Skärm ser grå ut efter drivrutin uppdatering nvidia

Permalänk

Skärm ser grå ut efter drivrutin uppdatering nvidia

Hejsan Sweclockers! :] :}
Nu har jag googlat runt, pratat med Nvidia support och försökt massa saker men jag har inte lyckats lösa mitt problem så nu gör jag en liten tråd här på sweclockers (:

I alla fall sen jag installerade den senaste uppdateringen så har min skärm varit lite grå, det är väldigt svårt att förklara men den har varit lite grå den ser nästan rökig ut, den påminner om en urtvättad tröja.
Jag bland annat provat att ominstallera drivrutinerna, jag har provat att rensa bort alla gamla drivrutiner med hjälp av DDU (Display Driver Uninstall) och installera dom igen.
Inget har fungerat

Jag har hittat en tillfällig lösning dock, om jag går in på Nvidias kontroll panel -> Justera skrivbordets färginställningar och ändrar "nyans" till något random och sedan ändrar tillbaks till 0 så ser skärmen normal ut igen, men så fort som jag startar om datorn så är skärmen grå/ser ut som urtvättad tröja igen.

Grafikkortet som jag har är MSI GTX960 (:

Har ni på sweclockers något tips/förslag på vad jag kan göra?
Den sista utvägen är väl antagligen att köra den gamla drivrutinen

Jag kanske förklarade lite konstigt men hoppas ni förstår

Permalänk
Medlem

Har du provad med återgå till de gamla drivrutinerna? har du möjlighet och testa med en annan skärm och se om samma problem kvarstår?

Om du återgår till de gamla drivers som funka, och ingen skillnad, och du provar en annan skärm och samma fel så skulle jag skapa en RMA på grafikkortet och skicka in den på garanti om sådan finns.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Har du provad med återgå till de gamla drivrutinerna? har du möjlighet och testa med en annan skärm och se om samma problem kvarstår?

Om du återgår till de gamla drivers som funka, och ingen skillnad, och du provar en annan skärm och samma fel så skulle jag skapa en RMA på grafikkortet och skicka in den på garanti om sådan finns.

Det verkar som att det blir samma problem med de gamla drivrutinerna också nu
Dock så fungerar det fint om jag kör utan drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Det verkar som att det blir samma problem med de gamla drivrutinerna också nu
Dock så fungerar det fint om jag kör utan drivrutiner

Lite skumt att det blir så..

Har du skärmens färgprofil installerad? (om sådan finnes)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är inte digital vibrance som har gått i golvet? Eller att några av dina skärminställningar blivit återställda?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Lite skumt att det blir så..

Har du skärmens färgprofil installerad? (om sådan finnes)

Är osäker på vad du menar med färgprofil men jag tror inte det

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort har bytt färgformat på datan det skickar ut till skärmen. Nu har jag AMD så jag kan inte ge dig någon steg-för-steg-anvisning, men öppna upp Nvidias inställningspanel och leta efter något i stil med "färgformat" och RGB (0-255), YPbPr (16-235) eller YCbCr (16-235). Det kan också kallas "Begränsad" eller "Fullständig" RGB-färg. Byt här till den andra inställningen, den som du inte använder just nu, och spara ändringen.

Det kan också finnas en liknande inställning i din skärm.

Permalänk
Skrivet av didde31:

Det är inte digital vibrance som har gått i golvet? Eller att några av dina skärminställningar blivit återställda?

Om jag ändrar Digital Vibrance inställningarna så händer det exakt samma sak som om jag ändrar nyans inställningarna.
Jag kan ändra till något random och sedan ändra tillbaks till 50% så ser skärmen normal ut, men så fort jag startar om datorn så ser skärmen grå ut igen

Permalänk
Medlem

Kan vara ute och segla nu men kanske är det så att skärmens problem inte alls är relaterade till drivarna, de uppstod helt enkelt bara samtidigt.

Tar ett verkligt exempel från min vardag:
Min mor sa till mig att så fort hon svängde vänster med sin bil så dog den. Låter ju ganska mysko men det var så att det slumpade sig så att ett luftspjäll nöp och det skedde de gånger hon svängde vänster. Nu var det under en begränsad tid såklart.
Om inte annat så kanske en trevlig anekdot.
Hoppas hur som haver att du hittar en lösning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ditt grafikkort har bytt färgformat på datan det skickar ut till skärmen. Nu har jag AMD så jag kan inte ge dig någon steg-för-steg-anvisning, men öppna upp Nvidias inställningspanel och leta efter något i stil med "färgformat" och RGB (0-255), YPbPr (16-235) eller YCbCr (16-235). Byt här till det som du inte har och spara ändringen.

Det kan också finnas en liknande inställning i din skärm.

Hmm tack för tipset jag ska leta runt lite och se om jag hittar!
Om någon som har nvidia vet hur jag ska göra steg för steg så får ni gärna kommentera hur jag ska göra steg för steg

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ditt grafikkort har bytt färgformat på datan det skickar ut till skärmen. Nu har jag AMD så jag kan inte ge dig någon steg-för-steg-anvisning, men öppna upp Nvidias inställningspanel och leta efter något i stil med "färgformat" och RGB (0-255), YPbPr (16-235) eller YCbCr (16-235). Det kan också kallas "Begränsad" eller "Fullständig" RGB-färg. Byt här till den andra inställningen, den som du inte använder just nu, och spara ändringen.

Det kan också finnas en liknande inställning i din skärm.

OMFG!! JAG ÄLSKAR DIG DU ÄR BÄST DU HAR RÄDDAT MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK!!!!!!!!!!!
Jag gjorde precis som du sa och nu fungerar det!

Om någon annan skulle ha ett liknade problem och använder nvidia så gjorde jag så här:
1. Öppna Nvidias kontrollpanel
2. Gå till Bildskärm -> Ändra upplösning
3. Där finns det något som heter "utdata dynamiskt område"
Jag ändrade den från begränsad till Fullständig

Tack åter igen dagbro! Jag är fruktansvärt tacksam!!!

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för att du delade med dig avlösningen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Mycket hjälpsamt!

Permalänk
Medlem

@H2O iBlue trevligt att det löste sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺