tid till att mecka angående detta.

Kör med detta så får du lite datatrafik du klarar dig på också-
http://webbutik.comviq.se/fastpris-mini.html

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hur mycket värderar du din tid till att mecka angående detta.

Kör med detta så får du lite datatrafik du klarar dig på också-
http://webbutik.comviq.se/fastpris-mini.html

Fast med Vimla(som jag använder) får du 2GB data, 60 samtal och 600 sms för 100:- mnd. Sedan om du får kompisar till att också använda Vimla och dom använder en länk från dig får du och din kompis permanent 10:- rabatt per månad.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hittar inget i avtalet som skulle peka på att man inte skulle kunna ta det igen. sen är det ju rätt sparsmakat med info på beställningssidan.

  1. Du måste byta till en annan operatör och sen tillbaka till Vimla om du ska behålla samma nummer (och kommer behöva betala för en månad hos en konkurrent varje gång). Om du bara säger upp det så förlorar du numret.

  2. Troligtvis kommer inte erbjudandet finnas kvar i all evighet

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: Sant men kommer säkert andra erbjudanden.

Permalänk
Medlem

@jontepo: Wifog är gratis

Permalänk
Avstängd

Hallon har ett liknande erbjudande, Hallon Liten, 2GB, 60 samtal och fria sms för normalt 99 men 49 de första tre månaderna.

Det kan säkert gå utmärkt att växla mellan erbjudandena på de billigaste abonnemangen, frågan är bara om besparingen är värt tiden det tar liksom. Tycker man att det är det så är det väl bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torchia:

@jontepo: Wifog är gratis

Verkar intressant men efter har läst på lite känner jag mig tveksam. Använder du wifog till mobil? hur mycket tid måste du lägga ner varje månad?

Skrivet av snajk:

Hallon har ett liknande erbjudande, Hallon Liten, 2GB, 60 samtal och fria sms för normalt 99 men 49 de första tre månaderna.

Det kan säkert gå utmärkt att växla mellan erbjudandena på de billigaste abonnemangen, frågan är bara om besparingen är värt tiden det tar liksom. Tycker man att det är det så är det väl bara att köra på.

verkar vara likt vimlas. såg att de hade ett kontantkort som kostade 99kr/30 dagar. om man hoppar mellan dessa erbjudanden inom hallon borde man väll slippa det dära med nytt simkort osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Verkar intressant men efter har läst på lite känner jag mig tveksam. Använder du wifog till mobil? hur mycket tid måste du lägga ner varje månad?

verkar vara likt vimlas. såg att de hade ett kontantkort som kostade 99kr/30 dagar. om man hoppar mellan dessa erbjudanden inom hallon borde man väll slippa det dära med nytt simkort osv?

Ja jag använder det och det ör vl några minuter då och då när man tankar på