Dragning av nätverkskabel eller Homeplug?

Permalänk
Inaktiv

Dragning av nätverkskabel eller Homeplug?

Jag och frugan ska flytta in i en helt nyrenoverad lägenhet (Verkligen hel-renoverad), och har spanat lite på kontakterna för internet. Fiber anslutningen finnes givetvis i hallen och blir en jävla väg att dra sladden till vardagsrummet där skrivbordet kommer att stå. Vill ha det där, då PS4 och PS3 ska kopplas in i routern som står på skrivbordet.

Vi har två alternativ. Antingen att spika ned nätverkssladden med vita krokar i plast eller att köra homeplug. Vi har 30 dagar öppet köp på homeplug på Kjell & Kompani, även om vi har testat om det inte fungerar med vårt elnät. Då vi också har en 2 åring som drar i allt som inte är spikat och en småtting som kommer när som helst så känns det inte som det tryggaste alternativet för stabilt internet.

Hur ska man göra? Ska man dra sladden längs taket (Har 20 eller 30m nätverkssladd) eller är homeplugg hyffsat bra? Homeplugg adaptrarna ligger på 1GB/s och vi har 100/100 fiber. Vad tycker ni? Erfarenhet, bra tankar eller annat?

Permalänk
Medlem

bästa är kabel men nyrenoverat ajj då gör det ont att knacka kabel
Själv har jag satsat på snyggt dragen kabel vill ha den bästa farten
finns fina kabelkanaler som man kan montera upp och gömma TP-kabeln i

Dragit den till bra knyt punkt för routern

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Personligen valde jag Homeplug då jag slapp dra en kabel tvärs genom lägenheten... kopplade homeplugen rakt till jacket i väggen sedan den andra pluggen sitter vid tv:n som delar ut internet till iptv 2 datorer och en ps3

Permalänk
Entusiast

Jag hade dragit kabel. Vill du inte spika finns det ju rätt diskreta kabellister med dubbelhäftande tejp. Min erfarenhet av nätverk över elnät är att det är lite lurigt. Hastigheten blir var den blir vilket beror på hur elen råkar vara dragen. Har du kollat att uttaget i hallen och vardagsrummet ligger på samma fas? Annars blir det inte roligt. Homeplug är lite lotteri. Det kan fungera bra och det kan fungera skit. Stabiliteten kan också vara lite si och så. Jag hade valt det som absolut sista utväg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dra kabel! Bättre att det funkar än inte funkar.

Jag köpte massa APs och homeplugs innan jag gav upp och drog ett par hundra meter kabel genom hela villan.

Permalänk
Medlem

Jag har provat 2 olika modeller på homeplug och de fungerade inte bra.

Men jag hade sämsta möjliga förutsättningar med Router och Dator på olika faser, samt gamla kablar i väggarna.

Det slutade med att jag drog kabel..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, och ursäkta för att jag återkopplar lite sent. Har inte packat upp Home plug riktigt än, eller dragit sladden, då fiber uttaget är något trasigt och kabeln inte går att fixera ordentligt. Låter som man kanske får dra en kabel ändå men ska nog vänta på svärfar som är lite proffsigare på detta. Men vad finns det för professionella och diskreta lister eller kanaler som man kan använda?

Permalänk
Hedersmedlem

Hade dragit kabel alla dagar i veckan. Nu har jag gjort det ett antal gånger, har byggt nätverk i varje boende jag haft de senaste 20 åren. Brukar dra bakom lister och i kabelkanaler där det inte går att lägga bakom en list. Spika kabeln löst försöker jag undvika.

Det är klart att det tar ett par timmar att dra kabeln snyggt, men när det är klart så har du fått den absolut bästa lösningen och slipper oroa dig. Om man jämför de få timmarna man sparar med skillnaden i hur stabil lösningen är så är det en fullständig no-brainer i mina ögon.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Men vad finns det för professionella och diskreta lister eller kanaler som man kan använda?

De flesta vita lister är ok. Köp någon som har ett ordentligt lock och inte något som man bara petar in sladden i. Senaste uppsättningen köpte jag på Jula. Där jag bara skulle ha en-två nätverkskablar tror jag att det var denna jag köpte. http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Tack för alla svar, och ursäkta för att jag återkopplar lite sent. Har inte packat upp Home plug riktigt än, eller dragit sladden, då fiber uttaget är något trasigt och kabeln inte går att fixera ordentligt. Låter som man kanske får dra en kabel ändå men ska nog vänta på svärfar som är lite proffsigare på detta. Men vad finns det för professionella och diskreta lister eller kanaler som man kan använda?

Jag har använt en kabelkanal från Clas Ohlson tidigare och det har fungerat bra.

http://www.clasohlson.com/se/Kabelkanal/Pr325814000

Fast då hade jag vita golvlister som var platta på ovansidan så det var bara att trycka dit så blev det väldigt diskret. Annars verkar den här rätt smidig men något klumpigare: http://www.clasohlson.com/se/Kabelkanal/Pr364011000

Fast den kanske är för stor om du bara ska dra en kabel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Men vad finns det för professionella och diskreta lister eller kanaler som man kan använda?

Du kan dra det helt osynligt tex med nått liknade detta http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/hemdekor/golvlister... man kan också lossa på vad som redan finns och fräsa ett spår i väggen där man placerar kabeln.
Se till att använda rätt delar för jag blev lite orolig när du skrev att du hade 20-30 m kablar för det låter som patchkabel och inte installationskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan dra det helt osynligt tex med nått liknade detta http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/hemdekor/golvlister... man kan också lossa på vad som redan finns och fräsa ett spår i väggen där man placerar kabeln.
Se till att använda rätt delar för jag blev lite orolig när du skrev att du hade 20-30 m kablar för det låter som patchkabel och inte installationskabel.

Det ska inte vara några problem, då jag har använt sladden tidigare. Ska ta en titt på länken om några ögonblick.

Edit: Förstår inte riktigt det där med listen. Ser ju riktigt bra ut, men är det en universallösning eller fungerar det enbart med vissa lister? Vill helst inte köpa om jag inte är säker på att det fungerar :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det ska inte vara några problem, då jag har använt sladden tidigare. Ska ta en titt på länken om några ögonblick.

Problemet är att det låter som att det är fel typ av kabel eller har du verkligen plockat ner en fast installation ?
Man kallar det fasta installationer av en anledning, de ska sitta fast och hålla länge och framförallt inte flyttas, installationskabel går av om du böjer den mycket/ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.