Permalänk

Allemansrätten!?

Hej polarens farsa är markägare av en hyfsat stor skog.
Ska gå hyfsat rakt på sak.
Stället ligger vid en sjö och folk är glada för att paddla i, de är också glada för att slå läger på hans mark.
Det är bara trevligt att folk är ute i naturen, men seriöst hur kasst kan man vara på att ta hand om naturen?

Bara denna sommaren har detta hänt:
skogsbrand
det dras loss bark från levande träd
hugger ner träd utan tillstånd
och för att inte tala om allt skräp vi går och plockar
etc

Min fråga är vad är ert tips på vad man kan göra?
Har själv funderat på att sätta upp någon form utav övervakning för att kunna ta de på bar-gärning
Kom gärna med idéer, tack!

Permalänk
Medlem

Beror på om ni vill ha folk som campar på marken eller inte..

Man kan sätta upp en anslagstavla om det är något speciellt ställe folk stannar till vid, där man informerar om att det är privat mark och vad som gäller i allemansrätten.
Även om det är allmänbildning, så verkar det vara många som inte har en aning om vad som är tillåtet och inte.

Ta en eftermiddags/kvällsrond för att visa att ni är där.. Kanske mindre troligt att de vågar stöka då.

Ett mer drastiskt sätt är väl att stängsla in vattenkanten med taggtråd...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Beror på om ni vill ha folk som campar på marken eller inte..

Man kan sätta upp en anslagstavla om det är något speciellt ställe folk stannar till vid, där man informerar om att det är privat mark och vad som gäller i allemansrätten.
Även om det är allmänbildning, så verkar det vara många som inte har en aning om vad som är tillåtet och inte.

Ta en eftermiddags/kvällsrond för att visa att ni är där.. Kanske mindre troligt att de vågar stöka då.

Ett mer drastiskt sätt är väl att stängsla in vattenkanten med taggtråd...

Man får campa hur mycket man vill på privat mark och sätta upp taggtråd bryter mot strandskyddet och kommer troligtvis leda till polisanmälan mot TS, bra knep.

Riktigt tråkigt dock när folk inte sköter sig, man får ju naturligtvis inte skada träd eller skräpa ner. Nån bra lösning har jag tyvärr inte dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Man får campa hur mycket man vill på privat mark och sätta upp taggtråd bryter mot strandskyddet och kommer troligtvis leda till polisanmälan mot TS, bra knep.

Riktigt tråkigt dock när folk inte sköter sig, man får ju naturligtvis inte skada träd eller skräpa ner. Nån bra lösning har jag tyvärr inte dock

Har dock sett många strandkanter som har taggtråd, när jag varit ute.. Är det inte hagar, så är det skogspartier.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Man får INTE campa hur mycket man vill på annans mark, det är ett (1) dygn som gäller, och inte heller på inhägnad mark, typ hagar och trädgårdar samt inte heller på bryggor.
Sätt upp anslag på de vanligaste platserna och ev ett sopkärl.
Tag en tur då och då och visa er..

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Man får campa hur mycket man vill på privat mark och sätta upp taggtråd bryter mot strandskyddet och kommer troligtvis leda till polisanmälan mot TS, bra knep.

Riktigt tråkigt dock när folk inte sköter sig, man får ju naturligtvis inte skada träd eller skräpa ner. Nån bra lösning har jag tyvärr inte dock

Detta verkar ju inte stämma. Ett par tält under några dygn verkar gå bra men fler tält och fler dagar ska markägare kontaktas.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-h...

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diselmotorn:

Hej polarens farsa är markägare av en hyfsat stor skog.
Ska gå hyfsat rakt på sak.
Stället ligger vid en sjö och folk är glada för att paddla i, de är också glada för att slå läger på hans mark.
Det är bara trevligt att folk är ute i naturen, men seriöst hur kasst kan man vara på att ta hand om naturen?

Bara denna sommaren har detta hänt:
skogsbrand
det dras loss bark från levande träd
hugger ner träd utan tillstånd
och för att inte tala om allt skräp vi går och plockar
etc

Min fråga är vad är ert tips på vad man kan göra?
Har själv funderat på att sätta upp någon form utav övervakning för att kunna ta de på bar-gärning
Kom gärna med idéer, tack!

Det bästa du kan göra är att informera där det oftast är människor samt där de oftast går in på er mark. Sätt även upp soptunnor så att det blir enklare för dem. Skriv något om det unika med allemansrätten, rättigheter som skyldigheter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ni kanske ska bilda en fiskevårdsförening för sjön och på så sätt lättare kunna övervaka den och ha en anledning till att kontakta friluftsfolket för att kolla om de har fiskekort och samtidigt informera om regler och folkvett, att sätta upp kameror är i de flesta fall olagligt om det var det du menade med det du skrev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar!
Sopkärl är ju en mycket bra idé!
Det här med att gå dit är något vi ofta gör, men tyvärr ligger det en bra bit från huset :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diselmotorn:

Tack för alla svar!
Sopkärl är ju en mycket bra idé!
Det här med att gå dit är något vi ofta gör, men tyvärr ligger det en bra bit från huset :/

Nu har inte jag full koll på reglerna men kan något motorfordon hjälpa er dit då? Alternativt elcykel?

Permalänk
Medlem

Som många skrev är soptunner och information ett bra steg för att få bukt på det hela.

En annan sak som jag tror kan hjälpa till viss del är att göra dedikerade grill och läger platser. Tryck ner ett betongrör i marken och gör en enkel plats för folk att grilla, se även till att där kanske finns några stocka att sitta på och liten öppen plan mark att slå upp läger. Gärna vid en strand / bra bad plats.
Då kommer folk mer naturligt samlas på dessa plats och då samlas även skräpet till viss del. Står där då även en soptunna kanske man rent av får bort 9/10 saker som vanligen hade slängts i naturen. Det blir ju även en naturlig plats att sätta upp eventuella informations skyltar.

Sen är där en helt annan diskution om det verkligen är ni som borde behöva bekosta detta med tid och pengar...

Permalänk
Medlem

Sätt upp en anslagstavla där ni informerar om vad som gäller. Att sätta upp en större soptunna kan också vara en bra idé. Tänk dock på att den måste vara rejält omsluten, annars kommer djur röja ut allt innehåll.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Nu har inte jag full koll på reglerna men kan något motorfordon hjälpa er dit då? Alternativt elcykel?

Absolut, bra idé

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Sätt upp en anslagstavla där ni informerar om vad som gäller. Att sätta upp en större soptunna kan också vara en bra idé. Tänk dock på att den måste vara rejält omsluten, annars kommer djur röja ut allt innehåll.

Någon tanke om var vi får tag på en sådan?

Permalänk
Skrivet av imo:

Som många skrev är soptunner och information ett bra steg för att få bukt på det hela.

En annan sak som jag tror kan hjälpa till viss del är att göra dedikerade grill och läger platser. Tryck ner ett betongrör i marken och gör en enkel plats för folk att grilla, se även till att där kanske finns några stocka att sitta på och liten öppen plan mark att slå upp läger. Gärna vid en strand / bra bad plats.
Då kommer folk mer naturligt samlas på dessa plats och då samlas även skräpet till viss del. Står där då även en soptunna kanske man rent av får bort 9/10 saker som vanligen hade slängts i naturen. Det blir ju även en naturlig plats att sätta upp eventuella informations skyltar.

Sen är där en helt annan diskution om det verkligen är ni som borde behöva bekosta detta med tid och pengar...

Bra skrivet, låter som en kanon idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diselmotorn:

Någon tanke om var vi får tag på en sådan?

Har tyvärr inte en aning. Fast det borde inte vara speciellt svårt att bygga en på egen hand. Alternativt gör ni bara en skylt. Lite plywood och en planka borde ju räcka. Se bara till att ni sätter ev. papper i en plastficka, annars kommer det ju vara förstört efter ett par dagar.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Har tyvärr inte en aning. Fast det borde inte vara speciellt svårt att bygga en på egen hand. Alternativt gör ni bara en skylt. Lite plywood och en planka borde ju räcka. Se bara till att ni sätter ev. papper i en plastficka, annars kommer det ju vara förstört efter ett par dagar.

Ska det hålla är platsfickor dåligt tyvärr. Fukten letar sig in genom de minimala öppningarna som kommer finnas.

Dock så hade laminering ("smälter in dem i plast") ,vilket kanske var det du menade, funkat bra. Detta är inget ovanligt på diverse arbetsplaster så där är säkert någon snäll själ i er närhet som kan hjälpa till med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diselmotorn:

Någon tanke om var vi får tag på en sådan?

http://www.gerdmans.se/sv/avfallsbehållare-och-soptunnor?gcli...

http://www.witre.se/sv/wsw/soptunnor-sopkarl?gclid=CIWal7Dr_M...

http://www.runelandhs.se/miljohantering/avfallshantering/sopt...

Om man vill undvika skogsbränder, kan man ju fixa en soptunna för engångsgrillar.. Vilka troligtvis står för den största mängden bränder.
http://www.saferoadsmekab.se/produkter/moblering-i-utemiljo/p...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diselmotorn:

Bra skrivet, låter som en kanon idé!

En tanke som slog mig ifall ni väljer att göra en eller flera riktiga camping platser är att även ta hänsyn till närliggande vägar. Bara för att klarlägga en sak, när jag säger väg tänker jag en vanlig grusväg genom skogen.
Hur går det att parkera längs denna? Finns där naturlig mark att köra av på åt sidan eller är där dike / backar som stoppar? Kan ni göra något åt detta? Tex äger de marken runt vägen kan man välja att lägga lite grus och göra en mindre parkering för 3-4 bilar.

Jag har ju ingen aning om vart närmsta väg går eller hur stor den är så kanske detta inte är till någon nytta. Men oavsett så är ofta närmsta vägen den som kommer dra en del av besökarna, där av kommer en camping / läger -plats användas mer om den ligger nära.

En sak till som slog mig medans jag skrev är att man även kan ta hänsyn till solen om ni väljer att skapa flera platser. Vill man ha en solig lägerplats ska den ligga med sjön i söder eller västligt läge, eller där emellan. Rent söderläger ger mest sol på dagen vid 12, rent väst ger kvällssol. Så kanske något där emellan?

Bäst av allt om båda ovanstående punkterna kan kombineras klart!

Jag ber om ursäkt om jag överannalyserar och bara ger er mer myror i huvudet. Men om jag börjar tänka på något så är det svårt att sluta. :S
Sen gillar jag bara tanken på en lägerplats vid en sjö, tar en tillbaka när man var liten.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en idé att kontakta kommunen och fråga om de kan hjälpa er. De kanske kan ge plakat för vad som gäller angående allemansrätten osv.

Permalänk
Inaktiv

Det beror på hur marken ser ut, men det klassiska är att vägbom och allmänt försvåra för huliganerna att beträda ens mark. Men det beror lite på, är det så att ens mark är den bästa badplatsen i området och folk har badat just där i hundratals år, så har man lite sig själv att skylla om man köpte en sådan mark.

Att locka dit fler personer kan man göra, men då får man vara beredd på att de just som råttor kommer i större skara. Ber man kommunen om hjälp och får det detta år, så är det ej säkert att man får det för nästa år.

Så hur man ska agera beror på flera olika faktorer, är ens mark inget speciellt i området så är min rekommendation att få dem att välja en annan mark.

*edit*
På frågan varför jag låter negativ är att jag är markägare och van med att folk ignorerar terrängkörningslagen och kör ut på ens skogsvägar. Ibland blockerar de skogsvägar så att man ej kommer ut och man ej kan arbeta o.s.v.

Så min varning är ger man man folk lillfingret och så tar hela handen, fundera noggrant på om ni vill utöka badverksamheten.