Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av ny datorstol

Hej!

Min förra datorstol gav upp, så behöver en ny. hade tänkt mig en budget på max några tusenlappar, helst inte alltför mycket då det finns många roligare saker att lägga pengarna på. Kraven jag har är först och främst att den är riktigt skön att sitta i. Sen bör den helst inte vara för svettig och helst inte skitful, men det är mer önskemål och kan offras om stolen är tillräckligt skön.

Har hunnit prova en del med mina reflektioner:

IKEA:
Hade Malkolm innan som är den enda som inte är obekväm. Alla andra (tyvärr inklusive den så populära Markus) är riktigt obekväma för mig att sitta i.

MIO/EM/Chilli/Jysk/de flesta andra möbelaffärer med oftast få kontorsstolar i sortimentet: Obekväma stolar med oftast riktigt billig känsla. För några år sen hade Chilli DXRacer-stolar som jag minns var riktigt bekväma (kan leva med att de likt andra "gamingstolar" är ganska fula), men mins inte vilka det var och de har inte kvar dom.

Kinnarps (dyra, men begagnatpriserna kan vara ok): Har under flera år på jobbet suttit mycket i flera olika modeller, men oavsett hur mycket jag ändrat i inställningarna blir ingen lika skön som vissa av "gamingstolarna". Duger bra på jobbet då de ändå är hyfsat bekväma och aldrig verkar slitas ut. Hemma kan jag offra lite kvalitet för ökad komfort.

Playseat: Testade på mediamarkt. ok, men lite hårda.

AK Racing: Testade på mediamarkt. De mest bekväma hittills. Testade K7012 och Premium som var de enda de hade framme och båda var både sköna att sitta i och kändes hyfsat välbyggda för priset. Ganska fula likt alla "gamingstolar", men ändå bäst hittills.

Arozzi: Testade på mediamarkt flera modeller. Torretta var ok och kändes hyfsat välsydd. Dock var AKRacing-stolarna skönare, kändes mer robusta och kostar ungefär detsamma. De andra modellerna ser bekväma ut på bild (ser ju ut som andra gamingstolar men till bättre pris vilket låter som en bra kombo) men i verkligheten gav de inget stöd och kändes "billiga" på alla sätt. Enda fördelen är att man får lite gott samvete för att man stödjer blinda sömmerskor. Någon annan anledning kan det väl inte finnas för de rejält krokiga sömmarna?

Nu till frågorna:
Vad har jag missat som jag verkligen borde prova innan köp? Var i stockholmsområdet finns de att provsitta?
Vet någon om det finns någon återförsäljare av DX Racer-stolar som också har några framme för provsittande? Tänker främst Formula-serien som verkar vara deras basstol för min storlek (lik AK:s K7012) och som verkar finnas i tyg.

Permalänk
Medlem

Har själv en RH logic 4, har nog haft den 10-15år snart.
Även suttit som en kung i olika från Malmstolen, andra RH och Kinnarps.
Aldrig tyckt en gamingstol eller de från möbelvaruhus är sköna, men är närmare 190cm och ganska bred om axlarna. Kan inte direkt luta mig tillbaka i en DX racer (kommer ej ihåg modell, provat hos kompisar) utan att det känns fel.

Händer ofta att det slinker ner 20h en lördag i stolen och har aldrig haft problem på något sätt.
Finns dock helt klart saker som är skönare första 5-20min, men alla mjuka sköna stolar brukar resultera i träsmak i röven och sliten nedre rygg efter någon timme.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har själv en RH logic 4, har nog haft den 10-15år snart.
Även suttit som en kung i olika från Malmstolen, andra RH och Kinnarps.
Aldrig tyckt en gamingstol eller de från möbelvaruhus är sköna, men är närmare 190cm och ganska bred om axlarna. Kan inte direkt luta mig tillbaka i en DX racer (kommer ej ihåg modell, provat hos kompisar) utan att det känns fel.

Händer ofta att det slinker ner 20h en lördag i stolen och har aldrig haft problem på något sätt.
Finns dock helt klart saker som är skönare första 5-20min, men alla mjuka sköna stolar brukar resultera i träsmak i röven och sliten nedre rygg efter någon timme.

Tack för tips.
Om inte kinnarps har en liknande med samma form på nackstödet och exakt samma tyg så är det RH logic 4 som finns i ett av mötesrummen på jobbet. Tycker inte de är lika bekväma som den jag har på kontoret där jag oftast sitter, vilket är en Kinnarps plus[6] eller plus[8] (minns ej exakt vilken).
När jag provsatt i en AKRacing-stol på mediamarkt tänkte jag direkt att den var betydligt skönare än den på kontoret. Vet inte riktigt vad det var som gjorde att den var så bekväm. Skulle gärna haft den komforten i en mindre gamingriktad stol, men det har jag inte hittat än.

Kanske måste alla Kinnarps och RH-stolar godkännas av någon högt uppsatt chef som är närmare din längd och axelbredd och är därför anpassade efter det? Är själv strax över 170 cm och normalbyggd så det kanske är det som är problemet?

Malmstolen har jag inte provat. Verkar vara ganska dyra nya och inte jättevanliga som begagnade från butik. Är de liknande som RH / Kinnarps i komfort eller skiljer dom sig generellt i hur man sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Tack för tips.
Om inte kinnarps har en liknande med samma form på nackstödet och exakt samma tyg så är det RH logic 4 som finns i ett av mötesrummen på jobbet. Tycker inte de är lika bekväma som den jag har på kontoret där jag oftast sitter, vilket är en Kinnarps plus[6] eller plus[8] (minns ej exakt vilken).
När jag provsatt i en AKRacing-stol på mediamarkt tänkte jag direkt att den var betydligt skönare än den på kontoret. Vet inte riktigt vad det var som gjorde att den var så bekväm. Skulle gärna haft den komforten i en mindre gamingriktad stol, men det har jag inte hittat än.

Kanske måste alla Kinnarps och RH-stolar godkännas av någon högt uppsatt chef som är närmare din längd och axelbredd och är därför anpassade efter det? Är själv strax över 170 cm och normalbyggd så det kanske är det som är problemet?

Malmstolen har jag inte provat. Verkar vara ganska dyra nya och inte jättevanliga som begagnade från butik. Är de liknande som RH / Kinnarps i komfort eller skiljer dom sig generellt i hur man sitter?

Den kan kännas lite hård och är skum om man inte ställt in den (vilket gäller alla bättre stolar imo, när man kan ändra så mycket så kan det bli skumt).
Ja stolar i 10-15k klassen brukar ju inte köpas in hur som helst. Men billigaste jag sett av just denna är 500:- beg i bra skick.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hann prova lite fler stolar på lokalkontoret. Mestadels var det modeller från kinnarps, men några var från RH (såg ut att vara lite äldre modeller m.t.p. mönstret på tyget).

Tror jag nu helt bestämt mig för att det blir en "gamingstol" för mig. De må vara fula, men jag sitter mycket skönare i flera av dom än i någon av "kontorsstolarna".

Sen är det skönt att kunna få en fabriksny för 2-3000:- istället för en begagnad (är tveksam till begagnade tygsaker som lätt blir lite "äckliga".)
Att den håller ~5 år (genomsnittlig hållbarhetstid för ikeastolar med mitt användande om inte fejk-lädret spricker innan så antar att det är ungefär likvärdigt för gamingstolar) istället för 15+ år för kinnarps (eller mycket mer om man byter tyg efter halva livslängden) kan jag leva med.

Set är lite lustigt att jag, innan jag första gången provsatt en gamingstol, trodde att de var överprissatta, fjortisdesignade, obekväma och av usel kvalitet.
Fjortisdesignen tycker jag fortfarande dom har, men de (i.a.f. instegsmodellerna) känns ganska bra prissatta i förhållande till kvalitet jämfört med andra stolar på marknaden och komforten är utmärkt.

Så med det:
Är det någon som vet var man kan prova DXRacer-stolar i stockholmsområdet?
Någon återförsäljare bör väl ha någon av dessa framme?

Skulle gärna vilja kunna jämföra om dom är bekvämare eller känns bättre i kvaliteten än AKRacings motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

@mudde: Kan rekommendera DX Racer, har en formula som är svartvit, visst den ser fortfarande ut som en "fett cool p12 gejminstol" men bra mycket silrenare än de flesta andra färger. Jag skulle rekommendera att du testar drifting serien också, den är lite bredare och har lite mer stoppning, att föredra om du gillar att sitta i skräddarställning

AK Racing är väl deras största konkurrent antar jag, de är säkert likvärdiga. Köp dock INTE någon Arozzi eller liknande då stoppningen i dom stolarna + alla andra billiga stolar från tex IKEA, jysk osv blir nedsutten på bara några månader.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Kan rekommendera DX Racer R-series (sålänge du inte väger 100kg+) ;

http://www.maxgaming.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-c...

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Kan rekommendera DX Racer R-series (sålänge du inte väger 100kg+) ;

http://www.maxgaming.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-c...

100+ väger väl alla riktiga män?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Har en AKracing Nitro Green.

Ja, jag köpde den enbart p.g.a utseendet Allt som är grönt går hem hahaha.

Byggkvalitén är helt OUTSTANDING! Verkligen top-notch.

Men skön o skön, kan inte påstå att den är 2700kr's skön stol. Använder kudden för svanken till nacken istället då original-nackkudden är för liten och ej passar min längd och gör ont.

Ska jag sitta hela natten i stolen så tar jag en vanlig fluffig, gosig kudde och lägger under nacken.

Armstöden går enbart att justera sidledes och upp/nedåt, ej framåt/bakåt vilket hade varit att föredra, men vet inte om det finns stolar som har alla kombinationer.

Men som sagt, utseendet och byggkvalitén är verkligen WOW och motsvarar varenda krona.

De bästa stolarna är dock Kinnarps, hade ett par, ESD-skyddade, Kinnarps stolar på Ericsson förut, de var helt underbara, som att sitta och rulla runt på moln, men de kostade 10 000kr styck eller mer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@mudde: Kan rekommendera DX Racer, har en formula som är svartvit, visst den ser fortfarande ut som en "fett cool p12 gejminstol" men bra mycket silrenare än de flesta andra färger. Jag skulle rekommendera att du testar drifting serien också, den är lite bredare och har lite mer stoppning, att föredra om du gillar att sitta i skräddarställning

AK Racing är väl deras största konkurrent antar jag, de är säkert likvärdiga. Köp dock INTE någon Arozzi eller liknande då stoppningen i dom stolarna + alla andra billiga stolar från tex IKEA, jysk osv blir nedsutten på bara några månader.

Skrivet av liquisole:

Kan rekommendera DX Racer R-series (sålänge du inte väger 100kg+) ;

http://www.maxgaming.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-c...

Dom tre serierna (F-, R- och D-) verkar intressanta. Priserna är rimliga och de finns i tyg. Måste bara hitta någonstans att provsitta dessa.
Föredrar tyg framför läderimitationer då tyg blir mindre svettigt och håller bättre för min del. Synd bara att det verkar finnas många fler i läderaktiga material än tyg.
R-serien kanske inte är helt rätt då den verkar vara gjord för långa och smala personer, men vore ändå bra att testa då den verkar ha lite annan stoppning.

Blir det AK Racing så är K7012 mest intressant då bara den och den färggladare varianten Prime (som annars verkar vara exakt samma stol) är i tyg. Den vet jag ju också att den är skön att sitta i.

Arozzi märkte jag också att de kändes mycket "billigare" och var inte lika sköna som AK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Dom tre serierna (F-, R- och D-) verkar intressanta. Priserna är rimliga och de finns i tyg. Måste bara hitta någonstans att provsitta dessa.
Föredrar tyg framför läderimitationer då tyg blir mindre svettigt och håller bättre för min del. Synd bara att det verkar finnas många fler i läderaktiga material än tyg.
R-serien kanske inte är helt rätt då den verkar vara gjord för långa och smala personer, men vore ändå bra att testa då den verkar ha lite annan stoppning.

Blir det AK Racing så är K7012 mest intressant då bara den och den färggladare varianten Prime (som annars verkar vara exakt samma stol) är i tyg. Den vet jag ju också att den är skön att sitta i.

Arozzi märkte jag också att de kändes mycket "billigare" och var inte lika sköna som AK.

Siba, Elgiganten och netonnet hade såna stolar såg jag häromdagen.
Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Hej!

Min förra datorstol gav upp, så behöver en ny. hade tänkt mig en budget på max några tusenlappar, helst inte alltför mycket då det finns många roligare saker att lägga pengarna på. Kraven jag har är först och främst att den är riktigt skön att sitta i. Sen bör den helst inte vara för svettig och helst inte skitful, men det är mer önskemål och kan offras om stolen är tillräckligt skön.

Har hunnit prova en del med mina reflektioner:

IKEA:
Hade Malkolm innan som är den enda som inte är obekväm. Alla andra (tyvärr inklusive den så populära Markus) är riktigt obekväma för mig att sitta i.

MIO/EM/Chilli/Jysk/de flesta andra möbelaffärer med oftast få kontorsstolar i sortimentet: Obekväma stolar med oftast riktigt billig känsla. För några år sen hade Chilli DXRacer-stolar som jag minns var riktigt bekväma (kan leva med att de likt andra "gamingstolar" är ganska fula), men mins inte vilka det var och de har inte kvar dom.

Kinnarps (dyra, men begagnatpriserna kan vara ok): Har under flera år på jobbet suttit mycket i flera olika modeller, men oavsett hur mycket jag ändrat i inställningarna blir ingen lika skön som vissa av "gamingstolarna". Duger bra på jobbet då de ändå är hyfsat bekväma och aldrig verkar slitas ut. Hemma kan jag offra lite kvalitet för ökad komfort.

Playseat: Testade på mediamarkt. ok, men lite hårda.

AK Racing: Testade på mediamarkt. De mest bekväma hittills. Testade K7012 och Premium som var de enda de hade framme och båda var både sköna att sitta i och kändes hyfsat välbyggda för priset. Ganska fula likt alla "gamingstolar", men ändå bäst hittills.

Arozzi: Testade på mediamarkt flera modeller. Torretta var ok och kändes hyfsat välsydd. Dock var AKRacing-stolarna skönare, kändes mer robusta och kostar ungefär detsamma. De andra modellerna ser bekväma ut på bild (ser ju ut som andra gamingstolar men till bättre pris vilket låter som en bra kombo) men i verkligheten gav de inget stöd och kändes "billiga" på alla sätt. Enda fördelen är att man får lite gott samvete för att man stödjer blinda sömmerskor. Någon annan anledning kan det väl inte finnas för de rejält krokiga sömmarna?

Nu till frågorna:
Vad har jag missat som jag verkligen borde prova innan köp? Var i stockholmsområdet finns de att provsitta?
Vet någon om det finns någon återförsäljare av DX Racer-stolar som också har några framme för provsittande? Tänker främst Formula-serien som verkar vara deras basstol för min storlek (lik AK:s K7012) och som verkar finnas i tyg.

Du har missat ett märke, Maxnomic. Du kan kolla in recension och monteringslogg här. Vet inte om den är över budget men de har fler modeller i sortimentet. Jag har haft min i några månader nu och är fortfarande grymt nöjd!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Jag köpte precis en AK Racing Premium v2 den svarta. Tycker den är diskret även om det är en "gamingstol". Byggkvaliteten känns bra för strax under 3k. Robustare än polarens DX Drifting eller Formula. Jag är 180 o väger 85, rätt bred om låren och axlarna vilket gör att denna stolen känns bättre än de nämda DX. AK stolen är nämligen bredare än de DX racing jag testade och jag gissar på att jag skulle behöva deras Iron etc.

Värt att nämna är att min stol är åt det hårdare hållet. Vilket ju är en smaksak. Men om inte annat så kan jag inte annat än rekommendera den.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Försök hitta en KAB Executive begagnad, bästa skönaste stolen jag suttit i. Har dom på jobbet, är tokdyra nya dock, ca 15kkr i läder, några tusenlappar billigare i tyg. Men dom håller i en livstid!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Tycker DXRacer Classic ser bra ut.
http://www.maxgaming.se/classic-series-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Siba, Elgiganten och netonnet hade såna stolar såg jag häromdagen.
Lycka till.

Tack! Ska försöka ta mig förbi några av dom och se vad som går att provsitta.

Skrivet av Henrik-W:

Du har missat ett märke, Maxnomic. Du kan kolla in recension och monteringslogg här. Vet inte om den är över budget men de har fler modeller i sortimentet. Jag har haft min i några månader nu och är fortfarande grymt nöjd!

Tack för tipset!
Verkar dock inte finnas i butik i landet, så svårt att provsitta inför köp. Sen finns inga modeller i tyg heller, vilket inte är ett krav för mig men ändå något jag föredrarl.

Skrivet av erixonjkpg:

Jag köpte precis en AK Racing Premium v2 den svarta. Tycker den är diskret även om det är en "gamingstol". Byggkvaliteten känns bra för strax under 3k. Robustare än polarens DX Drifting eller Formula. Jag är 180 o väger 85, rätt bred om låren och axlarna vilket gör att denna stolen känns bättre än de nämda DX. AK stolen är nämligen bredare än de DX racing jag testade och jag gissar på att jag skulle behöva deras Iron etc.

Värt att nämna är att min stol är åt det hårdare hållet. Vilket ju är en smaksak. Men om inte annat så kan jag inte annat än rekommendera den.

Tack för input. Min uppfattning från butikerna är att kvalitén från AK verkar riktigt bra för den ganska låga kostnaden. Stolar från "möbelaffärerna" i samma prisklass känns mycket vingligare och sämre konstruerade.

Skrivet av Iwar:

Försök hitta en KAB Executive begagnad, bästa skönaste stolen jag suttit i. Har dom på jobbet, är tokdyra nya dock, ca 15kkr i läder, några tusenlappar billigare i tyg. Men dom håller i en livstid!

Skickades från m.sweclockers.com

De ser riktigt sköna ut (har ej provat själv), men mycket dyra och svåra att hitta begagnat, i.a.f. i bra skick till rimligt pris.
Säkert en fantastisk arbetsstol när företag stått för köpet (utan moms och innan skatt och arbetsgivaravgifter), men verkar inte vara nåt för mig hemma.

Skrivet av Rick69:

Säkert sköna, men såg inte direkt mer diskreta ut än deras "gamingstolar" och ingen i tyg. Finns de i butik när jag jagar andra DX så ska jag ändå såklart provsitta även dessa.

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite då jag också är ute efter en ny stol.

Är det någon som varit på kinnarps outlet på sistone och vet vad man kan förvänta sig? Funderar nämligen på att ta en omväg (1,5h) på väg hem från sommarstugan. Men det kanske gäller att man har tur.