Problem med router, behöver råd, trådlös styrka och annat!

Permalänk
Medlem

Problem med router, behöver råd, trådlös styrka och annat!

Hej alla på Sweclockers!
Det är såhär har skaffat fiber 250/50 och har köpt en Asus RT-AC87U, och den fungerar klockrent när det kommer till uppkopplingen med nätverkskabel!

Problemet sitter i att den inte levererar när det kommer till det trådlösa, ibland får jag inte ut någon bra styrka alls ifrån det trådlösa.
Använder en dator som är kopplad till en tv och det är två rum ifrån I en lägenhet på bottenplan, det är öppna dörrar mellan där routern sitter och där sjävla tvn sitter. När jag kör speedtest så får jag inte ut mer än typ 30/50 något när jag har 250 och jag förstår helt klart att med trådlös får man inte ut lika mycket som med kabel. Frågan är vad det är som gör att det är så himla mycket mindre för det borde väl vara runt en 100 mbit iaf. Vad kan man göra åt problemet? Har kollat lite i router inställningarna och där verkar inte det finnas någon inom min vetskap som ändra för att göra att styrkan blir bättre!

Kan det vara så att jag behöver skaffa en signalförstärkare och isåfall vilken rekommenderar ni?

Mvh
Pontus

Permalänk
Medlem

Köp en ap av bra modell och dra kabel till den från routern. T ex unifi ap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteee:

Köp en ap av bra modell och dra kabel till den från routern. T ex unifi ap.

Men problemet är ju att jag vill slippa dra kabel genom hela lägenheten, det jag vill göra är ju att förbättra den trådlösa strykan så jag får ut mer och inte dra en kabel, eller hur funkar unifi ap ?

Permalänk
Medlem

Stödjer din trådlösa datorn AC nät?
Vad kör du för kryptering?
När du säger styrka, menar du styrka eller hastighet?
DU kan se i GUI på routern hur bra signalstyrka en dator har, om du sitter nära bör den ligga runt 90%.

Läste frågan en gång till, hade missuppfattat config.
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Stödjer din trådlösa datorn AC nät?
Vad kör du för kryptering?
När du säger styrka, menar du styrka eller hastighet?
DU kan se i GUI på routern hur bra signalstyrka en dator har, om du sitter nära bör den ligga runt 90%.

Det jag vill få ut är ju såklart mer hastighet då typ 30 med en värsting router som den jag beskrev ska ge ut mycket bra kvalite.
Datorn kan vara drygt 7 meter något ungefär ifrån routern som sagt..
Det jag vill är ju att det trådlösa ska gå snabbare på datorn..

Vet faktiskt inte vilken kryptering och sånt jag har, ser man det på routern?

Mvh
Pontus

Permalänk
Medlem

Stödjer WIFI kortet i din dator AC standarden? (kolla uppkoppling i GUI)
Kolla även i GUI hur signalstyrkan är, hur ser det ut på datorn, ser signalen svag ut där?

Kryptering har du satt upp på routern när du installerade den, typ WPA2 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Stödjer WIFI kortet i din dator AC standarden? (kolla uppkoppling i GUI)
Kolla även i GUI hur signalstyrkan är, hur ser det ut på datorn, ser signalen svag ut där?

Kryptering har du satt upp på routern när du installerade den, typ WPA2 eller liknande.

WPA2 är krypteringen som du säger helt rätt. Vart är det man kollar GUI?

Permalänk
Medlem

Det finns många olika anledningar till hastighetsproblem.
Ibland är det begränsningar i WIFI kort om den har längre standard än t.ex. AC. Kanalval, frekvensval, signalstyrka osv. Finns mkt som spelar in.

Men börja med signalstyrka och kolla standard på wifikort på datorn.

Permalänk
Avstängd

Se till så du använder 5ghz och helst ac

Permalänk
Medlem

Skaffa Unifi Ac lite

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

Men problemet är ju att jag vill slippa dra kabel genom hela lägenheten, det jag vill göra är ju att förbättra den trådlösa strykan så jag får ut mer och inte dra en kabel, eller hur funkar unifi ap ?

Trådlöst är en nödlösning, du kan få ok täckning men att hålla på att sätta upp repeaters blir bara skit. Nån sladd får du dra om du vill ha det bra! med unifi slipper du dra ström iallafall den går på poe.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator du får 30-50Mbit med? Och är det med 2.4 eller 5Ghz? Det låter som helt normala hastigheter under vissa omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad är det för dator du får 30-50Mbit med? Och är det med 2.4 eller 5Ghz? Det låter som helt normala hastigheter under vissa omständigheter.

Det är en laptop som tjejen fått ifrån elgiganten! Jasså borde man inte få ut mer om man nu har 250 mbit med kabel och en router för 1700kr med dual band trådlös och datorn är ju inte mer än 15 meter något ifrån routern?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pjeyyy:

Det är en laptop som tjejen fått ifrån elgiganten! Jasså borde man inte få ut mer om man nu har 250 mbit med kabel och en router för 1700kr med dual band trådlös och datorn är ju inte mer än 15 meter något ifrån routern?

Du kanske skulle börja med att svara på alla frågor som du redan fått. Det du inte verkar inse är att det finns två ändar på kommunikationen, routern och datorn. Om datorn inte klarar alla finesserna som routern har så hjälper det dig inte ett skvatt. Eftersom du verkar ha noll koll på 2,4GHz/5GHz samt N, AC osv. så kanske du istället kan tala om vad det är för dator du testar med.

Men det korta svaret är: Nej, det är inte alls någon garanti att få ut mer fart. Farten du får ut beror på många olika parametrar, dels band och standard enligt ovan, men också vilken kanal du kör och hur många andra du delar den kanalen med osv. Alla som använder etern delar samma kanal att prata igenom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

Det är en laptop som tjejen fått ifrån elgiganten! Jasså borde man inte få ut mer om man nu har 250 mbit med kabel och en router för 1700kr med dual band trådlös och datorn är ju inte mer än 15 meter något ifrån routern?

Jag tror inte det är routern som är problemet.

1. Om det ska gå snabbt så måste båda enheterna (router och dator) klara av det.
Den som är långsammast bestämmer vilken hastighet det blir.

2. Med ökande hastighet så sjunker avståndet man kan ha mellan enheterna.
AC (5Ghz) når kortare än N (2.4GHz).

3. Det finns flera inställningar på routern som kan påverka.
T.ex kanalval, kanalbredd, "legacy protection"

4. Placering av router och riktning på antenner kan påverka styrka och räckvidd.

5. Omgivningen, t.ex väggar, kylskåp, grannar, påverkar hur bra WiFi-signalerna tar sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

Det är en laptop som tjejen fått ifrån elgiganten! Jasså borde man inte få ut mer om man nu har 250 mbit med kabel och en router för 1700kr med dual band trådlös och datorn är ju inte mer än 15 meter något ifrån routern?

15 meter bort är det mkt normal fart i många fall, speciellt med nån vägg eller två i mellan. Vad har du för fart nån meter från routern? Och vänd på laptopen och läs av modellnamn/nummer så kan vi lätt ta reda på vad den borde klara av.