Vilka banker godkänner att beställa bankkort och sedan hämta på kontor?

Permalänk

Vilka banker godkänner att beställa bankkort och sedan hämta på kontor?

Ja, som rubriken lyder. Finns det banker som går med på att man hämtar beställt kontokort för att hämta på kontor istället för att få den hemskickad? Har för mig att det inte går längre, stämmer det? Eller gäller det bara vissa banker? Någon som har info om detta - kundservicen tar för lång tid i telefon och de flesta saknar epost av någon anledning (eller så har jag inte sett).

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Orkar du inte vänta i telefon kan du alltid dra ett mail till bankerna, de brukar svara inom en arbetsdag.

Permalänk
Medlem

@Wanttolearn: Varför vill du inte få hemskickat? Låter lite skumt

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Orkar du inte vänta i telefon kan du alltid dra ett mail till bankerna, de brukar svara inom en arbetsdag.

Tack för svaret! Har kollat men som jag skrev ovan så verkar det inte finnas några epostadresser. Eller är det jag som inte hittar?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@Wanttolearn: Varför vill du inte få hemskickat? Låter lite skumt

Vill? Skumt? Är väl inte skumt om man bor lite "här och var" den närmaste perioden och man helst vill hämta ut från ett "säkert" ställe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Vill? Skumt? Är väl inte skumt om man bor lite "här och var" den närmaste perioden och man helst vill hämta ut från ett "säkert" ställe...

Det är ganska skumt att inte ha en fast adress och inget bankkort. Det tar inte många dagar att skicka ut en bankkort, det kanske är lättast att vänta tills du bor minst en vecka på ett "säkert ställe" och sedan beställer bankkort dit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wanttolearn:

Tack för svaret! Har kollat men som jag skrev ovan så verkar det inte finnas några epostadresser. Eller är det jag som inte hittar?

Swedbank: https://www.swedbank.se/om-swedbank/kontakta-oss/allmanna-fra...
Handelsbanken: http://handelsbanken.se/kontakta_oss
Länsförsäkringar: epost -> info.skane@lansforsakringar.se

De 3 tog mig säkert 45 sekunder att hitta. Jag tror säkert du kan få tag på resten om du tittar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är ganska skumt att inte ha en fast adress och inget bankkort. Det tar inte många dagar att skicka ut en bankkort, det kanske är lättast att vänta tills du bor minst en vecka på ett "säkert ställe" och sedan beställer bankkort dit.

Fast bankerna skickar ju inte till ställen du inte är skriven på (utgår jag ifrån iaf) så då ska du förlita dig på posten och deras vidarebefordringar, ett system som är buggit at best. Vidare att inte ha en fast bostad är inte så skumt, finns massor av olika skäl till att så inte är fallet, den vanligaste är bristande ekonomi eller liknande.
Mer skumt hade väl varit om personen ville ha sätt att skicka bankkort till en för banken okänd adress eller så istället för att personligen gå in och hämta ut det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@twk:

Klart jag har ett bankkort. Men vill ha ett annat. Vad är det som är så skumt med att inte ha ett fast boende under en kort period? Tack ändå.

Permalänk

@anon81912:

Tack! Men HB är bara till för nuvarande kunder, annars kan man inte mejla. Konstigt att jag missade swedbanks. Får skylla på datorskärmen som är liten.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast bankerna skickar ju inte till ställen du inte är skriven på (utgår jag ifrån iaf) så då ska du förlita dig på posten och deras vidarebefordringar, ett system som är buggit at best. Vidare att inte ha en fast bostad är inte så skumt, finns massor av olika skäl till att så inte är fallet, den vanligaste är bristande ekonomi eller liknande.
Mer skumt hade väl varit om personen ville ha sätt att skicka bankkort till en för banken okänd adress eller så istället för att personligen gå in och hämta ut det?

Helt rätt! Blev lite irriterad över att min fråga ansågs vara skum. Som du säger så är det inte skumt - dessutom får man ju ändå inte "kvittera" ut kortet utan att legitimera sig.

Permalänk
Medlem

@Wanttolearn: Är väl bara att fylla i och fråga?
http://handelsbanken.se/kontakta_oss > "Synpunkter, frågor och klagomål" > "Skicka in dina Synpunkter"

Permalänk

@loefet:

Nu känner jag mig lite dum. Jag kollade på den sidan men såg faktiskt inte. Tackar ändå för hjälpen, nu kan jag iaf skicka min fråga. Dumstrut på mig, som sagt skyller jag på datorskärmen.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

@twk:

Klart jag har ett bankkort. Men vill ha ett annat. Vad är det som är så skumt med att inte ha ett fast boende under en kort period? Tack ändå.

Det tar mindre än en vecka att få ett bankkort skickat till sig. Om du inte bor på samma ställe en vecka i sträck så kan det vara enklast att vänta med att byta bank. Jag tycker fortfarande att det är skumt att du inte kan beställa ett bankkort till platsen du bor, och att du måste göra det nu på direkten då du redan har ett bankkort.

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara så att det plockas lite ur brevlådor också, på vissa ställen. Då är det inte så roligt, kanske, att få just ett bankkort skickat dit (även om det inte kan användas utan kod så är det ju besvär att först vänta på kortet och sedan kontakta banken igen och be dem skicka ett nytt kort).

Vore underligt om inte bankerna kan ge ut kort på bankkontor om man frågar efter det. Fast... de vill ju helst inte träffa några kunder alls så det ligger väl i deras linje att vägra sådant.

Tycker det är skumt att någon tycker att det är skumt att man vill hämta kortet på ett bankkontor