Permalänk
Medlem

Köpråd G-Sync VA vs IPS, WFHD vs WQHD

Sitter idag på en 1440p skärm med IPS panel eller rättare sagt satt med en sådan, den har nu beslutat sig för att ge upp. Hade hoppats på att den skulle hålla tills OLED vart överkomligt men det lär dröja än antar jag. Hur som helst så skulle jag behöva lite köpråd till en skärm för först och främst spelande men den bör även klara av lite enklare färgkritiskt jobb, g-sync är ett krav. Har själv kikat på Acers Z35 då den verkar ticka rätt rutor för min del och jag vet om dess akilleshäl med lite slö responstid, det bir ett steg ner i upplösning men det skadar inte för min del utan snarare tvärs om då min burk inte är den snabbaste längre och det blir inte pengar över till gkort och skärm.
Det finns rätt gott om 1440p alternativ så som Acers XB271 men det är i princip samma slantar som Z35 men med lite bättre betraktningsvinklar men med en tredjedel av kontrasten hos z35, annars är det lite kliv upp till X34 men WQHD känns som om det är lite för tungdrivet för min burk då det blir tufft redan i QHD plus ett stort kliv i pengar uppåt.
Enda anledningen till att ja är lite kluven är att det rör sig om en ansenlig summa pengar att lägga på en skärm och jag såg att inet har plockat bort z35 ur sortimentet vilket gör mig lite misstänksam.

Är det någon som av en händelse har haft samma tankegångar och kanske provat just Z35 eller någon av dess gelikar? Vad bör jag akta mig för bland dessa? PS. Jag har utvecklat en viss allergi mot ASUS och deras produkter så det är väl mer eller mindre AOC och Acer som gäller då antar jag?

All hjälp emottages tacksamt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::