Permalänk
Medlem

Delad bredbandskoppling

Jag vill dela med mig av min bredbandskoppling trådlöst med en grannfastighet.

Idag har vi 2 st accesspunkter med lösa rundstrålande antenner, detta paketet har många år på nacken och sviktar i prestanda och tillförlitlighet. Behöver bytas ut!

Vad skall jag byta upp mig till?

Det är ca 100 m mellan fastigheterna och sikten är lite dåld.

Permalänk
Medlem

Hur är sikten dold? Är det en byggnad mellan eller är det skog? Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emwaniv:

Jag vill dela med mig av min bredbandskoppling trådlöst med en grannfastighet.

Idag har vi 2 st accesspunkter med lösa rundstrålande antenner, detta paketet har många år på nacken och sviktar i prestanda och tillförlitlighet. Behöver bytas ut!

Vad skall jag byta upp mig till?

Det är ca 100 m mellan fastigheterna och sikten är lite dåld.

Ett par Ubiquiti Nanostation borde vara lämpliga för en 100m länk mellan 2 hus förutsatt att det är fri sikt osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda som skymmer sikten är ett litet träd.

Är det en nano med inbyggd accesspunkt som vi pratar om? Ser fin och smäcker ut!
https://www.dustinhome.se/product/5010517426/nanostation-m2-2...
Vad är det för anslutningar till dom? Ström och nätverkskabel?
Svåra att säkra för obehöriga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emwaniv:

Det enda som skymmer sikten är ett litet träd.

Är det en nano med inbyggd accesspunkt som vi pratar om? Ser fin och smäcker ut!
https://www.dustinhome.se/product/5010517426/nanostation-m2-2...
Vad är det för anslutningar till dom? Ström och nätverkskabel?
Svåra att säkra för obehöriga?

Du bör ha ett par, de bör bara användas i stället för att dra en kabel mellan husen och lanet löser du på normalt sätt med switchar och accesspunkter i "hus2" och ett träd kan innebära tvärstopp för radiolänken det är inte mycket wifisignal som går igenom blöta löv eller snöiga grenverk så man bör placera delarna så så det är fri sikt mellan dem om det garanterat ska fungera. Är det bara ett träd i vägen går det väl att gå på sidan av det utan så mycket extra bök ?
De kan strömförsörjas via nätverkskabeln så de behöver ingen separat elkabel och vad menar du med säkras ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

hade tagit tp kabel i mellan cat 6 skall klara upp till 100 meter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toben:

@mrqaffe:

hade tagit tp kabel i mellan cat 6 skall klara upp till 100 meter

Det är inte så enkelt, kabel är olämpligt eftersom husen lär ha olika jordpotential, man bör använda nått som inte ger galvanisk förbindelse och då kan man rimligt enkelt välja mellan att installera radio eller fiber, dessutom är det ganska jobbigt att för hand gräva ner 100m kabel och skyddsslang och ska man hyra en grävare så kostar det en del så fiber och kabel kan bli ganska slitsamt eller dyrt att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par nanostations fungerar bra, satte upp ett par mellan två hus nyss och efter lite problem i inställningarna fick vi det att fungera fint, dock fri sikt.

En varning dock: kolla upp om du verkligen får dela anslutning med grannen, i avtalen så brukar det vara så att man inte får..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha ett par, de bör bara användas i stället för att dra en kabel mellan husen och lanet löser du på normalt sätt med switchar och accesspunkter i "hus2" och ett träd kan innebära tvärstopp för radiolänken det är inte mycket wifisignal som går igenom blöta löv eller snöiga grenverk så man bör placera delarna så så det är fri sikt mellan dem om det garanterat ska fungera. Är det bara ett träd i vägen går det väl att gå på sidan av det utan så mycket extra bök ?
De kan strömförsörjas via nätverkskabeln så de behöver ingen separat elkabel och vad menar du med säkras ?

OK, det är endast för att ersätta kabeln, då förstår jag.
Tack då har jag lite mer kött på benen!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så enkelt, kabel är olämpligt eftersom husen lär ha olika jordpotential

Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att 1000Base-T är fyra balancerade par och inte bryr sig om jordskillnader och att längden "max 100 meter" är en tidsmässig begränsning (protokollmässigt) och inte elektriskt.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Nope, du har rätt*. Mrqaffe tänker nog på skärmade kablar, vilket inte är nödvändigtvis är nödvändigt i sammanhanget.

*Gällande balanserad signalöverföring. Längden är såklart en elektrisk faktor också rent generellt. Längre kabel ger ökat motstånd och spänningsbortfall så förr eller senare är det inte mycket signal kvar men i sagda fallet vet jag inte om det spelar någon roll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

Jag hittade lite referenser @ https://web.archive.org/web/20081216072413/http://www.techfes... samt http://www.cs.wustl.edu/~jain/cis788-97/ftp/gigabit_ethernet/

Det förklarar varför "slot length/time" är den begränsande faktorn dvs 100 meter.

Som någon skrev:

"OK here are the specs straight out of the COMPTIA book as I literally was in the course as I posted

Everything all the way from Cat3 was ALWAYS 4 pairs of twisted Wires
Cat 5 is 100BaseT (100 Mbps w/ 100 m range)
Cat 5e is 1 Gbps (1000 Mbps) w/ a 75m range

Cat 5e ONLY has a 100m range if you get Base-TX. (Not base T)
Cat 6 is 100m and supposedly can do over 1.2 Gbps but...thats the spec.

That's the real, hard specs. No room for interperation or arguement. I'm reading it straight out of the 2006 Comp TIA book. "

Dold text
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att 1000Base-T är fyra balancerade par och inte bryr sig om jordskillnader och att längden "max 100 meter" är en tidsmässig begränsning (protokollmässigt) och inte elektriskt.

Du har helt rätt i det du skriver men man bör ändå inte dra nätverkskabel mellan husen eftersom det innebär en större risk för elolyckor även om det inte finns nån skärm som det går en kontinuerlig ström igenom.

Det handlar inte bara om att överföra signalen utan också om att undvika potentiella faror om det uppstår ett elfel i det ena huset så att det inte också innebär en fara i det andra, det är samma princip som att man inte ska dra in en jordad skarvsladd i ett i övrigt ojordat rum eftersom det då sänker elsäkerheten, nätverkskablaget är normalt inte beröringsskyddat så det kan bli farligt om det uppstår nått fel i ett hus och man rör nätverkskabeln i det andra huset även om felet inte är så farligt i det hus det inträffar.
Dessutom så innebär kablaget att apparaterna i båda husen blir mer mottagliga för åskskador.
Det finns bra anledningar till att kablage för potentialutjämning mellan platser i stora byggnader och mellan olika byggnader normalt sett är ganska kraftiga, de bör ha väldigt låg resistans och tåla relativt höga strömmar för de kan få högre strömmar genom sig än vad de "normala" elledningarna får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Precis, drar man skärmat måste man hålla rätt mun i tungan - precis lika viktigt som vanlig el - eller audio.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, träd är ett problem. Speciellt på sommaren när det är fullt i löv och vatten. Samt på hösten innan löven ramlar av Sen på vintern när det snöar så kan det bli mycket dålig förbindelse. Har ni möjlighet att kapa några grenar? Menar inte halva stammen utan mycket smått? Det kan göra mycket. Har ingen erfarenhet av just nanastation men ubiquiti f ö kan jag rekommendera av det lille jag har använt deras produkter.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att 1000Base-T är fyra balancerade par och inte bryr sig om jordskillnader och att längden "max 100 meter" är en tidsmässig begränsning (protokollmässigt) och inte elektriskt.

Det är ett antal parametrar och effekter som avgör varför man har begräsningar i längden på överföring.

En faktor är propagation delay. Tiden det tar för signalen från ena änden till den andra. Där finns en maxgräns i ns. På en Kategori 5E-kabel mätt med Klass D, är gränsvärdet 498 ns.

Sedan finns skew delay. Då paren är olika långa så får man förutom propagation delay även en skillnad i hastigheten för signalen mellan paren. Med samma mätstandard har vi en gräns på 44 ns.

Sedan finns andra faktorer, t.ex. ACR. Attenuation to Crosstalk Ratio. Hur mycket av signalen dämpas i ett par och dess styrka i mottagaränden, i förhållande till hur mycket överhörning som kommer in i samma par från de andra paren och hur starka dessa störande signaler är.

Så det finns en hel del faktorer som påverkas av längden på kabeln och därför sätter begräsningar på kabelns längd.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Trädet borde inte vara några problem om det fungerar idag. Men träd växer och om det fungerar sämre nu än tidigare kanske trädet är större? Beroende på vad för träd flyttas bladverket kanske högre med tiden.